Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
AABC
|
Fag og niveau
|
Historie B
|
Lærer(e)
|
Anja Lilli Beikes, Louise Sloth Andersen
|
Hold
|
VI22.hhx.n.Hi (VI 2n Hi, VI 3n Hi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
DHO - Holocaust (folkedrab)
Undervisningsforløb DHO
Folkedrab
Formål: demonstrere indsigt i udviklingen i verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
̶ demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
̶ analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
-analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
- formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid
-reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
Fagligt fokus:
Holocaust – Nazisternes ideologi, propaganda, forfølgelse af jøder, fokus på gerningsmænd og ofre
Indhold:
̶ hovedlinjer i verdens historie
̶ væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ globalisering
̶ kultur i nationale og globale sammenhænge
̶ historiebrug og formidling.
Materiale:
www.folkedrab.dk –
Vejen til Folkedrab – Af Solvej Berlau og Stine Thuge, forlaget Colombus, ibog Systime
Kapitler 1,2,3, 11,18
Tyskerne og nazismen af Jeppe Bæke Meier og Rasmus Thestrup Østergaard, forlaget Columbus ibog Systime
Kap 3 Det nazistiske folkefællesskab
https://tyskerneognazismen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=131
Den totalitære stat
https://tyskerneognazismen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=196
Kilder:
Tekster:
Holocaust
https://folkedrab.dk/kilder/kilde-unaevnelige-raedsler-artikel-fra-politiken-oktober-1945
https://folkedrab.dk/kilder/kilde-dramatiske-oejeblikke-artikel-fra-politiken-oktober-1946
Klip/Dokumentar:
Uddrag fra Hitchcocks Befrielsen af Kz-lejrene (mitcfu)
Film:
Jonatan Glazer: ”The zone of Interest”, 2023
Podcasts:
Adam Holm: Kampen om historien: ”Familien Höss og ”paradis” i Auschwitz”, DR lyd, d. 06.02.24 (Uddrag)
Adam Holm: Kampen om Historien – ”Holocaust før Auschwitz Einsatzgruppernes Hærgen” d. 30.05.23
(2 første del af podcasten)
Spil:
https://folkedrab.dk/folkedrab.dk/dilemmaspillet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Folkedrab - Srebrenica, Rwanda, Cambodja, Stalin
Folkedrab
Formål: demonstrere indsigt i udviklingen i verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
̶ demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
̶ analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
-analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
- formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid
-reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
Fagligt fokus:
Folkedrab på flere forskellige kontinenter, Europa, Asien, Afrika (Cambodja, Rwanda, Bosnien, Stalins forbrydelser)
Indhold:
̶ hovedlinjer i verdens historie
̶ væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ globalisering
̶ kultur i nationale og globale sammenhænge
̶ historiebrug og formidling.
Materiale:
www.folkedrab.dk – relevante sider om, Cambodia, Srebrenica, Stalinismens forbrydelser
Folkedrabet i Rwanda – af Morten Severin, forlaget Colombus, ibog Systime
Vejen til Folkedrab – Af Solvej Berlau og Stine Thuge, forlaget Colombus, ibog Systime
Kilder:
Tekster:
Fra https://www.his2rie.dk/kildetekster/folkedrabet-i-rwanda/
Rwanda genocide survivor testimony: Eric Eugène Murangwa fra https://www.his2rie.dk/kildetekster/folkedrabet-i-rwanda/
Kilde: Gulag
https://rusland.ibog.gyldendal.dk/?id=231
Forholdet til Stalin i nutidsperspektiv
https://www.bbc.co.uk/sounds/play/w3cswpt2)
Klip/Dokumentar:
Pol Pot-ofrenes genforening – DR Horisont (mitcfu)
https://www.youtube.com/watch?v=yHMhzSdyvUs
https://www.youtube.com/watch?v=h1pvtWSlblA
Ingemann på den transsibiriske jernbane
Min 18.04 – 23.00
Film:
Quo Vadis, Aida
Hotel Rwanda
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Rusland efter 1991 med fokus på Putins styre
Undervisningsforløb
Formål: Kendskab til Ruslands historie efter Sovjetunionens fald og frem til i dag med fokus på Putins styre
Udvikle deres bevidsthed om betydningen af denne periode for Verdens historie og dens betydning for vores samtid
Faglige mål: indsigt i international udvikling fra 1989 og frem til i dag
demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv, analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde, analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling,
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
Eleverne skal anvende historisk metode og arbejde med formidling af historiske problemstillinger samt forholde sig kritisk til historiske kilder og fremstillinger.
Fagligt fokus: kendskab til Rusland i nyere tid med fokus på det 21. århundrede
Indhold: Kernestoffet er hovedlinjer i Ruslands historie fra ca 1989 og til i dag, konflikter i det 21. århundrede (, Tjetjenien, Ukrainekrisen, invasionen af Ukraine), hvor vi vil have særligt fokus på Putins styre, propaganda i Rusland og internationale kriser. Vi vil arbejde med væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer,
økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
Materiale:
Rusland – nye og gamle fortællinger af Poul Steiner Jensen og Karsten Jakob Møller
Kap 4, 5 og 6 – ibog Systime
Terror eller Frihedskamp af Rasmus Randris Pöckel kap 5
kap 5, 5.1 .5.2
Flere sider af Rusland - Eva Ravn Møenbak, Sebastian Lang-Jensen
Og Thomas P. Larsen
Kap: 1.2.4, 1.2.5, 1.2.6
https://faktalink.dk/Krigen-i-ukraine
Punkterne:
Definition af krigen i Ukraine
Fakta om krigen i Ukraine
Krigens betydning
Problemstillinger ved krigen i Ukraine
Kilde:
TV2: Sociale medier har fået en helt særlig rolle i krigen i Ukraine
https://nyheder.tv2.dk/udland/2022-03-09-sociale-medier-har-faaet-en-helt-saerlig-rolle-i-krigen-i-ukraine
Berlingske: Ngo melder om overflod af russisk krigspropaganda på TikTok
https://www.berlingske.dk/internationalt/ngo-melder-om-overflod-af-russisk-krigspropaganda-paa-tiktok
Jp: Både Ukraine og Rusland bruger propaganda i krigen – men metoderne er væsentligt forskellige
https://jyllands-posten.dk/international/ECE13901450/baade-ukraine-og-rusland-bruger-propaganda-i-krigen-men-metoderne-er-vaesentligt-forskellige/
Rusland mindes en tyran - Jp- https://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE16838763/rusland-mindes-en-tyran-der-ikke-vil-doe/
Putin om Krims optagelse i Rusland
https://rusland.systime.dk/?id=307
https://www.ukrinform.net/rubric-polytics/3238223-baltic-states-support-ukraines-efforts-to-deoccupy-crimea.html
Lille sovjetisk propagandafilm
https://www.youtube.com/watch?v=jETJt_zbnKk
Dokumentar:
Kampen om Ruslands historie (Horisont DR – på mitcfu)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
32,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Diktatorer
Undervisningsforløb
Diktatorer i moderne tid
Formål:
Fagligt fokus:
Demonstrere indsigt i udviklingen i verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
- demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
- demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
- analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
-
- Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
- Formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid
Indhold:
Kernestof:
- Hovedlinjer i verdens historie
- Væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- Udviklingen i Europas position i verden
- Globalisering
- Kultur i globale sammenhænge
- Udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
- Økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
- Historiebrug og formidling.
Materiale:
Bøger :
Verden før 1914 af Carl Johan Bryld
Afsnittene:
Napoleon Bonaparte, general, dictator og kejser
En ny europæisk orden og dens nederlag
https://verdenfoer1914.systime.dk/?id=432, https://verdenfoer1914.systime.dk/?id=433
Fascismens ansigter af Peter Frederiksen, forlaget Columbus
Kap 4 Fascisternes vej til magten, kap 5 Den fascistiske stat
Ideologiernes kamp af Peter Frederiksen
Afsnittene Den spanske republik, Guernica, Fra Borgerkrig til diktatur
https://ideologi.systime.dk/?id=209 , https://ideologi.systime.dk/?id=210, https://ideologi.systime.dk/?id=215
Den kolde krig af Kai Otto von Barner, Systime
Afsnittene:
Korea Maos sejr i Kina, Stalin godkender angreb, Nordkorea slår til, FN griber ind, Amerkanske helte og skumle kommunister
https://koldkrig.systime.dk/?id=245&L=10, https://koldkrig.systime.dk/?id=246&L=10
https://koldkrig.systime.dk/?id=244&L=10, https://koldkrig.systime.dk/?id=242&L=10
Links:
https://globalis.dk/lande/haiti
https://lex.dk/Rum%C3%A6niens_historie_1944-1989
https://historienet.dk/samfund/politik/politikere/idi-amin
Kilder:
Tekster:
https://videnskab.dk/kultur-samfund/7-ting-du-maaske-ikke-vidste-om-napoleon/
Kvinden som mandens undersåt af Ferdnando Loffredo, hentet på https://www.his2rie.dk/kildetekster/fascismens-italien/tekst-10/
Barndom og ungdom under Franco af Fernando Arrabal hentet på https://www.his2rie.dk/kildetekster/det-brogede-spanien/kildetekst-3/
EL MANUAL DE LA BUENA ESPOSA lavet af Sección Femenina Falange Española – på spansk.
https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/rumaenere-laenges-efter-trygheden-under-ceausescu-styret
https://jyllands-posten.dk/international/ECE3395422/Idi-Amin---klovn-og-blodig-tyran/
Billeder: https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/tyran-idi-amin-billeder
Film: The Last King of Scotland
Minidokumentar:
From Socialist to Fascist - Benito Mussolini in World War 1 I WHO DID WHAT IN WW1
https://www.youtube.com/watch?v=1Jg7fFYL3z4
THE FRANCO DICTATORSHIP 🇪🇸: FRANCOISM (1939-1975)
https://www.youtube.com/watch?v=pSI6KR0bM_Y
BBC: Haiti - Held Hostage by Gangs - https://www.bbc.co.uk/programmes/m001gygz
Taler:
uddrag taler med Mussolini fra Den fascistiske æra, DR, Mitcfu
Dokumentarer:
Ondskabens ansigter med Mussolini, Papa Doc,
Ingemann og Jerntæppets fald ( 4 )
Fra ca 13.50 – 40 om Ceaucescus fald i Rumænien
How to become a Tyran – Netflix, afsnit 6 om Kim-dynastiet
Podcasts:
DR Tyran uddrag af afsnit 3 om Mussolini
DR Tyran afsnit 1 om Papa Doc
DR Tyran om Idi Amin – De har hørt forskellige afsnit og resumeret dem for hinanden
DR Tyran – Kim Il-Sung. Kim Il-jong hele serien
Sange:
Cold Play -Viva la vida
https://www.youtube.com/watch?v=dvgZkm1xWPE
Manic Street Preachers – If you tolerate this
https://www.youtube.com/watch?v=cX8szNPgrEs
https://genius.com/Manic-street-preachers-if-you-tolerate-this-your-children-will-be-next-lyrics
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Diktatormanual med udgangspunkt i din projektopgav
|
07-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56042958635",
"T": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56042958635",
"H": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56042958635"
}