Holdet VE23.hhx.Ty1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution AABC
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Detlef Christiansen
Hold VE23.hhx.Ty1 (VE23 1.år Ty1, VE23 2.år Ty1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introforløb
Titel 2 Digitales Leben
Titel 3 Wirtschaft (eksamenspensum)
Titel 4 Krimi
Titel 5 Nachhaltigkeit
Titel 6 Sport und Identität (eksamenspensum)
Titel 7 Multikulturelles Deutschland (eksamenspensum)
Titel 8 Deutsche Wiedervereinigung (eksamenspensum)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introforløb

Som opstart efter grundforløbet har vi beskæftiget os med tyske unge, og lavet en masse mundtlige øvelser + kørt et grammatikforløb.

Deutschlandlabor, Folge 16 „Mentalität“ 16 Mentalität | Das Deutschlandlabor

Nicos Weg https://learngerman.dw.com/de/nicos-weg/c-36519687

Filmen „Tschick – Farvel Berlin“ (CfU)

Systime ibog „Berliner Leben“
• Jakob und Raffi https://berlinerleben.ibog.gyldendal.dk/?id=150
• Mein bester Freund https://berlinerleben.ibog.gyldendal.dk/?id=151
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Digitales Leben

Fokus i dette forløb var på elevernes anvendelse af digitale hjælpemidler og sociale medier. Eleverne arbejdede også med emnet i et SO-forløb, som afsluttede med fremlæggelser.

Das digitale Verhalten der Deutschen https://imunternehmen.systime.dk/?id=161

Ich poste, also bin ich; https://learngerman.dw.com/de/6-ich-poste-also-bin-ich/l-61436890

Programmiert; Tim Bendzko https://aufuns.systime.dk/?id=142

Lukas Böing: Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy und Facebook & Co https://aufuns.systime.dk/?id=143

Kira Brück: Gefällt mir: So geht Social Media https://aufuns.systime.dk/?id=144

Julia Engelmann: Ich habe einen Traum
https://losgehts.ibog.gyldendal.dk/?id=c316

Julia Engelmann: Sag mir, wer https://losgehts.systime.dk/?id=p140

Afleveringsopgave "#10 Year Challenge: Könnt ihr bitte aufhören auf Instagram zu zeigen, wie geil ihr jetzt seid?"

Filmen ”Lenalove” af Florian Gaag (kan tilgås på MitCfu) + arbejdsopgaver
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Wirtschaft (eksamenspensum)

Wirtschaft: I dette forløb var fokus på tyske virksomheder/start-ups, og at lære noget om tysk forretningskultur. Eleverne blev også introduceret til forretningssprog gennem forskellige mundtlige og skriftlige øvelser.


Filmen „Die Dasslers“ om Adidas und Puma (Cfu)

Fremlæggelser om Adidas og Puma

Die Oetker-story (dokumentarfilm på CfU)

Wirtschaft Kompendium (Teams)
• Karlsruher Start-up Gloveler.com vermittelt Schlafplätze weltweit
• Marco Umfahrer: Jungunternehmer
• Clever-fragen.de
• Dr Oetker – Geschichte

Oak 25 (lille tekst om et start-up, der laver rygsæk) https://oak25.com/pages/geschichte-oak25

Kultur https://imunternehmen.systime.dk/?id=133

Das digitale Verhalten der Deutschen https://imunternehmen.systime.dk/?id=161

Siezen und Duzen – eine unterschiedliche Anredekultur https://imunternehmen.systime.dk/?id=160

Videomaterial – Andreas und Victoria https://imunternehmen.systime.dk/?id=162

Afleveringsopgave “So brachte es Tink in der Smart-Phone-Nische zu 66 Millionen Umsatz“.
Indhold
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Krimi

Krimi: Vi har læst nogle krimier i et kortere forløb, for at præsentere eleverne for fiktionstekster.

Mord im Hotel https://dd.systime.dk/?id=123

Mein fünfter Mord https://dd.systime.dk/?id=122

Anatomie (filmen ligger på Cfu) https://aufuns.systime.dk/?id=187

Einsam (filmen ligger på CfU) https://gattungen.systime.dk/?id=161#c410

Begriffskarte Krimi https://gattungen.systime.dk/?id=158

Merkmale des Krimis https://gattungen.systime.dk/?id=159
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Nachhaltigkeit

Nachhaltigkeit/Bæredygtighed: Udgangspunkt i dette forløb var et besøg hos Bestseller i Aarhus med efterfølgende genbesøg af elever fra Bestseller. eleverne fik bl.a.præsenteret, hvordan Bestseller arbejder med bæredygtighed.

Bestseller besøg

SO2-forløb med præsentationer
• https://www.shell.de/ueber-uns/shell-jugendstudie.html - download “Info-Flyer zur Shell Jugendstudie” og læs gul faktaboks s. 2 og læs afsnittet ”Sorge um Umwelt und Klima” s. 4 (husk at læse videre i højre kolonne, hvor der er et vigtigt overblik over, hvad unge mennesker i Tyskland er bekymrede over)

• https://mads.de/studie-zeigt-so-wichtig-ist-jungen-menschen-nachhaltigkeit/ - Blogpost/MADS

https://tyskbogen.systime.dk/?id=194#c1194 ”Nachhaltige Klamotten shoppen” + opgaver

• https://web.de/magazine/bestenliste/kleidung-schuhe-schmuck/stylisch-unterwegs-fair-fashion-besten-modelabels-33734572 - Fair Fashion - die besten Labels

+ evt. egen søgning på nettet. Husk også at besøge Bestsellers egen opdaterede website for at få informationer (https://bestseller.com/ )-

Video produceret af eleverne om bæredygtighed på skolen

Afleveringsopgave ”Berliner Repair Café”
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Sport und Identität (eksamenspensum)

Sport und Identität: I dette forløb var vores fokus unge mennesker og deres kropsfiksering/identitetsdannelse gennem sport.

Was ist Körperkult? https://werbinich.systime.dk/?id=133


Mach dich breit https://werbinich.systime.dk/?id=135

Andrea Petkovic: Kampf ums Körperbild https://werbinich.systime.dk/?id=137

Mich outen, das kann ich nicht https://werbinich.systime.dk/?id=142

Film „Das Wunder von Bern“ (Cfu)
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Multikulturelles Deutschland (eksamenspensum)

Multikulturelles Deutschland: I dette forløb var fokus på migration/integration af indvandrer i Tyskland, og de udfordringer, immigration medfører.

Hannah Lehnert: Yasa (1987) https://tyskbogen.systime.dk/?id=149

Petra Albers, dpa: Deutsch, türkisch, deukisch: Drei Generationen in der Autofabrik https://tyskbogen.systime.dk/?id=149#c299

Film „Almanya-Willkommen in Deutschland“ (Cfu)

Deutschlandlabor, Deutsch Lernen,Abschnitt 10: Migration https://learngerman.dw.com/de/10-migration/l-18837000

Afleveringsopgave ”Es reicht jetzt!“ Drei schwarze Jugendliche über Rassismus

Kinder von türkischen Gastarbeitern in Deutschland, https://imwandel.systime.dk/?id=186#c832
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Deutsche Wiedervereinigung (eksamenspensum)

Deutsche Wiedervereinigung: Fokus i dette forløb var mest på, hvorfor borgerne ville flygte fra DDR, og deres flugtforsøg.

1. Die Berliner Mauer – einfach erklärt
https://www.youtube.com/watch?v=ChFhXw8s6CM

2. So kam es zu Deutschlands Wiedervereinigung
https://www.youtube.com/watch?v=JKwgIEHXmUE

3. Die Berliner Mauer – so hat sie funktioniert
https://www.youtube.com/watch?v=pM9MTchpW1k

Niemals vergessen; Verschiedene Aspekte der DDR https://niemalsvergessen.systime.dk/?id=169

Film „Der Ballon“

Der Zaun zur Freiheit. Uddrag fra: Wiedersehen mit Vater af: Isolde Heyne. IN: Cooperative Learning. Alinea.

- Alltag für Kinder und Jugendliche in der DDR
Kindheit in DDR erklärt | Historische Ereignisse | MDR DOK
https://www.youtube.com/watch?v=r1yO4nOFCOk

- Alltag für Kinder und Jugendliche in der DDR
https://www.zeitklicks.de/ddr/alltag/

- Alltag für Erwachsene - Arbeitswelt
https://www.zeitklicks.de/ddr/alltag/

Eingemauert! -Die innerdeutsche Grenze. Dw Deutsch.                  
https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k

Über die Mauer af: Vasco A. Schmidt
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer