Holdet VE24.hhx.a.if - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution AABC
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e) Signe Damgaard Øst
Hold VE24.hhx.a.if (VE24 1a if)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mennesket og IT: Robotterne overtager
Titel 2 Interaktionsdesign og designprocesser
Titel 3 Programmering
Titel 4 Innovation
Titel 5 Spilteori
Titel 6 IT-sikkerhed og lovgivning
Titel 7 IT-arkitektur
Titel 8 Relationsdatabaser
Titel 9 Hjemmesider
Titel 10 Interaktionsdesign og designprincipper

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mennesket og IT: Robotterne overtager

Indhold:
- Don Ihde om relation mellem teknologi og mennesket
- IT systemer som værdiskaber i samfundet og virksomheder
- Leavitts model (struktur, personer, opgaver, teknologi)
- Analyse af selvvalgt dansk virksomhed ud fra Leavitts model, herunder brug af CRM, EPR og webshops.
- Diskussion om implementering af nyt IT system
- AI: ChatGPT, fordele og ulemper samt prompting
- Floridis AI etik

Materiale:
Informatik B til EUX Merkantil kapitel 1

YouTube video Don Ihde - relation mellem mennesket og teknologi: Animation: Explaining Technological Mediation

YouTube video Floridis AI etikprincipper AI ethics defined

Artikler:
Tragisk dødsulykke: Satte Teslaens autopilot til - det kostede ham livet

AI-skabt overgrebsmateriale skal kunne hjælpe politiet ind i lukkede netværk, men professor ser 'reel risiko' ved forslag
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
IT-systemer som værdiskaber i virksomheder 20-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Interaktionsdesign og designprocesser

Indhold:
- Definition af interaktionsdesign
- UX-trekant
- 5 designprincipper for interaktionsdesign (gør det simpelt, gruppér med Gestalt lovene, tilgiv forudsigelse og fejl samt tolerant)
- Donald Normans 6 designprincipper
- Designprocesser: Iterative, lineære, Double Diamond
- Usability test
- Programmering af informationsapp med tilmeldingsmulighed i App Lab.

Materiale:
System i-bogen: UX design
Kapitel 2, 3, 4.1.2, 4.3 og 5.1-5.4

App Lab
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
App øvelse 18-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Programmering

Indhold:
Eleverne skal være i stand til at identificere de mest basale strukturer og begreber inden for programmering som sekvenser, variable, forgreninger, løkker og funktioner.

Eleverne skal også kunne bruge disse i mindre programmeringsopgaver samt i udvikling af en app i AppLab.

Materiale:
Informatik B til EUX Merkantil - Kapitel 6 Programmering
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 1: AI og etiske overvejelser 15-01-2025
Opgave 2: Udvikling af forretningsidé 15-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Innovation

Indhold:
- Definition af innovationsbegrebet.
- Radikal og inkrementel innovation
- 4P-modellen (produkt, proces, position, paradigme)
- Forretningsidé med brug af AI som samtaleværktøj (LEGO-besøg). AI som prototype til samtaleværktøj, herunder prompting.
- Innovative elementer i egne udviklede apps i AppLab
- Spartial computing
- Innovation vs. invention
- Prototype samtaleværktøj i AppLab med forgreninger.

Materiale:
Systime i-bog: Informatik B til EUX Merkantil
- Kapitel 2 (intro)
- Kapitel 2.1 (4p-modellen)
- Kapitel 2.2 (Radikal og inkrementel innovation)

Artikel: Ny teknologi spås til at revolutionere verden
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Spilteori

Indhold
- Gameplay og gamefication (nudging)
- ADIA(S) modellen
- Spil- og spillertyper
- Motivation og flow

Programmering af simpelt spil i App Lab vha. variable og forgreninger.

Materiale
Artikel: Richard Bartles spillertyper

I-bogen: Informatik for alle
- AIDA(S)-modellen
- Interaktive medier og spil
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 IT-sikkerhed og lovgivning

Indhold:
- Fysisk og logisk IT-sikkerhed
- Datasikkerhed CIA-modellen
- Kommunikationssikkerhed - kort om kryptering.
- Lovgivning: GDPR, ophavsret, købelov og E-handel

Materiale:
System i-bog: Informatik B til EUX merkantil
Kapitel 3.1 og kapitel 3.2
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 IT-arkitektur

Indhold:
- Client-server arkitektur
- Trelagsarkitektur (præsentationslag, logiklag og datalag).
- Frontend, backend og database
- AppLabs opbygning og record-funktionerne: create, read, delete og update
-  Manipulation af data med delete og update funktioner

Materiale:
Informatik B til EUX merkantil kapitel 3.3
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Relationsdatabaser

Indhold:
- Relationsdatabaser, 1-1, 1-m, m.m
- Grundbegreber: Attributter, primær og fremmed nøgle
- E/R diagrammer og idéen bag normalisering

Materiale:
Informatik B til EUX merkantil kapitel 7.1, 7.2.1-7.2.4

Brug af AI til generering af data:
Anvendelse af Ai til at generere data, som man kan anvende for at illustrere teorien.
Snak om, at man kun må generere data, huske at informere om at det er AI-genereret og hvilket formål det har. Ingen brug af AI til løsning af opgaven.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Hjemmesider

Indhold:
- Hjemmeside vs. app
- HTML og CSS i weblab, herunder forskel på inline CSS, intern CSS, ekstern CSS
- Simulering af brugerinteraktion uden JavaScript
- Iterativ designproces
- Navigationsstrukturer: Lineær, hierarkisk, cyklisk
- Design af logo og værdi for virksomhed
- Gestaltlovene og Donald Norman

Materiale:
Systime i-bog: Informatik B til EUX Merkantil: Kapitel 8

Youtube-videoer med Gestaltlove og Logo:
- Gestalt og designstrategi
- Logo-design og Gestalt
- Logo-design guide og regler

Programmering med HTML og CSS:
Anvendelse af WebLab fra code.org uden JavaScript
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Interaktionsdesign og designprincipper

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer