Holdet VI22.hhx.p.AF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23
Institution AABC
Fag og niveau Afsætning A
Lærer(e) Julie Paula Størner Ahrenholt, Søren Bisbo, Søren Seest Marquart
Hold VI22.hhx.p.AF (VI 1p AF)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Den interne situation
Titel 2 Den eksterne situation
Titel 3 Strategi
Titel 4 Segmentering, målgruppevalg og positionering

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Den interne situation

Indhold:
- Virksomhedskarakteristik
- Konkurrencedygtighed
- Forretningsmodeller, Business Model Canvas
- Værdikæder
- SW-opstilling

Eleverne skal kunne:
- Udvælge relevante informationer om virksomheden ift. at lave en virksomhedskarakteristik
- Analysere virksomhedens konkurrencedygtighed, som omfatter kernekompetence, konkurrencemæssige fordele og kritiske succesfaktorer.
- Analysere virksomheden vha. forretningsmodeller, værdikæden og SW-opstillingen.

Materialer:
Østergaard, Birte Ravn m. fl.: "Marketing - En grundbog i afsætning", https://marketing.systime.dk/?id=1, Kapitel 2.
Cases: Vivino og Jysk.

Evaluering:
Arbejde med gruppeaflevering om AP Grønt med formativ og summativ feedback fra underviser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Den eksterne situation

Indhold:
- Omverdensmodellen
- OT-opstilling
- Markedskarakteristik
- Konkurrentidentifikation
- Markedsandele
- Konkurrencemæssige positioner
- Konkurrentanalyse

Eleverne skal kunne:
- Udvælge relevante informationer om virksomhedens omverdens ift. at lave en omverdensanalyse.
- Analysere virksomhedens omverden vha. Omverdensmodellen og opsamling med OT-opstillingen.
- Definere et marked, samt branche og dets kendetegn.
- Identificere konkurrenter og konkurrencemæssige positioner ud fra indsamlede informationer.
- Analysere en branche vha. Porters Five Forces

Der arbejdes primært med opfyldelse af følgende faglige mål:
- anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber.
- udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement, herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given kontekst.
- indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed og relevans i en given sammenhæng.
- fortolke og formidle informationer om afsætning inden for flere af fagets genrer, herunder i samspil med andre fag.

Materialer:
Østergaard, Birte Ravn m. fl.: "Marketing - En grundbog i afsætning", https://marketing.systime.dk/?id=1, Kapitel 3, 4 og 5.
Cases: Mofibo, Mikkeller, Only Play

Evaluering:
Arbejde med fremlæggelser med feedback og feedforward fra læreren.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Afsætning opgave fra timen mandag 13-01-2023
Afsætnings fremlæggelse 01-03-2023
Asynkron Virtuel undervisning 06-03-2023
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Strategi

Indhold:
- SWOT opstilling
- TOWS
- Mission, vision og værdier
- Konkurrencestrategier og vækststrategier

Eleverne skal kunne:
- Analysere virksomhedens konkurrencestrategi og vækststrategier.
- Analysere virksomheden vha. forretningsmodeller, værdikæden og SW-opstillingen.

Der arbejdes primært med opfyldelse af følgende faglige mål:
- anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber
- udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement, herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given kontekst.
- indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed og relevans i en given sammenhæng.
- fortolke og formidle informationer om afsætning inden for flere af fagets genrer, herunder i samspil med andre fag.

Materialer:
Østergaard, Birte Ravn m. fl.: "Marketing - En grundbog i afsætning", https://marketing.systime.dk/?id=1, Kapitel 8.
Cases: Rema1000, mikrobryggerier.

Evaluering:
Arbejde med matrix-grupper, elev-elev feedback samt mindre lærer feedback gennem klasseopgaver.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Asynkron virtuel undervisning - Noter 09-03-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Segmentering, målgruppevalg og positionering

Indhold:
- Markedssegmentering
- Segmenteringsprocessen
- Målgruppevalg
- Positionering

Eleverne skal kunne:
- Udvælge relevante informationer om virksomhedens målgruppe.
- Analysere virksomhedens målgruppestrategi og positionering.
- Identificere konkurrenter og konkurrencemæssige positioner ud fra indsamlede informationer.

Der arbejdes primært med opfyldelse af følgende faglige mål:
- anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber.
- udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement, herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given kontekst.
- indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed og relevans i en given sammenhæng.
- fortolke og formidle informationer om afsætning inden for flere af fagets genrer, herunder i samspil med andre fag.

Materiale:
- https://marketing.systime.dk/: kapitel 11 og dertilhørende opgaver.
Cases: Nature Footwear

Evaluering:
- Gruppearbejde på klassen med feedback fra lærer.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Afsætning aflevering 17-05-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer