Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
AABC
|
Fag og niveau
|
Afsætning A
|
Lærer(e)
|
Ida Marie Streubel Knudsen
|
Hold
|
VI22.hhx.b.AF (VI 1b AF, VI 2b AF, VI 3b AF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Alle 3 år - B
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi samler op på grundforløbet - skim jeres noter og "Introduktion til afsætning (GF)", som I har læst i grundforløbet:Introduktion til afsætning
-
Læs følgende i Kapitel 2:2. Den interne situation (B)
-
Vi samler op på jeres virksomhedskarakteristikker
-
Læs kapitel 2.4 om Business Model canvas
-
Vi hører flere fremlæggelser omkring forretningsmodeller/BMC
-
Lektie: Færdiggør opgave 2.12: Jysks værdikæde
-
Ingen lektie, men mindre I aftaler i grupperne. I timerne arbejde I videre arbejde med gruppeafleveringen on Ryanair
-
Vi samler op på Ryanair case opgaven. Ingen læselektie.
-
Vi begynder at arbejde med den eksterne situation. Læs derfor:
-
Vi arbejder videre med Den Eksterne Situation. Læs derfor:
-
Vi arbejder med den eksterne situation. Læs følgende underkapitel om PESTEL analyse:
-
Videre arbejde med PESTEL opgaven + fremlæggelser
-
Skimmelæs kapitel 4.1, 4.2 og 4.3 om Konkurrenceforhold
-
Ingen læselektier - vi arbejder videre med konkurrenceforhold (Markedsbeskrivelse - opgave)
-
Skimmelæs kapitel 4.4 og 4.5
-
Snak sammen I grupperne og giv hinanden lektier for: Eksempelvis kan én kigge på rapporten på Passport/Euromonitor, en anden kan kigge på bryggeriforeningen og en tredje kan finde og læse artikler, der kan hjælpe jer videre med arbejdet. God idé at b
-
Mikrobryggeri fremlæggelser
-
Hej 1B
-
Fremlæggelser
-
Fik man ikke læst i går læser man kapitel 8 (Strategi), særligt med fokus på 8.4 og 8.5 (spring 8.6 over).
-
Vi skal bruge denne podcast i undervisningen:
-
Opsamling på opgave om mission, vision, værdier fra sidst
-
Vi samler op på podcast-spørgsmål + videre arbejde med strategi
-
Vi samler op på podcast-spørgsmål + videre arbejde med strategiI får SO2 grupper
-
Vi skal arbejde med brancheforhold. Læs derfor kapitel 5.
-
Tjekopgaver: Brancheforhold
-
Vi arbejder videre med brancheforhold, derunder opgaven om Burgerkæden Max + fremlæggelser
-
Vi starter op på nyt emne om Købsadfærd. I skal derfor læse 6.0 til 6.3 og besvare fem spørgsmål:
-
Videre arbejde med Købsadfærd. Læs følgende underkapitel:
-
Skimmelæs/orienter jer i følgende underkapitler om købsadfærd:
-
Videre arbejde med købsadfærd (Bryllupscase). Ingen ny læselektie
-
Afsnit
-
Fremlæggelser af min afsætningssommerferie
-
Sidste fremlæggelser + opstart af filmprojekt
-
Vi mødes i klassen ved timens start - herefter arbejder I med filmprojektet
-
Introduktion til skriftlig aflevering.
-
Opstart: Købsadfærd på producentmarkedet (kap 7).
-
7.2 Købsbeslutningsproces på producentmarkedet
-
EMNE OG KONTEKST
-
Opsamling på virtuel undervisning + afrunding af kapitel 7
-
Spørgsmål
-
Opstart på Segmentering, målgruppevalg og positionering
-
Foredraget går i gang kl. 10.00 - så I skal være i klassen 9.55.
-
Forelæsning strategisk kommunikation.docx
-
Arbejde med Personaer og "Kender du typen" afsnit.
-
Vi skal arbejde med livsstilsanalyser.
-
Spørgeskema om energidrikke: Førstehjælp på dåse (tages i timen)
-
Vi går i gang med kapitel 14 om Marketingmixet. Læs derfor kapitel 14.0 og 14.1:
-
Vi arbejder videre med Marketingmixet-fremlæggelserne. I skal i gruppen have besluttet produkterne til i dag. Snak med jeres gruppe forud for lektionen.
-
Fremlæggelser om marketingmixet - I hører halvdelen af klassen fremlægge
-
Sidste fremlæggelse: Yasmin, Alfred, Wilfred
-
Videre arbejde med produkt. Læs kapitel 15.4 og 15.5 og svar på følgende læsespørgsmål til kapitlet:
-
Læs denne artikel ”de unge dømmer fast-fashion ude”:
-
Arbejde med corporate branding opgave i timen - ingen læselektie
-
Værdien af en god arbejdsplads
-
Opstart Ben & Jerrys fremlæggelser
-
Ben & Jerrys fremlæggelser: I får 40 minutter til at færdiggøre fremlæggelserne og vi hører 3-4 grupper fremlægge.
-
Vi arbejder med branding
-
Hvad er product placement?
-
Vi mødes på teams linket - møde inde i Teams:
-
I får introduktion til Erhvervscase
-
Ida fortæller om fremlæggelse i EC
-
Fremlæggelsesplan 19/1-2024
-
Vi arbejde med serviceydelser (kapitel 16)
-
Videre arbejde med fremlæggelse om oplevelsesøkonomi + fremlæggelser
-
Vi begynder at arbejde med Distribution. I skal skimmelæse følgende kapitler: 20.0, 20.1 og 20.2:
-
En række økologiske landmænd har valgt selv at forarbejde og sælge deres kød, mælk ol., typisk fra egne gårdbutikker.
-
Vi arbejder videre med distribution. Skimmelæs meget gerne resten af kapitlet (ca. 8 sider)
-
UDFORDRINGEN Omnichannel og klima ryster forsyning (e9ec5fd4).pdf :
-
Gennemgang af næste aflevering og arbejde med diskussion i afsætning.
-
Skimmelæs følgende om promotion:
-
Vi hører udvalgte par fremlægge omkring deres reklame. Derefter taler vi om forskellige promotionformer. (Skimme)læs gerne underkapitlerne under 22.3:
-
Opgave i timen:
-
Arbejde med afsætningsopgave som skal fremlægges torsdag.
-
Resten af grupperne fremlægger
-
Promotion B, Den Digitale Kunderejse, Ecom Trainer Case_2B.docx
-
I skal have læst om kunderejsen, samt modulet "Kom godt i gang med ChatGPT" og taget simuleringen derhjemme inden timerne.
-
Den Digitale Kunderejse, Ecom Trainer Case
-
2B - repetition.docx
-
Ingen lektier. Vi starter ud med opsummering fra året der gik og et kig på 3g. Tænk gerne over, hvis der er noget I vil have mere/mindre af i undervisningen i år.
-
Vi arbejder videre med metatekster/jeopardy og snakker om pris (kapitel 18).
-
Vi spiller Jeopardy quizzen!
-
Vi begynder at arbejde med Internationalisering.
-
https://finans.dk/erhverv/ECE14838965/spreder-sig-uden-for-danmark-la-cabra-henter-penge-og-udvider-i-tre-lande/
-
Vi arbejder videre med opgaven om La Cabra på klassen
-
Læselektie og læsespørgsmål:
-
Lektie: Skriv én born global/internetvirksomhed ind i følgende excelark + få en god nattesøvn ;-)
-
Vi arbejder videre med opgaven om Arla. Er man færdig får man lov til at fremlægge, ellers fremlæggelser i næste uge.
-
Vi hører de sidste fremlæggelser.
-
Læs artiklen: ”Hummel vil erobre Spanien gennem sponsorater med ligaklubber”
-
Vi arbejder med en ny case om internationalisering.
-
Vi arbejder videre med casen om Messy Weekend.
-
Vi hører enkelte grupper fremlægge (Messy Weekend case) - har man lyst så skriv til mig ;)
-
I bedes læse følgende:
-
Virtuel undervisning:
-
Fremlæggelser (virtuel undervisning) og arbejde med kultur (dokumentar).
-
Lektie: Se dokumentaren 'American Factory' færdig (Netflix) og så møder vi kl. 9.10.
-
Plan for dagens lektion:
-
Læs kapitel 12 (ca. 14 sider)
-
Dollar Street - photos as data to kill country stereotypes
-
Videre arbejde med kapitel 12
-
https://skribbl.io/?wEC7EJpH
-
Vi arbejder videre med kapitel 12
-
Fortsat arbejde med Bold
-
I bedes læse kapitel 13 (8 sider):
-
Alle bedes lave opgave 13.4 om Montana derhjemme. Vi arbejder derudover med en lille case.
-
Vi starter med at arbejde med kapitel 10 - læs derfor kapitel 10.1 (husk underkapitler) og 10.2:
-
Plan for lektionen:
-
Videre arbejde med opgave om det strategiske lærred + fremlæggelser
-
Læselektie:
-
Videre arbejde med Bostonmodellen
-
Vi arbejder videre med gruppeopgaven og fremlæggelser om strategi
-
Alle møder op i klassen kl. 8.10.Fremlæggelsesplan:
-
Lektie:
-
Plan for virtuel undervisning
-
Vi starter op på at arbejde med markedsanalyse (kapitel 1). I bedes læse kapitel 1.1 og 1.11 (altså springer I rigtig mange over, men dem kommer I til at kigge I løbende):
-
Opstart af opgave om Boghandlerbranchen i grupper
-
Virtuel undervisning inkl. læselektier til modulet:
-
Dagens program:
-
I bedes læse kapitel 17.2 og 17.4:
-
Ingen læselektier, men I skal lave "Opgave om mærkestrategi" på slide 9 - i slideshow omkring kapitel 17. Upload besvarelsen til elevfeedback for timen i går. Vi arbejder videre med kapitel 17.
-
I bedes læse kapitel 17.5 om Stage Gate Modellen:
-
I bedes læse læse kapitel 21.0 og 21.1 (ca 2. sider i alt)
-
Læs eller genlæs kapitel 21.0 og 21.1
-
Vi arbejder med Pris i internationalt perspektiv. I bedes læse kapitel 19.0, 19.1 og 19.2 (ca. 7 sider i alt)
-
Opgave 7_Internationalisering & Marketingmix_Co-Ro.docx
-
Skimmelæs kapitel 19.0 og 19.1 hvis ikke gjorde det til sidste gang. Vigtigt at I møder op, da vi skal lave noget i matrix grupper.
-
Læs kapitel 19.2 OG teksten til opgave 19.3:
-
I bedes læse kapitel 23.0 og 23.1 (6 sider). Vi starter på forløb om international promotion.
-
Super Bowl reklame - gruppefremlæggelse.docx
-
Arbejde på fremlæggelse (60 minutter) + opsamling på terminsprøve (30 minutter)
-
1. Vi skal lave grupper til eksamensprojekt (3-4 sammen). Alle skal I en gruppe.Indtast grupper her: Eksamensprojekt_grupper.docx
-
Sidste to grupper fremlægger for hinanden og mig:
-
Grupper:
-
Test på klassen
-
Mundtlig samtale m. Ida (lokale 334C):
-
Mundtlig samtale m. Ida (Lokale 334C)
-
Mundtlig samtale m. Ida lokale 234C:
-
Mundtlig samtale m. Ida
-
Lektie før besøget:
-
Vi mødes tilbage på skolen i klassen efter besøget.
-
Opgave i klassen:
-
Timens indhold:
-
Lektie: Læs opgaven og artiklen, som hører til "Ved det Grønne bord"
-
Opsummering af tilladte hjælpemidler:
-
Spørgetime om skriftlig afsætning
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 1 - Afsætning - Ryanair
|
22-12-2022
|
Mikrobryggeri - fremlæggelse
|
07-03-2023
|
SO2: MindMap refleksion
|
28-03-2023
|
Afsætning - Netflix
|
08-05-2023
|
Filmprojekt - Storyboard
|
01-09-2023
|
Virtuel undervisning AFS 18/9
|
18-09-2023
|
AFS Aflevering 2 - Den danske charterbranche
|
21-09-2023
|
Strategisk kommunikation - spørgsmål til oplæg
|
13-10-2023
|
AFS Aflevering 3 - Branchen for byggemarkeder
|
24-10-2023
|
AFS Aflevering 4 - Wally & Whiz
|
19-12-2023
|
AFS Aflevering 5 - Padel
|
19-02-2024
|
AFS Aflevering 6 - diskussion
|
31-03-2024
|
Ecom Trainer: ChatGPT: Sådan laver du en kampagne
|
02-05-2024
|
AFS Afl. 7 - Branchen for levering af takeaway
|
05-05-2024
|
AFS afl. 1 - Takeaway, opg. 1, 2 og 5.
|
04-09-2024
|
AFS afl. 2 - Roccamore
|
16-10-2024
|
AFS afl. 3 - Roccamore - genaflevering
|
08-12-2024
|
Virtuel undervisning - Barberklingen
|
09-01-2025
|
AFS afl. 4 - Boghandlerbranchen
|
22-01-2025
|
VI 3b AF skr. prøve
|
03-02-2025
|
AFS - Test 11/3
|
13-03-2025
|
AFS afl. 5 - Genaflevering terminsprøve
|
23-03-2025
|
AFS afl. 6 - BilkaToGo
|
28-04-2025
|
Eksamensprojekt
|
30-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
320 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Den Interne Situation
Eleverne skal igennem interne analyser, lære at danne sig et overblik over virksomhedens situation.
Eleverne skal kunne:
- Udvælge relevante informationer om virksomheden ift. at lave en virksomhedskarakteristik
- Analysere virksomhedens konkurrencedygtighed, som omfatter kernekompetence, konkurrencemæssige fordele og kritiske succesfaktorer.
- Analysere virksomheden vha. forretningsmodeller, værdikæden og SW-opstillingen.
Der arbejdes primært med opfyldelse af følgende faglige mål:
- anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber
- udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement, herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given kontekst
- fortolke og formidle informationer om afsætning inden for flere af fagets genrer, herunder i samspil med andre fag
Indhold:
Følgende kernestofområder er i fokus i dette forløb:
Den interne situation
- Værdikæder
- Forretningsmodeller
Materiale:
https://marketing.systime.dk/: kapitel 2
Artikler og materialer fra virksomheder til brug i undervisningen/opgaver.
Eksempelvis:
https://greengoddess.dk/
https://wavell.dk/
RAINS
Ryanair
Evaluering:
Arbejde med gruppeaflevering om Ryanair med formativ og summativ feedback fra underviser
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 1 - Afsætning - Ryanair
|
22-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Den Eksterne Situation
Eleverne skal igennem eksterne analyser, lære at danne sig et overblik over aktiviteter, som foregår uden for virksomhedens mure.
Eleverne skal kunne:
- Udvælge relevante informationer om virksomhedens omverdens ift. at lave en omverdensanalyse
- Analysere virksomhedens omverden vha. Omverdensmodellen, PESTEL og OT-opstillingen.
- Definere et marked, samt branche og dets kendetegn
- Identificere konkurrenter og konkurrencemæssige positioner ud fra indsamlede informationer
- Analysere en branche vha. Porters Five Forces
Der arbejdes primært med opfyldelse af følgende faglige mål:
- anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber
- udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement, herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given kontekst
- indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale og globale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed og relevans i en given sammenhæng
- fortolke og formidle informationer om afsætning inden for flere af fagets genrer, herunder i samspil med andre fag
Indhold:
Følgende kernestofområder er i fokus i dette forløb:
Den eksterne situation
- Omverdensforhold nationalt og globalt
- Branche- og konkurrenceforhold
- Konkurrentanalyse (kap. 4.6) er udeladt
- Købsadfærd på business-to-consumer markeder
- business-to-business, consumer-to-business og consumer-to-consumer markeder er endnu ikke gennemgået.
- Inddragelse af den digitale kunderejse
Materiale:
- https://marketing.systime.dk/: kapitel 3, 4, 5 og 6 og dertilhørende opgaver
- Introduktion til og anvendelse af Euromonitor/Passport
- Artikler og materialer fra virksomheder til brug i undervisningen/opgaver.
Eksempelvis:
Mikkeller
Bestseller
Fastfoodmarkedet
Evaluering:
- Arbejde med gruppeaflevering om selvvalgt mikrobryggeri med formativ og summativ mundtlig og skriftlig feedback fra underviser
- Arbejde individuelt eller i par med skriftlig opgave omkring Netflix som branche med formativ og summativ skriftlig feedback fra underviser.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mikrobryggeri - fremlæggelse
|
07-03-2023
|
SO2: MindMap refleksion
|
28-03-2023
|
Afsætning - Netflix
|
08-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Personlige
- Kreativitet
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Købsadfærd
Formål:
Forløbet handler om, hvordan beslutningsprocessen foregår, hvilke behov og købemotiver, der kan ligge bag et køb, samt hvilke forhold og personer, der påvirker køberen i forbindelse med købet. Det er vigtigt for en virksomhed at få indblik i køberens købsadfærd, da det gør det muligt for virksomheden at påvirke forbrugeren eller virksomheden i forskellige faser af købet.
Forløbet arbejder særligt med følgende faglige mål:
- Anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger
- Udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst.
Indhold:
Forløbet dækker følgende kernestofområder:
Købsadfærd business-to-business og business-to-consumer
Materiale:
https://marketing.systime.dk/: Kapitel 6 og 7
https://toolbox.systime.dk/
Opgave 4.1.2 “Bliv bedre” i Skriv økonomisk – Økonomiske kompetencer i praksis
Diverse opgaver fra kapitel 7 i bogen
Evaluering:
Fremlæggelse af filmprojekt om købsadfærd og feedback på afleveret storyboard
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Filmprojekt - Storyboard
|
01-09-2023
|
Virtuel undervisning AFS 18/9
|
18-09-2023
|
AFS Aflevering 2 - Den danske charterbranche
|
21-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Segmentering, målgruppevalg og positionering
Forløbet handler om, hvordan virksomheder kan opdele markedet i segmenter og vælge målgruppe. I forløbet præsenteres en grundlæggende segmenteringsmodel, som opdeler segmenteringsprocessen i en række faser. Endvidere introduceres centrale livsstilsmodeller. Når virksomheden har valgt sin målgruppe, skal virksomheden fastlægge sin positionering, dvs. hvordan virksomheden skal forsøge at få en bestemt, positiv position i forbrugernes bevidsthed.
Der arbejdes særligt med følgende faglige mål:
- At kunne afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- At kunne anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger
- At kunne indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed
- At kunne fortolke og formidle informationer om afsætning, herunder i samspil med andre fag
Indhold:
Forløbet dækker følgende kernestofområder:
Segmentering, målgruppevalg og positionering på business-to-consumer markedet
- Segmentering, målgruppevalg & positionering nationalt
Materiale:
- https://marketing.systime.dk/ - kapitel 11
- https://toolbox.systime.dk/
- Kender du typen afsnit: https://www.dr.dk/drtv/episode/kender-du-typen_-med-kaerlighedssprog-og-symaskine_398063
- Oplæg (virtuelt) fra AU: Marianne Ditlevsen: Strategisk Kommunikation - Hvor svært kan det være? (13/10-2023)
Evaluering:
Mundtlige opsamlinger på opgaver og cases, samt skriftlig evaluering af udarbejdelse af persona.
Opsamling og evaluering af skriftlig aflevering om branchen for byggemarkeder.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Strategisk kommunikation - spørgsmål til oplæg
|
13-10-2023
|
AFS Aflevering 3 - Branchen for byggemarkeder
|
24-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Marketingmix
Eleverne skal i forløbet lære om marketingmix’et for at forstå, hvad man skal kigge på for at kunne sammensætte et optimalt marketingmix for en virksomhed. Forløbet er en introduktion til de 4 P'er, marketingmixet, der arbejdes med i efterfølgende forløb.
Eleverne skal igennem forløbet skabe sig indledende kendskab til produktparameteren, prisparameteren, distributionsparameteren (place) og promotionparameteren.
Der arbejdes primært med opfyldelse af følgende faglige mål:
- Eleverne skal kunne udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement, herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante
afsætningsmæssige forhold i en given kontekst
- Eleverne skal kunne indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale og globale markedsforhold samt vurdere
informationernes troværdighed og relevans i en given sammenhæng
- Eleverne skal kunne udvælge og anvende relevante digitale og matematiske kompetencer i arbejdet med afsætning.
Indhold:
Følgende kernestofområder er i fokus:
Marketing mix på business-to-consumer markedet
- marketing mixet nationalt
Metode:
Eleverne skal udarbejde en PowerPoint præsentation hvor teorien sættes i relation til de udvalgte produkter. Skal kunne fremlægges mundtligt. Visuelle midler (tegninger, billeder, osv.) kan inddrages, men er ikke et krav.
Materiale:
https://marketing.systime.dk: Kapitel 14
(Markedskortet er IKKE inddraget i undervisningen)
Statistikbanken.dk
Evaluering:
Fremlæggelse om PLC forløb, samt mundtlig feedback.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Formidling
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Produkt & Serviceydelser
Eleverne skal forstå hvordan virksomhedens strategi og målgruppevalg er udgangspunktet for fastlæggelsen af de 4 P'er, herunder produkt.
Eleverne skal kunne:
- analysere produkter med henblik på virksomhedens strategisk arbejde med emballage, kvalitet, sortiment, mærke og service i tilknytning til produktet.
- diskutere anvendelse af virksomheders mærkestrategier
- redegøre for servicepakken for en serviceydelse
- redegøre for oplevelsesøkonomiens grundantagelser
- diskutere og vurdere serviceleverancesystemet
Der arbejdes primært med opfyldelse af følgende faglige mål:
- Eleverne skal kunne afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- Eleverne skal kunne identificere, formulere og løse udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst
- Eleverne skal kunne indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere
informationernes troværdighed og relevans i en given sammenhæng
Indhold:
Følgende kernestofområder er i fokus i dette forløb:
Marketing mix på business-to-consumer markedet
– Marketing mixet nationalt
Materiale:
https://marketing.systime.dk/: kapitel 15 & 16
https://toolbox.systime.dk/
Artikler og materialer fra virksomheder til brug i undervisningen/opgaver:
- "Værdien af en god arbejdsplads" - https://kforum.dk/article192360k.ece
- https://cultureworks.dk/
- "Google I/O '23 in under 10 minutes" - https://www.youtube.com/watch?v=QpBTM0GO6xI
Evaluering:
Fremlæggelser om Ben & Jerry's iseventyr (case 15.1)
Fremlæggelse om oplevelsesøkonomi
OBS: nogle AFS moduler er EC timer så moduler er ikke retvisende fra fra januar til maj.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
AFS Aflevering 4 - Wally & Whiz
|
19-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
Distribution
Formål:
Eleverne skal kunne
- Redegøre for forskellen på indirekte og direkte distribution (Både på konsument- og producentmarkedet)
- Analysere en virksomhed med henblik på hvilken distributionstrategi og distributionskanaler de anvender
Der arbejdes særligt med følgende faglige mål:
- At kunne afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- At kunne identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst
- At kunne udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst
Indhold:
Forløbet dækker følgende kernestofområder:
Marketing mix på business-to-consumer markedet
- Marketing mixet nationalt.
Materiale:
https://marketing.systime.dk/ - kapitel 20
https://toolbox.systime.dk/
Opgaver fra Marketing bogen
Månedens udfordring: Omnichannel og klima ryster forsyningskæde-posen: https://old.scm.dk/m%C3%A5nedens-udfordring-omnichannel-og-klima-ryster-forsyningsk%C3%A6de-posen
Evaluering:
Opsamlinger på opgaver på klassen
OBS: nogle AFS moduler er EC timer så moduler er ikke retvisende fra fra januar til maj.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
AFS Aflevering 5 - Padel
|
19-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
9
|
Promotion
Indhold:
Eleverne skal kunne
- redeføre for kunderejsen igennem forskellige modeller, derunder AIDAE
- redegøre for forskellige promotion-former: både online og offline
- Analysere og vurdere hvilke promotionformer og –strategi, der er bedst at anvende for en given virksomhed i en given situation.
- Vurdere hvorvidt promotionindsatsen for en virksomhed hænger sammen med den øvrige del af marketingmixet.
Der arbejdes særligt med følgende faglige mål:
- At kunne afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- At kunne anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger
- At kunne indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed
Indhold:
Forløbet dækker følgende kernestofområder:
Marketing mix
– Marketing mixet både nationalt og globalt
Materiale:
www.marketing.systime.dk - kapitel 22
www.influencermarketing.systime.dk
https://markedskommunikation.systime.dk/?id=1007
https://toolbox.systime.dk/
www.adsoftheworld.com
www.markedsforing.dk
https://www.dst.dk/da/informationsservice/oss/mediebrug
https://markedsforing.dk/artikler/nyheder/farverig-ikea-busreklame-kaaret-som-aarets-outdoor-kampagne/
Felix Baumgartner's supersonic freefall from 128k' - Mission Highlights: https://www.youtube.com/watch?v=FHtvDA0W34I
Eksempler på reklamer, samt Google-søgning efter "Uheldigt placerede reklamer".
Opgave om SoMe
Ecom Trainer: opgave om ChatGPT
Evaluering:
Opsamling på opgaver på klassen
Formativ feedback på fremlæggelser om SoMe
Aflevering af arbejde med ChatGPT
OBS: nogle AFS moduler er EC timer så moduler er ikke retvisende fra fra januar til maj.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
AFS Aflevering 6 - diskussion
|
31-03-2024
|
Ecom Trainer: ChatGPT: Sådan laver du en kampagne
|
02-05-2024
|
AFS Afl. 7 - Branchen for levering af takeaway
|
05-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Personlige
- Kreativitet
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
Repetition + Pris
Eleverne skal forstå hvordan virksomhedens strategi og målgruppevalg er udgangspunktet for fastlæggelsen af de 4 P'er, herunder pris.
Eleverne skal kunne:
- analysere virksomhedens prisstrategi og prisfastsættelsesmetoder og -principper
- redegøre for sammenhængen mellem pris og efterspørgsel for et produkt eller serviceydelse.
- redegøre for prisdifferentiering
Der arbejdes primært med opfyldelse af følgende faglige mål:
- Eleverne skal kunne afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning – nationalt og globalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- Eleverne skal kunne identificere, formulere og løse udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst
- Eleverne skal kunne indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere
informationernes troværdighed og relevans i en given sammenhæng
Indhold:
Følgende kernestofområder er i fokus i dette forløb:
– Marketing mix på business-to-consumer markedet
– Marketing mixet nationalt
Materiale:
https://marketing.systime.dk/: kapitel 18
Artikler og materialer fra virksomheder til brug i undervisningen/opgaver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
11
|
Internationalisering
Formål:
Forløbet handler om internationalisering og kulturelle forhold og forholder sig til de problemstillinger, der er særlige i forbindelse med internationalisering.
Eleverne skal kunne:
- Kortlægge en virksomheds eksportmotiver
- Analysere en virksomheds eksportberedskab (interne forudsætninger for eksport og/eller internationalisering)
- Forstå internationaliseringsmodeller: Uppsala, Born Global og netværksmodellen
- Forstå kriterier for en virksomheds markedsudvælgelse og de metoder en virksomhed kan benytte
- Analysere hvilke informationer der er vigtige for en virksomhed for at vurdere om et konkret marked er attraktivt for virksomheden
- Analysere og diskutere kulturforskelle og disses betydning for en virksomheds internationalisering
- Udarbejde en kulturanalyse for en virksomheds ønskede indtrængen på et internationalt marked
Der arbejdes særligt med følgende faglige mål:
- Alle faglige mål er i spil i forløbet
Indhold:
Forløbet dækker følgende kernestofområder:
Internationalisering
– Kulturelle forhold
– Markedsudvælgelse
– Internationaliseringsmodeller
Materiale:
https://marketing.systime.dk - Kapitel 9
https://toolbox.systime.dk/
http://www.geert-hofstede.com/
https://www.hofstede-insights.com/country-comparison-tool?countries=denmark
https://thetradecouncil.dk/
www.cia.gov
www.globalis.dk
https://apps.infomedia.dk/mediearkiv
www.um.dk
https://globaledge.msu.edu
http://www.portal.euromonitor.com/Portal/Pages/Magazine/WelcomePage.aspx
Netflix dokumentar: American Factory
https://tjekkiet.um.dk/eksportraadet
Diverse artikler om virksomheder
Evaluering:
Eleverne har arbejdet med opgaver og cases om virksomhederne La Cabra, Kaffedrengen, Arla, Hummel, Messy Weekend, forretningskultur i Tjekkiet og Kina. Nogle opgaver skulle eleverne fremlægge, andre lavede vi opsamling på klasseniveau.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
AFS afl. 1 - Takeaway, opg. 1, 2 og 5.
|
04-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
12
|
Segmentering, målgruppevalg og positionering II
Formål:
Forløbet handler om segmentering, målgruppevalg og positionering i internationalt perspektiv og på producentmarkedet.
Eleverne skal kunne:
- identificere nuværende og potentielle slutbrugere og opdele dem i segmenter, som reagerer forholdsvis homogent på virksomhedens marketingmix.
- Segmentere ud fra generelle og specifikke karakteristika.
- Udvælge en eller flere relevante målgrupper for virksomheden.
- Være bekendte med internationale livsstilsmodeller, Conzoom og VALS
- Være bekendte med segmentering på producentmarkedet, derunder build-up og break-down tankegangen.
Der arbejdes særligt med følgende faglige mål:
– afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning – nationalt og globalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
– anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber
– udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement, herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given kontekst
Indhold:
Forløbet dækker følgende kernestofområder:
Segmentering, målgruppevalg og positionering
– Segmentering, målgruppevalg og positionering både nationalt og globalt
NB. Eleverne har arbejdet begrænset med segmentering på producentmarkedet (kap. 13).
Materiale:
- https://marketing.systime.dk/ - Kapitel 12 og 13
https://toolbox.systime.dk/
- Artikel om Bold Drinks: “Stor kapitalindsprøjtning skal styrke Bolds internationale position”
- Conzoom.dk
- https://www.gapminder.org/dollar-street
Evaluering:
Gruppeopgaver med opsamlinger på klassen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
AFS afl. 2 - Roccamore
|
16-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Strategiske analyser
Formål:
Forløbet omhandler strategisk arbejde med den interne og eksterne situation forud for en virksomheds fastlæggelse af strategi.
Eleverne skal kunne:
- Analysere og diskutere hvilke vækststrategier en virksomhed benytter eller bør vælge
- Analysere en virksomheds produktportefølge- og strategi
- forholde sig til digital transformation og virksomhedens tilpasning til den digitale forretningsmodel.
Der arbejdes særligt med følgende faglige mål:
– afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning – nationalt og globalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
– identificere, formulere og løse udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst
– anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber
– udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement, herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given kontekst
Indhold:
Forløbet dækker følgende kernestofområder:
Strategi
– Konkurrencestrategier
– Vækststrategier
Den interne situation
– Porteføljeanalyser
– Forretningsmodeller
Materiale:
https://marketing.systime.dk - Kapitel 10
https://toolbox.systime.dk/
Kobling af teori til virkelige virksomheder
Selvvalgt branche og aktører i analyse af branche med afsæt i det stragiske lærred
Opgave om Boston-modellen
Evaluering:
Gruppeopgaver med fremlæggelser og opsamling på klassen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
14
|
Markedsanalyse og skriftlighed
Formål:
Arbejde med den samlede markedsanalyse proces i en skriftlig aflevering.
Eleverne skal kunne:
- Udarbejde en problemformulering og hypotese indenfor et specifikt emne
- Gøre sig overvejelser omkring indsamling og bearbejdning af data
- benytte begreber og modeller indenfor samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse
- Forstå de enkelte faser i markedsanalyseprocessen.
- Fremsætte et overordnet forslag til, hvordan Amazon skal gribe markedsanalyse an ved indtrædelse på det danske marked.
Der arbejdes særligt med følgende faglige mål:
– afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning – nationalt og globalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
– indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale og globale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed og relevans i en given sammenhæng
– fortolke og formidle informationer om afsætning inden for flere af fagets genrer, herunder i samspil med andre fag
Indhold:
Forløbet dækker følgende kernestofområder:
Samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse
– Kvantitative, kvalitative og komparative analysemetoder
– Datakilder: primære og sekundære samt interne og eksterne
Materiale:
www.marketing.systime.dk - kapitel 1 og kapitlet om samfundsvidenskabelig metode
https://toolbox.systime.dk/
www.statistikbanken.dk
Diverse artikler om boghandlerbranchen.
Evaluering:
Feedback på skriftlig aflevering om Boghandlerbranchen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
AFS afl. 3 - Roccamore - genaflevering
|
08-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Marketingmix i internationalt perspektiv
Formål:
Forløbet handler om repetition af kernestofområdet fra 2g samt teorier og begreber, der afdækker marketingmixet i internationalt perspektiv.
Eleverne skal kunne:
- Redegøre for og analysere hvilke produktændringer en virksomhed bør foretage i forbindelse med internationalisering
- Redegøre for og analysere forhold vedrørende virksomhedens prisfastsættelse på internationale markeder
- Redegøre for og analysere indtrængningsstrategier eller eksportformer
- Redegøre for og analysere kommunikation til målgruppen på internationale markeder.
- Analysere og diskutere i hvilket omfang marketingmixet skal standardiseres eller differentieres på internationale markeder
- Analysere, vurdere og diskutere miljøafstandens betydning for marketingmixet
Der arbejdes særligt med følgende faglige mål:
- Alle de faglige mål er i spil i forløbet.
Indhold:
Forløbet dækker følgende kernestofområder:
Marketing mix
– Marketing mixet både nationalt og globalt
Uddybende om moduler og indhold:
6/1-23/1: Produkt i int. perspektiv: 7 moduler (af 90 minutters varighed)
- Opgave om selvvalgt international virksomhed, samt Arlas produktudvikling
24/1-31/1: International distribution: 4 moduler
- Skriveøvelse om distributionsformer
- Oplæg ved Andreas Gasberg fra Troldtekt omkring International Distribution
17/2-26/2: Pris i int. perspektiv: 3 moduler
- Matrixfremlæggelser om Valutaforhold, Prisfastsættelse for serviceprodukter, Bundling, Prisfastsættelse på B2B markedet og Krydspriselasticitet.
- Case 19.1 om Lagkagehuset
27/2-9/3: International promotion: 4 moduler
- Reklameanalyse af internationale reklamer
- Fremlæggelse om selvvalgt reklame fra Super Bowl
NB. Eleverne har udelukkende arbejdet med den udvidede kommunikationsmodel under international promotion og har således ikke arbejdet med neuromarketing og contentmarketing (kap. 23). I kapitel 24 er forskellen mellem standardisering og differentiering afdækket.
Materiale:
https://marketing.systime.dk: Kapitel 17, 19, 21, 23, 24
https://toolbox.systime.dk/
www.adsoftheworld.com
Oplæg ved Andreas Gasberg fra Troldtekt omkring International Distribution
Databaser:
Passport/Euromonitor
Statista
www.trade.gov
Evaluering:
Fremlæggelser for lærer, fremlæggelser i matrixgrupper, fremlæggelser for andre grupper, mundtlig opsamling på gruppeopgaver.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Virtuel undervisning - Barberklingen
|
09-01-2025
|
AFS afl. 4 - Boghandlerbranchen
|
22-01-2025
|
VI 3b AF skr. prøve
|
03-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
16
|
Forløb om Ditur + mdt. eksamenstræning
Formål:
Der afholdes en mundtlig prøve på grundlag af et forløb, der typisk er udarbejdet i den afsluttende del af undervisningen. Forløbet skal dække kernestofområderne bredt.
Eleverne skal kunne:
- Perspektivere forløbet til mundtlig eksamen.
Der arbejdes særligt med følgende faglige mål:
- Samtlige faglige mål trænes i forløbet
Indhold:
I skal forestille jer, at I er ansat som konsulenter af Ditur, der har en udfordring omkring markedsføringen af Ditur på et nyt internationalt marked. Med afsæt i denne udfordring skal I udarbejde en marketingplan.
Målet med opgaven er at arbejde med og repetere de forskellige kernestofområder og de tilhørende teorier og modeller på Ditur, så I til sidst vil kunne perspektivere til indholdet i et mundtligt eksamensspørgsmål.
- Eleverne har haft en prøve med hjælpemidler, hvor de fik 60 minutter til at skrive noter eller sammenhængende tekst til et mundtlig eksamensspørgsmål. Dette blev fremlagt undervejs i forløbet.
Forløbet dækker følgende kernestofområder:
- Alle kernestofområder, inkl. marketingplanen
Materiale:
https://marketing.systime.dk/?id=1660 - Kapitel 25
Eksamensforløb 2 - Ditur (B): https://marketing.systime.dk/?id=2084
Eksamensforløb 3 - Diturs internationalisering (A): https://marketing.systime.dk/?id=2098
Afsnit af Løvens hule, hvor Ditur er med: 16. januar 2020 – Minut 35 https://www.dr.dk/drtv/se/loevens-hule_-klar-med-millioninvestering_148552
Virksomhedens regnskab
Virksomhedens hjemmeside: https://www.ditur.dk/
Artikler om virksomheden og dens omverden
Informationer om virksomhedens konkurrenter og branchen
Informationer om det valgte internationale marked
Evaluering:
Eleverne har afleveret følgende:
1. En A3 Poster (se skabelon på Teams). I skal medbringe denne poster til eksamen (udprintet) og I skal derfor tænke grundigt over, hvad I skriver på den.
2. En videooptagelse (eller link til hvor den ligger), hvor I fremlægger jeres arbejde (evt. via en PowerPoint Præsentation). Optagelsen må maks. vare 15 minutter og alle gruppens medlemmer skal sige noget på videoen.
Forløbet er ikke evalueret af underviseren, da forløbet bruges til eksamen, men der er givet overordnet feedback.
____
Mundtlig individuel fremlæggelse af test og faglig samtale med individuel feedback.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
AFS - Test 11/3
|
13-03-2025
|
AFS afl. 5 - Genaflevering terminsprøve
|
23-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
17
|
Skriftlighed og mdt. eksamenstræning
Formål:
Repetere kernestofområderne og træne mundtlig og skriftlig eksamen.
Eleverne skal kunne:
- Arbejde og besvare spørgsmål der træner dem i kernestoffet
- Finde udfordringer i ukendte tekster
- Anvende modeller og teorier fra samtlige kernestofområder på ukendt materiale
- Fremlægge og indgå i individuel dialog med underviseren, i en eksamenslignende situation
Der arbejdes særligt med følgende faglige mål:
– afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning – nationalt og globalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
– identificere, formulere og løse udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst
– anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber
– udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement, herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given kontekst
– fortolke og formidle informationer om afsætning inden for flere af fagets genrer, herunder i samspil med andre fag
Indhold:
- Eleverne har trænet at finde udfordringer i tidligere eksamensopgaver
Forløbet dækker følgende kernestofområder:
- Samtlige
Materiale:
https://marketing.systime.dk - hele bogen
https://toolbox.systime.dk/
Materiale fra tidligere eksamensopgaver:
”Juiceselskab åbner ny fabrik i Bangladesh: Forudser kernemarked”, FødevareWatch, 7. februar 2024
Hofstede kulturdimensioner: Bangladesh & Denmark
Uddrag af ”Branden på Børsen betød øget eksponering til Airtox-reklame”, Finans.dk, 17. april 2024.
Uddrag af ”Airtox-outdoor hang på Børsen: Donerer sko til genopbygningen”, Markedsforing.dk, 17. april 2024.
Uddrag af ”Kims øger budget og målsætninger i ny Chips Battle-kampagne”, Mediet Markedsføring, 7. februar 2024.
Evaluering:
Opsamling på klassen, mundtlig individuel fremlæggelse og faglig samtale med individuel feedback.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
AFS afl. 6 - BilkaToGo
|
28-04-2025
|
Eksamensprojekt
|
30-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
{
"S": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56040638225",
"T": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56040638225",
"H": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56040638225"
}