Titel
5
|
Hitlers vej til magten og Holocaust
Forløbet beskæftiger sig med den økonomiske situation i Tyskland i Mellemkrigtiden. Derudover arbejdes der med den politiske situation i Weimarer Republiken og de herskende ideologier. Der undersøges, hvorfor og hvordan Hitler kom til magten. Derudover skal eleverne opnå kendskab til begrebet folkedrab og undersøge hvordan folkeskab kan ske gennem arbejde med teori samt casearbejde med folkedrab. Eleverne skal desuden diskutere om ethvert folkedrab er en unik begivenhed eller om der er forhold der kan siges at være fælles for alle folkedrab samt diskutere om/hvordan folkedrab kan forhindres i fremtiden.
Demonstrere indsigt i udviklingen i verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
Demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
Analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
Reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
Analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
Formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid
Kernestof
Hovedlinjer i verdens historie
Væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Udviklingen i Europas position i verden
Udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Globalisering
Kultur i nationale og globale sammenhænge
Udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
Økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
Historiebrug og formidling.
Fokuspunkter:
1. afslutning af 1. verdenskrig / Versaillestraktaten og betydning for Tyskland
2. Tyskland efter krigen
3. Nazisme og økonomisk stabilitet / De brølende 1920
4. økonomisk krise / Krakket på Wallstreet
5. Hitlers vej til magten
6. Organismetanke / antisemitisme
7. Propaganda
8. Holocaust – vejen til Holocaust – forløb – tilgivelse
9. Andre folkedrab. (Rwanda, De Røde Khmerer)
Anvendt materiale:
Peter Frederiksen (1998): Det tredje rige. Fællesskab og forbrydelse. Systime
Ludendorffs erindringer (1919)
William L. Shirer: Berlindagbog, 1934 (s.19-20)
NSDAPS 25 punkter. Fra: https://ideologi.systime.dk/?id=176
Brudholm,Thomas , Ph.d., DIIS 2006, Kan folkedrab tilgives?, Folkedrab.dk
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/kan-folkedrab-tilgives
-Folkedrab.dk; Hvad er folkedrab?
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvad-er-folkedrab
-Folkedrab.dk; Folkedrabets aktører
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/folkedrabets-aktoerer
-Folkedrab.dk; Hvad skete der under holocaust
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/deportation-europas-joeder
-Wæhrens, Anne; Hvordan opstår folkedrab?, 2018, Folkedrab.dk
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud
-Wæhrens, Anne; Kan folkedrab forebygges?, DIIS, 2013, Folkedrab.dk
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/kan-folkedrab-forebygges
Andet: Dilemmaspil:https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/dilemmaspillet-folkedrabet-paa-bantikka
Primærkilder:
-Bauer, Elvira; Bilderbuch für Gross und Klein, Der Stürmer, 1936
-FN’s ``Konvention om forebyggelse af og straf for Folkemord’’ (1948) Uddrag
-Lov om jøders pligt til at bære armbånd med Davidsstjerne, Oversat til dansk fra ”Documents on the holocaust”, Arad, Yitzhak, 1999, University of Nebraska Press, s. 178.
-Lov til forebyggelse af afkom med arvelige sygedomme, 1933, Oversat til dansk fra: http://www.catholicculture.org/culture/library/view.cfm?id=615&CFID=1241...
-Wannseekonferencen januar 1942, Eichmanns protokol, Citeret fra “Vejen til Auschwitz”, Lammers, Karl Christian, Gyldendal Uddannelse, 2000, s. 83. Oversat fra: K. Pätzold, Tagesordnung: Judenmord, Metropol Verlag, Berlin.
Særlige fokuspunkter: • Faglige
• Lytte
• Læse
• Søge information
• Diskutere
• Projektarbejde
• Almene (tværfaglige)
• Kommunikative færdigheder
• Overskue og strukturere
• Personlige
• Selvstændighed
• Sociale
• Samarbejdsevne
• IT
• Internet
|