Holdet VI22.hhx.c.AF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23
Institution AABC
Fag og niveau Afsætning A
Lærer(e) Henrik Habekost Christiansen, Ida Marie Streubel Knudsen
Hold VI22.hhx.c.AF (VI 1c AF)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Den Interne Situation
Titel 2 Den Eksterne Situation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Den Interne Situation

Eleverne skal igennem interne analyser, lære at danne sig et overblik over virksomhedens situation.
Eleverne skal kunne:
- Udvælge relevante informationer om virksomheden ift. at lave en virksomhedskarakteristik
- Analysere virksomhedens konkurrencedygtighed, som omfatter kernekompetence, konkurrencemæssige fordele og kritiske succesfaktorer.
- Analysere virksomheden vha. forretningsmodeller, værdikæden og SW-opstillingen.


Der arbejdes primært med opfyldelse af følgende faglige mål:
- anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber
- udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement, herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given kontekst
- fortolke og formidle informationer om afsætning inden for flere af fagets genrer, herunder i samspil med andre fag

Indhold:
Følgende kernestofområder er i fokus i dette forløb:
Den interne situation
- Værdikæder
- Forretningsmodeller

Materiale:
https://marketing.systime.dk/: kapitel 2
Artikler og materialer fra virksomheder til brug i undervisningen/opgaver.
Eksempelvis:
https://greengoddess.dk/
https://wavell.dk/
RAINS
Ryanair

Evaluering:
Arbejde med gruppeaflevering om Ryanair med formativ og summativ feedback fra underviser
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 1 - Afsætning - Ryanair 21-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Den Eksterne Situation

Eleverne skal igennem eksterne analyser, lære at danne sig et overblik over aktiviteter, som foregår uden for virksomhedens mure.

Eleverne skal kunne:
- Udvælge relevante informationer om virksomhedens omverdens ift. at lave en omverdensanalyse
- Analysere virksomhedens omverden vha. Omverdensmodellen, PESTEL og OT-opstillingen.
- Definere et marked, samt branche og dets kendetegn
- Identificere konkurrenter og konkurrencemæssige positioner ud fra indsamlede informationer
- Analysere en branche vha. Porters Five Forces


Der arbejdes primært med opfyldelse af følgende faglige mål:
- anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber
- udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement, herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given kontekst
- indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale og globale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed og relevans i en given sammenhæng
- fortolke og formidle informationer om afsætning inden for flere af fagets genrer, herunder i samspil med andre fag

Indhold:
Følgende kernestofområder er i fokus i dette forløb:
Den eksterne situation
- Omverdensforhold nationalt og globalt
- Branche- og konkurrenceforhold  
    - Konkurrentanalyse (kap. 4.6) er udeladt
- Købsadfærd på business-to-consumer markeder
    - business-to-business, consumer-to-business og consumer-to-consumer markeder er endnu ikke gennemgået.
- Inddragelse af den digitale kunderejse

Materiale:
- https://marketing.systime.dk/: kapitel 3, 4, 5 og 6 og dertilhørende opgaver
- Introduktion til og anvendelse af Euromonitor/Passport
- Artikler og materialer fra virksomheder til brug i undervisningen/opgaver.

Eksempelvis:

Mikkeller

Bestseller

Fastfoodmarkedet

Evaluering:
- Arbejde med gruppeaflevering om selvvalgt mikrobryggeri med formativ og summativ mundtlig og skriftlig feedback fra underviser
- Arbejde individuelt eller i par med skriftlig opgave omkring Netflix som branche med formativ og summativ skriftlig feedback fra underviser.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mikrobryggeri - fremlæggelse 07-03-2023
Afsætning - Netflix 07-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Personlige
  • Kreativitet
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde