Holdet VI22.hhx.j.AF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution AABC
Fag og niveau Afsætning A
Lærer(e) Gustave Ntandikiye, Julie Paula Størner Ahrenholt, På Barsel
Hold VI22.hhx.j.AF (VI 1j AF, VI 2j AF, VI 3j AF)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 marketingmix
Titel 2 marketingmix - internationalt
Titel 3 Markedsanalyse
Titel 4 Sammenhængende forløb - Marketingplan
Titel 5 Internationalisering
Titel 6 Købsadfærd B2C og B2B
Titel 7 Interne og eksterne forhold samt strategi
Titel 8 Segmentering kap. 12 og 13 - internationalt
Titel 9 Den interne situation
Titel 10 Den eksterne situation
Titel 11 Strategi
Titel 12 Segmentering, målgruppevalg og positionering

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 marketingmix

Hvordan virksomheden kan/ skal sammensætte de 4 p´er, produkt, pris, place og promotion

Opgaver:
• Opgaver hvor eleven skal repetere de forskellige kap 14, 15, 16, 18, 20, 22 (marketingmix niveau B) via forskellige spm. og diskussioner. Herunder også små opgaver fra I-bogen



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 319 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 marketingmix - internationalt

Hvordan virksomheden kan/ skal sammensætte de 4 p´er, produkt, pris, place og promotion - globalt

Løvens hule er også anvendt i undervisningen. Udbredelse af virksomhed behandlet her.

Tankegangskompetencen:
Eleverne har arbejdet med at afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning – nationalt og globalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder


Problembehandlingskompetencen:
Eleverne har identificeret, formuleret og løst udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst  



Modelleringskompetencen:
Elever anvender afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber – herunder har de forholdt sig kritisk overfor de resultater, de er nået frem til


Ræsonnementskompetencen:
Eleverne har udarbejdet et afsætningsøkonomisk ræsonnement, hvor de har forklaret sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst


Databehandlingskompetencen:
Eleverne har indsamlet, bearbejdet og præsenteret informationer om en virksomheds nationale og globale markedsforhold samt vurderet informationernes troværdighed


Kommunikationskompetencen:
Eleverne har fortolket og formidlet informationer om afsætning inden for flere af fagets genrer, herunder i samspil med andre fag. De har arbejdet med den skriftlige dimension, de har arbejdet med synopsis, notat og rapport samt præsentationer. De har også arbejdet med både formidlings- og tænkeskrivning for at fremme deres skrivekompetencer


Redskabskompetencen:
Eleverne har udvalgt og anvendt relevant digitale og matematiske kompetencer i arbejdet med afsætning

Opgaver:
Herunder også små opgaver og cases fra I-bogen

Igennem alle 4 internationale 4 p' er har eleverne arbejdet med forskellige virksomheder - og koblet teori på



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 319 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Markedsanalyse

Eleverne skal have en forståelse for hvordan en virksomhed skal skaffe informationer om en række forhold som fx kunder, konkurrenter, samfundsøkonomien og kulturelle forhold. Når virksomheden har viden om kundernes og konkurrenternes adfærd, har den et bedre grundlag at træffe beslutninger og handle på. Eleverne har derfor arbejdet med hvordan man indsamler informationer, herunder de forskellige statistiske kilder og databaser.

Eleverne er derfor blevet introduceret for teori bag markedsanalyse, og har derefter selv efterprøvet det.

I samarbejde med matematik har eleverne udarbejdet en markedsanalyse - Eleverne måtte vælge mellem tre opgaveformuleringer:
Systime har stillet en opgave:
De er nysgerrige på, hvordan gymnasieelever søger information til større projekter. Nogle spørgsmål kunne være:
• Har gymnasiet eget bibliotek og en bibliotekar ansat?
• Og hvis skolen ikke har egen biblioteksfunktion, har de så en aftale om service fra det lokale folkebibliotek?
• Hvordan er eleverne stillet når de skal skrive større projekter?
• Er der forskelle mellem de forskellige gymnasieformer?
• Er der regionale forskelle?
• Hvordan arbejder eleverne med kildesøgning?


AABC har stillet en opgave:
• De er nysgerrige på elevernes oplevelse af virtuel undervisning. Nogle spørgsmål kunne være:
• Er tilgangen til virtuel undervisning forskellig om man går på i 1., 2. eller 3. g?
• Hvordan opfatter/oplever elever virtuel undervisning?
• Er der nogle fag som er sværere end andre virtuelt?
• Hvad kendertegner god virtuel undervisning?
• Er eleverne motiverede?

Unge og Covid-19:
• Hvad gør unge for ikke at blive smittet?
• Ses de med bedsteforældre?
• Tager de særlige hensyn når de ses med bedsteforældre?
• Retter de sig efter myndighedernes anbefalinger?
• Udover klassekammerater hvor mange ses de med?
• Tænker de over ikke at give knus og high five?
• Er unge ensomme?

Redskabskompetencen:
Eleverne har udvalgt og anvendt relevant digitale og matematiske kompetencer i arbejdet med afsætning

Kommunikationskompetencen:
Eleverne har fortolket og formidlet informationer om afsætning inden for flere af fagets genrer, herunder i samspil med andre fag

Læreroplæg
Gruppearbejde
Fremlæggelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 319 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sammenhængende forløb - Marketingplan

Eleverne forstår sammenhængen mellem marketingplanen og optimering af virksomhedens samlede ressourcer. De har både indsamlet, bearbejdet og analyseret relevant informationer med henblik på at skabe et beslutningsgrundlag for virksomheden. De skal forstå hvorledes marketingplanen er et resultat af det strategiske arbejde, som virksomheden har gennemført.

Tankegangskompetencen:
Eleverne har arbejdet med at afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning – nationalt og globalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder


Problembehandlingskompetencen:
Eleverne har identificeret, formuleret og løst udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst  



Modelleringskompetencen:
Elever anvender afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber – herunder har de forholdt sig kritisk overfor de resultater, de er nået frem til




Ræsonnementskompetencen:
Eleverne har udarbejdet et afsætningsøkonomisk ræsonnement, hvor de har forklaret sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst


Databehandlingskompetencen:
Eleverne har indsamlet, bearbejdet og præsenteret informationer om en virksomheds nationale og globale markedsforhold samt vurderet informationernes troværdighed


Kommunikationskompetencen:
Eleverne har fortolket og formidlet informationer om afsætning inden for flere af fagets genrer, herunder i samspil med andre fag. De har arbejdet med den skriftlige dimension, de har arbejdet med synopsis, notat og rapport samt præsentationer. De har også arbejdet med både formidlings- og tænkeskrivning for at fremme deres skrivekompetencer


Redskabskompetencen:
Eleverne har udvalgt og anvendt relevant digitale og matematiske kompetencer i arbejdet med afsætning


I læreplanen for afsætning A fremgår følgende:
Som grundlag for den mundtlige prøve arbejdes der med et forløb, som skal dække kernestofområderne bredt. Forløbets overordnede emne bestemmes af læreren. Forløbet placeres typisk i den afsluttende del af undervisningen. Eleverne skal hertil udarbejde et kort sammenfattende skriftligt produkt for at fastholde fagligt fokus.

DIT UR og marketingsplanen er det omdrejende fokus. Budgetopfølgning undtaget.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 319 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Internationalisering

Formål:
Formålet er at give eleverne indsigt i og forståelse for emnet internationalisering. I dette forløb vil vi behandle de problemstillinger, der har særlig relevans i forbindelse med at en virksomhed bevæger sig ud på det internationale marked. Eleverne opnår forståelse for de forskellige motiver der kunne ligge bag virksomhedens ønske om at internationalisere, samt de  forskellige internationaliseringsmodeller som analyseredskab til at analysere virksomheds internationale udvikling.

Tankegangskompetencen:
Eleverne har arbejdet med at afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning – nationalt og globalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder


Problembehandlingskompetencen:
Eleverne har identificeret, formuleret og løst udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst  



Modelleringskompetencen:
Elever anvender afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber – herunder har de forholdt sig kritisk overfor de resultater, de er nået frem til




Ræsonnementskompetencen:
Eleverne har udarbejdet et afsætningsøkonomisk ræsonnement, hvor de har forklaret sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst


Databehandlingskompetencen:
Eleverne har indsamlet, bearbejdet og præsenteret informationer om en virksomheds nationale og globale markedsforhold samt vurderet informationernes troværdighed



Opgaver:
Arbejder med Arla og mærkevaresalg - denne opgave trænes mdt. eksamen spørgeform

Øvrigt:
Opgaver fra bogen og andre ad hoc opgaver vedr. emnet.


Læreroplæg
Gruppearbejde
Fremlæggelser
aflevering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 319 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Købsadfærd B2C og B2B

Eleven skal kunne forstå sammenhængen mellem efterspørgselsforhold på B2B vs. B2C. De skal kunne foretage en segmentering og et målgruppevalg ud fra forskellige modeller samt analysere købsadfærden på de to markeder

Opgaver:
Små opgaver fra I-bogen systime
Opgaver fra bogen og andre ad hoc opgaver vedr. emnet.
Fokus på forskelle mellem BtoC og BtoB.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 319 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Interne og eksterne forhold samt strategi

Eleverne skal kunne forstå hvorledes man analyserer virksomhedens interne og eksterne forhold samt analysere sammenhængen mellem disse.
Derudover skal eleven kunne analysere en virksomheds strategi og forstå sammenhængen mellem de forskellige strategier


Opgaver:
• Opgaver fra bog
• Fremlæggelse PESTEL for et selvvalgt land
• Videocase af Mac Donalds og omverdensforhold
• Selvvalgt virksomhed, hvor eleverne finde citater, noter, regnskaber mm., så har betydning for virksomhedens omverden

Arbejder med TOWS. Forstå sammenhængen mellem omverdensmodellen, værdikæden og SWOT.

Strategiske analyser (kap 10)




Læreroplæg
gruppearbejde
fremlæggelser
aflevering

Klasseundervisning til gennemgang af kapitel op til hver case
Gruppearbejde – case
Fremlæggelser vha PP

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 319 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Segmentering kap. 12 og 13 - internationalt

Eleven skal kunne foretage en segmentering og et målgruppevalg ud fra forskellige modeller i  internationalt perspektiv

De skal kunne identificere, formulere og løse udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst

De skal indsamle, bearbejde og præsentere informationer om forskellige virksomheders globale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed og relevans i en given sammenhæng

Opgaver:
Opgaver fra bog

I det hele taget:

Opgaver fra bogen og andre ad hoc opgaver vedr. emnet.



Læreroplæg
Gruppearbejde
Fremlæggelser
aflevering



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 319 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Den interne situation

Indhold:
- Virksomhedskarakteristik
- Konkurrencedygtighed
- Forretningsmodeller, Business Model Canvas
- Værdikæder
- SW-opstilling

Eleverne skal kunne:
- Udvælge relevante informationer om virksomheden ift. at lave en virksomhedskarakteristik
- Analysere virksomhedens konkurrencedygtighed, som omfatter kernekompetence, konkurrencemæssige fordele og kritiske succesfaktorer.
- Analysere virksomheden vha. forretningsmodeller, værdikæden og SW-opstillingen.

Materialer:
Østergaard, Birte Ravn m. fl.: "Marketing - En grundbog i afsætning", https://marketing.systime.dk/?id=1, Kapitel 2.
Cases: Normal, Lego, Vivino og Jysk.

Evaluering:
Arbejde med gruppeaflevering om AP Grønt med formativ og summativ feedback fra underviser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Den eksterne situation

Indhold:
- Omverdensmodellen
- OT-opstilling
- Markedskarakteristik
- Konkurrentidentifikation
- Markedsandele
- Konkurrencemæssige positioner
- Konkurrentanalyse

Eleverne skal kunne:
- Udvælge relevante informationer om virksomhedens omverdens ift. at lave en omverdensanalyse.
- Analysere virksomhedens omverden vha. Omverdensmodellen og opsamling med OT-opstillingen.
- Definere et marked, samt branche og dets kendetegn.
- Identificere konkurrenter og konkurrencemæssige positioner ud fra indsamlede informationer.
- Analysere en branche vha. Porters Five Forces

Der arbejdes primært med opfyldelse af følgende faglige mål:
- anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber.
- udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement, herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given kontekst.
- indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed og relevans i en given sammenhæng.
- fortolke og formidle informationer om afsætning inden for flere af fagets genrer, herunder i samspil med andre fag.

Materialer:
Østergaard, Birte Ravn m. fl.: "Marketing - En grundbog i afsætning", https://marketing.systime.dk/?id=1, Kapitel 3, 4 og 5.
Cases: Mofibo, Skagen Clothing, Mikkeller, Only Play.

Evaluering:
Arbejde med fremlæggelser med feedback og feedforward fra læreren.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Afsætning fremlæggelse 01-03-2023
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Strategi

Indhold:
- SWOT opstilling
- TOWS
- Mission, vision og værdier
- Konkurrencestrategier og vækststrategier

Eleverne skal kunne:
- Analysere virksomhedens konkurrencestrategi og vækststrategier.
- Analysere virksomheden vha. forretningsmodeller, værdikæden og SW-opstillingen.

Der arbejdes primært med opfyldelse af følgende faglige mål:
- anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber
- udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement, herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given kontekst.
- indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed og relevans i en given sammenhæng.
- fortolke og formidle informationer om afsætning inden for flere af fagets genrer, herunder i samspil med andre fag.

Materialer:
Østergaard, Birte Ravn m. fl.: "Marketing - En grundbog i afsætning", https://marketing.systime.dk/?id=1, Kapitel 8.
Cases: Rema1000, Roskilde festival og mikrobryggerier.

Evaluering:
Arbejde med matrix-grupper, elev-elev feedback samt mindre lærer feedback gennem klasseopgaver.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Segmentering, målgruppevalg og positionering

Indhold:
- Markedssegmentering
- Segmenteringsprocessen
- Målgruppevalg
- Positionering

Eleverne skal kunne:
- Udvælge relevante informationer om virksomhedens målgruppe.
- Analysere virksomhedens målgruppestrategi og positionering.
- Identificere konkurrenter og konkurrencemæssige positioner ud fra indsamlede informationer.

Der arbejdes primært med opfyldelse af følgende faglige mål:
- anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber.
- udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement, herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given kontekst.
- indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed og relevans i en given sammenhæng.
- fortolke og formidle informationer om afsætning inden for flere af fagets genrer, herunder i samspil med andre fag.

Materiale:
Østergaard, Birte Ravn m. fl.: "Marketing - En grundbog i afsætning", https://marketing.systime.dk/?id=1, Kapitel 11 og dertilhørende opgaver.
Cases: Nature Footwear

Evaluering:
- Gruppearbejde på klassen med feedback fra lærer.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Afsætning aflevering 17-05-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer