Holdet VI22.hhx.a.DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution AABC
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Nils Bovbjerg Schrøder
Hold VI22.hhx.a.DA (VI 1a DA, VI 2a DA, VI 3a DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Medier og sexisme
Titel 2 Identitet og myter
Titel 3 Dokumentarfilm
Titel 4 Litteraturhistorie del 1
Titel 5 Litteraturhistorie del 2
Titel 6 Reklameanalyse
Titel 7 Nyeste tids litteratur
Titel 8 Skriftlig eksamen: retningslinjer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Medier og sexisme

Forløbet har haft fokus på at analysere avisartikler, nyhedsartikler såvel som opinionsartikler, der tematiserer kønsroller.

TEKSTER TIL ANALYSE
NYHEDSARTIKLER
- Johan Larsen: "Folketingets ledelse skal se på krænkende adfærd på borgen". Artikel i Politiken, 22. september 2020
- Anders Leonhard: "Det er kammet helt over". Artikel i BT, 22. september 2020
- Ditte O. Lynge: "Støjberg står fast: 'Det er da trist med en verden uden komplimenter'". Artikel i Ekstrabladet, 22. september 2020
- Cathrine Bloch: "V-politiker: Folketingets top tager sexismen på Christiansborg alt for let". Artikel i Berlingske, 22. september 2020
- Cathrine Bloch og Søren Domino: "Mette Frederiksen forventer flere krænkelsessager i Socialdemokratiet". Artikel i Berlingske, 21. oktober 2020

OPINIONSARTIKLER
- Sørine Gotfredsen: "Sofie Lindes underligt diffuse magt". Artikel i Kristeligt Dagblad, 15. september 2020
- Lotte T. Høgsberg: "Sørine Gotfredsen, du er håbløst umoderne". Artikel i Berlingske, 24. september 2020
- Birgitte Kosovic: "Kvinder, nu stopper I!". Artikel i Berlingske, 10. oktober 2020
- Pia Kjærsgaard: "Moralsk, inkvisitorisk dagsorden". Artikel i Kristeligt Dagblad, 27. oktober 2020
- Gretelise Holm: "Vi vil gerne have mændene med i kampen mod Sexisme". Artikel i Politiken, 1. november 2020
- Lotte Rosdahl: "Medierne fejlede. Derfor kommer den danske Metoo-bølge først nu". Artikel i Jyllands-Posten, 13. oktober 2020
- Lederartikel (Politiken): "Under anklage". Artikel i Politiken, 11. september 2020
- Lederartikel (Ekstrabladet): "En finke". Artikel i Ekstrabladet, 23. september 2020

TV-DEBATPROGRAM
"Debatten" (DR2): "Lige løn, lige køn?", 3. september 2020

BEGREBER
- Håndbog til dansk: kapitel 4 + afsnit 5.1
- Den danske ordbog (net)
- Den store danske (net)
- Hjælpedokumenter v. læreren (Nils): Argumentationskneb
Indhold
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Identitet og myter

Forløbet har haft fokus på at analysere skønlitterære tekster ud fra et myteorienteret perspektiv - med særlig fokus på Syndefaldsmyten.

Nedenstående referencer i parentes henviser til følgende værker:
- Ove Benn og Jørn Jacobsen: "Mytemotiver i dansk litteratur", Systime, 1999-2000.
- Jørn Jacobsen: "Af skade bliver man klog. Faldet som symbol". Marko, 1989.
- Marianne Keinicke og Jonna Byskov Nielsen: "Novelleveje". Dansklærerforeningen, 1997.
- Erik Mader: "Ungdom - stor og lysten". Systime, 1997.
- Jørn Vosmar: "Englene". Dansklærerforeningen, 1972.

MYTER
- Syndefaldsmyten
- Myten om Pygmalion
- Myten om Narcissus
Alle fra Benn og Jacobsen.

TEKSTER TIL ANALYSE
Klaus Rifbjerg: "Det bliver regnvejr" (Keinicke og Nielsen 204-211)
Carsten René Nielsen: "Til mine forældre" (Mader s. 84)
Ib Michael: Uddrag af "Den tolvte rytter" (Benn og Jacobsen s. 44-45)
Ib Michael: Uddrag af "Brev til månen" (Mader s. 24-27)
Ib Lucas: "Lystfisker" (Benn og Jacobsen s. 162-169)
Klaus Høeck: "Der var engang" (Mader s. 79)
Bjarne Reuter: Uddrag af "Lille spejl på væggen der..." (Benn og Jacobsen s. 110-112)
Lene Bagger: "Sita" (Mader s. 28-32)
Naja Marie Aidt: "Den blomstrende have" (Benn og Jacobsen s. 17-22)
Peter Ronild: "Hvad laver I her?" (Vosmar s. 74-85)
Jørgen-Frantz Jacobsen: Uddrag af "Barbara" (Benn og Jacobsen s. 74-75)

TEORI OG BEGREBER
- "Håndbog til dansk" kapitel 3+4
- Analysebegreber v. læreren (Nils): "Personkarakteristik relationer", "Freuds personlighedsmodel" + "Myter - definition"
- Oversigtstekster om Ungdomskultur og identitetsdannelse (Mader s. 9-14)

HOVEDVÆRKER
- Niviaq Korneliussen: "Homo Sapienne". Milik, 2015. Eleverne har løbende udfyldt læseskema ift. romanen.
- Thomas Korsgaard: "Hvis der skulle komme et menneske forbi". Lindhardt og Ringhof 2018. Eleverne har løbende udfyldt læseskema ift. romanen.



Indhold
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 52 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 3 Dokumentarfilm

Forløbet har haft fokus på at analysere dokumentarfilm (og -serier) med særligt henblik på fakta- og fiktionselementer samt vinkling. Som overordnet analysemodel er der taget udgangspunkt i nedenstående "11. Medieanalyse af dokumentarfilm".

BEGREBER
- "Håndbog til dansk" afsnit 5.2 + relevante afsnit fra kapitel 3-4
- Håndbog til dansk", "Analysevejledninger", herunder "11. Medieanalyse af dokumentarfilm"

TEKSTER TIL ANALYSE
- "Drengene på kanten" (episode 1, 2 og 3), DR-TV, 2016
- "Armadillo", DFI, 2010

HOVEDVÆRKER
- "Pigen der ikke ville dø", DR-TV, 2012 (nu via CFU). Analyseret via scene-sekvens-skema.
- Daniel Roher (instruktør): "Navalny", 2022
Indhold
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 4 Litteraturhistorie del 1

Forløbet har haft fokus på at beskrive overordnede litteraturhistoriske forandringer, herunder især det specifikke livssyn, forfattere i de pågældende perioder (til og med romantikken/romantismen) opererer med.
Ift. oversigtstekster om litteraturhistorie er der taget udgangspunkt i følgende værk:
Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo og Tinne Serup Bertelsen: "Litteraturhistorien - på langs og på tværs". Systime, 2012.

BEGREBER OG TEORI
- Alle nedenstående henvisninger er fra (ovenstående) Kjær-Hansen, Kennebo og Bertelsen:
Videointro til ”Middelalderens litteratur” (1000-1536)
Om ”Folkeviser”
Om ”Folkeeventyr”
Videointro til ”Renæssancen” (1536-1650)
Videointro til ”Barokken” (1650-1720)
Barokkens samfund
Skrivestil og sprog: det poetiske gennembrud
Livssyn
Lyrik i Barokken
Videointro til ”Oplysningstiden” (1720-1800)
Videointro til ”Romantikken” (1800-1870)
Romantikkens samfund: fra enevælde til demokrati
Livssyn
Nyplatonisme og Schack Staffeldt
Universalromantik: Adam Oehlenschläger og H. C. Andersen
Den religiøse digtning og N.F.S. Grundtvig
Nationalromantikken i Danmark
Dannelsestanken i prosaen
Biedermeier og poetisk realisme
Romantisme
Skrivestil og sprog
Overgang til ”Det moderne gennembrud”
- Dokumenter v. læreren (Nils): "Analyse af lyrik" + "Personkarakteristik relationer" + "Romantikken og Det moderne gennembrud"

TEKSTER TIL ANALYSE
- Alle nedenstående tekster er fra (ovenstående) Kjær-Hansen, Kennebo og Bertelsen:
Folkevisen ”Hr. Bøsmer i Elverhjem”
Peder Palladius: ”En Visitatsbog” (1570)
Thomas Kingo: ”Keed af Verden” (1681)
Ludvig Holberg: af ”Jean de France” (1722)
Adam Oehlenschläger: ”Der er et yndigt land” (”Fædrelands-sang”) (1823)
N.F.S. Grundtvig: ”Danmarks trøst” (1820)
Steen Steensen Blicher: ”Sildig Opvaagnen” (1828)
Richard Dybeck: "Du gamla, du fria" (1844) - Sveriges nationalsang (originalsprog)
Bjørnstjerne Bjørnson: "Ja, vi elsker dette landet" (1859) - Norges nationalsang (originalsprog)
Indhold
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Litteraturhistorie del 2

Forløbet har haft fokus på at beskrive overordnede litteraturhistoriske forandringer, herunder især det specifikke livssyn, forfattere i de pågældende perioder (fra Det moderne gennembrud til og med 2000) opererer med.
Ift. oversigtstekster om litteraturhistorie er der taget udgangspunkt i følgende værk:
Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo og Tinne Serup Bertelsen: "Litteraturhistorien - på langs og på tværs". Systime, 2012.

BEGREBER OG TEORI
- Alle nedenstående henvisninger er fra (ovenstående) Kjær-Hansen, Kennebo og Bertelsen:
Overgang til ”Det moderne gennembrud”
Videointro til ”Det moderne gennembrud” (1870-1890)
Det moderne gennembruds samfund
Livssyn og syn på litteraturen
Skrivestil og sprog
Det moderne gennembruds genrer
Det moderne gennembruds temaer: køn, klasse og kirke
Overgang til det 20. århundrede
Videointro til ”Modernisme og realisme” (1890-2000)
Det moderne samfund
1900-tallets stilretninger
Tidlig modernisme (1890-1945)
Folkelig realisme og socialrealisme (1900-1945)
Efterkrigsmodernisme (1945-1960)
60’er-modernisme (1960-1970)
Nyrealisme (1965-1980)
Storbymodernisme og postmodernisme (1980-1990)
Minimalisme og modernistisk lyrik (1990-2000)

- Dokumenter v. læreren (Nils): "Analyse af lyrik" + "Personkarakteristik relationer"

TEKSTER TIL ANALYSE
Herman Bang: ”Frøkenen” (1883)
Henrik Pontoppidan: ”Knokkelmanden” (1887)
Victoria Benedictsson: ”Ud fra Mørket” (1888)
Amalie Skram: ”Constance Ring” (uddrag)
Martin Andersen Nexø: “Lønningsdag” (1900)
Johannes V. Jensen: ”Paa Memphis Station” (1906)
Tom Kristensen: ”Rio Janeiro”
Martin A. Hansen: ”Roden” (1955)
Karen Blixen: ”Ringen” (1958)
Peter Seeberg: ”Hullet” (1966)
Michael Strunge: ”Natmaskinen” (1981)
Helle Helle: ”Film” (1996)

HOVEDVÆRKER
Herman Bang: "Ved Vejen" (I-bog). Systime, 1886. De indledende afsnit (af redaktørerne) om impressionisme, Herman Bang osv. er også læst.
Indhold
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Reklameanalyse

Forløbet har haft fokus på komparativ reklameanalyse, herunder at blive bevidst om hvorledes forskellige målgrupper - til det samme produkt - medfører forskellige filmiske virkemidler.
Forløbet bygger desuden videre på forløbet i grundforløbet, der havde kommerciel kommunikation som emne.

BEGREBER
- "Håndbog til dansk", modellen "14. Medieanalyse af reklamefilm" (og alle de tilhørende links)
- Udvalgte afsnit/begreber fra kapitel 3, 4, og 5 i "Håndbog til dansk", f.eks. argumentation

TEKSTER TIL ANALYSE
- Reklamer for måltidskasser, herunder:
RetNemt
https://www.youtube.com/watch?v=Zl_LVAhEUc0
https://www.facebook.com/watch/?v=216684400068985

Aarstiderne
https://www.youtube.com/watch?v=srjov6vhj6c
https://www.youtube.com/watch?v=VWWIYKaeEOk

HelloFresh
https://www.youtube.com/watch?v=uu2n1oDl5uQ
https://www.youtube.com/watch?v=hA4FM_kFF9U

Skagenfood
https://www.youtube.com/watch?v=f6_nXZwNDy4
https://www.youtube.com/watch?v=IrWdhbfmL4c
https://www.youtube.com/watch?v=jg9mtD3jkfQ

Nemlig.com
https://www.youtube.com/watch?v=iKgVnGXj704
https://www.youtube.com/watch?v=FVLlAPpreXE

Derudover en skriftlig opgave vedr. følgende tekster:
Parfume-reklamer
Gucci Guilty
https://www.youtube.com/watch?v=s2rD36QwGcQ
Miss Dior
https://www.youtube.com/watch?v=3pbpWAt1Dxs

Alkohol-reklamer
Aalborg Akvavit
https://www.youtube.com/watch?v=wpt_7pp-Egg
Smirnoff Vodka
https://www.youtube.com/watch?v=7r_5KLpRCEA
Indhold
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Nyeste tids litteratur

Forløbet har haft fokus på at analysere tekster fra de seneste 8 år, der behandler tidstypiske emner via tidstypiske litterære virkemidler.
Ift. særkende ved nyeste tid er der taget udgangspunkt i følgende værk, der også er henvisninger til under "BEGREBER":
Katrine Haaning, Peter Jensen, Karen Wagner og Nicolai Rekve Eriksen: "De seneste fem års litteratur" (I-bog), Systime, 2025

BEGREBER
- Følgende afsnit er læst, alle fra ovenstående "De seneste fem års litteratur"
-       Introduktion
- Autofiktion
- Køn, krop og seksualitet
- Litteratur og moderskab
- Steder
- Tidens realismeformater

- "Håndbog til dansk" kapitel 3+4
- Materialer v. læreren: "Personkarakteristik relationer" + "Analyse af lyrik"

TEKSTER TIL ANALYSE
- Følgende tekster er læst, alle ligeledes fra ovenstående "De seneste fem års litteratur":
- Kristian Bang Foss: Uddrag (s. 149-161) af "Frank vender hjem" (2019)
- Sofie Diemer: Uddrag (s. 5-14) af "LOL-LITA" (2016)
- Cecilie Lind: Uddrag (s. 19, 23-27 og 133-134) af "Mit barn" (2019)
- Stine Pilgaard: Uddrag (s. 7 og 11-21) af "Meter i sekundet" (2020). Vi har også set spillefilmen af samme navn
- Yahya Hassan: Uddraget "Jetlagformørkelse" af "Yahya Hassan" (2013)
- Morten Pape: Uddraget "Prolog" (s. 9-14) af "Planen" (2015)

HOVEDVÆRKER
- Marie Aubert: "Voksne mennesker". Lindhardt of Ringhof, 2021
Indhold
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Skriftlig eksamen: retningslinjer

Som generel tilgangsvinkel til skriftlige opgaver og skriftlig eksamen har vi læst følgende på klassen:
- Anne Haugaard Thomsen og Annette Düring Nielsen: "Guide til skriftlig dansk hhx/eux", kapitel 3 (alle skrivegenrer til eksamen), Systime, 2020

- Eksamenssættet til skriftlig eksamen i Dansk A, Maj 2023
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer