AABC - HHX-gymnasiet Viby
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
AABC - HHX-gymnasiet Viby
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet VI22.hhx.k.DA - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
AABC
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Karen Mimi Møller
Hold
VI22.hhx.k.DA (
VI 1k DA
,
VI 2k DA
,
VI 3k DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Novelleforløb
Titel 2
Medieforløb
Titel 3
Familien i Kunst og litteratur
Titel 4
Klima
Titel 5
Det moderne gennembrud
Titel 6
Litteraturhistorien
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Novelleforløb
Indhold
Kernestof:
Læs novellen Sushi Sunshine af Jacob Ejersbo til i dag. I skal hver især skrive et eller to bud på tekstens temaer ned. Marker desuden de vigtigste passager i teksten vha. farvemarkeringsværktøjet i Systime.Teksten finder I her: Sushi Sunshine
Novellen Sushi Sunshine skal læses igen med fokus på handlingen: https://litthist.systime.dk/?id=274#c1274
I skal være færdige med spørgsmål 5-12: https://litthist.systime.dk/?id=274#c1280
https://litthist.systime.dk/?id=129
I skal være færdige med afsnittet om noveller (fra i fredags) og have besvaret arbejdsspørgsmål. Derudover skal I læse novellen "Film" af Helle Helle: Helle Helle: Film
Virtuel undervisning:I skal læse de første fire noveller i novellesamlingen "København", som I fik udleveret i skolen torsdag. Til hver novelle skal I udfylde de relevante felter i notatskemaet. Skemaet er vedhæftet. Download og gem på jeres computer
I skal læse de næste to noveller, Pandekager og Stengade. Husk at tage notater i skemaet fra i sidste uge.
Novellesamlingen skal være læst færdig. Husk at der skal være taget noter til samtlige noveller.I kan finde en oversigt over arbejdet med novellesamlingen her. Den justeres løbende.Guldager København_1k
Lektierne fra 30/11 gælder til i dag. Glæder mig til at se jer :-)
Genlæs åbningsnovellen ”Nørreport” til i dag.Læsefokus: overvej undervejs i læsningen, hvordan novellens personer krydser hinanden. Tænk også over, om personerne føler et tilhørsforhold til byen.
Jeg har desværre fået corona :-) I skal arbejde selv i 3.-4. lektion. I skal lave det, der står i 2. række (3.-4. lektion): Det er en analyse af novellen.Alt skrives ind i arbejdsarket, som jeg nok skal tjekke hjemmefra:
Lektier til i dag: Genlæs de to noveller, I skal analysere. Oversigt findes herunder.NB! De elever, der ikke har delt link til arbejdet fra i onsdags, har fået fravær. Det kan slettes igen, hvis I har lagt linket ind i arbejdsdokumentet inden timens
Godt nytår og velkommen tilbage :-)
I skal genlæse de to noveller, I har ansvar for. I får de to timer i dag til at lave analyse/præsentationProgram
VIRTUEL UNDERVISNING:Jeg er hjemme med min søn, der er syg. I skal bruge timerne i grupperne på at blive helt færdige med analyse og powerpoint. Powerpointen uploader/deler hver gruppe i gruppedokumentet senest kl. 12, hvor jeg tjekker fravær (upload
Fremlæggelser. I anden lektion skal vi til foredrag.
De sidste grupper fremlægger. Alle medbringer bogen. Tjek i jeres slides, at der er citater nok. Ellers skal de indsættes!
Læs Sonnergaards novelle "Sex" til i dag:
I skal genlæse novellen Sex (se skemabrik for mandag). Mens I læser, skal I reflektere over tekstens fortæller.
Timerne bruges på at finpudse afleveringen og læse novellen "Emilie Grüen", som I skal arbejde med i de næste dansktimer.Den psykoanalytiske læsning
Lav analysen af Emilie Grüen (i par eller individuelt)
Vi gennemgår novellen Emilie Grüen, som I har arbejdet med i sidste uge.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 40
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Medieforløb
Indhold
Kernestof:
Vi skal i gang med et nyt forløb om medier.Læs til i dag: https://storenyheder.systime.dk/?id=150 I skal derudover hver især lave en liste, der besvarer flg. spørgsmål:
I skal læse kap. 5.1 TIL og MED afsnittet om billedlayout (dvs. I skal ikke læse afsnittet om kilde):
I skal være færdige med opgave 1-3 ti i dag (I arbejdede sammen med jeres sidemakker i mandags). https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c1610 I skal vælge en omnibusavis (Politiken eller Jyllands Posten) samt en tabloidavis (BT eller Ekstra Bladet).
Lektier: Læs om nyhedsjournalistik til i dag og find eksempler på de forskellige typer af nyhedsjournalistik, der nævnes, i to af dagens aviser, som I enten finder derhjemme eller på nettet (Politiken, BT, JP, Berlingske, Weekendavisen, Stiften el. l
I får 1. lektion til at skrive videre på jeres nyhedsartikel (opg 1-3 her).Hvis man ikke har været der i tirsdags, har man selv ansvar for at gå i gang med en nyhedsartikel. Den skal kunne skrives færdig på 45. minutter.Teori: https://hbdansk.systime
Læs hele afsnittet om tv-nyheder: https://textur.systime.dk/?id=337 (I skal ikke besvare opgaverne)(husk også at se videoen i starten af siden)
Se nyhedsafsnittet hjemme til i dag.Tag noter til de enkelte indslag:https://www.dr.dk/drtv/episode/tv-avisen_-vermund-klar-til-endnu-en-folketingsperiode_373784 (13/3 2023, 15:00)
Fremlæggelser og argumentation.Halvdelen af klassen arbejder i Højmosen med nedenstående opgave i lektion 1. Halvdelen i lektion 2.
Alle skal have lavet flg (som I arbejdede med i mandags)
Timen i dag:
Lektier til timen:Læs op på argumentation (her og her) og læs artiklen om juridisk kønsskifte.
Vi skal gennemgå jeres arbejde fra onsdag. Læs artiklen godt igennem igen.
I skal læse op på al teori vedr. argumentation og retorik (se links i sidste uge) og så skal I læse Mette Frederiksens Nytårstale til i dag:
Til i dag skal I læse om dokumentarfilm. I skal læse ned til afsnittet "Mockumentary" (som ikke skal læses). Tag noter til det, I læser.
Alle grupper skal være færdige med deres dokumentar. I skal dele link til powerpointen her inden timen:Indefra
Timerne:
Vi gennemgår det, I har læst om podcast (i sidste uge) i dag. I skal læse jeres noter godt igennem inden timen!
Kvinden på isen:https://docs.google.com/document/d/1RquTVBXRSslGBnpN7kpYiBDCvAzzOoj-li84Bh5ahno/edit?usp=sharing
Til i dag skal I lytte hele podcasten "Kvinden på isen" igenne: 028 - Kvinden på Isen – Third Ear I kan fx finde den via linket, men den er også på spotify eller Google podcast.Mens I lytter, skal I tage notater til det, I hører. Det gør I ved at udf
Vi skal arbejde videre med podcasten. Lektier til i dag er at genhøre den med fokus på det, I hver især skal arbejde med i gruppearbejdet! Her ser I arbejdsfordelingen: Kvinden på isen - arbejdsfordeling
https://docs.google.com/document/d/1Y_SvEgvEUHVUz_gipZmemKMhNlP5GfzWYplA37Pyw_c/edit?usp=sharing
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 42
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Familien i Kunst og litteratur
Indhold
Kernestof:
Lektien er udsat til næste uge, da I skal til foredrag :-)Vi skal i gang med et nyt tema i dansk: Familie i kunst og litteratur.I skal læse denne tekst: Familie_tekstOg tage noter til teksten i dette dokument (som I deler med mig: kare5658): noter
Vi skal i gang med et nyt tema i dansk: Familie i kunst og litteratur.I skal læse denne tekst: Familie_tekstOg tage noter til teksten i dette dokument (som I deler med mig: kare5658): noter
https://docs.google.com/document/d/1Y1K3uOwUCDYXkcECgTjSTeBUi0_MWXXTmQ_fYtyKsOY/edit?usp=sharing
Læs interview med Yahya Hassan til i dag: Interview
Velkommen tilbage. Jeg håber, I har haft en dejlig sommerferie :-) Vi skal videre med vores familieforløb. Vi lægger ud med Yahya Hassan. I skal læse interviewet. Det ligger i mappen (Familie i kunst og kultur) på Teams, og jeg håber også, I kan tilg
I skal have læst kapitlet om Yahya Hassan og besvaret spørgsmålene (opgave b).I skal læse de fire digte: Yahya Hassan_ udvalgte digte.pdf
Lektier:
Besvar flg. arbejdsspørgsmål i grupper. I skal lave opgave 1-4, og i gruppen deler I jer op i 2. I beslutter selv, hvem der laver hvad
1:
Lektier:Læs teksten ”Hvor fuck er din drink, bro” med tilhørende links fra Guide til skriftlig dansk (står sammen med teksten).
1) Elevfeedback: Læs om synsvinkler i Håndbog til dansk. Diskuter, hvilken/hvilke synsvinkler der anvendes i de kapitler, vi arbejdede med i onsdags (s. 45-63) Vælg nogle eksempler ud og redegør for synsvinklen. Jeres arbejde uploades som elevfeedbac
Læs Oplæg om stilistik. og læs resten af romanen igen (s. 98-127)
Læs artiklen af K. M. GuldagerSkriv i elevfeedback inden timen svar på dette spørgsmål:Hvad er tekstens hovedpåstand. Find mindst et godt belæg herfor.
I skal genlæse Katrine Marie Guldager: Voksne mennesker kan godt tale om sex: https://metoderidansk.systime.dk/?id=194I skal være klar til at foretage analyse af teksten på klassen ved timens start (Tomme pladser, karakteristik, slutning, genre, tite
FORD_analyse.docx
Lektier til timen: I skal læse den filmteori hjemme, som I kommer til at bruge i analysen af Ford-filmen: 1) Teori om dramaturgi: her 2) Bølgemodellen her3) Filmiske virkemidler: filmiske virkemidler4) orkestrering: her
https://sduxlearn.sdu.dk/courses/course-v1:SDU+1.0+202x/about
I skal læse: Skriv din opgaveI skal læse de første tre afsnit (Skriv din opgave, skriveproces og sammenhæng i opgaven)Det sidste I skal læse er skemaet med forbindelsesord. I behøver ikke at se videoerne derhjemme.
Titel
Alle grupper skal have uploadet skriveøvelsen. I dag skal I give feedback på hinandens besvarelser, så sørg for, at alt er klar i mappen. Navne skal fremgå af dokumentnavnet.
Elevmappe: link
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 40
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Klima
Indhold
Kernestof:
Vi skal i gang med et nyt temaforløb om klima:
Vi skal videre med klima - denne gang med fokus på talen. Noter føres ind i elevfeedback!Læs den indledende tekst til kapitlet (Starter med denne sætning: "I dag er naturen under pres. Der er et stærkt fokus på klima og bæredygtighed, og hver eneste
Lektier:Grupperne skal være færdige med analysen (retorisk analyse + argumentationsanalyse) af Gretha Thunbergs tale, som vi skal arbejde med ved timens start (fremlæggelser). Analysen skal indeholde relevante citater fra talen. Frederik K, Nicklas o
Læs Charlotte Weitze: Den afskyelige (uddrag)
I arbejder selv på skolen. Ingen tager hjem. Dokumentation er en færdig tekstanalyse, der ligger klar i elevmappen!
I skal være færdige med jeres arbejde med The Rain. I får 15 af timens start til lige at finpudse arbejdet, inden vi går i gang 😊
I skal læse Charlotte Weitzes Den afskyelige snemand (uddrag) til i dag: Weitze (Teksten er også udleveret i kopi mandag)Men I læser skal I overveje flg. spørgsmål, som I skal arbejde med på klassen:
Læs s. 1-3 i vedhæftede dokument om klimadiskurser.
Lektier:Læs det første "kapitel" i bogen: November. I min bog er det s. 9-50, men det varierer fra bog til bog og tag noter til det læste efter flg. opskrift: - I skal hver især downloade dette dokument, som I løbende skal tage noter i - dvs. hver ga
Lektier: Januar + februar + marts læses hjemme: Oversigt over værklæsning
Romanen skal være læst færdig til 7/2
Alle grupper er helt færdige med opgaverne til Doppler!
image.png
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 34
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Det moderne gennembrud
Indhold
Kernestof:
Vi skal i gang med et nyt forløb: DEt moderne gennembrud. I skal læse: https://litthist.systime.dk/?id=125
Program for timerne i dag:
Lektier:
UMV (ventures.dk)
Afsnit
Vi skal arbejde videre med Et dukkehjem. Medbring bogen.ALLE har hjemmefra lavet opgave a. og b.:
I arbejder videre med Et Dukkehjem. Obs: Nye grupper:Et dukkehjem_Henrik Ibsen.docx
Fremlæggelser: Et Dukkehjem
I dag gennemfører vi fremlæggelserne af Et Dukkehjem?
Videre med gennemgangen af Et Dukkehjem
Læs engelske socialister af Holger Drachmann:https://danskpaany.systime.dk/?id=180Læs dette afsnit (hele afsnittet): https://litthist.systime.dk/?id=142#c297
Genlæs Engelske socialister af Holger Drachmann:
Vi skal arbejde med Naadsensbrød af Henrik Pontoppidan: https://litthist.systime.dk/?id=256 Læs teksten godt igennem derhjemme, da vi går direkte til analysen, når timen begynder. I skal overveje svar på flg. spørgsmål.
Forløbsplan Det moderne gennebrud 2k_KAMO.docx
I skal være klar til at gennemgå teksten. Husk citater fra teksten!Læs uddraget af Niels Lyhne og opstil to lister, der dokumenterer Hjerrilds og Lyhnes holdninger til kristendommen, som den kommer til udtryk i tekststykket. Husk linjetal.Hjerrild (l
Timen: I får de første 45 minutter til at færdiggøre præsentationen af det moderne gennembrud. Var I fraværende i fredags, skal I selv gå i gang hjemmefra, da alle skal være klar til at fremlægge kl. 10:40.Præsentation af fokusområdet_undervisningsbe
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Litteraturhistorien
Indhold
Kernestof:
Vi arbejder med lektien fra sidste uge:
I skal være færdig med arbejdspørgsmålene (1-11) til Hr. Bøsmer i Elverhjem:https://litthist.systime.dk/?id=280#c1328
I skal have læst teksterne fra sidst færdig. Upload jeres svar under elevfeedback:
Kære elever.I har to virtuelle danskmoduler. Den står på oplysningstid, Holberg og danskaflevering. Planen her gælder for begge moduler.I uploader jeres svar på oplysningstid og Holberg under elevfeedback på fredag, hvorefter jeg tjekker fravær for b
Vi retter arbejdet fra sidste uge:
I dag læser vi uddrag af komedien "Jean de France".Komedien Jean de France er skrevet af Holberg i 1723. Efter et ophold på 15 uger er den unge Hans Frandsen kommet hjem fra Paris til København. I det velstillede borgerskab var det velanset at sende
Læs den første del af kapitlet om romantikken
Grupperne skal være færdige med at beskrive handlingsplanet/forløbet i teksten Morgen-Vandring:https://litthist.systime.dk/?id=250
Modulet i morgen:
LektierLæs om nationalromantikken: https://litthist.systime.dk/?id=162Læs om Grundtvig og den nationale digtning: https://litthist.systime.dk/?id=160 Læs digtet: Danmarks Trøst: https://litthist.systime.dk/?id=252#c1111
I genlæser Danmarks Trøst
Til i dag skal I have læst Brudstykker af en landsbydegns dagbog. Teksten er lidt lang, så sæt tid af til det:https://litthist.systime.dk/?id=253
I skal læse Skrubtudsen hjemme til i dag.Der skal arbejdes i grupper med teksten, så det er vigtigt, at I har forberedt jer:https://litthist.systime.dk/?id=251#c1118
Se videoen: https://litthist.systime.dk/?id=126#c989 Læs flg. kapitler: https://litthist.systime.dk/?id=169
Vi skal arbejde med digtet Paa Memphis Station. Læs det godt igennem hjemmefra: Johannes V. Jensen: Paa Memphis Station | Litteraturhistorien – på langs og på tværsLæs også op på forfatteren: Johannes V. Jensen og perioden: Tidlig modernisme (1890-19
Læs fra overskriften "1. verdenskrig og ekspressionisme" og resten af siden ned i kapitlet om tidlig modernisme: https://litthist.systime.dk/?id=171#c461
I skal lave en samlet analyse af Tom Kristensens digt: Et blomstrende slagsmål. Jeg trækker en eller to elever ud til at gennemgå digtet: Tom Kristensen
Som forberedelse til timen i dag skal I have læst om Folkelig realisme og socialrealisme (1900-1945): Folkelig realisme og socialrealisme (1900-1945) | Litteraturhistorien – på langs og på tværsI skal desuden besvare arbejdsspørgsmålene hertil (lægge
Læs om efterkrigsmodernisme, Heretica m.m. I skal læse hele siden ned: https://litthist.systime.dk/?id=173Derudover skal I svare på disse spørgsmål og lægge svarene op i Elevfeedback:
Vi skal arbejde videre med Soldaten og pigen.Genlæs novellen og kig på de tre spørgsmål.https://litthist.systime.dk/?id=266#c1217
Læs hele siden:https://litthist.systime.dk/?id=267 (både om Karen Blixen og selve teksten)
Den kroniske Uskyld: Læs kap. 1-2: s. 9-44.
Kap 3,4,5 i den kroniske uskyld skal være læst til i dag.Medbring bogen!
Den kroniske uskyld skal være færdiglæst!
Vi arbejder videre med romanen.
Timen i dag: virtuel undervisning (kamo ferie)I skal være klar til at gennemgå i næste dansktime. Find citater til at underbygge analysen.ALLE NOTER FRA TIMEN KOPIERES IND I ELEVFEEDBACK!Læs om 60'er-modernismen og skriv korte notater til: https://li
Program
Vi gennemgår Seeberg (https://litthist.systime.dk/?id=269) og Vita Andersens fredag, lørdag, søndag. Mød op med teksterne i frisk erindring.
Endelig 80'erne! I skal læse https://litthist.systime.dk/?id=177 derhjemme og besvare disse spørgsmål (læg svar i elevfeedback):
I skallæse om 90'ernes litteratur: https://litthist.systime.dk/?id=178Flg. spørgsmål besvares og lægges under Elevfeedback (sorry, Tobias):
Timerne afvikles virtuelt, da jeg har ferie:I skal hver især læse kap. 8: 8. 2000-2020: Eksperimenterende realisme | Litteraturhistorien – på langs og på tværs og besvare arbejdsspørgsmålene til perioden: Arbejdsspørgsmål | Litteraturhistorien – på l
Timen i dag er også virtuel, da jeg stadig har ferie:I skal arbejde med de fire digte af Casper Eric: I skal læse digtene igennem endnu en gang, og herefter besvarer I spørgsmålene til digtene.Den sidste halvdel af timen skal I bruge på at læse et ud
I genlæser Olga Ravn-teksten og overvejer, hvordan den skal behandles i en given eksamenssituation. Hvad har I lagt mærke til?
Olga RavnEmne: Litteraturhistorien."Der ønskes en analyse, fortolkning og perspektivering af tekstmaterialet."
Læs Korsgaard Lasagne.docx til i dag. Vi skal gennemgå den på klassen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 84
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56042433144", "T": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56042433144", "H": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56042433144" }