Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23
|
Institution
|
AABC
|
Fag og niveau
|
Afsætning A
|
Lærer(e)
|
Henrik Habekost Christiansen, Ida Marie Streubel Knudsen
|
Hold
|
VI22.hhx.c.AF (VI 1c AF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Den Interne Situation
Eleverne skal igennem interne analyser, lære at danne sig et overblik over virksomhedens situation.
Eleverne skal kunne:
- Udvælge relevante informationer om virksomheden ift. at lave en virksomhedskarakteristik
- Analysere virksomhedens konkurrencedygtighed, som omfatter kernekompetence, konkurrencemæssige fordele og kritiske succesfaktorer.
- Analysere virksomheden vha. forretningsmodeller, værdikæden og SW-opstillingen.
Der arbejdes primært med opfyldelse af følgende faglige mål:
- anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber
- udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement, herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given kontekst
- fortolke og formidle informationer om afsætning inden for flere af fagets genrer, herunder i samspil med andre fag
Indhold:
Følgende kernestofområder er i fokus i dette forløb:
Den interne situation
- Værdikæder
- Forretningsmodeller
Materiale:
https://marketing.systime.dk/: kapitel 2
Artikler og materialer fra virksomheder til brug i undervisningen/opgaver.
Eksempelvis:
https://greengoddess.dk/
https://wavell.dk/
RAINS
Ryanair
Evaluering:
Arbejde med gruppeaflevering om Ryanair med formativ og summativ feedback fra underviser
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 1 - Afsætning - Ryanair
|
21-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Den Eksterne Situation
Eleverne skal igennem eksterne analyser, lære at danne sig et overblik over aktiviteter, som foregår uden for virksomhedens mure.
Eleverne skal kunne:
- Udvælge relevante informationer om virksomhedens omverdens ift. at lave en omverdensanalyse
- Analysere virksomhedens omverden vha. Omverdensmodellen, PESTEL og OT-opstillingen.
- Definere et marked, samt branche og dets kendetegn
- Identificere konkurrenter og konkurrencemæssige positioner ud fra indsamlede informationer
- Analysere en branche vha. Porters Five Forces
Der arbejdes primært med opfyldelse af følgende faglige mål:
- anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber
- udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement, herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given kontekst
- indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale og globale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed og relevans i en given sammenhæng
- fortolke og formidle informationer om afsætning inden for flere af fagets genrer, herunder i samspil med andre fag
Indhold:
Følgende kernestofområder er i fokus i dette forløb:
Den eksterne situation
- Omverdensforhold nationalt og globalt
- Branche- og konkurrenceforhold
- Konkurrentanalyse (kap. 4.6) er udeladt
- Købsadfærd på business-to-consumer markeder
- business-to-business, consumer-to-business og consumer-to-consumer markeder er endnu ikke gennemgået.
- Inddragelse af den digitale kunderejse
Materiale:
- https://marketing.systime.dk/: kapitel 3, 4, 5 og 6 og dertilhørende opgaver
- Introduktion til og anvendelse af Euromonitor/Passport
- Artikler og materialer fra virksomheder til brug i undervisningen/opgaver.
Eksempelvis:
Mikkeller
Bestseller
Fastfoodmarkedet
Evaluering:
- Arbejde med gruppeaflevering om selvvalgt mikrobryggeri med formativ og summativ mundtlig og skriftlig feedback fra underviser
- Arbejde individuelt eller i par med skriftlig opgave omkring Netflix som branche med formativ og summativ skriftlig feedback fra underviser.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mikrobryggeri - fremlæggelse
|
07-03-2023
|
Afsætning - Netflix
|
07-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Personlige
- Kreativitet
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56040646982",
"T": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56040646982",
"H": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56040646982"
}