Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
AABC
|
Fag og niveau
|
Virksomhedsøkonomi A
|
Lærer(e)
|
John Jensen, Julie Paula Størner Ahrenholt
|
Hold
|
VI22.hhx.j.VØ (VI 1j VØ, VI 2j VØ)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1 - Grundforløb
Forløbets indhold og fokus:
- Introduktion til faget berøringsflader
- Introduktion til økonomisk tankegang og ræsonnement
- Brug af Excel til løsning af beregningsopgaver
- Informationssøgning
- Arbejde med virkelige virksomhedscases
- Træning i brug af faglige begreber i den mundtlige dimension
- Træning af den skriftlige dimension
- Opgaveløsning af standard opgaver fra bogen
Problemstillinger:
- Hvilke overvejelser omkring økonomi skal man have, når man starter en virksomheden?
- Hvilke faglige begreber skal man bruge, når man taler om virksomheden og virksomhedens økonomi?
- Hvordan finder man økonomisk information om en virksomhed og hvordan præsenterer man informationerne hensigtsmæssigt?
- Hvilke forskellige omkostningstyper findes der, og hvordan påvirkes de af virksomhedens salg og andre aktiviteter?
- Hvorfor er der forskel på indtjenings- og likviditetspåvirkning?
Faglige mål:
- Afgøre hvilke forhold der har betydning for en virksomheds økonomi
- Fortolke og formidle informationer
- Indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds økonomiske forhold
- Udvælge og anvende relevante matematiske og digitale værktøjer
Kernestof:
Virksomheden og dens økonomi
Opstart af virksomhed
Anvendt materiale:
Kapitel 1, afsnit 1.1- 1.4 Virksomhedsøkonomi(læreplan 2017), Systime; Hay, Frølich, Poulsen, Størup, Hassing.
Kapitel 2, afsnit 2.1- 2.2 Virksomhedsøkonomi(læreplan 2017), Systime; Hay, Frølich, Poulsen, Størup, Hassing.
Kapitel 3, afsnit 3.1- 3.2 Virksomhedsøkonomi(læreplan 2017), Systime; Hay, Frølich, Poulsen, Størup, Hassing.
Kapitel 4, afsnit 4.1- 4.6 Virksomhedsøkonomi(læreplan 2017), Systime; Hay, Frølich, Poulsen, Størup, Hassing.
Arbejdsformer:
Tavle undervisning/oplæg
Plenum dialog
Gruppearbejde i korte og længere forløb
Fremlæggelser
Individuel træning i brug af Excel
Informationssøgning
Opgaveløsning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
29,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb2-Kalkulationer, indtjening, forretningsplan
Forløbets indhold og fokus:
- Træning af kalkulationer
- Bidragskalkulationer for, handels-, produktions- og servicevirksomhed.
retrogradskalkulation
- Forstå formålet med kalkulationerne
- Træning af formidling i en skriftlig besvarelse
- Forståelse for begreberne dækningsbidrag, dækningsgrad og bruttoavanceprocent, og hvorledes de beregnes og anvendes til en økonomisk analyse.
- Nulpunktsberegninger: nulpunktsafsætning(reklamenulpunkt) og nulpunktsomsætning.
- Fortolkning og anvendelse af nulpunktsberegninger.
- Beregning og opstilling af virksomhedens resultat.
- Forretningsplan og dens indhold, herunder fokus på udarbejdelse af etablerings-, finansierings-, resultat- og likviditetsbudget.
- BMC modellen og forståelsen af de fire områder i modellen.
- Arbejde med BMC modellen på virkelighedsnære cases.
Faglige mål:
- Løse problemer, der knytter sig til en virksomheds økonomiske forhold
- Anvende virksomhedsøkonomiske modeller
- Afgøre hvilke forhold der har betydning for en virksomheds økonomi
- Fortolke og formidle informationer
- Indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds økonomiske forhold
- Udvælge og anvende relevante matematiske og digitale værktøjer
- Udarbejde et virksomhedsøkonomisk ræsonnement
Kernestof:
- Virksomheden og dens økonomi
- Opstart af virksomhed
Anvendt materiale:
Kapitel 4, afsnit 4.7 Virksomhedsøkonomi, Systime; Hay, Frølich, Poulsen, Størup, Hassing.
Kapitel 5 og 6, Virksomhedsøkonomi, Systime; Hay, Frølich, Poulsen, Størup, Hassing.
Arbejdsformer:
- Tavle undervisning/oplæg
- Plenum dialog
- Opgaveløsning
- Gruppearbejde
- Mindre gruppeprojekt med fremlæggelser
- Skriftlig aflevering
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
VØ aflevering 1
|
06-12-2022
|
VØ aflevering 2
|
12-02-2023
|
VØ fremlæggelse
|
20-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
26,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3 - Interessenter og vækst
Forløbets indhold og fokus:
- Virksomhedens interessenter.
- Forståelse for vigtigheden sammenspillet mellem virksomheden og dens interessenter har for virksomhedens succes.
- Begreberne shareholdervalue og stakeholdervalue
- Virksomhedens størrelse, virksomheden i vækst.
- Begreberne højvækstvirksomhed og gazellevirksomhed.
- Introduktion til vigtigheden af vision, mission, mål og værdier.
Faglige mål:
- Afgøre hvilke forhold der har betydning for en virksomheds økonomi
- Fortolke og formidle informationer.
- Anvende virksomhedsøkonomiske modeller og forklare modellens forudsætninger
- Indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds økonomiske forhold og vurdere informationernes troværdighed og relevans.
- Udarbejde et virksomhedsøkonomisk ræsonnement
Kernestof:
Virksomheden og dens økonomi
Virksomheden i vækst
Anvendt materiale:
Kapitel 7 og 8 Virksomhedsøkonomi, Systime; Hay, Frølich, Poulsen, Størup, Hassing.
Arbejdsformer
- Tavle undervisning/oplæg
- Plenum dialog
- Opgaveløsning
- Gruppearbejde i korte forløb.
Virksomhedsbesøg:
- Normal A/S
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflever her jeres vækstmål
|
27-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb X - Strategi
Forløbets indhold og fokus:
- Redegøre for sammenhængen mellem værdiskabelse og strategi
- Analyse af virksomheden ud fra en tværfaglig og helhedsorienteret synsvinkel med centrale problemstillinger ud fra en beskrivelse af virksomhedens eksterne og interne situation
- Analyse af problemstillinger ved brug af teoretiske modeller herunder analyse af virksomhedens værdiskabelse, konkurrence- og vækststrategi
- Udarbejde en relevant opsamling af de interne analysers væsentligste pointer i en SWOT-opsamling
- Udarbejdelse af begrundede løsningsforslag til centrale problemstillinger
- Redegøre for væsentlige sammenhænge mellem strategi og rentabilitet
- Analyse og vurdering af årsregnskabet med inddragelse af ekstern information af betydning for vurdering af virksomhedens økonomiske situation
- Vurdere, hvordan valget af strategisk plan påvirker virksomhedens værdikæde, forsyningskæde, generiske strategi og vækststrategi
- Vurdere, hvordan valget af strategisk plan påvirker virksomhedens forretningsmodel og virksomhedens rentabilitet
- Redegøre for forskellige metoder til at frembringe, vurdere og bruge forskellige metoder til vurderingen af strategiske forslag
- Sammenligne og vurdere forskellige strategiske forslag
- Redegøre for digitale forretningsmodeller
Faglige mål:
- afgøre hvilke forhold, der har betydning for en virksomheds økonomi, herunder demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- identificere, formulere og løse problemer, der knytter sig til en virksomheds økonomiske forhold
- anvende virksomhedsøkonomiske modeller, herunder modeller til optimering, og forklare modellernes forudsætninger
- udarbejde et virksomhedsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række virksomhedsøkonomiske forhold i en given kontekst
- indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds økonomiske forhold og vurdere informationernes troværdighed og relevans
- fortolke og formidle informationer om virksomhedsøkonomiske forhold bredt og i samspil med andre fag
- udvælge og anvende relevante matematiske og digitale værktøjer.
Kernestof:
Virksomhedsanalyse
– strategisk analyse af værdiskabelse, konkurrence og vækst samt udvikling af virksomhedens forretning
Anvendt materiale:
- Kapitel 19-23, Virksomhedsøkonomi, Systime; Hay, Frølich, Poulsen, Størup, Hassing. Samt diverse opgaver til kapitlerne.
Arbejdsformer:
-Klasseundervisning
-Projektarbejdsform
-Gruppearbejde
-Individuel opgaveløsning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 4 - Rapportering
Forløbets indhold og fokus:
- Redegøre for formålet med udarbejdelse af et årsregnskab
- Redegøre for lovkrav finansiel rapportering, interessenternes behov for denne
- Forklare bogføringsreglerne og bogføring som grundlag for udarbejdelse af virksomhedens årsregnskab herunder at kunne registrere bilag
- Redegøre for årsrapportens indhold og kunne udarbejde en årsrapport med resultatopgørelse, balance og noter på baggrund af en saldobalance
- Forklare udviklingen i likviditet på baggrund af en pengestrømsopgørelse
- Forklare værdiansættelsesmetoders påvirkning af resultatopgørelse og balance
- Forklare årsagen til udviklingen i egenkapitalens forrentning
- Forklare forskellen på årsrapporten for moderselskabet og koncernregnskabet
Faglige mål:
- afgøre hvilke forhold, der har betydning for en virksomheds økonomi, herunder demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- identificere, formulere og løse problemer, der knytter sig til en virksomheds økonomiske forhold
- indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds økonomiske forhold og vurdere informationernes troværdighed og relevans
Kernestof:
Rapportering
– udarbejdelse og præsentation af årsregnskabet
Anvendt materiale:
- Kapitel 9, 10 og 11. Virksomhedsøkonomi, Systime; Hay, Frølich, Poulsen, Størup, Hassing.
- Løvens Hule - velkommen til virkeligheden, afsnit 4 "Vi mangler penge", 6. september 2023, DR1.
- Indefra med Anders Agger: A.P. Møller-Mærsk, DRTV 15. maj 2013.
Arbejdsformer:
- Klasseundervisning
- Individuel opgaveløsning
- Gruppearbejde
- Skriftlige afleveringer
- Brug af IT-værktøjer
- Quiz
PBL:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 5 - Regnskabsanalyse
Forløbets indhold og fokus:
- Redegøre for indholdet af og formålet med at udarbejde en regnskabsanalyse
-Udarbejde nøgletal til analyse af en virksomheds rentabilitet og kunne beregne indekstal til analyse af udviklingen i indtjenings- og kapitaltilpasningsevne.
- Diskutere, vurdere og validere virksomhedens nøgletal og deres anvendelsesværdi
- Udarbejde en analyse af soliditet og likviditet og vurdere nøgletallene
Faglige mål:
- afgøre hvilke forhold, der har betydning for en virksomheds økonomi, herunder demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- identificere, formulere og løse problemer, der knytter sig til en virksomheds økonomiske forhold
- anvende virksomhedsøkonomiske modeller, herunder modeller til optimering, og forklare modellernes forudsætninger
- udarbejde et virksomhedsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række virksomhedsøkonomiske forhold i en given kontekst
- indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds økonomiske forhold og vurdere informationernes troværdighed og relevans
- fortolke og formidle informationer om virksomhedsøkonomiske forhold bredt og i samspil med andre fag
- udvælge og anvende relevante matematiske og digitale værktøjer.
Kernestof:
Virksomhedsanalyse
– analyse af virksomhedens økonomiske udvikling på baggrund af årsrapporter og andet eksternt materiale på dansk og engelsk
Anvendt materiale:
- Kapitel 12-16, Virksomhedsøkonomi, Systime; Hay, Frølich, Poulsen, Størup, Hassing. Samt diverse opgaver fra kapitlerne.
- "Danske iværksættereventyr: Pilgrim, video DR, 2015 samt Pilgrims årsrapport.
- "Løvens Hule - Work with me!" 20 min., sæson 6, 21. januar 2021.
- "Løvens Hule - En hård nyser" (Eyda), sæson 6, 14. januar 2021.
- VØ-eksamensopgave Sport 24.
Arbejdsformer:
- Klasseundervisning
- Individuel opgaveløsning
- Gruppearbejde
- Skriftlige afleveringer
- Brug af IT-værktøjer til analyse og præsentation
PBL:
Eyda regnskab og nøgletal.
Pilgrim soliditet og likviditet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
VØ aflevering 2
|
23-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb 6 - CSR
Forløbets indhold og fokus:
- CSR-begrebet og virksomhedens samfundsansvar
- CSR-modeller; den tredobbelte bundlinje, Ashridge CSR aktiviteter, Carrols CSR-pyramide
- Begreberne shitstorm og greenwashing
- Kommunikation omkring CSR
- CSR-rapporten og hvornår CSR er lovpligtigt
- Beregning af indekstal
- Metode i at anvende miljøindekstal/miljøindikatorer til en analyse af virksomhedens miljøpåvirkning og sociale forhold.
- Bearbejdelse af kvantitative oplysninger og kvalitative oplysninger
Problemstillinger:
- Hvad dækker CSR begrebet over?
- Hvordan beskriver man en konkret virksomheds CSR-strategi med faglige begreber?
- Hvilke fordele og ulemper er der for virksomheden ved at kommunikerer åbent omkring deres CSR-strategi?
- Hvilke konkrete cases er der på virksomheder der er kommet i en shitstorm og har anvendt greenwashing, og hvorfor opstod situationen?
- Hvad er en miljøindikator?
- Hvordan analyseres man en virksomheds CSR indsats ud fra kvantitative oplysninger?
- Hvordan analyseres man en virksomheds CSR indsats ud fra kvalitative oplysninger?
Faglige mål:
- Afgøre hvilke forhold der har betydning for en virksomheds økonomi
- Fortolke og formidle informationer.
- Anvende virksomhedsøkonomiske modeller og forklare modellens forudsætninger
- Indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds økonomiske forhold og vurdere informationernes troværdighed og relevans.
- Udarbejde et virksomhedsøkonomisk ræsonnement
Kernestof:
- Rapportering
- CSR rapportering
- Analyse af virksomhedens CSR indsats
Anvendt materiale:
- Kapitel 17 og 18 Virksomhedsøkonomi, Systime; Hay, Frølich, Poulsen, Størup, Hassing.
- Diverse artikler.
- Podcast fra Aarhus BSS: "Socialt ansvar og verdensmålene m. Anne Ellerup Nielsen, 2019: https://bss.au.dk/aarhus-bss-nyheder/business-1/2019/socialt-ansvar-og-verdensmaal.
- "Signe Molde på udebane: Modebranchen", sæson 1 episode 3, 2020: https://www.dr.dk/drtv/se/signe-molde-paa-udebane_-hos-modebranchen_456485
- Digital handel - Videnscenterportalen: "Explainer video: Hvad er ESG?": https://videnscenterportalen.dk/dh/2023/07/05/explainer-video-hvad-er-esg/?mc_cid=90aa6f0d38&mc_eid=e2b811fe93
PBL:
Rynkeby - SBMC, ESG og analyse af CSR nøgletal.
Arbejdsformer:
- Tavle undervisning/oplæg
- Plenum dialog
- Gruppearbejde
- Informationssøgning om relevante cases, hvor man kan tale om shitstorm og/eller greenwashing.
- Casebaseret undervisning
- Opgaveløsning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
VØ Online undervisning 9. januar - Upload
|
09-01-2024
|
CSR - PBL - Rynkeby
|
04-04-2024
|
VØ aflevering 3
|
04-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb 7 - Logistik
Forløbets indhold og fokus:
- Redegøre for begreber som forsyningskæde, logistiksystem, logistisk effektivitet
- Returlogistik, produkters livsforløb og indholdet i en logistikanalyse
- Analysere og vurdere udviklingen i en virksomheds logistiske effektivitet
- CSR' s rolle i logistikstyringen
Faglige mål:
- identificere, formulere og løse problemer, der knytter sig til en virksomheds økonomiske forhold
- anvende virksomhedsøkonomiske modeller, herunder modeller til optimering, og forklare modellernes forudsætninger
- udarbejde et virksomhedsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række virksomhedsøkonomiske forhold i en given kontekst
- indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds økonomiske forhold og vurdere informationernes troværdighed og relevans
- fortolke og formidle informationer om virksomhedsøkonomiske forhold bredt og i samspil med andre fag
- udvælge og anvende relevante matematiske og digitale værktøjer.
Kernestof:
Optimering
– forsyningskæde og logistik
Anvendt materiale:
- Kapitel 24 og 29, Virksomhedsøkonomi, Systime; Hay, Frølich, Poulsen, Størup, Hassing.
- Operation X: Den brændende sandhed, video TV2, 2017.
- Salling Groups årsrapporter og CSR-rapporter.
Arbejdsformer:
-Klasseundervisning
-Projektarbejdsform med videofremlæggelser
-Skriftlig aflevering
-Brug af IT-værktøjer til analyse og præsentation
PBL:
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Salling Group projekt
|
16-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
36,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56043035304",
"T": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56043035304",
"H": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56043035304"
}