Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
AABC
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Jonas Folke Nielsen
|
Hold
|
VE23.hhx.k.Ma (VE23 1k Ma, VE23 2k Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Eksponentielle funktioner
Indhold
- Procentregning
- Udseende ud fra graf
- Forskrift ud fra to punkter
- Vækstegenskaber
- Logaritmefunktioner og dets regneregler
- Eksponentielle ligninger
- Fordoblings- og halveringskonstant
- Eksponentiel regression
Faglige mål:
- Kunne genkende og skifte mellem forskellige repræsentationer af matematiske problemstillinger og vurdere, hvilken repræsentation som er mest hensigtsmæssig.
- Gennemføre simple matematiske ræsonnementer og beviser
Litteratur:
Brydensholt, M. et al. Lærebog i Matematik 1 HHX, systime 2020.
Kap: 1.4, 3.3.1, 3.3.2, 3.3.3, 3.3.4m 3.3.5m 3.3.6 og 3.5.4
Omfang: 12%
Arbejdsformer
- Klasseundervisning
- Gruppearbejde
- Arbejde med emneopgave
- Todelt klasse med bevis
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Deskriptiv statistik
Indhold
- Ikke-grupperede og grupperede observationssæt
- Grundlæggende begreber
- Positionsmål
- Spredningsmål
- Grafiske repræsentationer
- Indekstal
Faglige mål:
- Anvende relevante matematiske hjælpemidler, herunder CAS og matematikprogrammer, til løsning af givne matematiske problemer
- Formidle matematiske metoder og resultater i et hensigtsmæssig sprog
Litteratur:
Brydensholt, M. et al. Lærebog i Matematik 1 HHX, systime 2020.
Kap: 1.5, 2.1 - 2.3
Omfang: 8%
Arbejdsformer:
- Gruppearbejde
- Projektarbejde med mundtlig fremlæggelse
- Induktive øvelser
- Klasseundervisning
- Arbejde med emneopgaver
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave - Deskriptiv statistik
|
07-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Finansiel regning
Indhold
- Rentebegreber
- Sammensat rentesregning
- Frem- og tilbageskrivningsformler
- Opsparingsannuitet
- Gældsannuitet
- Restgæld
- Amortisationsplan
Faglige mål:
- Håndtere formler, herunder oversætte mellem matematisk symbolsprog og dagligt talt eller skrevet sprog samt anvende symbolsprog til løsning af problemer med matematisk indhold
- Formidle matematiske metoder og resultater i et hensigtsmæssig sprog
- Gennemføre simple matematiske ræsonnementer og beviser
Litteratur:
Brydensholt, M. et al. Lærebog i Matematik 1 HHX, systime 2020.
Kap: 4.1 - 4.2
Omfang: 12%
Arbejdsformer:
- Klasseundervisning
- Gruppearbejde
- Arbejde med emneopgave
- Todelt klasse med bevis
- Projektarbejde med mundtlig fremlæggelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Andengradspolynomium
Indhold
- Grundbegreber og betydning af konstanter
- Toppunkt
- Simple andengradsligninger
- Andengradsligninger vha. diskriminantmetoden
- Andengradsligninger vha. nulreglen
- Nulpunkter
- Faktorisering
- Anvendelsesopgaver
- n’te-gradspolynomier
Faglige mål:
- Kunne genkende og skifte mellem forskellige repræsentationer af mate-matiske problemstillinger og vurdere, hvilken repræsentation som er mest hensigtsmæssig.
- Gennemføre simple matematiske ræsonnementer og beviser
Litteratur:
Brydensholt, M. et al. Lærebog i Matematik 1 HHX, systime 2020.
Kap: 5.1 - 5.6
Brydensholt, M. et al. Lærebog i Matematik 2 HHX, systime 2020.
Kap: 6.1
Omfang: 14%
Arbejdsformer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave - Finansiel regning
|
07-04-2024
|
Emneopgave - andengradspolynomium
|
02-06-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Lineær Programmering
Indhold
- Systemer af uligheder
- To ligninger med to ubekendte
- Funktioner af to variable
- Niveaulinjer
- Optimeringsopgaver
Faglige mål:
- Genkende og skifte mellem verbale, grafiske og symbolske repræsentationer af matematiske problemstillinger fra fagets indhold samt vurdere i hvilke tilfælde, de forskellige repræsentationsformer er hensigtsmæssige
- Gennemføre modelleringer, primært inden for samfundsvidenskabelige og økonomiske fagområder, ved anvendelse af variabelsammenhænge
Litteratur:
Brydensholt, M. et al. Lærebog i Matematik 2 HHX, systime 2020.
Kap: 1.1 - 1.6
Omfang: 8%
Arbejsformer:
- Gruppearbejde
- Klasseundervisning
- Arbejde med emneopgave
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Individuel opgave 1
|
01-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sandsynlighedsregning
Indhold:
- Grundlæggende begreber
- Hændelser og komplementære hændelser
- Binomialkoefficienter
- Binomialeksperiment
- Punktsandsynligheder ved et binomialeksperiment
- Middelværdi og spredning ved et binomialeksperiment
- Approksimation med normalfordelingen
Supplerende stof
- Normalfordelingen
Faglige mål:
- Anvende relevante matematiske hjælpemidler, herunder CAS og matema-tikprogrammer, til løsning af givne matematiske problemer
- Håndtere formler, herunder oversætte mellem matematisk symbolsprog og dagligt talt eller skrevet sprog samt anvende symbolsprog til løsning af problemer med matematisk indhold
- Anvende relevante matematiske hjælpemidler, herunder CAS og matematikprogrammer, til løsning af givne matematiske problemer
Litteratur:
Brydensholt, M. et al. Lærebog i Matematik 1 HHX, systime 2020.
Kap: 7
Omfang: 12%
Arbejdsformer:
- Gruppearbejde
- Klasseundervisning
- Arbejde med emneopgave
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave i LP
|
03-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Statistik - Hypotesetest og konfidensinterval
3 moduler af 90 min vedrørende konfidensintervaller blev afholdt i uge 44 og uge 45. De ligger midt i forløbet "Sandsynlighedsregning", da konfidensintervaller skulle bruges til et SO-forløb
Indhold:
- Chi-i-anden-fordeling
- Grundlæggende begreber
- Chi-i-anden test for uafhængighed, 2x2 tabel
- Chi-i-anden test for uafhængighed, m x n tabel
- Konfidensinterval for andel
Faglige mål:
- Anvende relevante matematiske hjælpemidler, herunder CAS og matematikprogrammer, til løsning af givne matematiske problemer.
- Formidle matematiske metoder og resultater i et hensigtsmæssigt sprog
Litteratur:
Brydensholt, M. et al. Lærebog i Matematik 2 HHX, systime 2020.
Kap. 7.8, kap. 8 og kap. 9.1
Omfang: 7%
Arbejdsformer:
- Gruppearbejde
- Tværfagligt forløb med Afsætning og International økonomi
- Projektarbejde med mundtlig fremlæggelse
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave i sandsynlighedsregning
|
17-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Differentialregning og funktionsanalyse
Indhold
- Definition af differentialkvotient
- Differentialkvotienter og regneregler til at differentiere et polynomium
- Tangentens ligning
- Optimering inden for økonomi
- Monotoniforhold og ekstrema
- Vækst
- Funktionsanalyse
Supplerende stof
- Differentiation af produkt
Faglige mål:
- Gennemføre simple matematiske ræsonnementer og beviser
- Formidle matematiske metoder og resultater i et hensigtsmæssigt sprog
- Gennemføre modelleringer, primært inden for samfundsvidenskabelige og økonomiske fagområder, ved anvendelse vækstbetragtninger og have forståelse af modellens begrænsninger og forudsætninger
Litteratur:
Brydensholt, M. et al. Lærebog i Matematik 2 HHX, systime 2020.
Kap: 4, 5, 6.1 og 6.3
Omfang: 17%
Arbejdsformer:
- Differentieret undervisning
- Arbejde ved tavlen
- Videoaflevering
- Bevisførelse ved tavler
- Opgaver i sammenspil med faget International Økonomi og Virksomhedsøkonomi
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Chi i anden og konfidensintervaller
|
19-12-2024
|
Alle MKO'er fra 1.g
|
12-01-2025
|
Videoaflevering - differentialregning
|
06-02-2025
|
Emneopgave - Diff og funktionsanalyse
|
06-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/121/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61182798289",
"T": "/lectio/121/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61182798289",
"H": "/lectio/121/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61182798289"
}