Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
AABC
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
William Bech Skot-Hansen
|
Hold
|
VE23.hhx.f.Ma (VE23 1f Ma, VE23 2f Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Eksponentielle funktioner
Indhold
Litteratur:
Brydensholt, M. et al. Lærebog i Matematik 1 HHX, systime 2020.
Kap: 1.4, 3.3.1, 3.3.2, 3.3.3, 3.3.4, 3.3.5, 3.3.6 og 3.5.4
Indhold:
- Procentregning
- Udseende ud fra graf
- Forskrift ud fra to punkter
- Vækstegenskaber
- Logaritmefunktioner og dets regneregler
- Eksponentielle ligninger
- Fordoblings- og halveringskonstant
- Eksponentiel regression
Omfang 12.5 %
Særlige fokuspunkter
Matematikundervisningens 8 kompetencemål (Niss, M. & Jensen, T.H. (red.) (2002). Kompetencer og matematiklæring – Idéer og inspiration til
udvikling af matematikundervisning i Danmark. København: Undervisningsministeriet)
Primære kompetencer:
Problembehandling, Ræsonnement, Repræsentation, Hjælpemiddel, Kommunikation
Sekundære kompetencer:
Tankegang, Modellering, Symbol- og Formalisme
Væsentligste arbejdsformer
- Todelt klasse med beviser
- Tavleundervisnig
- Minimatrix og matrix
- Gruppearbejde
- Grøn, gul, rød opgaver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Beskrivende statisitk
Indhold
Litteratur:
Brydensholt, M. et al. Lærebog i Matematik 1 HHX, systime 2020.
Kap: 1.4, 1.5, 2.1, 2.2 og 2.3
Indhold:
- Ikke-grupperede og grupperede observationssæt
- - Grundlæggende begreber
- - Positionsmål
- - Spredningsmål
- - Grafiske repræsentationer
- Procentregning
- Indekstal
Omfang 10 %
Særlige fokuspunkter
Matematikundervisningens 8 kompetencemål (Niss, M. & Jensen, T.H. (red.) (2002). Kompetencer og matematiklæring – Idéer og inspiration til
udvikling af matematikundervisning i Danmark. København: Undervisningsministeriet)
Primære kompetencer:
Repræsentation, Symbol- og Formalisme, Hjælpemiddel, Modellering, Kommunikation
Sekundære kompetencer:
Tankegang, Problembehandling, Ræsonnement
Væsentligste arbejdsformer
- Gruppearbejde
- Caseopgaver
- Induktive øvelser
- Tavleundervisning
- Virtuel undervisning
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Som Michael (rektor) skrev ud tidligere i morges, så omlægges undervisningen i dag til online. Jeg har lagt et møde ud i teams, hvor vi mødes 8.15. HUSK HUSK HUSK!: I må meget gerne videreformidle budskabet inde på jeres gruppechat i klassen, så alle
-
Beskrivende statistik 1 (online undervisning).docx
-
Vi mødes inde i teams. Jeg har oprettet en kanal der hedder "Online undervisning 3 januar 4 modul". Herinde ligger det teams, vi mødes i.
-
Vi mødes klokken 10.00 i teams! Vi mødes i kanalen "4. januar online undervisning"
-
Vi mødes i teams klokken 10.00. Spred gerne budskabet i jeres klassechat, at undervisningen er flyttet til virtuel, så ingen mødes forgæves fysisk op.
-
Læs alle formlerne for et Ikke-grupperet observationssæt i dokument "Formler - beskrivende statistik". Dette er også alle de fagbegreber og formler, vi har været igennem indtil videre
-
Læs powerpointen "Beskrivende statistik kort" igennem og tjek, og skriv ned, hvis I har nogle spørgsmål til nogle af eksemplerne/formlerne
-
Læs kap 2.1.2 om grafiske repræsentationer med fokus på at kunne redegøre for, hvad et trappediagram er
-
Udregn gennemsnittet og variansen for følgende observationssæt (I kan kun se observationssættet, hvis I åbner lectio med en computer)
-
Ingen lektie
-
Læs kapitel 1.5 i bogen om indekstal. Læs med fokus på at kunne redegøre for formlerne, der siger, hvordan man kommer fra en værdi til et indekstal.
-
Vi begynder at se lidt frem mod SO1. Læs som lektie om den videnskabelige basismodel i kapitlet linket herunder. Læs med fokus på at forstå den øverste figur for projektplanen.
|
Omfang
|
Estimeret:
26,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Finansiel regning
Indhold
Litteratur:
Brydensholt, M. et al. Lærebog i Matematik 1 HHX, systime 2020.
Kap: 4
Indhold:
- Rentebegreber
- Sammensat rentesregning
- Frem- og tilbageskrivningsformler
- Opsparingsannuitet
- Gældsannuitet
- Restgæld
- Amortisationsplan
Omfang 12.5 %
Særlige fokuspunkter
Matematikundervisningens 8 kompetencemål (Niss, M. & Jensen, T.H. (red.) (2002). Kompetencer og matematiklæring – Idéer og inspiration til
udvikling af matematikundervisning i Danmark. København: Undervisningsministeriet)
Primære kompetencer:
Tankegang, Modellering, Symbol- og Formalisme, Ræsonnement, Hjælpemiddel, Kommunikation
Sekundære kompetencer:
Problembehandling, Repræsentation
Væsentligste arbejdsformer
- Minimatrix
- Gruppearbejde
- Beviser - udfyld manglende beskrivelse
- Arbejde med projekt
- Arbejde med formeltræ
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
28,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Andengradspolynomier
Indhold
Litteratur:
Brydensholt, M. et al. Lærebog i Matematik 1 HHX, systime 2020.
Kap: 5.1-5.6
Indhold:
Kernestof
- Grundbegreber og betydning af konstanter
- Toppunkt
- Simple andengradsligninger
- Andengradsligninger vha. diskriminantmetoden
- Nulpunkter
- Faktorisering
- Anvendelsesopgaver
Supplerende stof
- Andengradsligning vha. kvadratkomplettering
Omfang 12.5 %
Særlige fokuspunkter
Matematikundervisningens 8 kompetencemål (Niss, M. & Jensen, T.H. (red.) (2002). Kompetencer og matematiklæring – Idéer og inspiration til
udvikling af matematikundervisning i Danmark. København: Undervisningsministeriet)
Primære kompetencer:
Repræsentation, Modellering, Symbol- og Formalisme, Ræsonnement, Hjælpemiddel, Problembehandling
Sekundære kompetencer:
Kommunikation, Tankegang
Væsentligste arbejdsformer
- Minimatrix og matrix
- Gruppearbejde
- Arbejde med anvendelsesopgave
- Arbejde med emneopgave
- Todelt klasse med bevis
- Induktiv øvelse med betydning af konstanter
- Boldøvelse og faktorisering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sandsynlghedsteori
Indhold Litteratur:
Brydensholt, M. et al. Lærebog i Matematik 2 HHX, systime 2020.
Kap. 7
Kort lærernote om betingede sandsynligheder
Indhold:
Kernestof
- Grundlæggende begreber
- Hændelser og komplementære hændelser
- Binomialkoefficienter
- Binomialeksperiment
- Punktsandsynligheder ved et binomialeksperiment
- Middelværdi og spredning ved et binomialeksperiment
- Approksimation med normalfordelingen
Supplerende stof
- Betingede sandsynligheder (kun 1 lektion)
- Normalfordelingen
Omfang
12.5 %
Særlige fokuspunkter Matematikundervisningens 8 kompetencemål (Niss, M. & Jensen, T.H. (red.) (2002). Kompetencer og matematiklæring – Idéer og inspiration til
udvikling af matematikundervisning i Danmark. København: Undervisningsministeriet)
Primære kompetencer:
Tankegang, Symbol- og Formalisme, Hjælpemiddel, Kommunikation, Repræsentation, Ræsonnement, Modellering
Sekundære kompetencer:
Problembehandling
Væsentligste arbejdsformer - Minimatrix
- Arbejde med emneopgave
- Gruppearbejde
- Tavlegennemgang
- Matrixarbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Statistik - hypotesetest og konfidensintervaller
Indhold
Litteratur:
Brydensholt, M. et al. Lærebog i Matematik 2 HHX, systime 2020.
Kap. 7.8, kap. 8.1-8.5 og kap. 9.1, 9.2 og kap. 9.3
Internetsider:
https://www.pewresearch.org/politics/2020/08/13/important-issues-in-the-2020-election/
https://www.pewresearch.org/politics/2024/09/09/issues-and-the-2024-election/
https://videnskab.dk/kultur-samfund/korrelation-eller-kausalitet-hvornaar-er-der-en-aarsagssammenhaeng (besøgt d. 3/10-2024)
Indhold:
Kernestof
- Chi-i-anden-fordeling
- Grundlæggende begreber
- Chi-i-anden test for uafhængighed, 2x2 tabel
- Chi-i-anden test for uafhængighed, m x n tabel
- Konfidensinterval for andel
Supplerende stof
- Konfidensinterval for middelværdi
- Konfidensinterval for hældningskoefficient ved lineær regression
Omfang
7.5 %
Særlige fokuspunkter Matematikundervisningens 8 kompetencemål (Niss, M. & Jensen, T.H. (red.) (2002). Kompetencer og matematiklæring – Idéer og inspiration til
udvikling af matematikundervisning i Danmark. København: Undervisningsministeriet)
Primære kompetencer:
Tankegang, Symbol- og Formalisme, Hjælpemiddel, Kommunikation, Repræsentation, Modellering
Sekundære kompetencer:
Problembehandling, Ræsonnement
Væsentligste arbejdsformer - Projektarbejde i grupper med at undersøger tendenser til amerikanske præsidentvalg
- Gruppearbejde
- Gennemgang af powerpoints
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Differentialregning og funktionsanalyse
Indhold
Note: Læreren (William) er på barsel i dette forløb, så her har klassen haft vikar).
Litteratur:
Brydensholt, M. et al. Lærebog i Matematik 2 HHX, systime 2020.
Kap: 4, 5, 6.1 og 6.3
Indhold:
Kernestof
- Definition af differentialkvotient
- Differentialkvotienter og regneregler til at differentiere et polynomium
- Tangentens ligning
- Optimering inden for økonomi
- Monotoniforhold og ekstrema
- Vækst
- Funktionsanalyse ¨
Omfang
15 %
Særlige fokuspunkter Matematikundervisningens 8 kompetencemål (Niss, M. & Jensen, T.H. (red.) (2002). Kompetencer og matematiklæring – Idéer og inspiration til
udvikling af matematikundervisning i Danmark. København: Undervisningsministeriet)
Væsentligste arbejdsformer - Gruppearbejde
- Gennemgang af typeopgaver på tavle
- Bevisførelse på tavle
- Arbejde med emneopgaver og videoaflevering af bevis
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Lineær programmering
Indhold
Litteratur:
Brydensholt, M. et al. Lærebog i Matematik 2 HHX, systime 2020.
Kap: 1.1 - 1.6
Indhold:
Kernestof
- Systemer af uligheder
- To ligninger med to ubekendte
- Funktioner af to variable
- Niveaulinjer
- Optimeringsopgaver
Omfang
7.5 %
Særlige fokuspunkter Matematikundervisningens 8 kompetencemål (Niss, M. & Jensen, T.H. (red.) (2002). Kompetencer og matematiklæring – Idéer og inspiration til
udvikling af matematikundervisning i Danmark. København: Undervisningsministeriet)
Primære kompetencer:
Tankegang, Symbol- og Formalisme, Repræsentation, Modellering, Hjælpemiddel
Sekundære kompetencer:
Kommunikation, Ræsonnement, Problembehandling
Væsentligste arbejdsformer
- Gruppearbejde
- Tavleundervisning
- Arbejde med emneopgave
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/121/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61182788118",
"T": "/lectio/121/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61182788118",
"H": "/lectio/121/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61182788118"
}