AABC - HHX-gymnasiet Viby
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
AABC - HHX-gymnasiet Viby
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet VI22.hhx.d.DA - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2023/24
Institution
AABC
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Mie Juul Jespersen, Rikke Mosegaard Dyring
Hold
VI22.hhx.d.DA (
VI 1d DA
,
VI 2d DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Ungdom og identitet
Titel 2
Kortfilm
Titel 3
Ligestilling i litteraturhistorien
Titel 4
Det mediehistoriske fokusområde: Avisen
Titel 5
Retorik
Titel 6
Det moderne gennembrud
Titel 7
Eksistentialisme
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Ungdom og identitet
Indhold
Kernestof:
Vi skal starte op på vores første forløb, der handler om ungdom og identitet.
(ikke lektie) Nationalromantikken i Danmark
Lektie
Husk følgende:
Jeg kommer i klassen og fører fravær, og derefter skal vi ned i Højmosen.
Lektie.
2. De syv snubletråde
Til brug i timen (ikke lektie)
Medbring papirkompendium - læs novellen "Den blomstrende have" s. 29-33 (det elektroniske kompendiums sidetal).
Vi skal arbejde med den skriftlige aflevering, så medbring papirkompendiet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Kortfilm
Indhold
Kernestof:
Lektie.
Program for timerne og din skrivning:
Evt. hjælp til analyse:
Læs i Doppler s. 109-131. Medbring bogen.
Dagens indhold:
Ingen lektier. Vi afrunder forløbet om ungdom og identitet og starter på et nyt.
Eksempler på diskussioner.docx
Lektie
Til brug i timerne
Kortfilm
https://hbdansk.systime.dk/?id=223#c1029
Vi starter med at samle op på de sidste spørgsmål til filmen "Seven Minuts in the Warsaw Ghetto".
Lille Lise (til brug i timen)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Ligestilling i litteraturhistorien
Indhold
Kernestof:
Ingen lektie (selvom jeg sagde andet i timerne sidst).
Link til bogen, vi skal bruge til det nye forløb:
Se videoen: Folkeviser - dansk litteratur
Lektie
Opgaver, der løses i dagens timer
Romantikken
Vi bruger timerne på den næste og sidste aflevering i dansk i 1.g (hvis nogen af dem, der blev sat i gang sidst, allerede er færdige med denne opgave, anbefaler jeg jer at medbringe romanen Gift, så I kan læse i denne).
Kommaøvelse til brug i timen: Tegnsætningsøvelser - husk startkomma
Medbring papirkompendium til Litteraturhistorie - vi arbejder videre med "Den lille pige med svovlstikkerne".
Socialrealisme i 1900-tallet
Vi arbejder først kort med romanen Gift, dernæst med næste aflevering. Arbejdet kræver ikke, at romanen medbringes.
Lektie.
Til brug i timen
Til brug i timen (ikke lektie)
Hygge i kantinen (vi mødes ved timens start dernede) med brætspil.
Medbring papirkompendiet
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Det mediehistoriske fokusområde: Avisen
Indhold
Kernestof:
Lektie: Nyt forløb (Det mediehistoriske fokusområde: Avisen)
Lektie
Forestillingen starter præcis kl. 19, så vi mødes kl. 18.45 (senest). Jeg har én billet, der gælder os alle, så vi skal ind på samme tidspunkt, og derfor kan man ikke komme ind, hvis man kommer for sent.
Medbring papirkompendium (Det mediehistoriske fokusområde)
Vi fortsætter med avisforløbet. Medbring kompendiet.
Lektie.
Vi arbejder med den skriftlige aflevering. Medbring artiklen hertil.
Vi arbejder med at skrive en vurdering til jeres aflevering.
Omfang
Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Retorik
Indhold
Kernestof:
Lektie
Lektie.
Vi ser dokumentar, så ingen lektie. I behøver ikke medbringe papirkompendiet i dag.
Vær klar til at holde jeres tale i dag, så print evt. talen eller lav talekort.
Titel (til brug i timerne)
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Det moderne gennembrud
Indhold
Kernestof:
Vi skyder næste skriftlige aflevering i gang.
1. EMNE OG KONTEKST
Analyse og fortolkning af kortfilmen 501, 2009.docx
Lektie
Lektie.
Spørgsmål til akt 2:
Opgave til de to lektioner, hvor vi ikke er på KØN: Læs "Et dukkehjem" færdig (lektie til næste uge).
3. akt
Adresse: Domkirkepladsen 5
I skal arbejde i grupper på museet:
Spørgsmål til akt 3:
Vi sætter gang i afleveringen til den 21/01.
Medbring papirkompendiet.
Medbring papirkompendium
Link til Holdnotesbog om essaygenren (ikke lektie)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 36
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Eksistentialisme
Indhold
Kernestof:
Vi afrunder Det moderne gennembrud og starter på årets sidste emne: Eksistentialisme
Vi ser film i dagens timer (starter dog lige med at samle op på de fire spørgsmål fra sidst om efterkrigsmodernismen). Vi mødes i auditoriet.
Vi mødes i auditoriet.
Lektie (vi begynder på eksistensfilosofi: Søren Kierkegaard)
Lektie
Medbring papirkompendiet.
Vi skal se dokumentaren "Ordinary Men"
Medbring papirkompendium.
Vi arbejder med DHO'en
Vi arbejder videre med DHO'en
Teater: Åbne Scene på Godsbanen (Skovgaardsgade 3)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56042418027", "T": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56042418027", "H": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56042418027" }