Holdet VE23.hhx.i.er - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution AABC
Fag og niveau Erhvervsjura C
Lærer(e) Mona Matten
Hold VE23.hhx.i.er (VE23 2i er)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Erhvervsjura 2024-2025 - 2i

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Erhvervsjura 2024-2025 - 2i

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser:

Termin Juni 2025

Institution Aarhus Business College
Uddannelse HHX
Fag og niveau Erhvervsjura C
Lærer(e) Mona Matten
Hold 2i
Lærebog Systime, Erhvervsjura C – juraens grundregler

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Emne 1 Erstatning udenfor kontrakt samt produktansvar.
Formål At forstå erstatningsrettens væsen i relation til identifikation af forskellige pro-blemstillinger og anvende de forskellige ansvarsgrundlag og erstatningsbetingelser.
Mål At eleverne skal kunne anvende juridiske metoder til analyse og vurdering af juri-diske problemstillinger indenfor erstatningsretten, herunder også produktansvar.
Indhold Lærebogens kap. 6-8
Arbejdsformer Klasseundervisning i varierende former, herunder dialogundervisning og opgave-løsning.
Produktfor-mer Mundtlig og skriftlig fremstilling af opgaveløsninger.


Emne 2
Aftaleret, Forbrugeraftaler og Markedsføring
Formål At eleverne forstår problematikkerne omkring aftalers indgåelse og tilbagekaldelse m.v., fuldmagtsforhold og deres funktion, samt aftalers ugyldighed.

At eleverne får kendskab til de præceptive regler i Forbrugeraftaleloven og deres an-vendelse.

At eleverne får kendskab til reglerne i Markedsføringsloven.
Mål
At eleverne skal kunne forstå og kunne anvende reglerne i Aftaleloven, Forbrugeraftale-loven og Markedsføringsloven til løsning af juridiske problemstillinger på de nævnte emneområder.

Indhold Lærebogens kap. 9-12, 13-15 og 16
Arbejds-former Klasseundervisning i varierende former, herunder dialogundervisning og opgaveløs-ning.

Produkt-former Mundtlig og skriftlig fremstilling af opgaveløsninger.
Podcast fra Genstart: ”Tøjkris” – hvorvidt virksomheder markedsføre sig med at være bæredygtige, hvis deres tøj alligevel ender steder som Atacama Ørkenen.



Emne 3             
Køb og salg af varer og tjenesteydelser - handelskøb

Formål At eleverne får indblik i de køberetlige regler og deres anvendelsesområder.

Mål
At eleverne skal kunne forstå og kunne anvende de køberetlige regler, så eleverne er i stand til at anvende reglerne i relation til konkrete juridiske problemstillinger.

Indhold Lærebogens kap. 17

Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning i varierende former, herunder dialogundervisning og opgave-løsning.

Produktfor-mer Mundtlig og skriftlig fremstilling af opgaveløsninger.




Emne 4            
Kreditaftaler, kreditsikring, herunder køb med ejendomsforbehold og pant.
Formål At give eleverne indblik i de forskellige former for kreditsikring, herunder deres tilblivelse, ophør og de forskellige former for sikringsakter.
Mål
At eleverne skal kunne forstå og kunne anvende de forskellige regler for kreditsik-ring til løsning af juridiske problemstillinger på de nævnte emneområder.

Indhold Lærebogens kap. 18-22

Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning i varierende former, herunder dialogundervisning og opgave-løsning.

Produktfor-mer Mundtlig og skriftlig fremstilling af opgaveløsninger.



Emne 5             
Fysiske personers hæftelse, Inkasso og Fogedret
Formål Opnå kendskab til de forskellige former for- og principperne i retsforfølgning.

Mål
Eleverne skal kunne diskutere aspekterne vedrørende retsforfølgning, herunder betingelserne for individualforfølgning.

Indhold Lærebogens kap. 23 og 24

Arbejdsformer Klasseundervisning i varierende former, herunder dialogundervisning og opgave-løsning.

Produktfor-mer Mundtlig og skriftlig fremstilling af opgaveløsninger.
DR dokumentaren ”Kongerne af kviklån”, hvor DR undersøger en række kvik-lånsudbydere for at finde ud af, hvor fortjenesten på de dyre lån ender.


Emne 6        
Retlig regulering og retskilder
Formål At opnå forståelse for- og nødvendigheden af retlig, herunder kendskab til retsfi-losofsike betragtninger.

At få kendskab til de forskellige former for retskilder såvel nationale som interna-tionale.

Mål
Eleverne skal kunne redegøre for de retsfilosofiske, etiske og moralske aspekter omkring den retlige regulering såvel nationalt som internationalt.

Indhold Lærebogens kap. 1, 2, 3, 4 og 5


Arbejdsformer Klasseundervisning og emnerne er løbende medtaget under de øvrige emner jf. ovenfor.

Produktfor-mer Gennemgået og emnerne er integreret løbende i forbindelse med gennemgangen af det øvrige pensum.


SO2 forløb: Greenwashing
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 92 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer