Holdet VI22.hhx.m.AF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
Institution AABC
Fag og niveau Afsætning A
Lærer(e) Mette Dürhkoop Flou
Hold VI22.hhx.m.AF ()
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 marketingmix
Titel 2 Interne og eksterne forhold samt strategi
Titel 3 Virksomheden og konkurrencesituationen i branchen
Titel 4 Købsadfærd B2C og B2B
Titel 5 Internationalisering
Titel 6 Sammenhængende forløb
Titel 7 Markedsanalyse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 marketingmix

marketingmix

Hvordan virksomheden kan/ skal sammensætte de 4 p´er, produkt, pris, place og promotion - både nationalt og globalt (kap 14-24)



Tankegangskompetencen:
Eleverne har arbejdet med at afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning – nationalt og globalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder


Problembehandlingskompetencen:
Eleverne har identificeret, formuleret og løst udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst  



Modelleringskompetencen:
Elever anvender afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber – herunder har de forholdt sig kritisk overfor de resultater, de er nået frem til




Ræsonnementskompetencen:
Eleverne har udarbejdet et afsætningsøkonomisk ræsonnement, hvor de har forklaret sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst


Databehandlingskompetencen:
Eleverne har indsamlet, bearbejdet og præsenteret informationer om en virksomheds nationale og globale markedsforhold samt vurderet informationernes troværdighed


Kommunikationskompetencen:
Eleverne har fortolket og formidlet informationer om afsætning inden for flere af fagets genrer, herunder i samspil med andre fag. De har arbejdet med den skriftlige dimension, de har arbejdet med synopsis, notat og rapport samt præsentationer. De har også arbejdet med både formidlings- og tænkeskrivning for at fremme deres skrivekompetencer


Redskabskompetencen:
Eleverne har udvalgt og anvendt relevant digitale og matematiske kompetencer i arbejdet med afsætning

Opgaver:
Opgaver hvor eleven skal repetere de forskellige kap 14-24 (marketingmix niveau A/B) via forskellige spm. og diskussioner. Herunder også små opgaver og cases fra I-bogen


Branding af Århus til forskellige målgrupper
Heinz og private label produkter

Set udsendelsen omkring designets magt og betydning for produktet


Oplevelsesøkonomi - herunder branding af et område - hvordan anvende man de forskellige oplevelsesdomæner her

Prisfastsættelse af bagerbrød afhængig af bopæl  + opgave med bundling

Rains og deres måde at distribuere på sammenlignet med en selvvalgt konkurrent

Større opgave omkring Taylor Swift og Super Bowl reklamer

En opgave omkring den såkaldte taskeeffekt omkring pris og luksus segmentet


Skagen Clothing - internationalisering, international mar mix

Opgave omkring Nation branding


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Interne og eksterne forhold samt strategi

Eleverne skal kunne forstå hvorledes man analyserer virksomhedens interne og eksterne forhold samt analysere sammenhængen mellem disse.
Derudover skal eleven kunne analysere en virksomheds strategi og forstå sammenhængen mellem de forskellige strategier

Tankegangskompetencen:
Eleverne har arbejdet med at afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning – nationalt og globalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder


Problembehandlingskompetencen:
Eleverne har identificeret, formuleret og løst udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst  



Modelleringskompetencen:
Elever anvender afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber – herunder har de forholdt sig kritisk overfor de resultater, de er nået frem til




Ræsonnementskompetencen:
Eleverne har udarbejdet et afsætningsøkonomisk ræsonnement, hvor de har forklaret sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst


Databehandlingskompetencen:
Eleverne har indsamlet, bearbejdet og præsenteret informationer om en virksomheds nationale og globale markedsforhold samt vurderet informationernes troværdighed


Kommunikationskompetencen:
Eleverne har fortolket og formidlet informationer om afsætning inden for flere af fagets genrer, herunder i samspil med andre fag. De har arbejdet med den skriftlige dimension, de har arbejdet med notat og rapport samt præsentationer. De har også arbejdet med både formidlings- og tænkeskrivning for at fremme deres skrivekompetencer


Redskabskompetencen:
Eleverne har udvalgt og anvendt relevant digitale og matematiske kompetencer i arbejdet med afsætning

Opgaver:
Opgaver fra bog
Bold Drinks – fra løvernes hule – BMC
Danish Crown – Opsamling - aflevering
Sammenligning af Party in a box og Hansens Flødeis - som aflevering video
Fremlæggelse PESTEL for et selvvalgt land
Arbejder med TOWS. Forstå sammenhængen mellem omverdensmodellen, værdikæden og SWOT.
A-view – strategi
Opsamling af de tre kapitler med Sunset





Læreroplæg
gruppearbejde
fremlæggelser
aflevering

Klasseundervisning til gennemgang af kapitel op til hver case
Gruppearbejde – case
Fremlæggelser vha PP

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Virksomheden og konkurrencesituationen i branchen

Eleverne skal kunne forstå hele processen omkring en virksomhed og hvordan den skal håndtere konkurrencesituationen i branchen. Herunder div. modeller og dens sammenhæng
Herunder særlig fokus på de muligheder skolens databaser giver, for at finde informationer om forskellige virksomheder og brancher
Klasseundervisning, gruppearbejde og skriftligt arbejde

Opgaver:

Opgaver omkring brands og konkurrencesituation i netop den pågældende branche

Opgaver fra bogen
Opgave omkring Netflix
Opgave omkring dagligvarebranchen
Opgave/fremlæggelse omkring ølbranchen i Danmark
(alle opgave med fokus på skolens databaser)





Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Købsadfærd B2C og B2B

Efterspørgselsforhold B2C og B2B

Eleven skal kunne forstå sammenhængen mellem efterspørgselsforhold på B2B vs. B2C. De skal kunne foretage en segmentering og et målgruppevalg ud fra forskellige modeller samt analysere købsadfærden på de to markeder

Tankegangskompetencen:
Eleverne har arbejdet med at afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning – nationalt og globalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder


Problembehandlingskompetencen:
Eleverne har identificeret, formuleret og løst udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst  

Modelleringskompetencen:
Elever anvender afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber – herunder har de forholdt sig kritisk overfor de resultater, de er nået frem til

Modelleringskompetencen:
Elever anvender afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber – herunder har de forholdt sig kritisk overfor de resultater, de er nået frem til


Ræsonnementskompetencen:
Eleverne har udarbejdet et afsætningsøkonomisk ræsonnement, hvor de har forklaret sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst


Opgaver:
Små opgaver fra I-bogen systime

Case: tværgående case 18 systime: Månssons

Udarbejdet egne crosswordlabs

Større opgave omkring Michael Jordan - set dokumentar "Air Jordan: En mand og hans ikoniske sneakers" og efterfølgende arbejdet med købsadfærdsteori

Eleverne har arbejdet med Elgiganten og hvordan de satser på b2b kunder
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Internationalisering

Internationalisering

Formål:
Formålet er at give eleverne indsigt i og forståelse for emnet internationalisering. I dette forløb vil vi behandle de problemstillinger, der har særlig relevans i forbindelse med at en virksomhed bevæger sig ud på det internationale marked. Eleverne opnår forståelse for de forskellige motiver der kunne ligge bag virksomhedens ønske om at internationalisere, samt de  forskellige internationaliseringsmodeller som analyseredskab til at analysere virksomheds internationale udvikling.

Tankegangskompetencen:
Eleverne har arbejdet med at afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning – nationalt og globalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder


Problembehandlingskompetencen:
Eleverne har identificeret, formuleret og løst udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst  



Modelleringskompetencen:
Elever anvender afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber – herunder har de forholdt sig kritisk overfor de resultater, de er nået frem til




Ræsonnementskompetencen:
Eleverne har udarbejdet et afsætningsøkonomisk ræsonnement, hvor de har forklaret sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst


Databehandlingskompetencen:
Eleverne har indsamlet, bearbejdet og præsenteret informationer om en virksomheds nationale og globale markedsforhold samt vurderet informationernes troværdighed



Opgaver:
Arbejder med Grød - opgaven udarbejdes løbende, når nyt område i internationaliseringsteorien gennemgås

Forskellige opgaver fra i-bogen ex case 9.1 og Wally and Whiz

Der arbejdes med udenrigsministeriet- herunder: Finde et marked og komme med forslag til danske virksomheder, som kunne have en interesse i dette marked.

Opgave omkring Messy Weekend og internationalisering samt repetition

Sidst udarbejdes en opgave via AI, hvor eleverne skulle lave eget land og arbejde med kulturdemissionerne

Læreroplæg
Gruppearbejde
Fremlæggelser
aflevering
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Sammenhængende forløb

sammenhængende forløb

Eleverne har arbejdet med Ditur.dk som sammenhængende forløb/eksamensprojekt slut 3. G. Her har eleverne arbejder med kernestoffet og dertilhørende begreber og teorimodeller.  

Eleverne har udarbejdet et undersøgelses- og udvælgelsesdesign, som MINIMUM indeholdt:  En analyse af den interne situation, færdigt kvantitativt spørgeskema, gerne med kvalitative elementer samt en marketingplan og dertilhørende teorier og modeller.

Efter læreroplæg har eleverne arbejdet i grupper

Tankegangskompetencen:
Eleverne har arbejdet med at afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning – nationalt og globalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder


Problembehandlingskompetencen:
Eleverne har identificeret, formuleret og løst udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst  



Modelleringskompetencen:
Elever anvender afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber – herunder har de forholdt sig kritisk overfor de resultater, de er nået frem til




Ræsonnementskompetencen:
Eleverne har udarbejdet et afsætningsøkonomisk ræsonnement, hvor de har forklaret sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst


Databehandlingskompetencen:
Eleverne har indsamlet, bearbejdet og præsenteret informationer om en virksomheds nationale og globale markedsforhold samt vurderet informationernes troværdighed


Kommunikationskompetencen:
Eleverne har fortolket og formidlet informationer om afsætning inden for flere af fagets genrer, herunder i samspil med andre fag. De har arbejdet med den skriftlige dimension, de har arbejdet med synopsis, notat og rapport samt præsentationer. De har også arbejdet med både formidlings- og tænkeskrivning for at fremme deres skrivekompetencer


Redskabskompetencen:
Eleverne har udvalgt og anvendt relevant digitale og matematiske kompetencer i arbejdet med afsætning







Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Markedsanalyse

Markedsanalyse

Emnet indgik som en del af SO4: Overordnet emne:
Hvilken forbrugeradfærd og hvilke holdninger har den unge forbruger  til “bæredygtig” mode?


Lav en faglig redegørelse
Arbejdsform: Individuel besvarelse.
Produkt: Minimum én normalside (2400 tegn inkl. mellemrum). Maksimum 1,5 normalside (3600 tegn inkl. mellemrum).


Opgaveformulering:
Du skal redegøre for begrebet fast fashion med udgangspunkt i kilden studiet om The Fast Fashion Paradox (s. 11-12). Redegør for centrale pointer fra YouGov undersøgelsen (her kan du inddrage øvelsen fra SO4-forløbet dag 1). Dernæst skal du redegøre for begreberne stikprøve og repræsentativitet. Til sidst skal du redegøre for relevante svar fra din gruppes spørgeskemaundersøgelse. Se krav til en faglig redegørelse.
Opsummer din redegørelse i 4-5 linjer

Vi gennemgik kernesof inden med fokus på:
Eleverne skal have en forståelse for hvordan en virksomhed skal skaffe informationer om en række forhold som fx kunder, konkurrenter, samfundsøkonomien og kulturelle forhold. Når virksomheden har viden om kundernes og konkurrenternes adfærd, har den et bedre grundlag at træffe beslutninger og handle på. Eleverne har derfor arbejdet med hvordan man indsamler informationer, herunder de forskellige statistiske kilder og databaser.

Redskabskompetencen:
Eleverne har udvalgt og anvendt relevant digitale og matematiske kompetencer i arbejdet med afsætning

Kommunikationskompetencen:
Eleverne har fortolket og formidlet informationer om afsætning inden for flere af fagets genrer, herunder i samspil med andre fag


Eleverne er derfor blevet introduceret for teori bag markedsanalyse, og har derefter selv efterprøvet det.


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer