Holdet VI22.hhx.p.DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
Institution AABC
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Mie Juul Jespersen, Navn Fjernet
Hold VI22.hhx.p.DA ()
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1: Dansk i virksomheden (Grundforløb)
Titel 2 2: De udsatte
Titel 3 3: Nyhedsformidling
Titel 4 4: Ældre litteraturhistorie
Titel 5 5: Samtaler
Titel 6 6: Det moderne gennembrud (inkl. DHO)
Titel 7 7: Se mig, hør mig, elsk mig!
Titel 8 8: Eksistens og livsvalg

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1: Dansk i virksomheden (Grundforløb)

Forløbet omhandler virksomheders kommunikation med fokus på reklamefilm. Der er arbejdet med:
Kommunikationsmodellen (Laswell)
Semiotisk analyse (denotation, konnotation, tekstligt)
Appelformer
Reklameanalyse (inkl. filmiske virkemidler)
Karrierelæring (danskfaget i virksomheders kommunikation)

Primærtekster:
Reklamer (fra YouTube):
Zendium Classic - bedst i test
Kildevæld reklame (2010)
Rejs med hjertet! - Spies Rejser
IKEA reklame - Sunny Beach-testen
IKEA - at flytte hjemmefra
TV2 - Alt det vi deler 2
Would you give your jacket to Johannes? SOS Children's Villages Norway [OFFICIAL] (norsk tekst)
Carlsberg - The Danish Way Mads Mikkelsen
Samt udvalgte reklamer til gruppeanalyser i fordybelsesopgave.
Artikler:
Martine Amalie Krogh: ”Sadvertising får hele verden til at græde” (2019), Information

Supplerende stof:
Ole S. Larsen: Håndbog til dansk. Systime:
kap. 4.9 Appelformer (c612)
kap. 5.6: Hvad er en reklame (p227)
Medieanalyse af reklamefilm (p230)
Afsnit om filmiske virkemidler (p222)

Estimeret omfang: 40 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2: De udsatte

Forløbet har haft et litterært fokus med ’de udsatte’ som tematisk rammesætning. Eleverne har således arbejdet med fiktive tekster fra de seneste 20 år, der på forskellige måder tematiserer udsathed.
Eleverne er blevet introduceret til relevante begreber og analysevinkler ifm. analyse af fiktive tekster.
Eleverne er desuden blevet introduceret til tendenserne for samtidslitteratur og har arbejdet med at perspektivere forskellige tekster litteraturhistorisk

Primærtekster
VÆRK 1 - Thomas Korsgaard: Hvis der skulle komme et menneske forbi (2017).
Thomas Korsgaard: ”I containeren” (2019)
Yahya Hassan: ”Banke banke på” (2013)
Yahya Hassan: ” Barndom” (2013)
Yahya Hassan: ”Du kommer i helvede min bror” (2013)
Dorthe Nors: ”Hejren” (2008)
Morten Pape: af Planen (2015)
Dokumentarserie: ”Pigerne på kanten” (2022). Afsnit 2: Frit fald
Spillefilm: ”En helt almindelig familie” (2020)

Supplerende stof:
”2.2 Fakta- og fiktionsgenren” i Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
”3.1 Hvad handler teksten om?” i Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
”3.3 Fortæller” i Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
” 3.5 Tema og perspektivering” i Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
”8. 2000-2020: Eksperimenterende realisme” i Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Thomsen, Anne Haugaard & Nielsen, Annette Düring: ”Guide til skriftlig dansk hhx/eux”
o 2.1 Inden du skriver
o 2.2 Skriv din opgave

Estimeret omfang: 385 sider

Indhold
Omfang Estimeret: 50,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3: Nyhedsformidling

Forløbet har haft fokus på analyse af ikke-fiktive tekster.

Eleverne har arbejdet nyhedsformidling gennem forskellige medier
Avisjournalistik
o Avisens historie
o Avisens genrer
o Indre og ydre komposition
o Avisprofiler
o De fem nyhedskriterier
Nyhedsindslag
o Treaktersmodellen
o Vinkling
o Interviewtyper
o Reality-elementer

I forlængelse af det, er eleverne blevet introduceret til begreber og analysevinkler ifm. sprog og argumentation, som bl.a. er blevet brugt til analyse af meningsjournalistik:
Det retoriske pentagram
Appelformer
Toulmins argumentationsmodel
Sproglig analyse
Diskursanalyse



Primærtekster
Artikler
o Malthe Bruhn: ”Flere unge bliver afhængige af nikotin og det vækker bekymring” (2021), Kristeligt Dagblad
o Tea Krog Sørensen & Hanne Fall Nielsen: ”Falder i havnen eller sover udenfor i januar – unges druk er dødsensfarlig” (2022), Berlingske
o Charlotta Pisinger et al.: ”Snus er ikke vingummibamser – og det får ikke unge til at lade være med at ryge” (2018), Berlingske
o Peter Stouby Hansen: ”Den danske drukkultur hylder den stangstive fulderik” (2021) – artikel udgivet i Information
Kontant: ”Puff bars – nikotin til børn” (2023), uddrag – 10 min.
Mette Frederiksen: Nytårstale d. 1/1 2023  
Sara og Monopolet, d. 25/3 2023, uddrag – 11 min.
Casper Drømme, TikTok-video – 3 min.
Tessas nytårstale (2021). Deadline, DR2


Supplerende stof
”5.1 Avisjournalistik” i Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
”4. Nyheder” i Grundbog til medier i dansk.  
” 5. Analyse af sprog og kommunikation” i Analyse af kultur og sprog. SO1 på HHX
”4.11 Diskursanalyse” i Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier

Estimeret omfang: 80 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4: Ældre litteraturhistorie

Forløbet har haft fokus på analyse af fiktive tekster. Gennem forløbet har fokus været på at identificere særtræk i perioderne/strømningerne og hvordan de litterære tekster er præget af den tid de er skrevet i.

Primær litteratur:  
- Middelalderen
• Folkevise: Hr. Bøsmer i Elverhjem
• Folkevise: Ebbe Skammelsøn
• Film: Brødre (2004) – uddrag
- Renæssancen
• Tycho Brahe: (af) Danmark, hvad har jeg forbrudt? (1597)
- Barokken
• Thomas Kingo: Keed af Verden, og kier ad Himmelen (1681)
• Nik og Jay: En dag tilbage (2004)
• Thomas Kingo: Hosianna (1671). Uddrag
• Malte Ebert: Kalde Dem for du (2023)
• Gretelise Holm: Privatisér dog det kongehus
- Oplysningstiden
• Ludvig Holberg: Erasmus Montanus (1723)
o Akt 2, scene 2
o Akt 5
• DRTV: Erasmus Montanus (1973). Filmatisering
o 00:18:30-00:31:00
o 01:11:33-01:25:05
• DRTV: ”Guru”, sæson 1, afsnit 1
- Romantikken
• N.F.S. Grundtvig: ”Danmarks Trøst” (1820)
• Peter Sommer: ”Når studenterhuerne letter”
• Schack von Staffeldt: ”Indvielsen” (1804)
• YouTube-klip: Platons hulelignelse (norsk)
• Adam Oehlenschläger: ”Guldhornene” (1803)
• ”Vindens farver” fra Pocahontas (oversat tekst)
• Martinus Rørbye: ”Kirurgen Christian Fenger med hustru og datter” (1829)
• P.C. Skovgaard: ”Bøgeskov i maj. Motiv fra Iselingen” (1857)
• H.C. Andersen: ”Skyggen” (1847)
• Tobias Rahim: ”National Romantik 2021” (2021)

Sekundær litteratur:
- Barbara Kjær-Hansen m.fl.: Litteraturhistorien – på langs og på tværs. Systime
• Kap. 1. 1000-1536: Middelalderen:
• Middelalderens samfund
• Middelalderens litteratur
• Folkeviser
• Kap. 2. 1536-1650: Renæssancen:
• Renæssancens samfund
• Livssyn
• Renæssancens universalmenneske
• Kap. 3. 1650-1720: Barokken:
• Barokkens samfund
• Skrivestil og sprog
• Livssyn
• Kap. 4. 1720-1800: Oplysningstiden:
• Oplysningstidens samfund
• Livssyn
• Klassicismen
• Komedier
• Kap. 5. 1800-1870: Romantikken
• Romantikkens samfund
• Livssyn
• Nationalromantikken i Danmark
• Nyplatonisme og Schack Staffeldt
• Universalromantikken
• Biedermeier
• Romantisme

Estimeret omfang: 112 normalsider
Indhold
Omfang Estimeret: 39,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5: Samtaler

Forløbet har haft fokus på mundtlig kommunikation. Vi har bl.a. arbejdet med:
- Kommunikationsmodellen
- Turtagning og gambitter
- Sproghandlinger
- Samarbejds- og høflighedsprincipper
- Facework
- Transaktionsanalyse
- Undertekst


Primær litteratur:  
• Interview med Ove Christensen: https://www.youtube.com/watch?v=G17bv3eNN30
• SKAM sæson 4, afsnit 10. uddrag
• Klovn fraklip – Klovn the Movie: https://www.youtube.com/watch?v=-bLeVffjWvg
• Paradise Hotel, sæson 19, episode 11. uddrag: https://www.youtube.com/watch?v=9JMa0lAgBAc
• Go’ Morgen Danmark, interview med Anne Grethe Bjarup Riis og Susan Møller (16/2 2011)
• Trines mor – mors dag: https://www.youtube.com/watch?v=Km5W-GdmGfw
• Blinkende lygter (2000). uddrag: https://www.youtube.com/watch?v=r9CgCPFPS40
• Klip fra Klovn: https://www.youtube.com/watch?v=GdS35INusv4
• Generation SoMe!: Elitedateren: https://www.youtube.com/watch?v=guI4Fgbu47c
• Generation SoMe!: Eliten dater eliten: https://www.youtube.com/watch?v=-aoIz6qczzM
• Den korte radioavis, MUS-samtale: https://www.youtube.com/watch?v=IfoSP4Ci088
• Klamedia, Bad Boy Kasper: https://www.youtube.com/watch?v=6-Xydaf9orE
• VÆRK 2: Radio24syv, interview med Ghita Nørby: https://www.youtube.com/watch?v=-XfiTdt16nI
• Henrik Palle: "Ghita Nørby opfører et pinligt drama for åben mikrofon". Politiken, 14. marts 2019
• Emil Valdimarsson: "Var det i orden, at Radio24syv bragte omdiskuteret Ghita Nørby-interview?". Politiken, 15. marts 2019
• Lea Korsgaard: ”Ghita Nørby var også eddikeond, da jeg skrev hendes biografi. Her er mit forsvar for hende”. Zetland, 15. marts 2019
• Karen Munk Ebbesen: ”Råbånd viser en anden side af Ghita-interview”. TV2, 16. marts 2019
• Claus Ankersen: ”Sandheden skal man høre fra divaer, whistleblowers, kattedamer og gale”. POV, 22. marts 2019

Sekundær litteratur:
• Marie Z. Helstrup og Tina S. Simonsen: Mundtlighed i dansk. Systime
o Kap. 2 Samtaler: https://mundtlighedidansk.systime.dk/?id=136
• Ole S. Larsen: Håndbog til dansk - litteratur, sprog, medier. Systime
o Kap. 4.12 Kommunikationsanalyse: https://hbdansk.systime.dk/?id=210  


Estimeret omfang: 75 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6: Det moderne gennembrud (inkl. DHO)

Eleverne er blevet introduceret til centrale nedslag i denne litterære periode. Vi har i første omgang haft fokus på de tre K’er og har i forbindelse med DHO haft særligt fokus på køn. Her har vi læst tekster fra perioden og i forlængelse heraf trukket tråde til moderne kønsopfattelser.


Primær litteratur:  
• Georg Brandes: ”Indledningsforelæsning”. Uddrag:
https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2076
• Henrik Pontoppidan: ”Lykke-Per”. Uddrag
• VÆRK 3: Bille August: ”Lykke-Per” (2018). Filmatisering
• Christian Lollike: ”Skolekomedien” (2024). Aarhus Teater
• Deadline. 26/7-2023 (Barbie-filmen)
• Tobias Rahim: ”Når mænd græder” (2022)
• Amalie Skram: ”Constance Ring” (1885). Uddrag
• VÆRK 4: Henrik Ibsen: ”Et dukkehjem” (1879)
• DR: ”Skam” sæson 2 (2016). Udvalgte klip fra sæsonen (norsk tekst)
• Herman Bang: ”Den sidste balkjole” (1887)
• Elisabeth Grundtvig: ”Nutidens sædelige lighedskrav” (1887): Kildeintroduktion
• Georg Brandes: ”Engle” (1887). Uddrag: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=786
• Rundvisning på museum KØN, udstilling: ”Gid jeg var en mand”
• Til DHO-opgaven (3 valgmuligheder)
• Victoria Bendictsson: ”Ud af mørket” (1888)
• Herman Bang: ”Den sidste aften” (1880)
• Amalie Skram: ”Paa Sct. Jørgen” (1895). Uddrag

Sekundær litteratur:
• Barbara Kjær-Hansen m.fl.: Litteraturhistorien – på langs og på tværs. Systime
• Kap. 6 1870-1890: Det moderne gennembrud
• DRTV: Øgendahl og de store forfattere, Henrik Pontoppidan
• Maja Bødtcher-Hansen og Susan Mose: Det moderne gennembrud #MeToo. Systime.
• Sædelighedsfejden: https://detmodernegennembrud.systime.dk/?id=141
• Ole S. Larsen: Håndbog til dansk – litteraturhistorie. Systime
• Herman Bang og impressionismen:
https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=194
• Ole S. Larsen: Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier. Systime
• Kap. 3.4 Fremstillingsformer (scenisk/panoramisk):
• Karsten C. Back m.fl.: ”Sådan skriver du SRP”. Systime
• Kap. 4.2 Sådan får du dine afsnit til at hænge sammen

Estimeret omfang: 246 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 7: Se mig, hør mig, elsk mig!

Dette forløb har været tematisk. Vi har læst tekster, der på forskellige måder hører under emnet ’se mig, hør mig, elsk mig!’
Vi har arbejdet med følgende hovedområder

Litteratur
• Tekster fra de seneste 20 år
Dokumentarfilm
• filmiske virkemidler
• fakta- og fiktionskoder
• dokumentartyper.
Sociale medier
• Argumentationsanalyse
• Sproglig analyse
• fiktionalisering og autenticitetsmarkører
• Goffmans teatermetafor og selviscenesættelse
Reality-tv
• fakta- og fiktionskoder
• Goffmans teatermetafor
• Genrens fascinationskraft


Primær litteratur:  
• Thomas Korsgaard: ”Jeg ringer fordi” (2019)
• Naja Marie Aidt: ”Torben og Maria” (2006)
• Pia Juul: ”Alle kan ro” (2008)
• Pia Juul: ”Elly Byde” (2005)
• Spillefilm: ”Ego” (2013) (svensk tekst)
• Pipeline Production: 518 piger. (2022). afsnit 1
• Dokumentarkompagniet: Presset ungdom (2023). Afsnit 1
• VÆRK 5: Dokumentarkompagniet: Balladen om kolonihaven (2023).
• Deadline, 01-02-24. Cecilie Haugaard
• Selvvalgte SoMe-profiler til analyse
• Selvvalgt afsnit, reality-tv

Sekundær litteratur:
• Ole S. Larsen: Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
• Kap. 5.2 Dokumentarfilm og mockumentary: https://hbdansk.systime.dk/?id=224
• Medieanalyse af Dokumentarfilm: Analysevejledning
• Afsnit om filmiske virkemidler: Filmiske virkemidler
• Kap. 4.10 Argumentation (argumenttyper, fejltyper og argumentationskneb, ordvalgsargumenter): https://hbdansk.systime.dk/?id=205
• Kap. 5.3 Reality-tv – tre typer reality-tv: https://hbdansk.systime.dk/?id=226#c788
• Jan A. Petersen og Johanne K. Larsen: Dig & digital dannelse i dansk. Systime
• Onlieidentiteters performancer på sociale medier: https://digogdigitaldannelseidansk.systime.dk/?id=139
• Analytiske greb og begreber: https://digogdigitaldannelseidansk.systime.dk/?id=143
• At analysere multimodale tekster fra sociale medier: https://digogdigitaldannelseidansk.systime.dk/?id=141
• Mimi Olsen: Film skal ses i dansk. Systime
• Hvad er reality-tv?: https://filmskalsesidansk.systime.dk/?id=201
• Dramaturgi, indhold og filmiske virkemidler i reality-tv: https://filmskalsesidansk.systime.dk/?id=203
• Fakta, fiktion, kontrakter og koder: https://filmskalsesidansk.systime.dk/?id=152
• Genrens fascinationskraft: https://filmskalsesidansk.systime.dk/?id=205

Estimeret omfang: 162 normalsider
Indhold
Omfang Estimeret: 60,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 8: Eksistens og livsvalg

Vi har i dette forløb arbejdet med eksistentialisme som tematisk rammesætning. I den forbindelse er eleverne introduceret til eksistentialisme på et overordnet plan, Kierkegaards filosofi og Camus’ filosofi.
Vi har desuden haft et litteraturhistorisk fokus, da vi har arbejdet med tekster fra 1900-tallet og frem i en kronologisk rækkefølge. Vi har haft fokus på følgende strømninger:
Tidlig modernisme
Efterkrigsmodernisme
60’er-modernisme

Primær litteratur:  
• Doggystyle, sæson 1, afsnit 1. DRTV
• Martin Andersen Nexø: Pelle Erobreren (uddrag)
• St. St. Blicher: ”Præludium”
• Johannes V. Jensen: ”Paa Memphis Station”
• Tom Kristensen: ”Angst”
• Per Lägerkvist: ”Ångest” (svensk tekst)
• Martin A. Hansen: ”Paradisæblerne”
• Karen Blixen: ”Ringen”
• Klaus Rifbjerg: ”Det er blevet os pålagt”
• Peter Seeberg: ”Hjulet”
• VÆRK 6: Caspar Eric: "Nike"

Sekundær litteratur:
Henriksen, Liselotte: Eksistentialisme i dansk – fra Kierkegaard til Sonnergaard. Systime
• Introduktion. Hvad er eksistentialisme?: https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=128
• Søren Kierkegaard: Eksistentialisme er at blive sig selv og så give slip: https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=136
• Albert Camus: Eksistentialisme er det absurde: https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=138
• YouTube-klip: Sisyfosmyten: https://www.youtube.com/watch?v=q4pDUxth5fQ
Barbara Kjær-Hansen m.fl.: Litteraturhistorien – på langs og på tværs. Systime
• Kap. 7 1890-2000 Modernisme og realisme
• Det moderne samfund
• Modernismens stiltræk
• Tidlig modernisme
• Johannes V. Jensen
• 1. verdenskrig og ekspressionisme
• Efterkrigsmodernisme
• 60’er-modernisme

Estimeret omfang: 115 normalsider
Indhold
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer