Holdet VI22.hhx.m.DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution AABC
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Johanne Helbo Bøndergaard
Hold VI22.hhx.m.DA (VI 1m DA, VI 2m DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introforløb: Dansk i virksomheden/reklamer
Titel 2 Forløb 2: Argumentation og retorik
Titel 3 Forløb 3: Du bliver, hvad du viser
Titel 4 Forløb 4:  Heltefortællinger
Titel 5 Forløb 5: Nyeste tid
Titel 6 Forløb 6: Litteraturhistorie 1
Titel 7 Forløb 7: Vidnesbyrd/DHO

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introforløb: Dansk i virksomheden/reklamer

Formålet med forløbet er at introducere til nogle af danskfagets genrer og analyseværktøjer under temaet "dansk i virksomheden" med fokus på reklameanalyse.

Som grundbog til analyseværktøjer arbejder vi med Håndbog til dansk (Systime).
- Appelformer
- Reklamegenrer og reklameanalyse
- Filmiske virkemidler
- Virksomheders interne og eksterne kommunikation.
Indhold
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2: Argumentation og retorik

Forløbsbeskrivelse:
Forløbet introducerer til nyhedsformidling og journalistik. Fokus er på det aktuelle mediebillede og et refleksivt blik på eget medieforbrug, på saglighed, ordenlighed og kritisk medieforbrug.

Baggrundslitteratur
"Læserne vælger avis efter partifarve"

Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk (ibog, Systime)
- Kommunikationsmodellen
- Avisjournalistik og fake news (kap. 5.1): https://hbdansk.systime.dk/?id=p218&L=0  (26,7 s)
- Om argumentation (kap. 4.10): https://hbdansk.systime.dk/?id=p205&L=0 (8,9 s)
- Om retorik (kap 4.11):  https://hbdansk.systime.dk/?id=204
Detektor: ”Inger Støjberg får detektors retoriske pris”: https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=nAwTcxuERCA&feature=emb_title (5 s)

Primærmateriale
Ludvig Holberg: Epistel 395
Mette Abildgaard, Mai Mercado og Gitte Willumsen: KOMMENTAR: Regeringens tvangsfordeling af elever vil ramme unge hårdt og øge mistrivslen, Information, 10. maj 2022
Facebook opslag + kommentarer fra Mette Abildgaards Facebook-profil, 15. Maj 2022

Dronningens nytårstale 2022/2023:
Video: https://www.youtube.com/watch?v=hncyims6VGM
Teksten: https://www.kongehuset.dk/nyheder/laes-h-m-dronningens-nytaarstale-2022

Statsministerens nytårstale:
Video og tekst: https://www.stm.dk/statsministeren/nytaarstaler-siden-1940/mette-frederiksens-nytaarstale-1-januar-2023/


Skriftlige opgaver: Ansøgning og CV, taleskrivning
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Jobansøgning 11-12-2022
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3: Du bliver, hvad du viser

Fokus på:
- Dialekter, etnolekter og dansk med accent
- Facework og performance
- Autofiktion
- Samtaleanalyse

DIALEKTER, ETNOLEKTER, ACCENT
Lydklip med eksempler.
Klip fra "Det slører stadig" (https://www.youtube.com/watch?v=FeF6vDSQU4c)
Yahya Hassan: Uddrag af LANGDIGT
Videoklip: Sønderjylland, https://www.youtube.com/watch?v=8ndZRE_3XVE, Mors: https://www.youtube.com/watch?v=se43rksCc0A, Gudhjem på Bornholm: https://www.youtube.com/watch?v=_tzdpEqzrDs, fra Midt- og Vestjylland: https://www.youtube.com/watch?v=sLro3QoSE6c, Fur: https://www.youtube.com/watch?v=nMRYAor6N28&list=PLIOBUKUMBNH5PEAXct06p12w4vRUzrW35&index=21

Om dialekter: https://www.youtube.com/watch?v=MNWytyRXzMo

Uddrag af dokumentaren I Danmark er jeg født fra år 2005 – (30:00-55:00): https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/i-danmark-er-jeg-foedt

Klassesprog: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=203
Multietnolekt som identitetsmarkørhttps://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=207#c722
Dialekter: https://krydsfelt.systime.dk/?id=259


FACEWORK:
Håndbog til dansk, Systime.
Kommunikationsanalyse: https://hbdansk.systime.dk/?id=210&L=0#c646
Tilværelsen som teater: https://hbdansk.systime.dk/?id=226#c787


Thomas Vinterberg: Druk (uddrag)
Mette Abildgaard: "så højt er humøret" (Facebook opslag)
Anders Agger: Indefra - buret inde på otte km2

SELVFREMSTILLING PÅ SOCIALE MEDIER
Eksempler
Selvvalgte profiler. På kendisser, på politikere

Dansk i tiden: "Hvem er gatekeeper?" https://danskitiden.systime.dk/?id=344&L=0

Lasse Nyholm Jensens ”Jeg er begyndt at strikke” https://mundtlighedidansk.systime.dk/?id=162&L=0#c555
FRederik Kulager: "Her er, hvad sociale medier gør ved unge (spoiler alert: Instagram gør dig ulykkelig)", Zetland 5/5 2018: https://www.zetland.dk/historie/se6ERJx4-aOZj67pz-26ec1

Kirsten Hammann: Jeg civiliserer mig om morgenen (1992)


AUTOFIKTION:
Håndbog til Dansk: "Når fakta og fiktion mødes": https://hbdansk.systime.dk/?id=254#c1240

Thomas Korsgaard: "Hvis der skulle komme et menneske forbi" (uddrag), 2018: https://5aarslitt.systime.dk/?id=263#c851

SAMTALEANALYSE:
Håndbog til Dansk: "turtagning, gambitter og god dialogskik": https://hbdansk.systime.dk/?id=210#c634

Go morgen Danmark (klip): https://www.youtube.com/watch?v=IMWocEIAeZI

Egneoptagne samtaler som analysemateriale.





Skriftligt arbejde: Essay
Indhold
Omfang Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4: Heltefortællinger

Forløbsbeskrivelse:

Dette forløb handler om heltefortællingen i kulturen. Vi vil se på protagonist/antagonist, helt/antihelt. sort-hvid (dikotomisk) verdensopfattelse, skurkerollen og heltemodet. Vi vil kigge på billeder og fremstillinger af helte på tværs af tid og medier.

Materiale:
Om protagonisten og andre begreber: Bøndergaard, Anne (red.): Textanalyse, "Personernes funktion", Systime 2014. https://textanalyse.systime.dk/?id=4882#c949

Om diskursanalyse: Ole Schulz-Larsen: Håndbog til Dansk, Systime https://hbdansk.systime.dk/?id=202

Om dokumentarfilm: Ole Schulz-Larsen: Håndbog til Dansk, Systime, https://hbdansk.systime.dk/?id=224#c1435

Om folkeviser: Brug Litteraturhistorien
https://bl.systime.dk/?id=153&L=0

Halfdan Rasmussen: "Noget om helte", 1955 (forkortet udg.)
Janus Metz: Armadillo
Johan Storgaard Jespersen: "Danskere kæmper i Ukraine. Og det er ikke første gang, vi frivilligt har meldt os under fremmede faner", Kristeligt Dagblad 1/4 2022, https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/danskere-kaemper-i-ukraine-og-det-er-ikke-foerste-gang-vi-frivilligt-har-meldt-os-under
Billedmateriale med Volodymyr Zelensky
”At styre ved at fyre”, Weekendavisen 2020
”Klovnen der blev frihedshelt”, Weekendavisen 2022
Folkevise: "Torbens Datter"
Rådet for sikker trafik: "Hjelm har alle dage været en god idé."
Wolfgang Heimbach: "Portræt af Frederik 3. knælende under Slaget ved Nyborg." 1659
Sundhedsstyrelsen: "Hverdagens Helte"
Sundshedsstyrelsen: "Rigtige Helte" (poster)

Skriftligt arbejde: Aarhus-digt og filmmateriale.
Indhold
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 5: Nyeste tid

Materiale:

Banky, street art, Birmingham 2019

Kasper Colling-Nielsen: "Mount København" , 2010 ("Mount København" og "Pelikanen")
Perspektivering: N..F.S. Grundtvig: "Langt højere bjerge/Danmarks Trøst" (1820) https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/j-l/langt-hoejere-bjerge

Yahya Hassan: "Det sjette opholdssted" (2013, 0,42 ns)
https://litteraturportalen.gyldendal.dk/learningObject/9deb4351-8016-4462-9a1d-f3c024ebb8e3

Eksempler på og fra grafiske romaner
Halfdan Pisket: Linien https://www.information.dk/mofo/maa-holde-fast-gode-oejeblikke-kan-taenke-findes-fremtid


Morten Pape: "Prolog" fra Planen, 2015
Anmeldelse: https://www.politikensforlag.dk/planen/t-0/9788740043273
Interview med Morten Pape om Urbanplanen her: https://www.berlingske.dk/kultur/her-kan-man-bo-men-man-kan-fandeme-ikke-leve-her
Jørgen Leth: "Kokkens datter", fra Det Uperfekte Menneske
Thomas Korsgaard: "Det er jo derfor vi er her"

Peter Adolphsen: Madeleine - Lille trist roman (1996)
Helle Helle: Film

Maja Lee Langvad: Find Holger Danske (VÆRK)


Om perioden:
Litteraturhistorien på Langs og på tværs, Systime. https://litthist.systime.dk/?id=293
https://litthist.systime.dk/?id=294#c1501
https://litthist.systime.dk/?id=294#c1502
https://litthist.systime.dk/?id=294#c1530

Litteratursiden: https://litteratursiden.dk/artikler/dansk-litteratur-i-2010erne?fbclid=IwAR1f9uUck08y414c6azBIgTtBr9eEloj2vFi8myrN0zvGcGO9yU1O9sMdhU

Om grafiske romaner: Læs her: https://danskitiden.systime.dk/?id=178
Analysemodel til grafiske romaner: https://danskitiden.systime.dk/?id=189

Om billedsprog: https://hbdansk.systime.dk/?id=c545  
Indhold
Omfang Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 6: Litteraturhistorie 1

Primærtekster:
Oplysning:
Joseph Wright of Derby (1734-1797): An Experiment on a Bird in the Air Pump (et eksperiment med en fugl i en luftpumpe) fra 1768

Ludvig Holberg: Erasmus Montanus (uddrag)

Romantik:
Caspar David Friedrich: "Vandreren i tågehavet", 1808
Schack Staffeldt: "Indvielsen", 1804
Adam Öehlenschläger: Guldhornene, 1803
https://danskeforfattere.systime.dk/?id=566#c630
H. C. Andersen: "Hist hvor vejen slår en bugt"
Adam Öehlenschläger: "Hiemvee"
Emil Aarestrup: "På Sneen"
Grundtvig: "Danmarks Trøst"
Peter Fabers "Den Tapre Landsoldat".

Sekundær litteratur
Oplysningstiden
Historien om Danmark: "Enevælde og oplysningstid", https://www.dr.dk/drtv/episode/historien-om-danmark_-enevaelde-og-oplysningstid_145571

Om dokumentarfilm: Håndbog til dansk, kap 5.2: https://hbdansk.systime.dk/?id=224

Litteraturhistorien på Langs og på Tværs, Kap 4: "Livssyn", https://litthist.systime.dk/index.php?id=152
Kort læreroplæg om oplysningstidens filosofi, fokus på Kant.

Niles Bohr Instituttets hjemmeside, om videnskab og kunst i oplysningstiden:
https://nbi.ku.dk/hhh/videnskaben_i_kunsten/kapitler/oplysningstiden/

Læreroplæg om Holberg

Om romantikken:

Litteraturhistorien på Langs og på Tværs, Kap 5
https://litthist.systime.dk/index.php?id=161
https://litthist.systime.dk/index.php?id=157
https://litthist.systime.dk/?id=p159

Om guldhornene:
http://denstoredanske.dk/Danmarks_geografi_og_historie/Danmarks_historie/Danmarks_forhistorie/Guldhornene
https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/yngre-jernalder-400-800/guldhornene/

Lyrikanalyse/om brug af analysemodeller:
Lærerppt,
Håndbog til Dansk: https://hbdansk.systime.dk/?id=195
Litteraturhistorien på Langs og på Tværs https://litthist.systime.dk/?id=198#c713.
Indhold
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb 7: Vidnesbyrd/DHO

Primærtekster:

Primo Levi: Hvis dette er et menneske (uddrag)
Paul Celan: Dødsfuga
Jonathan Glazer: The Zone of Interest
Art Spiegelmann: Maus I

Sekundærlitteratur:
Litteratur med udsyn: Vidnesbyrd

Læreroplæg om vidnesbyrd, vidnesbyrdets æstetik og kollektiv erindring.
Om taksonomi, redegørelse, rapportskrivning og formalia

Anmeldelser af filmen:
Frederik Bojer Bové: "'The Zone of Interest' – En historisk bedrift om Holocaust" i POV. International, https://pov.international/the-zone-of-interest-holocaust-jonathan-glazer/

Claus Christensen: "The Zone of Interest" i EKKO: https://www.ekkofilm.dk/anmeldelser/the-zone-of-interest/

Om mørk turisme:
https://folkedrab.dk/temaer/fokus-paa-auschwitz/dark-tourism-paa-rejse-med-doeden
https://www.folkekirken.dk/magasinet-folk-og-kirke/moerke/dark-tourism-turen-gaar-til-holocaust
https://kforum.dk/article185658k.ece

Om selfies og rimelig adfærd på mindesteder:
Billedeksempler:
https://www.demilked.com/holocaust-memorial-selfies-yolocaust-shahak-shapira/

Selvstændig research og oplæg om mindesteder, mørk turisme og markedsføring.

DHO med selvvalgt opgave om 1) The Zone Of Interest/gerningsmanden, 2) Maus II (uddrag)/vidnet eller 3) Auschwitz som mindested
Indhold
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer