Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23
|
Institution
|
AABC
|
Fag og niveau
|
Afsætning A
|
Lærer(e)
|
Julie Paula Størner Ahrenholt, Søren Bisbo, Søren Seest Marquart
|
Hold
|
VI22.hhx.p.AF (VI 1p AF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Den interne situation
Indhold:
- Virksomhedskarakteristik
- Konkurrencedygtighed
- Forretningsmodeller, Business Model Canvas
- Værdikæder
- SW-opstilling
Eleverne skal kunne:
- Udvælge relevante informationer om virksomheden ift. at lave en virksomhedskarakteristik
- Analysere virksomhedens konkurrencedygtighed, som omfatter kernekompetence, konkurrencemæssige fordele og kritiske succesfaktorer.
- Analysere virksomheden vha. forretningsmodeller, værdikæden og SW-opstillingen.
Materialer:
Østergaard, Birte Ravn m. fl.: "Marketing - En grundbog i afsætning", https://marketing.systime.dk/?id=1, Kapitel 2.
Cases: Vivino og Jysk.
Evaluering:
Arbejde med gruppeaflevering om AP Grønt med formativ og summativ feedback fra underviser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Den eksterne situation
Indhold:
- Omverdensmodellen
- OT-opstilling
- Markedskarakteristik
- Konkurrentidentifikation
- Markedsandele
- Konkurrencemæssige positioner
- Konkurrentanalyse
Eleverne skal kunne:
- Udvælge relevante informationer om virksomhedens omverdens ift. at lave en omverdensanalyse.
- Analysere virksomhedens omverden vha. Omverdensmodellen og opsamling med OT-opstillingen.
- Definere et marked, samt branche og dets kendetegn.
- Identificere konkurrenter og konkurrencemæssige positioner ud fra indsamlede informationer.
- Analysere en branche vha. Porters Five Forces
Der arbejdes primært med opfyldelse af følgende faglige mål:
- anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber.
- udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement, herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given kontekst.
- indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed og relevans i en given sammenhæng.
- fortolke og formidle informationer om afsætning inden for flere af fagets genrer, herunder i samspil med andre fag.
Materialer:
Østergaard, Birte Ravn m. fl.: "Marketing - En grundbog i afsætning", https://marketing.systime.dk/?id=1, Kapitel 3, 4 og 5.
Cases: Mofibo, Mikkeller, Only Play
Evaluering:
Arbejde med fremlæggelser med feedback og feedforward fra læreren.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afsætning opgave fra timen mandag
|
13-01-2023
|
Afsætnings fremlæggelse
|
01-03-2023
|
Asynkron Virtuel undervisning
|
06-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Strategi
Indhold:
- SWOT opstilling
- TOWS
- Mission, vision og værdier
- Konkurrencestrategier og vækststrategier
Eleverne skal kunne:
- Analysere virksomhedens konkurrencestrategi og vækststrategier.
- Analysere virksomheden vha. forretningsmodeller, værdikæden og SW-opstillingen.
Der arbejdes primært med opfyldelse af følgende faglige mål:
- anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber
- udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement, herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given kontekst.
- indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed og relevans i en given sammenhæng.
- fortolke og formidle informationer om afsætning inden for flere af fagets genrer, herunder i samspil med andre fag.
Materialer:
Østergaard, Birte Ravn m. fl.: "Marketing - En grundbog i afsætning", https://marketing.systime.dk/?id=1, Kapitel 8.
Cases: Rema1000, mikrobryggerier.
Evaluering:
Arbejde med matrix-grupper, elev-elev feedback samt mindre lærer feedback gennem klasseopgaver.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Asynkron virtuel undervisning - Noter
|
09-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Segmentering, målgruppevalg og positionering
Indhold:
- Markedssegmentering
- Segmenteringsprocessen
- Målgruppevalg
- Positionering
Eleverne skal kunne:
- Udvælge relevante informationer om virksomhedens målgruppe.
- Analysere virksomhedens målgruppestrategi og positionering.
- Identificere konkurrenter og konkurrencemæssige positioner ud fra indsamlede informationer.
Der arbejdes primært med opfyldelse af følgende faglige mål:
- anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber.
- udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement, herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given kontekst.
- indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed og relevans i en given sammenhæng.
- fortolke og formidle informationer om afsætning inden for flere af fagets genrer, herunder i samspil med andre fag.
Materiale:
- https://marketing.systime.dk/: kapitel 11 og dertilhørende opgaver.
Cases: Nature Footwear
Evaluering:
- Gruppearbejde på klassen med feedback fra lærer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afsætning aflevering
|
17-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56042380422",
"T": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56042380422",
"H": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56042380422"
}