Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
|
Institution
|
AABC
|
Fag og niveau
|
Afsætning A
|
Lærer(e)
|
Christina Rødsgaard Lind Bendixen, Mette Dürhkoop Flou
|
Hold
|
VI22.hhx.e.AF ()
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
marketingmix
marketingmix
Hvordan virksomheden kan/ skal sammensætte de 4 p´er, produkt, pris, place og promotion - både nationalt og globalt (kap 14-24)
Tankegangskompetencen:
Eleverne har arbejdet med at afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning – nationalt og globalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
Problembehandlingskompetencen:
Eleverne har identificeret, formuleret og løst udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst
Modelleringskompetencen:
Elever anvender afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber – herunder har de forholdt sig kritisk overfor de resultater, de er nået frem til
Ræsonnementskompetencen:
Eleverne har udarbejdet et afsætningsøkonomisk ræsonnement, hvor de har forklaret sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst
Databehandlingskompetencen:
Eleverne har indsamlet, bearbejdet og præsenteret informationer om en virksomheds nationale og globale markedsforhold samt vurderet informationernes troværdighed
Kommunikationskompetencen:
Eleverne har fortolket og formidlet informationer om afsætning inden for flere af fagets genrer, herunder i samspil med andre fag. De har arbejdet med den skriftlige dimension, de har arbejdet med synopsis, notat og rapport samt præsentationer. De har også arbejdet med både formidlings- og tænkeskrivning for at fremme deres skrivekompetencer
Redskabskompetencen:
Eleverne har udvalgt og anvendt relevant digitale og matematiske kompetencer i arbejdet med afsætning
Opgaver:
Opgaver hvor eleven skal repetere de forskellige kap 14-24 (marketingmix niveau A/B) via forskellige spm. og diskussioner. Herunder også små opgaver og cases fra I-bogen
Branding af Århus til forskellige målgrupper
Heinz og private label produkter
Set udsendelsen omkring designets magt og betydning for produktet
Oplevelsesøkonomi - herunder branding af et område - hvordan anvende man de forskellige oplevelsesdomæner her
Prisfastsættelse af bagerbrød afhængig af bopæl + opgave med bundling
Rains og deres måde at distribuere på sammenlignet med en selvvalgt konkurrent
Større opgave omkring Taylor Swift og Super Bowl reklamer
En opgave omkring den såkaldte taskeeffekt omkring pris og luksus segmentet
Skagen Clothing - internationalisering, international mar mix
Opgave omkring Nation branding
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Interne og eksterne forhold samt strategi
Eleverne skal kunne forstå hvorledes man analyserer virksomhedens interne og eksterne forhold samt analysere sammenhængen mellem disse.
Derudover skal eleven kunne analysere en virksomheds strategi og forstå sammenhængen mellem de forskellige strategier
Tankegangskompetencen:
Eleverne har arbejdet med at afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning – nationalt og globalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
Problembehandlingskompetencen:
Eleverne har identificeret, formuleret og løst udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst
Modelleringskompetencen:
Elever anvender afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber – herunder har de forholdt sig kritisk overfor de resultater, de er nået frem til
Ræsonnementskompetencen:
Eleverne har udarbejdet et afsætningsøkonomisk ræsonnement, hvor de har forklaret sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst
Databehandlingskompetencen:
Eleverne har indsamlet, bearbejdet og præsenteret informationer om en virksomheds nationale og globale markedsforhold samt vurderet informationernes troværdighed
Kommunikationskompetencen:
Eleverne har fortolket og formidlet informationer om afsætning inden for flere af fagets genrer, herunder i samspil med andre fag. De har arbejdet med den skriftlige dimension, de har arbejdet med notat og rapport samt præsentationer. De har også arbejdet med både formidlings- og tænkeskrivning for at fremme deres skrivekompetencer
Redskabskompetencen:
Eleverne har udvalgt og anvendt relevant digitale og matematiske kompetencer i arbejdet med afsætning
Opgaver:
Opgaver fra bog
Bold Drinks – fra løvernes hule – BMC
Danish Crown – Opsamling - aflevering
Sammenligning af Party in a box og Hansens Flødeis - som aflevering video
Fremlæggelse PESTEL for et selvvalgt land
Arbejder med TOWS. Forstå sammenhængen mellem omverdensmodellen, værdikæden og SWOT.
A-view – strategi
Opsamling af de tre kapitler med Sunset
Læreroplæg
gruppearbejde
fremlæggelser
aflevering
Klasseundervisning til gennemgang af kapitel op til hver case
Gruppearbejde – case
Fremlæggelser vha PP
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Virksomheden og konkurrencesituationen i branchen
Eleverne skal kunne forstå hele processen omkring en virksomhed og hvordan den skal håndtere konkurrencesituationen i branchen. Herunder div. modeller og dens sammenhæng
Herunder særlig fokus på de muligheder skolens databaser giver, for at finde informationer om forskellige virksomheder og brancher
Klasseundervisning, gruppearbejde og skriftligt arbejde
Opgaver:
Opgaver omkring brands og konkurrencesituation i netop den pågældende branche
Opgaver fra bogen
Opgave omkring Netflix
Opgave omkring dagligvarebranchen
Opgave/fremlæggelse omkring ølbranchen i Danmark
(alle opgave med fokus på skolens databaser)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Købsadfærd B2C og B2B
Efterspørgselsforhold B2C og B2B
Eleven skal kunne forstå sammenhængen mellem efterspørgselsforhold på B2B vs. B2C. De skal kunne foretage en segmentering og et målgruppevalg ud fra forskellige modeller samt analysere købsadfærden på de to markeder
Tankegangskompetencen:
Eleverne har arbejdet med at afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning – nationalt og globalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
Problembehandlingskompetencen:
Eleverne har identificeret, formuleret og løst udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst
Modelleringskompetencen:
Elever anvender afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber – herunder har de forholdt sig kritisk overfor de resultater, de er nået frem til
Modelleringskompetencen:
Elever anvender afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber – herunder har de forholdt sig kritisk overfor de resultater, de er nået frem til
Ræsonnementskompetencen:
Eleverne har udarbejdet et afsætningsøkonomisk ræsonnement, hvor de har forklaret sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst
Opgaver:
Små opgaver fra I-bogen systime
Case: tværgående case 18 systime: Månssons
Udarbejdet egne crosswordlabs
Større opgave omkring Michael Jordan - set dokumentar "Air Jordan: En mand og hans ikoniske sneakers" og efterfølgende arbejdet med købsadfærdsteori
Eleverne har arbejdet med Elgiganten og hvordan de satser på b2b kunder
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Internationalisering
Internationalisering
Formål:
Formålet er at give eleverne indsigt i og forståelse for emnet internationalisering. I dette forløb vil vi behandle de problemstillinger, der har særlig relevans i forbindelse med at en virksomhed bevæger sig ud på det internationale marked. Eleverne opnår forståelse for de forskellige motiver der kunne ligge bag virksomhedens ønske om at internationalisere, samt de forskellige internationaliseringsmodeller som analyseredskab til at analysere virksomheds internationale udvikling.
Tankegangskompetencen:
Eleverne har arbejdet med at afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning – nationalt og globalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
Problembehandlingskompetencen:
Eleverne har identificeret, formuleret og løst udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst
Modelleringskompetencen:
Elever anvender afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber – herunder har de forholdt sig kritisk overfor de resultater, de er nået frem til
Ræsonnementskompetencen:
Eleverne har udarbejdet et afsætningsøkonomisk ræsonnement, hvor de har forklaret sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst
Databehandlingskompetencen:
Eleverne har indsamlet, bearbejdet og præsenteret informationer om en virksomheds nationale og globale markedsforhold samt vurderet informationernes troværdighed
Opgaver:
Arbejder med Grød - opgaven udarbejdes løbende, når nyt område i internationaliseringsteorien gennemgås
Forskellige opgaver fra i-bogen ex case 9.1 og Wally and Whiz
Der arbejdes med udenrigsministeriet- herunder: Finde et marked og komme med forslag til danske virksomheder, som kunne have en interesse i dette marked.
Opgave omkring Messy Weekend og internationalisering samt repetition
Sidst udarbejdes en opgave via AI, hvor eleverne skulle lave eget land og arbejde med kulturdemissionerne
Læreroplæg
Gruppearbejde
Fremlæggelser
aflevering
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sammenhængende forløb
sammenhængende forløb
Eleverne har arbejdet med Ditur.dk som sammenhængende forløb/eksamensprojekt slut 3. G. Her har eleverne arbejder med kernestoffet og dertilhørende begreber og teorimodeller.
Eleverne har udarbejdet et undersøgelses- og udvælgelsesdesign, som MINIMUM indeholdt: En analyse af den interne situation, færdigt kvantitativt spørgeskema, gerne med kvalitative elementer samt en marketingplan og dertilhørende teorier og modeller.
Efter læreroplæg har eleverne arbejdet i grupper
Tankegangskompetencen:
Eleverne har arbejdet med at afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning – nationalt og globalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
Problembehandlingskompetencen:
Eleverne har identificeret, formuleret og løst udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst
Modelleringskompetencen:
Elever anvender afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber – herunder har de forholdt sig kritisk overfor de resultater, de er nået frem til
Ræsonnementskompetencen:
Eleverne har udarbejdet et afsætningsøkonomisk ræsonnement, hvor de har forklaret sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst
Databehandlingskompetencen:
Eleverne har indsamlet, bearbejdet og præsenteret informationer om en virksomheds nationale og globale markedsforhold samt vurderet informationernes troværdighed
Kommunikationskompetencen:
Eleverne har fortolket og formidlet informationer om afsætning inden for flere af fagets genrer, herunder i samspil med andre fag. De har arbejdet med den skriftlige dimension, de har arbejdet med synopsis, notat og rapport samt præsentationer. De har også arbejdet med både formidlings- og tænkeskrivning for at fremme deres skrivekompetencer
Redskabskompetencen:
Eleverne har udvalgt og anvendt relevant digitale og matematiske kompetencer i arbejdet med afsætning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Segmentering kap. 12 og 13 - internationalt
Eleven skal kunne foretage en segmentering og et målgruppevalg ud fra forskellige modeller i internationalt perspektiv
De skal kunne identificere, formulere og løse udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst
De skal indsamle, bearbejde og præsentere informationer om forskellige virksomheders globale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed og relevans i en given sammenhæng
Opgaver:
Opgaver fra bog
"Kelsen småkager"- internationalisering samt nyt marked og målgruppe på det kinesiske marked"
Opgave hvor eleverne arbejder med et fiktiv brand inden for sportsdrink, hvor de arbejder med de built up og break down begreber
Læreroplæg
Gruppearbejde
Fremlæggelser
aflevering
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Markedsanalyse
Markedsanalyse
Emnet indgik som en del af SO4: Overordnet emne:
Hvilken forbrugeradfærd og hvilke holdninger har den unge forbruger til “bæredygtig” mode?
Lav en faglig redegørelse
Arbejdsform: Individuel besvarelse.
Produkt: Minimum én normalside (2400 tegn inkl. mellemrum). Maksimum 1,5 normalside (3600 tegn inkl. mellemrum).
Opgaveformulering:
Du skal redegøre for begrebet fast fashion med udgangspunkt i kilden studiet om The Fast Fashion Paradox (s. 11-12). Redegør for centrale pointer fra YouGov undersøgelsen (her kan du inddrage øvelsen fra SO4-forløbet dag 1). Dernæst skal du redegøre for begreberne stikprøve og repræsentativitet. Til sidst skal du redegøre for relevante svar fra din gruppes spørgeskemaundersøgelse. Se krav til en faglig redegørelse.
Opsummer din redegørelse i 4-5 linjer
Vi gennemgik kernesof inden med fokus på:
Eleverne skal have en forståelse for hvordan en virksomhed skal skaffe informationer om en række forhold som fx kunder, konkurrenter, samfundsøkonomien og kulturelle forhold. Når virksomheden har viden om kundernes og konkurrenternes adfærd, har den et bedre grundlag at træffe beslutninger og handle på. Eleverne har derfor arbejdet med hvordan man indsamler informationer, herunder de forskellige statistiske kilder og databaser.
Redskabskompetencen:
Eleverne har udvalgt og anvendt relevant digitale og matematiske kompetencer i arbejdet med afsætning
Kommunikationskompetencen:
Eleverne har fortolket og formidlet informationer om afsætning inden for flere af fagets genrer, herunder i samspil med andre fag
Eleverne er derfor blevet introduceret for teori bag markedsanalyse, og har derefter selv efterprøvet det.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56040669841",
"T": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56040669841",
"H": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56040669841"
}