Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
AABC
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Nils Bovbjerg Schrøder
|
Hold
|
VI22.hhx.a.DA (VI 1a DA, VI 2a DA, VI 3a DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Medier og sexisme
Forløbet har haft fokus på at analysere avisartikler, nyhedsartikler såvel som opinionsartikler, der tematiserer kønsroller.
TEKSTER TIL ANALYSE
NYHEDSARTIKLER
- Johan Larsen: "Folketingets ledelse skal se på krænkende adfærd på borgen". Artikel i Politiken, 22. september 2020
- Anders Leonhard: "Det er kammet helt over". Artikel i BT, 22. september 2020
- Ditte O. Lynge: "Støjberg står fast: 'Det er da trist med en verden uden komplimenter'". Artikel i Ekstrabladet, 22. september 2020
- Cathrine Bloch: "V-politiker: Folketingets top tager sexismen på Christiansborg alt for let". Artikel i Berlingske, 22. september 2020
- Cathrine Bloch og Søren Domino: "Mette Frederiksen forventer flere krænkelsessager i Socialdemokratiet". Artikel i Berlingske, 21. oktober 2020
OPINIONSARTIKLER
- Sørine Gotfredsen: "Sofie Lindes underligt diffuse magt". Artikel i Kristeligt Dagblad, 15. september 2020
- Lotte T. Høgsberg: "Sørine Gotfredsen, du er håbløst umoderne". Artikel i Berlingske, 24. september 2020
- Birgitte Kosovic: "Kvinder, nu stopper I!". Artikel i Berlingske, 10. oktober 2020
- Pia Kjærsgaard: "Moralsk, inkvisitorisk dagsorden". Artikel i Kristeligt Dagblad, 27. oktober 2020
- Gretelise Holm: "Vi vil gerne have mændene med i kampen mod Sexisme". Artikel i Politiken, 1. november 2020
- Lotte Rosdahl: "Medierne fejlede. Derfor kommer den danske Metoo-bølge først nu". Artikel i Jyllands-Posten, 13. oktober 2020
- Lederartikel (Politiken): "Under anklage". Artikel i Politiken, 11. september 2020
- Lederartikel (Ekstrabladet): "En finke". Artikel i Ekstrabladet, 23. september 2020
TV-DEBATPROGRAM
"Debatten" (DR2): "Lige løn, lige køn?", 3. september 2020
BEGREBER
- Håndbog til dansk: kapitel 4 + afsnit 5.1
- Den danske ordbog (net)
- Den store danske (net)
- Hjælpedokumenter v. læreren (Nils): Argumentationskneb
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Identitet og myter
Forløbet har haft fokus på at analysere skønlitterære tekster ud fra et myteorienteret perspektiv - med særlig fokus på Syndefaldsmyten.
Nedenstående referencer i parentes henviser til følgende værker:
- Ove Benn og Jørn Jacobsen: "Mytemotiver i dansk litteratur", Systime, 1999-2000.
- Jørn Jacobsen: "Af skade bliver man klog. Faldet som symbol". Marko, 1989.
- Marianne Keinicke og Jonna Byskov Nielsen: "Novelleveje". Dansklærerforeningen, 1997.
- Erik Mader: "Ungdom - stor og lysten". Systime, 1997.
- Jørn Vosmar: "Englene". Dansklærerforeningen, 1972.
MYTER
- Syndefaldsmyten
- Myten om Pygmalion
- Myten om Narcissus
Alle fra Benn og Jacobsen.
TEKSTER TIL ANALYSE
Klaus Rifbjerg: "Det bliver regnvejr" (Keinicke og Nielsen 204-211)
Carsten René Nielsen: "Til mine forældre" (Mader s. 84)
Ib Michael: Uddrag af "Den tolvte rytter" (Benn og Jacobsen s. 44-45)
Ib Michael: Uddrag af "Brev til månen" (Mader s. 24-27)
Ib Lucas: "Lystfisker" (Benn og Jacobsen s. 162-169)
Klaus Høeck: "Der var engang" (Mader s. 79)
Bjarne Reuter: Uddrag af "Lille spejl på væggen der..." (Benn og Jacobsen s. 110-112)
Lene Bagger: "Sita" (Mader s. 28-32)
Naja Marie Aidt: "Den blomstrende have" (Benn og Jacobsen s. 17-22)
Peter Ronild: "Hvad laver I her?" (Vosmar s. 74-85)
Jørgen-Frantz Jacobsen: Uddrag af "Barbara" (Benn og Jacobsen s. 74-75)
TEORI OG BEGREBER
- "Håndbog til dansk" kapitel 3+4
- Analysebegreber v. læreren (Nils): "Personkarakteristik relationer", "Freuds personlighedsmodel" + "Myter - definition"
- Oversigtstekster om Ungdomskultur og identitetsdannelse (Mader s. 9-14)
HOVEDVÆRKER
- Niviaq Korneliussen: "Homo Sapienne". Milik, 2015. Eleverne har løbende udfyldt læseskema ift. romanen.
- Thomas Korsgaard: "Hvis der skulle komme et menneske forbi". Lindhardt og Ringhof 2018. Eleverne har løbende udfyldt læseskema ift. romanen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
52 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Dokumentarfilm
Forløbet har haft fokus på at analysere dokumentarfilm (og -serier) med særligt henblik på fakta- og fiktionselementer samt vinkling. Som overordnet analysemodel er der taget udgangspunkt i nedenstående "11. Medieanalyse af dokumentarfilm".
BEGREBER
- "Håndbog til dansk" afsnit 5.2 + relevante afsnit fra kapitel 3-4
- Håndbog til dansk", "Analysevejledninger", herunder "11. Medieanalyse af dokumentarfilm"
TEKSTER TIL ANALYSE
- "Drengene på kanten" (episode 1, 2 og 3), DR-TV, 2016
- "Armadillo", DFI, 2010
HOVEDVÆRKER
- "Pigen der ikke ville dø", DR-TV, 2012 (nu via CFU). Analyseret via scene-sekvens-skema.
- Daniel Roher (instruktør): "Navalny", 2022
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Litteraturhistorie del 1
Forløbet har haft fokus på at beskrive overordnede litteraturhistoriske forandringer, herunder især det specifikke livssyn, forfattere i de pågældende perioder (til og med romantikken/romantismen) opererer med.
Ift. oversigtstekster om litteraturhistorie er der taget udgangspunkt i følgende værk:
Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo og Tinne Serup Bertelsen: "Litteraturhistorien - på langs og på tværs". Systime, 2012.
BEGREBER OG TEORI
- Alle nedenstående henvisninger er fra (ovenstående) Kjær-Hansen, Kennebo og Bertelsen:
Videointro til ”Middelalderens litteratur” (1000-1536)
Om ”Folkeviser”
Om ”Folkeeventyr”
Videointro til ”Renæssancen” (1536-1650)
Videointro til ”Barokken” (1650-1720)
Barokkens samfund
Skrivestil og sprog: det poetiske gennembrud
Livssyn
Lyrik i Barokken
Videointro til ”Oplysningstiden” (1720-1800)
Videointro til ”Romantikken” (1800-1870)
Romantikkens samfund: fra enevælde til demokrati
Livssyn
Nyplatonisme og Schack Staffeldt
Universalromantik: Adam Oehlenschläger og H. C. Andersen
Den religiøse digtning og N.F.S. Grundtvig
Nationalromantikken i Danmark
Dannelsestanken i prosaen
Biedermeier og poetisk realisme
Romantisme
Skrivestil og sprog
Overgang til ”Det moderne gennembrud”
- Dokumenter v. læreren (Nils): "Analyse af lyrik" + "Personkarakteristik relationer" + "Romantikken og Det moderne gennembrud"
TEKSTER TIL ANALYSE
- Alle nedenstående tekster er fra (ovenstående) Kjær-Hansen, Kennebo og Bertelsen:
Folkevisen ”Hr. Bøsmer i Elverhjem”
Peder Palladius: ”En Visitatsbog” (1570)
Thomas Kingo: ”Keed af Verden” (1681)
Ludvig Holberg: af ”Jean de France” (1722)
Adam Oehlenschläger: ”Der er et yndigt land” (”Fædrelands-sang”) (1823)
N.F.S. Grundtvig: ”Danmarks trøst” (1820)
Steen Steensen Blicher: ”Sildig Opvaagnen” (1828)
Richard Dybeck: "Du gamla, du fria" (1844) - Sveriges nationalsang (originalsprog)
Bjørnstjerne Bjørnson: "Ja, vi elsker dette landet" (1859) - Norges nationalsang (originalsprog)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Litteraturhistorie del 2
Forløbet har haft fokus på at beskrive overordnede litteraturhistoriske forandringer, herunder især det specifikke livssyn, forfattere i de pågældende perioder (fra Det moderne gennembrud til og med 2000) opererer med.
Ift. oversigtstekster om litteraturhistorie er der taget udgangspunkt i følgende værk:
Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo og Tinne Serup Bertelsen: "Litteraturhistorien - på langs og på tværs". Systime, 2012.
BEGREBER OG TEORI
- Alle nedenstående henvisninger er fra (ovenstående) Kjær-Hansen, Kennebo og Bertelsen:
Overgang til ”Det moderne gennembrud”
Videointro til ”Det moderne gennembrud” (1870-1890)
Det moderne gennembruds samfund
Livssyn og syn på litteraturen
Skrivestil og sprog
Det moderne gennembruds genrer
Det moderne gennembruds temaer: køn, klasse og kirke
Overgang til det 20. århundrede
Videointro til ”Modernisme og realisme” (1890-2000)
Det moderne samfund
1900-tallets stilretninger
Tidlig modernisme (1890-1945)
Folkelig realisme og socialrealisme (1900-1945)
Efterkrigsmodernisme (1945-1960)
60’er-modernisme (1960-1970)
Nyrealisme (1965-1980)
Storbymodernisme og postmodernisme (1980-1990)
Minimalisme og modernistisk lyrik (1990-2000)
- Dokumenter v. læreren (Nils): "Analyse af lyrik" + "Personkarakteristik relationer"
TEKSTER TIL ANALYSE
Herman Bang: ”Frøkenen” (1883)
Henrik Pontoppidan: ”Knokkelmanden” (1887)
Victoria Benedictsson: ”Ud fra Mørket” (1888)
Amalie Skram: ”Constance Ring” (uddrag)
Martin Andersen Nexø: “Lønningsdag” (1900)
Johannes V. Jensen: ”Paa Memphis Station” (1906)
Tom Kristensen: ”Rio Janeiro”
Martin A. Hansen: ”Roden” (1955)
Karen Blixen: ”Ringen” (1958)
Peter Seeberg: ”Hullet” (1966)
Michael Strunge: ”Natmaskinen” (1981)
Helle Helle: ”Film” (1996)
HOVEDVÆRKER
Herman Bang: "Ved Vejen" (I-bog). Systime, 1886. De indledende afsnit (af redaktørerne) om impressionisme, Herman Bang osv. er også læst.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Nyeste tids litteratur
Forløbet har haft fokus på at analysere tekster fra de seneste 8 år, der behandler tidstypiske emner via tidstypiske litterære virkemidler.
Ift. særkende ved nyeste tid er der taget udgangspunkt i følgende værk, der også er henvisninger til under "BEGREBER":
Katrine Haaning, Peter Jensen, Karen Wagner og Nicolai Rekve Eriksen: "De seneste fem års litteratur" (I-bog), Systime, 2025
BEGREBER
- Følgende afsnit er læst, alle fra ovenstående "De seneste fem års litteratur"
- Introduktion
- Autofiktion
- Køn, krop og seksualitet
- Litteratur og moderskab
- Steder
- Tidens realismeformater
- "Håndbog til dansk" kapitel 3+4
- Materialer v. læreren: "Personkarakteristik relationer" + "Analyse af lyrik"
TEKSTER TIL ANALYSE
- Følgende tekster er læst, alle ligeledes fra ovenstående "De seneste fem års litteratur":
- Kristian Bang Foss: Uddrag (s. 149-161) af "Frank vender hjem" (2019)
- Sofie Diemer: Uddrag (s. 5-14) af "LOL-LITA" (2016)
- Cecilie Lind: Uddrag (s. 19, 23-27 og 133-134) af "Mit barn" (2019)
- Stine Pilgaard: Uddrag (s. 7 og 11-21) af "Meter i sekundet" (2020). Vi har også set spillefilmen af samme navn
- Yahya Hassan: Uddraget "Jetlagformørkelse" af "Yahya Hassan" (2013)
- Morten Pape: Uddraget "Prolog" (s. 9-14) af "Planen" (2015)
HOVEDVÆRKER
- Marie Aubert: "Voksne mennesker". Lindhardt of Ringhof, 2021
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Skriftlig eksamen: retningslinjer
Som generel tilgangsvinkel til skriftlige opgaver og skriftlig eksamen har vi læst følgende på klassen:
- Anne Haugaard Thomsen og Annette Düring Nielsen: "Guide til skriftlig dansk hhx/eux", kapitel 3 (alle skrivegenrer til eksamen), Systime, 2020
- Eksamenssættet til skriftlig eksamen i Dansk A, Maj 2023
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55198777131",
"T": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55198777131",
"H": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55198777131"
}