Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
AABC
|
Fag og niveau
|
Erhvervsjura C
|
Lærer(e)
|
Mona Matten
|
Hold
|
VE23.hhx.i.er (VE23 2i er)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Erhvervsjura 2024-2025 - 2i
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser:
Termin Juni 2025
Institution Aarhus Business College
Uddannelse HHX
Fag og niveau Erhvervsjura C
Lærer(e) Mona Matten
Hold 2i
Lærebog Systime, Erhvervsjura C – juraens grundregler
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Emne 1 Erstatning udenfor kontrakt samt produktansvar.
Formål At forstå erstatningsrettens væsen i relation til identifikation af forskellige pro-blemstillinger og anvende de forskellige ansvarsgrundlag og erstatningsbetingelser.
Mål At eleverne skal kunne anvende juridiske metoder til analyse og vurdering af juri-diske problemstillinger indenfor erstatningsretten, herunder også produktansvar.
Indhold Lærebogens kap. 6-8
Arbejdsformer Klasseundervisning i varierende former, herunder dialogundervisning og opgave-løsning.
Produktfor-mer Mundtlig og skriftlig fremstilling af opgaveløsninger.
Emne 2
Aftaleret, Forbrugeraftaler og Markedsføring
Formål At eleverne forstår problematikkerne omkring aftalers indgåelse og tilbagekaldelse m.v., fuldmagtsforhold og deres funktion, samt aftalers ugyldighed.
At eleverne får kendskab til de præceptive regler i Forbrugeraftaleloven og deres an-vendelse.
At eleverne får kendskab til reglerne i Markedsføringsloven.
Mål
At eleverne skal kunne forstå og kunne anvende reglerne i Aftaleloven, Forbrugeraftale-loven og Markedsføringsloven til løsning af juridiske problemstillinger på de nævnte emneområder.
Indhold Lærebogens kap. 9-12, 13-15 og 16
Arbejds-former Klasseundervisning i varierende former, herunder dialogundervisning og opgaveløs-ning.
Produkt-former Mundtlig og skriftlig fremstilling af opgaveløsninger.
Podcast fra Genstart: ”Tøjkris” – hvorvidt virksomheder markedsføre sig med at være bæredygtige, hvis deres tøj alligevel ender steder som Atacama Ørkenen.
Emne 3
Køb og salg af varer og tjenesteydelser - handelskøb
Formål At eleverne får indblik i de køberetlige regler og deres anvendelsesområder.
Mål
At eleverne skal kunne forstå og kunne anvende de køberetlige regler, så eleverne er i stand til at anvende reglerne i relation til konkrete juridiske problemstillinger.
Indhold Lærebogens kap. 17
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning i varierende former, herunder dialogundervisning og opgave-løsning.
Produktfor-mer Mundtlig og skriftlig fremstilling af opgaveløsninger.
Emne 4
Kreditaftaler, kreditsikring, herunder køb med ejendomsforbehold og pant.
Formål At give eleverne indblik i de forskellige former for kreditsikring, herunder deres tilblivelse, ophør og de forskellige former for sikringsakter.
Mål
At eleverne skal kunne forstå og kunne anvende de forskellige regler for kreditsik-ring til løsning af juridiske problemstillinger på de nævnte emneområder.
Indhold Lærebogens kap. 18-22
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning i varierende former, herunder dialogundervisning og opgave-løsning.
Produktfor-mer Mundtlig og skriftlig fremstilling af opgaveløsninger.
Emne 5
Fysiske personers hæftelse, Inkasso og Fogedret
Formål Opnå kendskab til de forskellige former for- og principperne i retsforfølgning.
Mål
Eleverne skal kunne diskutere aspekterne vedrørende retsforfølgning, herunder betingelserne for individualforfølgning.
Indhold Lærebogens kap. 23 og 24
Arbejdsformer Klasseundervisning i varierende former, herunder dialogundervisning og opgave-løsning.
Produktfor-mer Mundtlig og skriftlig fremstilling af opgaveløsninger.
DR dokumentaren ”Kongerne af kviklån”, hvor DR undersøger en række kvik-lånsudbydere for at finde ud af, hvor fortjenesten på de dyre lån ender.
Emne 6
Retlig regulering og retskilder
Formål At opnå forståelse for- og nødvendigheden af retlig, herunder kendskab til retsfi-losofsike betragtninger.
At få kendskab til de forskellige former for retskilder såvel nationale som interna-tionale.
Mål
Eleverne skal kunne redegøre for de retsfilosofiske, etiske og moralske aspekter omkring den retlige regulering såvel nationalt som internationalt.
Indhold Lærebogens kap. 1, 2, 3, 4 og 5
Arbejdsformer Klasseundervisning og emnerne er løbende medtaget under de øvrige emner jf. ovenfor.
Produktfor-mer Gennemgået og emnerne er integreret løbende i forbindelse med gennemgangen af det øvrige pensum.
SO2 forløb: Greenwashing
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hej alle, velkommen tilbage eftersommerferie. Vi starter timen med en introduktion til Erhvervsjura. I bedes læse kapitel 1-5 i Systime bogen (Erhvervsjura C & B - Juraens grundregler). Vel mødt!
-
Hej alle, vi fortsætter med introduktion til faget. Vel mødt!
-
Hej alle, de næste par uger gennemgår vi emnet "Erstatning udenfor kontrakt". I bedes læse kapitel 6-8. Vel mødt!
-
Hej alle, vi fortsætter med erstatningsret. Vel mødt!
-
Hej alle, I skal bruge timerne på at læse kapitel 9 og 10. Vel mødt!
-
Hej alle, i denne uge afslutter vi erstatningsretten (kap 6-8). I skal derfor have læst kapitlerne hertil inden timens start. Vel mødt!
-
Hej alle, i denne uge gennemgår vi kapitel 9 og 10 om aftalers indgåelse. I skal læse begge kapitler hjemmefra. Vel mødt!
-
Hej alle, vi starter på kapitel 12 om aftalers ugyldighed. Vel mødt!
-
Hej alle, i denne uge gennemgår vi kapitel 11 om fuldmagt. Vel mødt!
-
Hej alle, vi afslutter kapitel 11 om fuldmagt. Vel mødt!
-
Hej alle, i denne uge gennemgår vi kapitel 13 og 14 om forbrugeraftaler. I skal læse kapitlet hjemmefra. Vel mødt!
-
Hej alle, vi gennemgår kapitel 15 om forbrugerkøb. Vel mødt!
-
Hej alle, I skal bruge timerne på at læse kapitel 16 om markedsføring. Vel mødt!
-
Hej alle, I skal bruge timerne på at læse slides til kapitel 16 om markedsføring. De findes på Teams. Vi ses i morgen friske og veloplagte.
-
Hej alle, vi gennemgår kapitel 16 om markedsføring. Vel mødt!
-
Hej alle, I skal bruge modulet på at læse kapitel 17 om Handelskøb. Vel mødt!
-
Hej alle, vi afslutter kapitel 16. Vel mødt!
-
Hej alle, vores SO2 forløb starter i denne uge. Forløbet handler om bæredygtighed.
-
SO2: Hej alle, I skal bruge modulet på at læse denne artikel af KromannReumert.
-
SO2 forløb: Hej alle, vi fortsætter med SO2. Vi gennemgår reglerne for virksomheder der markedsfører sig som bæredygtige. Vel mødt!
-
Hej alle, i denne uge afslutter vi SO2 forløbet med fremlæggelser. Vel mødt! VI FREMLÆGGER I SO2 GRUPPERNE I DAG! SE OPGAVEN NEDENFOR!
-
Hej alle, vi starter på kapitel 17 om Handelskøb. I skal have læst kapitlet hjemmefra. Vel mødt!
-
Hej alle, vi fortsætter med kapitel 17. Vel mødt!
-
Virtuel undervisning.pdf
-
Hej alle, vi har juleafslutning i dag. Husk nissehue ;) Vel mødt!
-
Hej alle, vi afslutter kapitel 17. Vel mødt!
-
Hej alle, vi bruger de næste to uger på kapitel 18-20. I bedes læse kapitlerne inden timen. Det omhandler kreditsikring. Vel mødt!
-
Hej alle, vi fortsætter med kap. 18-20. Vel mødt
-
Hej alle, vi afslutter kap. 18-20. Vel mødt
-
Hej alle, vi starter på kapitel 21 om Pant. I bedes læse kapitlet hjemmefra. Vel mødt!
-
Hej alle, vi gennemgår kapitel 22. I skal have læst kapitlet hjemmefra. Vel mødt!
-
Hej alle, vi gennemgår kapitel 23. I skal have læst kapitlet hjemmefra. Vel mødt!
-
Hej alle, vi gennemgår kapitel 24. I skal have læst kapitlet hjemmefra. Vel mødt!
-
Hej alle, vi fortsætter med kapitel 24. Vel mødt!
-
Hej alle, vi ser resten af Del 1 af Kongerne af Kviklån. Og så ser vi Del 2. I får også tid til at løse opgave 1. Vel mødt!
-
Hej alle, i dag skal vi gennemgå opgave 1 og 2. I skal have løst opgaverne hjemmefra. Vel mødt!
-
Hej alle, i dag gennemgår vi opgave 3. I skal have løst opgaven hjemmefra. I får også tid til at lave opgave 4. Vel mødt
-
Hej alle, vi gennemgår opgave 5 og 6. I får noget af modulet til at løse opgaverne og dernæst gennemgår vi dem. Vel mødt!
-
Hej alle, vi bruger modulet på at gennemgå opgave 7 og 8. I får modulerne til at løse opgaverne. Vel mødt!
-
Hej alle, vi bruger modulet på at gennemgå opgave 9. I får modulet til at løse opgaven. Vel mødt!
-
Hej alle, vi bruger modulet på at se "Ved det grønne bord". Vel mødt!
-
Hej alle, det er sidste gang vi har Erhvervsjura. Vi bruger timen på paratviden i de forskellige emner. Vel mødt!
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
92 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/121/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61169183325",
"T": "/lectio/121/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61169183325",
"H": "/lectio/121/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61169183325"
}