Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
AABC
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Maria Møller Tidemann
|
Hold
|
VE22.hhx.3.idC (VE22 3. år idC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ultimate og aerob træning
Formålet med Ultimate-forløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele af Ultimate. Først skal de basale kaste- og gribeteknikker læres, og i de følgende lektioner bygges ovenpå, hvor både forsvars- og angrebsmuligheder øves. Overblik, præcision og spilbarhed er nøgleord i ultimate.
Faglige mål:
Praktisk
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Kendskab til hammerkast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det
- Taktisk kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Pivotere under pres og aflevere til makker
- Udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
Teoretisk
- Redegøre for begreberne: maximal iltoptagelse, kondital, udholdenhed og løbeøkonomi
- Kende forskellen på kontinuerlig træning og intervaltræning
- Have forståelse for, hvordan man kan øge sin kondition gennem træning
Materiale:
Skadhede, Thomas et al. "Yubio, Idræt C + B", 2024.
- 15.2 Regler, ide & organisering (side 668-672)
- 3.4 Aerob træning (side 72-75)
I alt: 7 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Dancefit og træningsprojekt
Formål
Formålet med forløbet er at gennemføre og evaluere et træningsprogram over 8 uger, hvor der opnås en målbar forbedring i kondition. I perioden undervises i dancefit, hvor fokus i serierne både er på kondition og på bevægelse til musik. Fire forskellige små serier skal læres, og kunne udføres i takt til musikken. Kropsligt skal arme og ben kunne koordineres i forskellige trin. Herudover er målet at kunne sammensætte, udføre og instruere i egen koreografi – en koreografi der er hård nok til, at man opnår en bedre kondition.
Faglige mål:
Praktisk
- Gennemføre og evaluere et træningsprogram
- Arbejde kontinuerligt i en længere periode uden nævneværdige pauser
- Udføre trinnene og bevægelserne i de serier, som undervises i på klassen.
- Kropsligt skal arme og ben kunne koordineres i forskellige trin.
- Udføre øvelser korrekt og med store bevægelser.
- Sammensætte egen koreografi, der er hård nok til, at man opnår bedre kondition
- Udføre egen koreografi og instruere en gruppe/et hold i det
- Reflektere over og kommentere på andre gruppers serier
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
Teoretisk
- Redegøre for Superkompensationsprincippet
- Redegøre for Arbejdets 3 faser
Materialer:
Skadhede, Thomas et al. "Yubio, Idræt C + B", 2024.
- 3.1 Superkompensation (side 67-69)
- 3.2 Arbejdets tre faser (side 69-71)
I alt: 6 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/121/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733375077",
"T": "/lectio/121/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733375077",
"H": "/lectio/121/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733375077"
}