Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
AABC
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Johanne Helbo Bøndergaard
|
Hold
|
VI22.hhx.m.DA (VI 1m DA, VI 2m DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introforløb: Dansk i virksomheden/reklamer
Formålet med forløbet er at introducere til nogle af danskfagets genrer og analyseværktøjer under temaet "dansk i virksomheden" med fokus på reklameanalyse.
Som grundbog til analyseværktøjer arbejder vi med Håndbog til dansk (Systime).
- Appelformer
- Reklamegenrer og reklameanalyse
- Filmiske virkemidler
- Virksomheders interne og eksterne kommunikation.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
26,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2: Argumentation og retorik
Forløbsbeskrivelse:
Forløbet introducerer til nyhedsformidling og journalistik. Fokus er på det aktuelle mediebillede og et refleksivt blik på eget medieforbrug, på saglighed, ordenlighed og kritisk medieforbrug.
Baggrundslitteratur
"Læserne vælger avis efter partifarve"
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk (ibog, Systime)
- Kommunikationsmodellen
- Avisjournalistik og fake news (kap. 5.1): https://hbdansk.systime.dk/?id=p218&L=0 (26,7 s)
- Om argumentation (kap. 4.10): https://hbdansk.systime.dk/?id=p205&L=0 (8,9 s)
- Om retorik (kap 4.11): https://hbdansk.systime.dk/?id=204
Detektor: ”Inger Støjberg får detektors retoriske pris”: https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=nAwTcxuERCA&feature=emb_title (5 s)
Primærmateriale
Ludvig Holberg: Epistel 395
Mette Abildgaard, Mai Mercado og Gitte Willumsen: KOMMENTAR: Regeringens tvangsfordeling af elever vil ramme unge hårdt og øge mistrivslen, Information, 10. maj 2022
Facebook opslag + kommentarer fra Mette Abildgaards Facebook-profil, 15. Maj 2022
Dronningens nytårstale 2022/2023:
Video: https://www.youtube.com/watch?v=hncyims6VGM
Teksten: https://www.kongehuset.dk/nyheder/laes-h-m-dronningens-nytaarstale-2022
Statsministerens nytårstale:
Video og tekst: https://www.stm.dk/statsministeren/nytaarstaler-siden-1940/mette-frederiksens-nytaarstale-1-januar-2023/
Skriftlige opgaver: Ansøgning og CV, taleskrivning
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Jobansøgning
|
11-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3: Du bliver, hvad du viser
Fokus på:
- Dialekter, etnolekter og dansk med accent
- Facework og performance
- Autofiktion
- Samtaleanalyse
DIALEKTER, ETNOLEKTER, ACCENT
Lydklip med eksempler.
Klip fra "Det slører stadig" (https://www.youtube.com/watch?v=FeF6vDSQU4c)
Yahya Hassan: Uddrag af LANGDIGT
Videoklip: Sønderjylland, https://www.youtube.com/watch?v=8ndZRE_3XVE, Mors: https://www.youtube.com/watch?v=se43rksCc0A, Gudhjem på Bornholm: https://www.youtube.com/watch?v=_tzdpEqzrDs, fra Midt- og Vestjylland: https://www.youtube.com/watch?v=sLro3QoSE6c, Fur: https://www.youtube.com/watch?v=nMRYAor6N28&list=PLIOBUKUMBNH5PEAXct06p12w4vRUzrW35&index=21
Om dialekter: https://www.youtube.com/watch?v=MNWytyRXzMo
Uddrag af dokumentaren I Danmark er jeg født fra år 2005 – (30:00-55:00): https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/i-danmark-er-jeg-foedt
Klassesprog: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=203
Multietnolekt som identitetsmarkørhttps://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=207#c722
Dialekter: https://krydsfelt.systime.dk/?id=259
FACEWORK:
Håndbog til dansk, Systime.
Kommunikationsanalyse: https://hbdansk.systime.dk/?id=210&L=0#c646
Tilværelsen som teater: https://hbdansk.systime.dk/?id=226#c787
Thomas Vinterberg: Druk (uddrag)
Mette Abildgaard: "så højt er humøret" (Facebook opslag)
Anders Agger: Indefra - buret inde på otte km2
SELVFREMSTILLING PÅ SOCIALE MEDIER
Eksempler
Selvvalgte profiler. På kendisser, på politikere
Dansk i tiden: "Hvem er gatekeeper?" https://danskitiden.systime.dk/?id=344&L=0
Lasse Nyholm Jensens ”Jeg er begyndt at strikke” https://mundtlighedidansk.systime.dk/?id=162&L=0#c555
FRederik Kulager: "Her er, hvad sociale medier gør ved unge (spoiler alert: Instagram gør dig ulykkelig)", Zetland 5/5 2018: https://www.zetland.dk/historie/se6ERJx4-aOZj67pz-26ec1
Kirsten Hammann: Jeg civiliserer mig om morgenen (1992)
AUTOFIKTION:
Håndbog til Dansk: "Når fakta og fiktion mødes": https://hbdansk.systime.dk/?id=254#c1240
Thomas Korsgaard: "Hvis der skulle komme et menneske forbi" (uddrag), 2018: https://5aarslitt.systime.dk/?id=263#c851
SAMTALEANALYSE:
Håndbog til Dansk: "turtagning, gambitter og god dialogskik": https://hbdansk.systime.dk/?id=210#c634
Go morgen Danmark (klip): https://www.youtube.com/watch?v=IMWocEIAeZI
Egneoptagne samtaler som analysemateriale.
Skriftligt arbejde: Essay
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
35,00 moduler
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4: Heltefortællinger
Forløbsbeskrivelse:
Dette forløb handler om heltefortællingen i kulturen. Vi vil se på protagonist/antagonist, helt/antihelt. sort-hvid (dikotomisk) verdensopfattelse, skurkerollen og heltemodet. Vi vil kigge på billeder og fremstillinger af helte på tværs af tid og medier.
Materiale:
Om protagonisten og andre begreber: Bøndergaard, Anne (red.): Textanalyse, "Personernes funktion", Systime 2014. https://textanalyse.systime.dk/?id=4882#c949
Om diskursanalyse: Ole Schulz-Larsen: Håndbog til Dansk, Systime https://hbdansk.systime.dk/?id=202
Om dokumentarfilm: Ole Schulz-Larsen: Håndbog til Dansk, Systime, https://hbdansk.systime.dk/?id=224#c1435
Om folkeviser: Brug Litteraturhistorien
https://bl.systime.dk/?id=153&L=0
Halfdan Rasmussen: "Noget om helte", 1955 (forkortet udg.)
Janus Metz: Armadillo
Johan Storgaard Jespersen: "Danskere kæmper i Ukraine. Og det er ikke første gang, vi frivilligt har meldt os under fremmede faner", Kristeligt Dagblad 1/4 2022, https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/danskere-kaemper-i-ukraine-og-det-er-ikke-foerste-gang-vi-frivilligt-har-meldt-os-under
Billedmateriale med Volodymyr Zelensky
”At styre ved at fyre”, Weekendavisen 2020
”Klovnen der blev frihedshelt”, Weekendavisen 2022
Folkevise: "Torbens Datter"
Rådet for sikker trafik: "Hjelm har alle dage været en god idé."
Wolfgang Heimbach: "Portræt af Frederik 3. knælende under Slaget ved Nyborg." 1659
Sundhedsstyrelsen: "Hverdagens Helte"
Sundshedsstyrelsen: "Rigtige Helte" (poster)
Skriftligt arbejde: Aarhus-digt og filmmateriale.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 6: Litteraturhistorie 1
Primærtekster:
Oplysning:
Joseph Wright of Derby (1734-1797): An Experiment on a Bird in the Air Pump (et eksperiment med en fugl i en luftpumpe) fra 1768
Ludvig Holberg: Erasmus Montanus (uddrag)
Romantik:
Caspar David Friedrich: "Vandreren i tågehavet", 1808
Schack Staffeldt: "Indvielsen", 1804
Adam Öehlenschläger: Guldhornene, 1803
https://danskeforfattere.systime.dk/?id=566#c630
H. C. Andersen: "Hist hvor vejen slår en bugt"
Adam Öehlenschläger: "Hiemvee"
Emil Aarestrup: "På Sneen"
Grundtvig: "Danmarks Trøst"
Peter Fabers "Den Tapre Landsoldat".
Sekundær litteratur
Oplysningstiden
Historien om Danmark: "Enevælde og oplysningstid", https://www.dr.dk/drtv/episode/historien-om-danmark_-enevaelde-og-oplysningstid_145571
Om dokumentarfilm: Håndbog til dansk, kap 5.2: https://hbdansk.systime.dk/?id=224
Litteraturhistorien på Langs og på Tværs, Kap 4: "Livssyn", https://litthist.systime.dk/index.php?id=152
Kort læreroplæg om oplysningstidens filosofi, fokus på Kant.
Niles Bohr Instituttets hjemmeside, om videnskab og kunst i oplysningstiden:
https://nbi.ku.dk/hhh/videnskaben_i_kunsten/kapitler/oplysningstiden/
Læreroplæg om Holberg
Om romantikken:
Litteraturhistorien på Langs og på Tværs, Kap 5
https://litthist.systime.dk/index.php?id=161
https://litthist.systime.dk/index.php?id=157
https://litthist.systime.dk/?id=p159
Om guldhornene:
http://denstoredanske.dk/Danmarks_geografi_og_historie/Danmarks_historie/Danmarks_forhistorie/Guldhornene
https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/yngre-jernalder-400-800/guldhornene/
Lyrikanalyse/om brug af analysemodeller:
Lærerppt,
Håndbog til Dansk: https://hbdansk.systime.dk/?id=195
Litteraturhistorien på Langs og på Tværs https://litthist.systime.dk/?id=198#c713.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56042435990",
"T": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56042435990",
"H": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56042435990"
}