Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
AABC
|
Fag og niveau
|
Afsætning A
|
Lærer(e)
|
John Albin Hansen
|
Hold
|
VI22.hhx.a.AF (VI 1a AF, VI 2a AF, VI 3a AF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Repetition
Opsamling på teori fra grundforløbet
Gruppeopgave om dagligvarebranchen
Caseopgaver om B&O og Hjem Is
TV-udsendelse: Kriseknuserne om brilleproducenten Fleye
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Virksomhedens marketingmix - Produkt
Kapitel 15 og 16 - Produkt
- Diverse checkopgaver
- Caseopgave om private label
- Gruppeopgave om space management
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Virksomhedens marketingmix - Distribution
Kapitel 20 - Distribution
- Diverse checkopgaver
- Kriseknuserne om DK Company
- Caseopgaver om isenkrambranchen og Zalando
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Virksomhed fra Løvens hule
Løvens Hule
Gruppeopgave: Præsentation af selvvalgt virksomhed fra Løvens Hule ved inddragelse af relevant afsætningsteori
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Virksomhedens marketingmix - Pris
Kapitel 18 - Pris
- Diverse checkopgaver
- Diverse avisartikler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Virksomhedens marketingmix - Promotion
Kapitel 22 - Promotion
Diverse checkopgaver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Butikskæden Normal
Caeopgave om butikskæden Normal
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Virksomhedens marketingmix - Promotion
Kapitel 22 - Promotion
Diverse checkopgaver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Købsadfærd på konsumentmarkedet
Kapitel 6 - Købsadfærd på konsumentmarkedet
Opgaveløsning (egen opgavesamling): 1 + 2 + 4 + 5 + 7
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Konkurrenceforhold
Kapitel 4 og 5 - Konkurrenceforhold
Opgaveløsning (egen opgavesamling):
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Den interne og eksterne situation
Kapitel 2 of 3 - Den interne og eksterne situation
- Diverse checkopgaver
- (Caseopgave om Ryanair med fremlæggelser på klassen)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Markedsanalyse
Kapitel 1 - Markedsanalyse
Løsning af diverse opgaver og arbejde med mindre cases
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Internationalisering
Kapitel 9 - Virksomhedens internationalisering
Caseopgave (postcast) om Danish Crown
Caseopgave (podcast) om Rema 1000
Caseopgave 9.2 om Bolias internationalisering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Segmentering og målgruppevalg
Kapitel 11 - Segmentering og målgruppevalg
- Diverse checkopgaver
- TV-udsendelsen "Klædt på til handel"
- Caseopgave 11.3 og 11.4
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Målsætninger og strategiske valg
Forberede PowerPoint for en dansk børsnoteret virksomhed. Præsentationen skal indeholde følgende om virksomheden:
- Kort virksomhedskarakteristik
- Eksempler på målsætninger
- Strategiske valg (konkurrencestrategi og -position og eksempler på vækststrategier)
Gruppeoversigt:
Gruppe 1: Elias, Søren, Lasse og Calvin (DSV)
Gruppe 2: Noah, Sena, Philip og Jakob (Boozt AB)
Gruppe 3: Nikolaj, Mikkel, Yusuf og Frederik (Danske Bank)
Gruppe 4: Oliver, Bertram og Hector (Novo Nordisk)
Gruppe 5: Caroline, My og Emilie (B&O)
Gruppe 6: Diana, Bine, Lina, Rebecca og Sophia (Carlsberg)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Købsadfærd på producentmarkedet
Kapitel 7 - Købsadfærd på producentmarkedet
Opgaveløsning (egen opgavesamling): 1+2+4+5+6+7+8+9
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Bryggeribranchen
Løsning af eksamensopgave om bryggeribranchen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Strategisk analyse
Kapitel 10 - Strategisk analyse
- Gruppevis præsentation af teori
- Caseopgave 10.6- Watery
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Virksomhed fra Løvens hule
Løvens Hule
Gruppeopgave: Præsentation af selvvalgt virksomhed fra Løvens Hule ved inddragelse af relevant afsætningsteori
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Produkt i internationalt perspektiv
Kapitel 17 - Produkt i internationalt perspektiv
- Gruppevis præsentation af teori
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Caseopgave om Proshop
Caseopgave om Proshop
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
International distribution
Kapitel 21 – International distribution
- Gruppevis præsentation af teori
- Caseopgave 21.1 og 21.2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
23
|
Det globale marked for vindmøller
Det globale marked for vindmøller:
1) Lav en karakteristik af det globale marked for vindmøller.
2) Redegør for væsentlige fjernmiljøfaktorer på markedet for vindmøller.
3) Udarbejd en karakteristik for vindmølleproducenten Vestas.
4) Udarbejd en karakteristik for energiselskabet Ørsted.
5) Lav en købsadfærdsanalyse ved Ørsteds køb af vindmøller fra Vestas.
6) Diskutér Vestas målsætninger og strategiske valg.
Gruppefremlæggelser på klassen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
24
|
Pris i internationalt perspektiv
Kapitel 19 - Pris i internationalt perspektiv
- Gruppevis præsentation af teori
- Diverse opgaver fra lærerbogen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
25
|
International promotion
Kapitel 23 - International promotion
- Diverse opgaver fra lærerbogen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
26
|
Afsluttende forløb om Normal
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55198742491",
"T": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55198742491",
"H": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55198742491"
}