Holdet VI22.hhx.b.AF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution AABC
Fag og niveau Afsætning A
Lærer(e) Ida Marie Streubel Knudsen
Hold VI22.hhx.b.AF (VI 1b AF, VI 2b AF, VI 3b AF)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Alle 3 år - B
Titel 2 Den Interne Situation
Titel 3 Den Eksterne Situation
Titel 4 Købsadfærd
Titel 5 Segmentering, målgruppevalg og positionering
Titel 6 Marketingmix
Titel 7 Produkt & Serviceydelser
Titel 8 Distribution
Titel 9 Promotion
Titel 10 Repetition + Pris
Titel 11 Internationalisering
Titel 12 Segmentering, målgruppevalg og positionering II
Titel 13 Strategiske analyser
Titel 14 Markedsanalyse og skriftlighed
Titel 15 Marketingmix i internationalt perspektiv
Titel 16 Forløb om Ditur + mdt. eksamenstræning
Titel 17 Skriftlighed og mdt. eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Alle 3 år - B

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 1 - Afsætning - Ryanair 22-12-2022
Mikrobryggeri - fremlæggelse 07-03-2023
SO2: MindMap refleksion 28-03-2023
Afsætning - Netflix 08-05-2023
Filmprojekt - Storyboard 01-09-2023
Virtuel undervisning AFS 18/9 18-09-2023
AFS Aflevering 2 - Den danske charterbranche 21-09-2023
Strategisk kommunikation - spørgsmål til oplæg 13-10-2023
AFS Aflevering 3 - Branchen for byggemarkeder 24-10-2023
AFS Aflevering 4 - Wally & Whiz 19-12-2023
AFS Aflevering 5 - Padel 19-02-2024
AFS Aflevering 6 - diskussion 31-03-2024
Ecom Trainer: ChatGPT: Sådan laver du en kampagne 02-05-2024
AFS Afl. 7 - Branchen for levering af takeaway 05-05-2024
AFS afl. 1 - Takeaway, opg. 1, 2 og 5. 04-09-2024
AFS afl. 2 - Roccamore 16-10-2024
AFS afl. 3 - Roccamore - genaflevering 08-12-2024
Virtuel undervisning - Barberklingen 09-01-2025
AFS afl. 4 - Boghandlerbranchen 22-01-2025
VI 3b AF skr. prøve 03-02-2025
AFS - Test 11/3 13-03-2025
AFS afl. 5 - Genaflevering terminsprøve 23-03-2025
AFS afl. 6 - BilkaToGo 28-04-2025
Eksamensprojekt 30-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 320 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Den Interne Situation

Eleverne skal igennem interne analyser, lære at danne sig et overblik over virksomhedens situation.
Eleverne skal kunne:
- Udvælge relevante informationer om virksomheden ift. at lave en virksomhedskarakteristik
- Analysere virksomhedens konkurrencedygtighed, som omfatter kernekompetence, konkurrencemæssige fordele og kritiske succesfaktorer.
- Analysere virksomheden vha. forretningsmodeller, værdikæden og SW-opstillingen.


Der arbejdes primært med opfyldelse af følgende faglige mål:
- anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber
- udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement, herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given kontekst
- fortolke og formidle informationer om afsætning inden for flere af fagets genrer, herunder i samspil med andre fag

Indhold:
Følgende kernestofområder er i fokus i dette forløb:
Den interne situation
- Værdikæder
- Forretningsmodeller

Materiale:
https://marketing.systime.dk/: kapitel 2
Artikler og materialer fra virksomheder til brug i undervisningen/opgaver.
Eksempelvis:
https://greengoddess.dk/
https://wavell.dk/
RAINS
Ryanair

Evaluering:
Arbejde med gruppeaflevering om Ryanair med formativ og summativ feedback fra underviser
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 1 - Afsætning - Ryanair 22-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Den Eksterne Situation

Eleverne skal igennem eksterne analyser, lære at danne sig et overblik over aktiviteter, som foregår uden for virksomhedens mure.

Eleverne skal kunne:
- Udvælge relevante informationer om virksomhedens omverdens ift. at lave en omverdensanalyse
- Analysere virksomhedens omverden vha. Omverdensmodellen, PESTEL og OT-opstillingen.
- Definere et marked, samt branche og dets kendetegn
- Identificere konkurrenter og konkurrencemæssige positioner ud fra indsamlede informationer
- Analysere en branche vha. Porters Five Forces

Der arbejdes primært med opfyldelse af følgende faglige mål:
- anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber
- udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement, herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given kontekst
- indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale og globale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed og relevans i en given sammenhæng
- fortolke og formidle informationer om afsætning inden for flere af fagets genrer, herunder i samspil med andre fag

Indhold:
Følgende kernestofområder er i fokus i dette forløb:
Den eksterne situation
- Omverdensforhold nationalt og globalt
- Branche- og konkurrenceforhold  
    - Konkurrentanalyse (kap. 4.6) er udeladt
- Købsadfærd på business-to-consumer markeder
    - business-to-business, consumer-to-business og consumer-to-consumer markeder er endnu ikke gennemgået.
    - Inddragelse af den digitale kunderejse

Materiale:
- https://marketing.systime.dk/: kapitel 3, 4, 5 og 6 og dertilhørende opgaver
- Introduktion til og anvendelse af Euromonitor/Passport
- Artikler og materialer fra virksomheder til brug i undervisningen/opgaver.

Eksempelvis:

Mikkeller

Bestseller

Fastfoodmarkedet

Evaluering:
- Arbejde med gruppeaflevering om selvvalgt mikrobryggeri med formativ og summativ mundtlig og skriftlig feedback fra underviser
- Arbejde individuelt eller i par med skriftlig opgave omkring Netflix som branche med formativ og summativ skriftlig feedback fra underviser.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mikrobryggeri - fremlæggelse 07-03-2023
SO2: MindMap refleksion 28-03-2023
Afsætning - Netflix 08-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Personlige
  • Kreativitet
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Købsadfærd

Formål:
Forløbet handler om, hvordan beslutningsprocessen foregår, hvilke behov og købemotiver, der kan ligge bag et køb, samt hvilke forhold og personer, der påvirker køberen i forbindelse med købet. Det er vigtigt for en virksomhed at få indblik i køberens købsadfærd, da det gør det muligt for virksomheden at påvirke forbrugeren eller virksomheden i forskellige faser af købet.

Forløbet arbejder særligt med følgende faglige mål:
- Anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger
- Udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst.

Indhold:
Forløbet dækker følgende kernestofområder:
Købsadfærd business-to-business og business-to-consumer

Materiale:
https://marketing.systime.dk/: Kapitel 6 og 7
https://toolbox.systime.dk/
Opgave 4.1.2 “Bliv bedre” i Skriv økonomisk – Økonomiske kompetencer i praksis
Diverse opgaver fra kapitel 7 i bogen

Evaluering:
Fremlæggelse af filmprojekt om købsadfærd og feedback på afleveret storyboard

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Filmprojekt - Storyboard 01-09-2023
Virtuel undervisning AFS 18/9 18-09-2023
AFS Aflevering 2 - Den danske charterbranche 21-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 5 Segmentering, målgruppevalg og positionering

Forløbet handler om, hvordan virksomheder kan opdele markedet i segmenter og vælge målgruppe. I forløbet præsenteres en grundlæggende segmenteringsmodel, som opdeler segmenteringsprocessen i en række faser. Endvidere introduceres centrale livsstilsmodeller. Når virksomheden har valgt sin målgruppe, skal virksomheden fastlægge sin positionering, dvs. hvordan virksomheden skal forsøge at få en bestemt, positiv position i forbrugernes bevidsthed.

Der arbejdes særligt med følgende faglige mål:
- At kunne afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- At kunne anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger
- At kunne indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed
- At kunne fortolke og formidle informationer om afsætning, herunder i samspil med andre fag

Indhold:
Forløbet dækker følgende kernestofområder:
Segmentering, målgruppevalg og positionering på business-to-consumer markedet
- Segmentering, målgruppevalg & positionering nationalt

Materiale:
- https://marketing.systime.dk/ - kapitel 11
- https://toolbox.systime.dk/
- Kender du typen afsnit: https://www.dr.dk/drtv/episode/kender-du-typen_-med-kaerlighedssprog-og-symaskine_398063
- Oplæg (virtuelt) fra AU: Marianne Ditlevsen: Strategisk Kommunikation - Hvor svært kan det være? (13/10-2023)

Evaluering:
Mundtlige opsamlinger på opgaver og cases, samt skriftlig evaluering af udarbejdelse af persona.
Opsamling og evaluering af skriftlig aflevering om branchen for byggemarkeder.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Strategisk kommunikation - spørgsmål til oplæg 13-10-2023
AFS Aflevering 3 - Branchen for byggemarkeder 24-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Marketingmix

Eleverne skal i forløbet lære om marketingmix’et for at forstå, hvad man skal kigge på for at kunne sammensætte et optimalt marketingmix for en virksomhed. Forløbet er en introduktion til de 4 P'er, marketingmixet, der arbejdes med i efterfølgende forløb.

Eleverne skal igennem forløbet skabe sig indledende kendskab til produktparameteren, prisparameteren, distributionsparameteren (place) og promotionparameteren.

Der arbejdes primært med opfyldelse af følgende faglige mål:
- Eleverne skal kunne udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement, herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante
afsætningsmæssige forhold i en given kontekst
- Eleverne skal kunne indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale og globale markedsforhold samt vurdere
informationernes troværdighed og relevans i en given sammenhæng
- Eleverne skal kunne udvælge og anvende relevante digitale og matematiske kompetencer i arbejdet med afsætning.

Indhold:
Følgende kernestofområder er i fokus:
Marketing mix på business-to-consumer markedet
- marketing mixet nationalt

Metode:
Eleverne skal udarbejde en PowerPoint præsentation hvor teorien sættes i relation til de udvalgte produkter. Skal kunne fremlægges mundtligt. Visuelle midler (tegninger, billeder, osv.) kan inddrages, men er ikke et krav.

Materiale:
https://marketing.systime.dk: Kapitel 14
(Markedskortet er IKKE inddraget i undervisningen)
Statistikbanken.dk

Evaluering:
Fremlæggelse om PLC forløb, samt mundtlig feedback.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Formidling
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Produkt & Serviceydelser

Eleverne skal forstå hvordan virksomhedens strategi og målgruppevalg er udgangspunktet for fastlæggelsen af de 4 P'er, herunder produkt.

Eleverne skal kunne:
- analysere produkter med henblik på virksomhedens strategisk arbejde med emballage, kvalitet, sortiment, mærke og service i tilknytning til produktet.
- diskutere anvendelse af virksomheders mærkestrategier
- redegøre for servicepakken for en serviceydelse
- redegøre for oplevelsesøkonomiens grundantagelser
- diskutere og vurdere serviceleverancesystemet

Der arbejdes primært med opfyldelse af følgende faglige mål:
- Eleverne skal kunne afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- Eleverne skal kunne identificere, formulere og løse udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst
- Eleverne skal kunne indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere
informationernes troværdighed og relevans i en given sammenhæng

Indhold:
Følgende kernestofområder er i fokus i dette forløb:
Marketing mix på business-to-consumer markedet
– Marketing mixet nationalt

Materiale:
https://marketing.systime.dk/: kapitel 15 & 16
https://toolbox.systime.dk/
Artikler og materialer fra virksomheder til brug i undervisningen/opgaver:
- "Værdien af en god arbejdsplads" - https://kforum.dk/article192360k.ece
- https://cultureworks.dk/
- "Google I/O '23 in under 10 minutes" - https://www.youtube.com/watch?v=QpBTM0GO6xI

Evaluering:
Fremlæggelser om Ben & Jerry's iseventyr (case 15.1)
Fremlæggelse om oplevelsesøkonomi

OBS: nogle AFS moduler er EC timer så moduler er ikke retvisende fra fra januar til maj.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
AFS Aflevering 4 - Wally & Whiz 19-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 8 Distribution

Formål:

Eleverne skal kunne
- Redegøre for forskellen på indirekte og direkte distribution (Både på konsument- og producentmarkedet)
- Analysere en virksomhed med henblik på hvilken distributionstrategi og distributionskanaler de anvender

Der arbejdes særligt med følgende faglige mål:
- At kunne afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- At kunne identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst
- At kunne udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst  

Indhold:
Forløbet dækker følgende kernestofområder:
Marketing mix på business-to-consumer markedet
- Marketing mixet nationalt.

Materiale:
https://marketing.systime.dk/ - kapitel 20
https://toolbox.systime.dk/
Opgaver fra Marketing bogen
Månedens udfordring: Omnichannel og klima ryster forsyningskæde-posen: https://old.scm.dk/m%C3%A5nedens-udfordring-omnichannel-og-klima-ryster-forsyningsk%C3%A6de-posen

Evaluering:
Opsamlinger på opgaver på klassen

OBS: nogle AFS moduler er EC timer så moduler er ikke retvisende fra fra januar til maj.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
AFS Aflevering 5 - Padel 19-02-2024
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 9 Promotion

Indhold:
Eleverne skal kunne
- redeføre for kunderejsen igennem forskellige modeller, derunder AIDAE
- redegøre for forskellige promotion-former: både online og offline
- Analysere og vurdere hvilke promotionformer og –strategi, der er bedst at anvende for en given virksomhed i en given situation.
- Vurdere hvorvidt promotionindsatsen for en virksomhed hænger sammen med den øvrige del af marketingmixet.

Der arbejdes særligt med følgende faglige mål:
- At kunne afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- At kunne anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger
- At kunne indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed

Indhold:
Forløbet dækker følgende kernestofområder:
Marketing mix
– Marketing mixet både nationalt og globalt

Materiale:
www.marketing.systime.dk - kapitel 22
www.influencermarketing.systime.dk
https://markedskommunikation.systime.dk/?id=1007
https://toolbox.systime.dk/
www.adsoftheworld.com
www.markedsforing.dk
https://www.dst.dk/da/informationsservice/oss/mediebrug
https://markedsforing.dk/artikler/nyheder/farverig-ikea-busreklame-kaaret-som-aarets-outdoor-kampagne/
Felix Baumgartner's supersonic freefall from 128k' - Mission Highlights: https://www.youtube.com/watch?v=FHtvDA0W34I
Eksempler på reklamer, samt Google-søgning efter "Uheldigt placerede reklamer".
Opgave om SoMe
Ecom Trainer: opgave om ChatGPT

Evaluering:
Opsamling på opgaver på klassen
Formativ feedback på fremlæggelser om SoMe
Aflevering af arbejde med ChatGPT

OBS: nogle AFS moduler er EC timer så moduler er ikke retvisende fra fra januar til maj.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
AFS Aflevering 6 - diskussion 31-03-2024
Ecom Trainer: ChatGPT: Sådan laver du en kampagne 02-05-2024
AFS Afl. 7 - Branchen for levering af takeaway 05-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Personlige
  • Kreativitet
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 10 Repetition + Pris

Eleverne skal forstå hvordan virksomhedens strategi og målgruppevalg er udgangspunktet for fastlæggelsen af de 4 P'er, herunder pris.
Eleverne skal kunne:
- analysere virksomhedens prisstrategi og prisfastsættelsesmetoder og -principper
- redegøre for sammenhængen mellem pris og efterspørgsel for et produkt eller serviceydelse.
- redegøre for prisdifferentiering


Der arbejdes primært med opfyldelse af følgende faglige mål:
- Eleverne skal kunne afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning – nationalt og globalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- Eleverne skal kunne identificere, formulere og løse udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst
- Eleverne skal kunne indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere
informationernes troværdighed og relevans i en given sammenhæng

Indhold:
Følgende kernestofområder er i fokus i dette forløb:
– Marketing mix på business-to-consumer markedet
– Marketing mixet nationalt

Materiale:
https://marketing.systime.dk/: kapitel 18
Artikler og materialer fra virksomheder til brug i undervisningen/opgaver
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 11 Internationalisering

Formål:
Forløbet handler om internationalisering og kulturelle forhold og forholder sig til de problemstillinger, der er særlige i forbindelse med internationalisering.

Eleverne skal kunne:
- Kortlægge en virksomheds eksportmotiver
- Analysere en virksomheds eksportberedskab (interne forudsætninger for eksport og/eller internationalisering)
- Forstå internationaliseringsmodeller: Uppsala, Born Global og netværksmodellen
- Forstå kriterier for en virksomheds markedsudvælgelse og de metoder en virksomhed kan benytte
- Analysere hvilke informationer der er vigtige for en virksomhed for at vurdere om et konkret marked er attraktivt for virksomheden
- Analysere og diskutere kulturforskelle og disses betydning for en virksomheds internationalisering
- Udarbejde en kulturanalyse for en virksomheds ønskede indtrængen på et internationalt marked

Der arbejdes særligt med følgende faglige mål:
- Alle faglige mål er i spil i forløbet

Indhold:
Forløbet dækker følgende kernestofområder:

Internationalisering
– Kulturelle forhold
– Markedsudvælgelse
– Internationaliseringsmodeller

Materiale:

https://marketing.systime.dk - Kapitel 9
https://toolbox.systime.dk/
http://www.geert-hofstede.com/
https://www.hofstede-insights.com/country-comparison-tool?countries=denmark
https://thetradecouncil.dk/
www.cia.gov
www.globalis.dk
https://apps.infomedia.dk/mediearkiv
www.um.dk
https://globaledge.msu.edu
http://www.portal.euromonitor.com/Portal/Pages/Magazine/WelcomePage.aspx
Netflix dokumentar: American Factory
https://tjekkiet.um.dk/eksportraadet
Diverse artikler om virksomheder

Evaluering:

Eleverne har arbejdet med opgaver og cases om virksomhederne La Cabra, Kaffedrengen, Arla, Hummel, Messy Weekend, forretningskultur i Tjekkiet og Kina. Nogle opgaver skulle eleverne fremlægge, andre lavede vi opsamling på klasseniveau.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
AFS afl. 1 - Takeaway, opg. 1, 2 og 5. 04-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 12 Segmentering, målgruppevalg og positionering II

Formål:
Forløbet handler om segmentering, målgruppevalg og positionering i internationalt perspektiv og på producentmarkedet.

Eleverne skal kunne:
- identificere nuværende og potentielle slutbrugere og opdele dem i segmenter, som reagerer forholdsvis homogent på virksomhedens marketingmix.
- Segmentere ud fra generelle og specifikke karakteristika.
- Udvælge en eller flere relevante målgrupper for virksomheden.
- Være bekendte med internationale livsstilsmodeller, Conzoom og VALS
- Være bekendte med segmentering på producentmarkedet, derunder build-up og break-down tankegangen.

Der arbejdes særligt med følgende faglige mål:
– afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning – nationalt og globalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
– anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber
– udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement, herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given kontekst

Indhold:

Forløbet dækker følgende kernestofområder:
Segmentering, målgruppevalg og positionering
– Segmentering, målgruppevalg og positionering både nationalt og globalt

NB. Eleverne har arbejdet begrænset med segmentering på producentmarkedet (kap. 13).

Materiale:
- https://marketing.systime.dk/ - Kapitel 12 og 13
https://toolbox.systime.dk/
- Artikel om Bold Drinks: “Stor kapitalindsprøjtning skal styrke Bolds internationale position”
- Conzoom.dk
- https://www.gapminder.org/dollar-street

Evaluering:
Gruppeopgaver med opsamlinger på klassen
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
AFS afl. 2 - Roccamore 16-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Strategiske analyser

Formål:
Forløbet omhandler strategisk arbejde med den interne og eksterne situation forud for en virksomheds fastlæggelse af strategi.

Eleverne skal kunne:
- Analysere og diskutere hvilke vækststrategier en virksomhed benytter eller bør vælge
- Analysere en virksomheds produktportefølge- og strategi
- forholde sig til digital transformation og virksomhedens tilpasning til den digitale forretningsmodel.

Der arbejdes særligt med følgende faglige mål:
– afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning – nationalt og globalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
– identificere, formulere og løse udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst
– anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber
– udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement, herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given kontekst

Indhold:
Forløbet dækker følgende kernestofområder:

Strategi
– Konkurrencestrategier
– Vækststrategier

Den interne situation
– Porteføljeanalyser
– Forretningsmodeller

Materiale:
https://marketing.systime.dk - Kapitel 10
https://toolbox.systime.dk/
Kobling af teori til virkelige virksomheder
Selvvalgt branche og aktører i analyse af branche med afsæt i det stragiske lærred
Opgave om Boston-modellen

Evaluering:
Gruppeopgaver med fremlæggelser og opsamling på klassen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 14 Markedsanalyse og skriftlighed

Formål:
Arbejde med den samlede markedsanalyse proces i en skriftlig aflevering.

Eleverne skal kunne:
- Udarbejde en problemformulering og hypotese indenfor et specifikt emne
- Gøre sig overvejelser omkring indsamling og bearbejdning af data
- benytte begreber og modeller indenfor samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse
- Forstå de enkelte faser i markedsanalyseprocessen.
- Fremsætte et overordnet forslag til, hvordan Amazon skal gribe markedsanalyse an ved indtrædelse på det danske marked.

Der arbejdes særligt med følgende faglige mål:
– afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning – nationalt og globalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
– indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale og globale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed og relevans i en given sammenhæng
– fortolke og formidle informationer om afsætning inden for flere af fagets genrer, herunder i samspil med andre fag

Indhold:
Forløbet dækker følgende kernestofområder:
Samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse
– Kvantitative, kvalitative og komparative analysemetoder
– Datakilder: primære og sekundære samt interne og eksterne

Materiale:
www.marketing.systime.dk - kapitel 1 og kapitlet om samfundsvidenskabelig metode
https://toolbox.systime.dk/
www.statistikbanken.dk
Diverse artikler om boghandlerbranchen.

Evaluering:
Feedback på skriftlig aflevering om Boghandlerbranchen
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
AFS afl. 3 - Roccamore - genaflevering 08-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Marketingmix i internationalt perspektiv

Formål:
Forløbet handler om repetition af kernestofområdet fra 2g samt teorier og begreber, der afdækker marketingmixet i internationalt perspektiv.

Eleverne skal kunne:
- Redegøre for og analysere hvilke produktændringer en virksomhed bør foretage i forbindelse med internationalisering
- Redegøre for og analysere forhold vedrørende virksomhedens prisfastsættelse på internationale markeder
- Redegøre for og analysere indtrængningsstrategier eller eksportformer
- Redegøre for og analysere kommunikation til målgruppen på internationale markeder.
- Analysere og diskutere i hvilket omfang marketingmixet skal standardiseres eller differentieres på internationale markeder
- Analysere, vurdere og diskutere miljøafstandens betydning for marketingmixet

Der arbejdes særligt med følgende faglige mål:
- Alle de faglige mål er i spil i forløbet.

Indhold:
Forløbet dækker følgende kernestofområder:

Marketing mix
– Marketing mixet både nationalt og globalt

Uddybende om moduler og indhold:

6/1-23/1: Produkt i int. perspektiv: 7 moduler (af 90 minutters varighed)
- Opgave om selvvalgt international virksomhed, samt Arlas produktudvikling

24/1-31/1: International distribution: 4 moduler
- Skriveøvelse om distributionsformer
- Oplæg ved Andreas Gasberg fra Troldtekt omkring International Distribution

17/2-26/2: Pris i int. perspektiv: 3 moduler
- Matrixfremlæggelser om Valutaforhold, Prisfastsættelse for serviceprodukter, Bundling, Prisfastsættelse på B2B markedet og Krydspriselasticitet.
- Case 19.1 om Lagkagehuset

27/2-9/3: International promotion: 4 moduler
- Reklameanalyse af internationale reklamer
- Fremlæggelse om selvvalgt reklame fra Super Bowl

NB. Eleverne har udelukkende arbejdet med den udvidede kommunikationsmodel under international promotion og har således ikke arbejdet med neuromarketing og contentmarketing (kap. 23). I kapitel 24 er forskellen mellem standardisering og differentiering afdækket.

Materiale:

https://marketing.systime.dk: Kapitel 17, 19, 21, 23, 24
https://toolbox.systime.dk/
www.adsoftheworld.com
Oplæg ved Andreas Gasberg fra Troldtekt omkring International Distribution

Databaser:
Passport/Euromonitor
Statista
www.trade.gov

Evaluering:
Fremlæggelser for lærer, fremlæggelser i matrixgrupper, fremlæggelser for andre grupper, mundtlig opsamling på gruppeopgaver.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Virtuel undervisning - Barberklingen 09-01-2025
AFS afl. 4 - Boghandlerbranchen 22-01-2025
VI 3b AF skr. prøve 03-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 16 Forløb om Ditur + mdt. eksamenstræning

Formål:
Der afholdes en mundtlig prøve på grundlag af et forløb, der typisk er udarbejdet i den afsluttende del af undervisningen. Forløbet skal dække kernestofområderne bredt.

Eleverne skal kunne:
- Perspektivere forløbet til mundtlig eksamen.

Der arbejdes særligt med følgende faglige mål:
- Samtlige faglige mål trænes i forløbet

Indhold:
I skal forestille jer, at I er ansat som konsulenter af Ditur, der har en udfordring omkring markedsføringen af Ditur på et nyt internationalt marked. Med afsæt i denne udfordring skal I udarbejde en marketingplan.

Målet med opgaven er at arbejde med og repetere de forskellige kernestofområder og de tilhørende teorier og modeller på Ditur, så I til sidst vil kunne perspektivere til indholdet i et mundtligt eksamensspørgsmål.

- Eleverne har haft en prøve med hjælpemidler, hvor de fik 60 minutter til at skrive noter eller sammenhængende tekst til et mundtlig eksamensspørgsmål. Dette blev fremlagt undervejs i forløbet.

Forløbet dækker følgende kernestofområder:
- Alle kernestofområder, inkl. marketingplanen

Materiale:
https://marketing.systime.dk/?id=1660 - Kapitel 25
Eksamensforløb 2 - Ditur (B): https://marketing.systime.dk/?id=2084
Eksamensforløb 3 - Diturs internationalisering (A): https://marketing.systime.dk/?id=2098
Afsnit af Løvens hule, hvor Ditur er med: 16. januar 2020 – Minut 35 https://www.dr.dk/drtv/se/loevens-hule_-klar-med-millioninvestering_148552
Virksomhedens regnskab
Virksomhedens hjemmeside: https://www.ditur.dk/
Artikler om virksomheden og dens omverden
Informationer om virksomhedens konkurrenter og branchen
Informationer om det valgte internationale marked

Evaluering:
Eleverne har afleveret følgende:
1. En A3 Poster (se skabelon på Teams). I skal medbringe denne poster til eksamen (udprintet) og I skal derfor tænke grundigt over, hvad I skriver på den.
2. En videooptagelse (eller link til hvor den ligger), hvor I fremlægger jeres arbejde (evt. via en PowerPoint Præsentation). Optagelsen må maks. vare 15 minutter og alle gruppens medlemmer skal sige noget på videoen.

Forløbet er ikke evalueret af underviseren, da forløbet bruges til eksamen, men der er givet overordnet feedback.
____
Mundtlig individuel fremlæggelse af test og faglig samtale med individuel feedback.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
AFS - Test 11/3 13-03-2025
AFS afl. 5 - Genaflevering terminsprøve 23-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 17 Skriftlighed og mdt. eksamenstræning

Formål:
Repetere kernestofområderne og træne mundtlig og skriftlig eksamen.

Eleverne skal kunne:
- Arbejde og besvare spørgsmål der træner dem i kernestoffet
- Finde udfordringer i ukendte tekster
- Anvende modeller og teorier fra samtlige kernestofområder på ukendt materiale
- Fremlægge og indgå i individuel dialog med underviseren, i en eksamenslignende situation

Der arbejdes særligt med følgende faglige mål:
– afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning – nationalt og globalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
– identificere, formulere og løse udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst
– anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber
– udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement, herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given kontekst
– fortolke og formidle informationer om afsætning inden for flere af fagets genrer, herunder i samspil med andre fag

Indhold:
- Eleverne har trænet at finde udfordringer i tidligere eksamensopgaver

Forløbet dækker følgende kernestofområder:
- Samtlige

Materiale:
https://marketing.systime.dk - hele bogen
https://toolbox.systime.dk/
Materiale fra tidligere eksamensopgaver:
”Juiceselskab åbner ny fabrik i Bangladesh: Forudser kernemarked”, FødevareWatch, 7. februar 2024
Hofstede kulturdimensioner: Bangladesh & Denmark
Uddrag af ”Branden på Børsen betød øget eksponering til Airtox-reklame”, Finans.dk, 17. april 2024.
Uddrag af ”Airtox-outdoor hang på Børsen: Donerer sko til genopbygningen”, Markedsforing.dk, 17. april 2024.
Uddrag af ”Kims øger budget og målsætninger i ny Chips Battle-kampagne”, Mediet Markedsføring, 7. februar 2024.


Evaluering:
Opsamling på klassen, mundtlig individuel fremlæggelse og faglig samtale med individuel feedback.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
AFS afl. 6 - BilkaToGo 28-04-2025
Eksamensprojekt 30-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde