Holdet VE23.hhx.f.Ma - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution AABC
Fag og niveau Matematik B
Lærer(e) William Bech Skot-Hansen
Hold VE23.hhx.f.Ma (VE23 1f Ma, VE23 2f Ma)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Eksponentielle funktioner
Titel 2 Beskrivende statisitk
Titel 3 Finansiel regning
Titel 4 Andengradspolynomier
Titel 5 Sandsynlghedsteori
Titel 6 Statistik - hypotesetest og konfidensintervaller
Titel 7 Differentialregning og funktionsanalyse
Titel 8 Lineær programmering

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Eksponentielle funktioner

Indhold
Litteratur:
Brydensholt, M. et al. Lærebog i Matematik 1 HHX, systime 2020.
Kap: 1.4, 3.3.1, 3.3.2, 3.3.3, 3.3.4, 3.3.5, 3.3.6 og 3.5.4

Indhold:
- Procentregning
- Udseende ud fra graf
- Forskrift ud fra to punkter
- Vækstegenskaber
- Logaritmefunktioner og dets regneregler
- Eksponentielle ligninger
- Fordoblings- og halveringskonstant
- Eksponentiel regression

Omfang 12.5 %

Særlige fokuspunkter
Matematikundervisningens 8 kompetencemål (Niss, M. & Jensen, T.H. (red.) (2002). Kompetencer og matematiklæring – Idéer og inspiration til
udvikling af matematikundervisning i Danmark. København: Undervisningsministeriet)

Primære kompetencer:
Problembehandling, Ræsonnement, Repræsentation, Hjælpemiddel, Kommunikation
Sekundære kompetencer:
Tankegang, Modellering, Symbol- og Formalisme

Væsentligste arbejdsformer
- Todelt klasse med beviser
- Tavleundervisnig
- Minimatrix og matrix
- Gruppearbejde
- Grøn, gul, rød opgaver


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Beskrivende statisitk

Indhold
Litteratur:
Brydensholt, M. et al. Lærebog i Matematik 1 HHX, systime 2020.
Kap: 1.4, 1.5, 2.1, 2.2 og 2.3

Indhold:
- Ikke-grupperede og grupperede observationssæt
- - Grundlæggende begreber
- - Positionsmål
- - Spredningsmål
- - Grafiske repræsentationer
- Procentregning
- Indekstal

Omfang 10 %

Særlige fokuspunkter
Matematikundervisningens 8 kompetencemål (Niss, M. & Jensen, T.H. (red.) (2002). Kompetencer og matematiklæring – Idéer og inspiration til
udvikling af matematikundervisning i Danmark. København: Undervisningsministeriet)

Primære kompetencer:
Repræsentation, Symbol- og Formalisme, Hjælpemiddel, Modellering, Kommunikation


Sekundære kompetencer:
Tankegang, Problembehandling, Ræsonnement

Væsentligste arbejdsformer
- Gruppearbejde
- Caseopgaver
- Induktive øvelser
- Tavleundervisning
- Virtuel undervisning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Finansiel regning

Indhold
Litteratur:
Brydensholt, M. et al. Lærebog i Matematik 1 HHX, systime 2020.
Kap: 4

Indhold:
- Rentebegreber
- Sammensat rentesregning
- Frem- og tilbageskrivningsformler
- Opsparingsannuitet
- Gældsannuitet
- Restgæld
- Amortisationsplan

Omfang 12.5 %

Særlige fokuspunkter
Matematikundervisningens 8 kompetencemål (Niss, M. & Jensen, T.H. (red.) (2002). Kompetencer og matematiklæring – Idéer og inspiration til
udvikling af matematikundervisning i Danmark. København: Undervisningsministeriet)

Primære kompetencer:
Tankegang, Modellering, Symbol- og Formalisme, Ræsonnement, Hjælpemiddel, Kommunikation

Sekundære kompetencer:
Problembehandling, Repræsentation

Væsentligste arbejdsformer
- Minimatrix
- Gruppearbejde
- Beviser - udfyld manglende beskrivelse
- Arbejde med projekt
- Arbejde med formeltræ
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Andengradspolynomier

Indhold
Litteratur:
Brydensholt, M. et al. Lærebog i Matematik 1 HHX, systime 2020.
Kap: 5.1-5.6

Indhold:
Kernestof
- Grundbegreber og betydning af konstanter
- Toppunkt
- Simple andengradsligninger
- Andengradsligninger vha. diskriminantmetoden
- Nulpunkter
- Faktorisering
- Anvendelsesopgaver


Supplerende stof
- Andengradsligning vha. kvadratkomplettering

Omfang 12.5 %

Særlige fokuspunkter
Matematikundervisningens 8 kompetencemål (Niss, M. & Jensen, T.H. (red.) (2002). Kompetencer og matematiklæring – Idéer og inspiration til
udvikling af matematikundervisning i Danmark. København: Undervisningsministeriet)

Primære kompetencer:
Repræsentation, Modellering, Symbol- og Formalisme, Ræsonnement, Hjælpemiddel, Problembehandling

Sekundære kompetencer:
Kommunikation, Tankegang

Væsentligste arbejdsformer
- Minimatrix og matrix
- Gruppearbejde
- Arbejde med anvendelsesopgave
- Arbejde med emneopgave
- Todelt klasse med bevis
- Induktiv øvelse med betydning af konstanter
- Boldøvelse og faktorisering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Sandsynlghedsteori

Indhold Litteratur:
Brydensholt, M. et al. Lærebog i Matematik 2 HHX, systime 2020.
Kap. 7
Kort lærernote om betingede sandsynligheder


Indhold:
Kernestof
- Grundlæggende begreber
- Hændelser og komplementære hændelser
- Binomialkoefficienter
- Binomialeksperiment
- Punktsandsynligheder ved et binomialeksperiment
- Middelværdi og spredning ved et binomialeksperiment
- Approksimation med normalfordelingen

Supplerende stof
- Betingede sandsynligheder (kun 1 lektion)
- Normalfordelingen

Omfang
12.5 %
Særlige fokuspunkter Matematikundervisningens 8 kompetencemål (Niss, M. & Jensen, T.H. (red.) (2002). Kompetencer og matematiklæring – Idéer og inspiration til
udvikling af matematikundervisning i Danmark. København: Undervisningsministeriet)

Primære kompetencer:
Tankegang, Symbol- og Formalisme, Hjælpemiddel, Kommunikation, Repræsentation, Ræsonnement, Modellering

Sekundære kompetencer:
Problembehandling
Væsentligste arbejdsformer - Minimatrix
- Arbejde med emneopgave
- Gruppearbejde
- Tavlegennemgang
- Matrixarbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Statistik - hypotesetest og konfidensintervaller

Indhold
Litteratur:
Brydensholt, M. et al. Lærebog i Matematik 2 HHX, systime 2020.
Kap. 7.8, kap. 8.1-8.5 og kap. 9.1, 9.2 og kap. 9.3

Internetsider:
https://www.pewresearch.org/politics/2020/08/13/important-issues-in-the-2020-election/
https://www.pewresearch.org/politics/2024/09/09/issues-and-the-2024-election/
https://videnskab.dk/kultur-samfund/korrelation-eller-kausalitet-hvornaar-er-der-en-aarsagssammenhaeng (besøgt d. 3/10-2024)


Indhold:
Kernestof
- Chi-i-anden-fordeling
- Grundlæggende begreber
- Chi-i-anden test for uafhængighed, 2x2 tabel
- Chi-i-anden test for uafhængighed, m x n tabel
- Konfidensinterval for andel


Supplerende stof
- Konfidensinterval for middelværdi
- Konfidensinterval for hældningskoefficient ved lineær regression

Omfang
7.5 %

Særlige fokuspunkter Matematikundervisningens 8 kompetencemål (Niss, M. & Jensen, T.H. (red.) (2002). Kompetencer og matematiklæring – Idéer og inspiration til
udvikling af matematikundervisning i Danmark. København: Undervisningsministeriet)

Primære kompetencer:
Tankegang, Symbol- og Formalisme, Hjælpemiddel, Kommunikation, Repræsentation, Modellering

Sekundære kompetencer:
Problembehandling, Ræsonnement
Væsentligste arbejdsformer - Projektarbejde i grupper med at undersøger tendenser til amerikanske præsidentvalg
- Gruppearbejde
- Gennemgang af powerpoints

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Differentialregning og funktionsanalyse

Indhold
Note: Læreren (William) er på barsel i dette forløb, så her har klassen haft vikar).  

Litteratur:

Brydensholt, M. et al. Lærebog i Matematik 2 HHX, systime 2020.
Kap: 4, 5, 6.1 og 6.3


Indhold:
Kernestof
- Definition af differentialkvotient
- Differentialkvotienter og regneregler til at differentiere et polynomium
- Tangentens ligning
- Optimering inden for økonomi
- Monotoniforhold og ekstrema
- Vækst
- Funktionsanalyse ¨

Omfang
15 %

Særlige fokuspunkter Matematikundervisningens 8 kompetencemål (Niss, M. & Jensen, T.H. (red.) (2002). Kompetencer og matematiklæring – Idéer og inspiration til
udvikling af matematikundervisning i Danmark. København: Undervisningsministeriet)

Væsentligste arbejdsformer - Gruppearbejde
- Gennemgang af typeopgaver på tavle
- Bevisførelse på tavle
- Arbejde med emneopgaver og videoaflevering af bevis
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Lineær programmering

Indhold
Litteratur:

Brydensholt, M. et al. Lærebog i Matematik 2 HHX, systime 2020.
Kap: 1.1 - 1.6


Indhold:
Kernestof
- Systemer af uligheder
- To ligninger med to ubekendte
- Funktioner af to variable
- Niveaulinjer
- Optimeringsopgaver

Omfang
7.5 %

Særlige fokuspunkter Matematikundervisningens 8 kompetencemål (Niss, M. & Jensen, T.H. (red.) (2002). Kompetencer og matematiklæring – Idéer og inspiration til
udvikling af matematikundervisning i Danmark. København: Undervisningsministeriet)

Primære kompetencer:
Tankegang, Symbol- og Formalisme, Repræsentation, Modellering, Hjælpemiddel

Sekundære kompetencer:
Kommunikation, Ræsonnement, Problembehandling

Væsentligste arbejdsformer
- Gruppearbejde
- Tavleundervisning
- Arbejde med emneopgave


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer