AABC - HHX-gymnasiet Viby
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
AABC - HHX-gymnasiet Viby
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet VI22.hhx.b.DA - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
AABC
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Annemette Lodberg Olsen
Hold
VI22.hhx.b.DA (
VI 2b DA
,
VI 3b DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#3 Fortællende journalistik
Titel 2
Forløb#4 Analyse af levende billeder
Titel 3
Nyeste tid
Titel 4
Litteraturhistorie
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#3 Fortællende journalistik
Medier og sprog med fokus på reportage- og featuregenren.
Skriftlig aflevering.
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier.I timerne påbegynder vi nyt forløb om fortællende journalistik.
Læs om Meningsjournalistik og Fortællende journalistik
LÆS Reportage
Ingen lektier.I timerne arbejder vi videre med reportagen "Kommer turisterne mon tilbage?"
Læs featuren "New York bløder". I timerne undersøger vi genretræk i teksten, så noter gerne nogle mens du læser.
Opgaver til de enkelte grupper
I timerne i dag træner vi grammatik og især kommaregler. Jubiiii :-)
Læs reportagen Trailerpark Danmark og understreg afsnit, ord eller sætninger, du mener er vigtige for analysen af reportagen. Den er udleveret i papir og ligger også elektroniske her:
Mappen Trailerpark
Ingen lektierEssays retur
Ingen lektier:I timerne skal I læse en reportage og analysere den.Derefter "leger" vi mundtlig eksamen for at undersøge, hvor meget I kan nå at fremlægge på 20 min.
Ingen lektier:I dag påbegynder vi en skrivekonkurrence, hvor I skal skrive enten en feature eller en reportage med en makker.
Skrivetid i makkerskab + formulering af præmis
Rammerne for opgaven
Skrivetid reportage/feature
Skrivetid, redigering og aflevering af reportage/feature i timen. HUSK der er deadline for at søge legat til studieturen d. 20. okt. Se lectiobesked fra d. 21. sept. Her findes også links til mere.
Rammer for opgaven
Ingen lektier. I timerne skal I læse hinandens reportager/features. Du kommer til at læse 6 forskellige.
SAMLING
Ingen lektier :-)Vi kårer 1., 2. og 3. pladsen i skrivekonkurrencen. Der er præmier! Vi påbegynder også et nyt forløb: Analyse af levende billeder
Vurderingskriterier
I timerne arbejder vi med ingredienser til den gode historie og kortfilmen "Kuppet".
Omfang
Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#4 Analyse af levende billeder
Kortfilm
Novellefilm
Dokumentargenren
Skriftlig aflevering
Værk: UNG MAND FALDER
Indhold
Kernestof:
Læs s. 3-9 (ned til berettermodellen)
Faglige begreber i timerne
Læs side 8 og 9 i filen om set up/pay off og suspense + surprise
Helium
Læs hjemme definitionerne på tre typer af kortfilm og tag noter til kendetegn for: 1. Den klassiske kortfilm2. Slice-of-life3. Den eksperimenterende kortfilm
Skim de 7 parametre og overvej fællestræk til de 10 retningslinjer for kortfilm.
IVALU
Redigering i timerne
Ingen lektier.I timerne skal I arbejde med forskellige kortfilm i grupper.
Ingen lektier. Vi arbejder her i timerne
Ingen lektierI timerne forbereder I jeres kortfilmsanalyse.
Møder:
Fremlæggelser af kortfilmsanalyser
Læs om de 6 forskellige dokumentartyper og tag noter til deres kendetegn. 1. Den dybdeborende2. Den observerende3. Den deltagende 4. Den refleksive5. Den poetiske6. Den dramatiserede
Arbejdsark til næste aflevering
Vi ser de sidste 10 min. af "Indefra med Anders Agger". Spørg, hvis der er noget til din aflevering du har brug for sparring til.I timerne fremlægger kortfilmsgruppen "Westerley" og jeg afrunder kortfilmsforløbet.
Når du har været i valgfagscafé kan du evt. bruge resten af timen på at skrive på din aflevering.Spørg, hvis du har brug for hjælp til noget.
Vi arbejder med et udsnit af dokumentaren "Balladen om kolonihaven".
Ingen lektierVi arbejder med dokumentarserien "Balladen om kolonihaven"
5.2 Dokumentarfilm og Mockumentary
Se filmen og besvar spørgsmålene. Du kan gøre det torsdag aften, hvis det passer dig bedre. Filmen varer ca. 40 min. Du skal besvare spørgsmålene skriftligt og gemme dem på din egen computer til vi ses igen. Der er link til filmen inde i dokumentet.
Ung mand falder_Novellefilm.docx
Omfang
Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Nyeste tid
Indhold
Kernestof:
Vi begynder skoleåret i dansk med et værk fra nyeste tids litteratur. Du får bogen udleveret i klassen i dag.
Læs halvdelen af de tekster, der hører til din første aflevering. Det svarer til 6 ud af de 12 digte/tekster i pdf.filen. Du vælger selv hvilke du vil læse forud for timerne i dag.
Læs s. 13-18 + 22-24 i "Nye Balancer".
Læs s. 26-35 + 37-38 i "Nye balancer"
OPGAVER
Læs s. 46, 50-54 + 58-89 (24 sider) i "Nye balancer". Noget af det har du læst timerne sidste gang.
Læs resten af "Nye balancer" dvs. s. 92-94--s. 97-99--s. 102+ s.105-116
Læs frem til afsnittet om autofiktion Tendenser i den nyeste litteratur
Læs novellen "Museumsbarn" (husk det er magisk realisme. Derfor foregår der noget, der er ....magisk :-)
Læs artiklen "Hør nu for helvede efter" om det postfaktuelle samfund. Besvar spørgsmålene i wordfilen og sæt svarene ind her på modulet under "Elevfeedback". Der føres fravær ud fra elevfeedback kl. 15.15.
Læs novellen "Hver ting på sin plads". Opfat dig selv som detektiv, når du læser den.
Eksempel på besvarelse
Læs novellen "Joans Exit" af Jens Blendstrup.
Læs uddraget af romanen "Forsvindingsnumre" af Amalie Langballe.
Læs digtet "Dagene er data" - det er kort.
Arb.spørgsmål
Ingen lektier. I timerne arbejder vi med billedanalyser og opsamling på perioden.
Perspektivering
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Nye balancer
02-09-2024
2. aflevering Nyeste tid
24-09-2024
Sidste aflev. OPSAMLING
27-03-2025
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Litteraturhistorie
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier. Vi arbejder her i timerne:
Besvar de opgaver du mangler fra i tirsdags:
OPGAVER
Opgaver til ismer
Læs om surrealisme via linket.
SURREALISME_LEKTIE
SO6_7
Opgave + viden om diskussion
HELE SO_MAPPEN
Færdigskrivning af diskussionsgenren. Vi påbegynder peer-feedback til jer, der er færdige.
Ingen lektier.
Kriterier for peer-feedback
Ingen lektier
Læs novellen "Foran alteret" af Herman Bang. Der er hjælp til læsefokus i teksten.
Log ind - UVEVA
Læs "Lønningsdag" af kanonforfatteren Martin Andersen Nexø
Opgaver
Læs Johannes V. Jensens digt "På Memphis Station".
Opgaver til timerne
I dag skal du arbejde selv. Du skal læse den vedhæftede fil. Der er i alt 10 sider om perioden Det moderne gennembrud. Du bedes besvare følgende: Skriv med dine egne ord det vigtigste ned fra de 7 gennembrud, der gennemgås: 1. Det naturvidenskabelige
De moderne gennembrud_baggrundsviden.pdf
Du skal se film i dag og næste gang og selv arbejde med nogle opgaver som du kan besvare løbende.
Se videre på filmatiseringen af "Lykke-Per". Det er vores hovedværk til litteraturhistorie. Opgaverne står under OPGAVER her på lectio. Husk at aflevere senest kl.12. Der føres fravær efter afleveringen. Filmen er lånt ud til dig via MitCFU. Hyg dig
Tom Kristensen "Middag"TEKST OG ARB. SPØRGSMÅL
Efterkrigstiden
OPYLSNINGSTIDEN
BAROKKEN
I dag er der fremlæggelser af "Middag", "Roden" og "Patienten".
Når du ikke fremlægger skal du læse og løse dette: Hvis du har arbejdet med Peter Seeberg "Patienten" skal du læse om BAROKKENHvis du har arbejdet med Martin A Hansen "Roden" skal du læse om OPLYSNINGSTIDEN
Afsnit
Læs og besvar opgaverne til OplysningstidenDu skal ikke besvare den individuelle skriveøvelse
22.01.2025_Efterkrigstid_Barok_oplysning.docx
Undersøg på Eksamenscases, hvilken opgavetype du vil gå efter til eksamen.
Eksamenscases i dansk
Brug 20 min. på lektier til dansktimen:
Filer på teams om romantikken
Læs eventyret "De røde sko" af H.C.Andersen. Læsefokus: Hvad går igen 3 gange? (Der er flere ting, der går igen)
Læs kronikken
Uddrag af Rifbjergs Den kroniske uskyld
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
3. aflev. Ismer og billedanalyser
02-11-2024
Asynkron virtuel undervisning 4.dec.
04-12-2024
LYKKE-PER_ARB. SELV med film
18-12-2024
VI 3b DA skr. prøve
04-02-2025
Omfang
Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 42
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56042412718", "T": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56042412718", "H": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56042412718" }