Holdet VI23.hhx.a.Ma - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution AABC
Fag og niveau Matematik B
Lærer(e) Katja Fly Tetevide, Sara Kjærsgaard Lorentzen
Hold VI23.hhx.a.Ma (VI 1a Ma, VI 2a Ma)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 #1 Lineære funktioner
Titel 2 #2 Eksponentielle funktioner
Titel 3 #3 Finansiel regning
Titel 4 #4 SO1
Titel 5 #5 Andengradspolynomier
Titel 6 #6 Beskrivende statistik
Titel 7 #7 Sandsynlighedsregning
Titel 8 #8 Binomialfordelingen og konfidensinterval
Titel 9 #9 Hypotesetest
Titel 10 #10 Polynomier og funktioner
Titel 11 #11 Differentialregning
Titel 12 #12 Lineær Programmering
Titel 13 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 #1 Lineære funktioner

Forløbets indhold og fokus:
Emnet lineære funktioner er gennemført i grundforløbet. Eleverne har arbejdet med emnet i hånden, hvor de har fået udleveret et kompendie og et hæfte.


Faglige mål:
Der arbejdes i dette forløb med følgende faglige mål:
- genkende og skifte mellem verbale, grafiske og symbolske repræsentationer af matematiske problemstillinger fra fagets indhold samt vurdere i hvilke tilfælde, de forskellige repræsentationsformer er hensigtsmæssige
- håndtere formler, herunder oversætte mellem matematisk symbolsprog og dagligt talt eller skrevet sprog samt anvende symbolsprog til løsning af problemer med matematisk indhold
- formidle matematiske metoder og resultater i et hensigtsmæssigt sprog
- gennemføre simple matematiske ræsonnementer og beviser
- beherske fagets mindstekrav.

Følgende kompetencer er i fokus:
- Kommunikationskompetence
- Ræsonnementskompetence
- Repræsentationskompetence
- Symbol- og formalismekompetence
- Modelleringskompetence


Kernestof:
Følgende kernestof:
- Koordinatsystem og punkter
- Begrebet funktion
- Den generelle forskrift for lineære funktioner
- Indtegne og aflæse en forskrift for lineære funktioner
- Ligningsløsning vha. beregning i hånden og aflæsning
- Nulpunkter
- Skæringspunkter: grafisk og ved beregning
- Bestemme forskrift for en lineær funktion ud fra 2 givne koordinatsæt
- Vækstegenskaber for lineære funktioner
- Definitionsmængde og værdimængde
- Modellering af lineære funktioner
- Stykkevis lineære funktioner
- Mindstekravsopgaver
- Beviset for at bestemme forskrift for en lineær funktion ud fra 2 givne koordinatsæt


Anvendt materiale:
Kompendie udarbejdet af undervisere på skolen

Mindstekravsopgaver

Videoer om emnet og mindstekravsopgaver tilgængeligt på: https://efif.sharepoint.com/sites/MatematikHHXViby?e=1%3A7ff15a0bd673480482cc88d68100fd9c


Arbejdsformer:
- Tavleundervisning
- Pararbejde
- Gruppearbejde
- Individuelt arbejde


Varighed:
38 lektioner (á 45 minutter)


Afleveringer:
Screening undervejs i forløbet om emnet
Screening af talblindhed vha. abacus

En emneopgave, som består af 3 dele:
1) Beskrivelse af lineære funktioner
2) Videobevis af formlen for a og b
3) Stykkevis lineære funktioner
Indhold
Omfang Estimeret: 38,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 #2 Eksponentielle funktioner

Forløbets indhold og fokus:
I forløbet startede vi med at introducerer selve funktionen, grafen og betydningen af a og b. Derefter skulle eleverne læse lidt omkring fordoblings- og halveringskonstanten, som vi efterfølgende gennemgik. Derudover har vi været omkring logaritmefunktioner, løsninger af ligninger grafisk og analytisk samt lavet nogle få beviser.


Faglige mål:
- Anvende relevante matematiske hjælpemidler: Geogebra som lommeregner og tegneprogram samt Excel til at lave regressioner
- Genkende og skifte mellem verbale, grafiske og symbolske repræsentationer: særligt grafisk, forskrift, tabelmæssige
- Gennemføre imple matematiske ræsonnementer og beviser
-  Håndtere formler, herunder oversætte mellem matematisk symbolsprog og dagligt talt eller skrevet sprog samt anvende symbolsprog til løsning af problemer med matematisk indhold
- Læse matematiske tekster
- Gennemføre modelleringer primært inden for samfundsvidenskab
- Formidle matematiske metoder og resultater i et hensigtsmæssigt sprog
- Beherske fagets mindstekrav


Kernestof:
- Grafen for en eksponentiel udvikling
- Betydningen af koefficienterne a og b
- Bestemmelse af forskrift for en eksponentiel funktion udfra to punkter og vha. geogebra
- Eksponentiel vækst
- Tilnærmelsesvis eksponentielle udviklinger (regression) samt vurdering om lineær eller eksponentiel vækst
- Logaritmefunktioner: den naturlige logaritme og titalslogaritmen
- Ligningsløsning: Løsning af eksponentielle ligninger og løsning af eksponentielle ligninger med to funktioner. Grafisk og analytisk.
- Fordobling og halveringskonstant.
- Bevis for bestemmelsen af koefficienterne a og b i forskriften for en eksponentiel funktion
- Bevis for fordoblingskonstanten (ikke i en emneopgave)
- xy-plot
- Kort om korrelationskoefficient og determinationskoefficient (fokus på tolkning af determinationskoefficient)
- Regneregler: potensregneregler, logaritmeregneregler, rødder


Anvendt materiale:
Brydensholt, Morten; Ebbesen, Grete Ridder; og Nielsen, Mads Bo (2016): Lærebog i matematik hhx 1. Systime. Link: https://laerebogimatematikhhx1.systime.dk/.
Følgende kapitler har været anvendt:
- Kapitel 3.3 (og tilhørende underkapitler): Eksponentielle funktioner
- Kapitel 3.5.2: Korrelationskoefficienten
- Kapitel 3.5.3: Lineære udviklinger
- Kapitel 3.5.4: Eksponentielle udviklinger
- Kapitel 1.2.5: Potenser og potensregneregler

Hansen, Hans Henrik; Weile, Johnny; Melin, Jytte, Nielsen, Ken Elmquist; og Poulsen, Niels Henrik (Første udgivelsesår 2017): Matematik C hhx. Systime A/S. Link: https://matematikchhx.systime.dk/?id=1
- Kapitel 3.6 Fordoblings- og halveringskonstant (kun opgaver)

Mindstekravsopgaver

Videoer om emnet og mindstekravsopgaver tilgængeligt på: https://efif.sharepoint.com/sites/MatematikHHXViby?e=1%3A7ff15a0bd673480482cc88d68100fd9c



Arbejdsformer:
- Tavleundervisning
- Pararbejde
- Gruppearbejde
- Individuelt arbejde


It:
- Excel
- Geogebra (også online her: https://www.geogebra.org/classic?lang=da)
- Wordmat


Varighed:
26-30 lektioner (á 45 minutter)


Afleveringer:
En emneopgave som består af 2 dele:
1) Videobevis af formlen for a og b
2) Skriftlig emneopgave om forskriften, grafen, koefficienternes betydning, løsning af eksponentielle funktioner, procentvis vækst, fordoblings- og halveringskonstanten.

Indhold
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 #3 Finansiel regning

Forløbets indhold og fokus:
I forløbet arbejdede vi med først at se på regnefærdigheder, herunder procentregning, overslagsregning og så noget nyt i form af indekstal.
Vi gik dernæst i gang med K-formlerne og rentebegreberne, inden vi bevægede os over til annuitetsformlerne og restgældsformlen.


Faglige mål:
Disse faglige mål har vi særligt haft fokus på:
- beherske fagets mindstekrav.
- håndtere formler, herunder oversætte mellem matematisk symbolsprog og dagligt talt eller skrevet sprog samt anvende symbolsprog til løsning af problemer med matematisk indhold
- gennemføre simple matematiske ræsonnementer og beviser
- gennemføre modelleringer, primært inden for samfundsvidenskabelige og økonomiske fagområder, ved anvendelse af variabelsammenhænge, finansielle modeller og have forståelse af modellens begrænsninger og forudsætninger
- formidle matematiske metoder og resultater i et hensigtsmæssigt sprog
- håndtere formler, herunder oversætte mellem matematisk symbolsprog og dagligt talt eller skrevet sprog samt anvende symbolsprog til løsning af problemer med matematisk indhold


Kernestof:
- Procentregning
- Sammensat rentesregning, forskrift for lån af penge - kapitalfremskrivningsformlen samt omskrivninger af denne.
- Bevis for Kn-formlen
- Sammenhæng mellem rentesregning og eksponentiel udvikling.
- Rentesregning: beregning af rente ved lån, herunder pålydende rente, terminsrente, årlig effektiv rente, gennemsnitlig rente og kort om ÅOP
- Fremtidsværdi af en annuitet: Opsparingsformel og omskrivninger af den.
- Bevis for opsparingsformlen An
- Nutidsværdi af en annuitet: Gældsformel og omskrivning af den
- Bevis for nutidsværdien A0
- Bestemmelse af restgæld for et annuitetslån på et givet tidspunkt.
- Udfærdigelse af amortisationsplan i regneark (Excel)


Anvendt materiale:
Brydensholt, Morten; Ebbesen, Grete Ridder; og Nielsen, Mads Bo (2016): Lærebog i matematik hhx 1. Systime. Link: https://laerebogimatematikhhx1.systime.dk/. Følgende kapitler har været anvendt:
- Kapitel 4. Finansiel regning
- Kapitel 1.5 Indekstal
- Kapitel 1.2.8 Overslagsregning

Thrane, Jane; Haastrup, Rikke; Halling, Svend-Erik og Kjærgaard, Jens (2012): plus 1 hhx (eux). Link: https://plushhx1.systime.dk/. Følgende kapitler har været anvendt:
- Kapitel 6.5 Finans diverse*

Mindstekravsopgaver

Hansen, Hans Henrik; Weile, Johnny; Melin, Jytte, Nielsen, Ken Elmquist; og Poulsen, Niels Henrik (Første udgivelsesår 2017): Matematik C hhx. Systime A/S. Link: https://matematikchhx.systime.dk/?id=1
- Kapitel 4. Finansiel regning (kun opgaver)
Bregendal, Peter; Schmidt, Simon Nitschky; Vestergaard, Lars (2005): Mat C hhx. Systime, 1. udgave (fysisk udgave). Følgende kapitel har været anvendt:
- Kapitel 1. Tal og mængder. (side 45-50)

Videoer om emnet og mindstekravsopgaver tilgængeligt på: https://efif.sharepoint.com/sites/MatematikHHXViby?e=1%3A7ff15a0bd673480482cc88d68100fd9c



Arbejdsformer:
- Tavleundervisning
- Pararbejde
- Gruppearbejde
- Individuelt


It:
- Excel
- Geogebra (også online her: https://www.geogebra.org/classic?lang=da)
- Wordmat


Varighed:
32 lektioner (á 45 minutter)


Afleveringer
En emneopgave som består af 3 dele:
1) Skriftlig emneopgave om emnet
2) Videobevis af An-formlen
3) Fremlæggelse af tidligere eksamensopgave (april 2022, opgave 1)
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3 Videoaflevering finansiel regning 04-02-2024
5 Projekt finansiel regning 08-02-2024
Omfang Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 #4 SO1

Forløbets fokus og indhold:
Forløbet var en tværfagligt forløb, hvor projektfagene i form af samfundsfag, matematik og informatik var de primære fag. Emnet var Digitalisering i Aarhus Kommune. Her skulle de arbejde med en af følgende opgaver:
Opgave 1: Deltagelsesdemokrati: Kan teknologiske løsninger få flere unge til at deltage i demokratiet?
Opgave 2: Infrastruktur: Kan teknologiske løsninger optimere trafikken i Århus?
Opgave 3: Ældre og teknologi: Kan teknologiske løsninger løse problemet med mangel på arbejdskraft i sektoren?


Faglige mål:
De faglige mål i fokus:
Analyse af en problemstilling med forskellige fag
Udvælge og behandle relevant faglig information
Formidle flerfaglige problemstillinger og resultater mundtligt og skriftligt
Beherske mundtlige og skriftlige fremstillingsformer
Bruge samfundsfaglige fagbegreber, herunder økonomiske og sociologiske.
Bruge database (Danmarks statistik med flere)
Anvende og reflektere over lineære og eksponentielle regressionsmodeller
Formidle matematiske metoder og resultater
Udarbejde et it-system som løsning på et problem ved bl.a. at designe it-systemets brugergrænseflade og interaktion
Redegøre for og kategorisere innovative it-systemer



Kernestof:
Regression - lineær og eksponentiel regression
Lineære funktioner - tolkning af koefficienterne
Eksponentielle funktioner - tolkning af koefficienterne
Udtræk fra databaser


Anvendt materiale:
Materiale tilgængeligt på Elevintra


Arbejdsformer:
- Projektarbejde
- Fremlæggelse
- Skriftligt arbejde


It:
- Excel
- Geogebra (også online her: https://www.geogebra.org/classic?lang=da)
- Wordmat


Varighed:
3 hele projektdage + 4 lektioner (á 45 minutter)


Afleveringer:
Eleverne skulle lave forskellige afleveringer til de forskellige fag. I matematik skulle de aflevere følgende:
- Skriftlig opgave omkring regressioner
- Projektplan + logbog
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 #5 Andengradspolynomier

Forløbets indhold og fokus:
Forløbet havde et induktivt udgangspunkt, hvor eleverne skulle arbejde med at undersøge parablen og dens form. Vi samlede efterfølgende op på dette, hvorefter vi arbejdede mere deduktivt med toppunktsformlen, diskriminantformlen mv.


Faglige mål:
I følgende forløb har vi arbejdet med følgende faglige mål:
anvende relevante matematiske hjælpemidler, herunder CAS og matematikprogrammer, til løsning af givne matematiske problemer. Endvidere kunne benytte it til beregninger og undersøgelser af udtryk
- genkende og skifte mellem verbale, grafiske og symbolske repræsentationer af matematiske problemstillinger fra fagets indhold samt vurdere i hvilke tilfælde, de forskellige repræsentationsformer er hensigtsmæssige
- gennemføre simple matematiske ræsonnementer og beviser
- håndtere formler, herunder oversætte mellem matematisk symbolsprog og dagligt talt eller skrevet sprog samt anvende symbolsprog til løsning af problemer med matematisk indhold
- læse matematiske tekster
- gennemføre modelleringer, primært inden for samfundsvidenskabelige og økonomiske fagområder, ved anvendelse af variabelsammenhænge, vækstbetragtninger, statistiske databehandlinger eller finansielle modeller og have forståelse af modellens begrænsninger og forudsætninger
- formidle matematiske metoder og resultater i et hensigtsmæssigt sprog
- beherske fagets mindstekrav.


Kernestof:
- Grundbegreber
- Toppunkt og symmetriakse (beviset sprunget over i 1.g)
- Andengradsligninger, c=0, b=0, diskriminantmetoden
- Nulpunkter
- Faktorisering
- Kvadratsætninger og nulreglen
- Funktionsanalyse: nulpunkt og toppunkt, definitionsmængde, monotoniforhold (aflæst), ekstrema, fortegnsvariation (aflæst), værdimængde
- Anvendelse af andengradsfunktioner i økonomiske sammenhænge
- Beviset for diskriminantmetoden
- Bevis for toppunktsformlen

Derudover:
- Regningsarternes hierarki og reduktion

Supplerende stof: kvadratkomplettering (frivilligt)


Anvendt materiale:
Materiale:
Brydensholt, Morten; Ebbesen, Grete Ridder; og Nielsen, Mads Bo (2016): Lærebog i matematik hhx 1. Systime. Link: https://laerebogimatematikhhx1.systime.dk/. Følgende kapitler har været anvendt:
- Kapitel 5: Andengradspolynomier. Bemærk afsnit 5.3.2 kun supplerende for dem, som var interesserede i at blive udfordret lidt ekstra)
- Kapitel 1.2.1: Regningsarterne
- Kapitel 1.2.2: Parenteser
- Kapitel 1.2.4: Kvadratsætningerne
- Kapitel 1.3.2: Nulreglen

Hansen, Hans Henrik; Melin, Jytte; Nielsen, Ken Elmquist; Poulsen, Niels Henrik og Weile, Johnny (2017): Matematik C hhx. Link: https://matematikchhx.systime.dk/. Følgende kapitler har været anvendt:
- Kapitel 6.5 Funktionsanalyse
- Kapitel 6.7 Anvendelse af andengradspolynomier


Thrane, Jane; Haastrup, Rikke; Halling, Svend-Erik og Kjærgaard, Jens (2012): plus 1 hhx (eux). Link: https://plushhx1.systime.dk/. Følgende kapitler har været anvendt til opgaver:
- Kapitel 7 Andengradspolynomiet

Videoer om emnet og mindstekravsopgaver tilgængeligt på: https://efif.sharepoint.com/sites/MatematikHHXViby?e=1%3A7ff15a0bd673480482cc88d68100fd9c

Mindstekravsopgaver i emnet fra faggruppen



Arbejdsformer:
- Tavleundervisning
- Pararbejde
- Gruppearbejde
- Individuelt


It:
- Excel
- Geogebra (også online her: https://www.geogebra.org/classic?lang=da)
- Wordmat


Varighed:
26 lektioner (á 45 minutter)


Afleveringer:
En emneopgave som består af 2 dele:
1) Videobevis for diskriminantformlen i grupper
2) Emneopgave om andengradspolynomier i grupper
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
6 Videoaflevering andengradspolynomier 12-04-2024
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 #6 Beskrivende statistik

Forløbets indhold og fokus:
Forløbet har været struktureret omkring gruppearbejde, hvor eleverne ud fra udarbejdede videoer har skullet arbejde med beskrivende statistik. Hver lektion er sluttet af med en opsamling. Forløbet blev afsluttet med en præsentation af en tidligere projektopgave i grupper.


Faglige mål:
Følgende faglige mål har været i fokus:
- anvende relevante matematiske hjælpemidler, herunder CAS og matematikprogrammer, til løsning af givne matematiske problemer. Endvidere kunne benytte it til beregninger og undersøgelser af udtryk
- genkende og skifte mellem verbale, grafiske og symbolske repræsentationer af matematiske problemstillinger fra fagets indhold samt vurdere i hvilke tilfælde, de forskellige repræsentationsformer er hensigtsmæssige
- håndtere formler, herunder oversætte mellem matematisk symbolsprog og dagligt talt eller skrevet sprog samt anvende symbolsprog til løsning af problemer med matematisk indhold
- gennemføre modelleringer, primært inden for samfundsvidenskabelige og økonomiske fagområder, ved anvendelse af statistiske databehandlinger og have forståelse af modellens begrænsninger og forudsætninger
- formidle matematiske metoder og resultater i et hensigtsmæssigt sprog
- beherske fagets mindstekrav


Kernestof:
Følgende kernestof har vi arbejdet med
- Beskrivende statistik af numeriske data
- Konstruktion af tabeller
- Grafisk præsentation af data
- Konstruktion af frekvenstabel
- Bestemmelse af hyppighed
- Grafisk illustration: pindediagram, histogram og sumkurve
- Bestemmelse af mindste-/størsteværdi, variationsbredde, typetal/-interval, median, kvartilsæt, kvartilafstand, gennemsnit, SAK, varians, standardafvigelse/spredning, kvartiler og fraktiler


Anvendt materiale:
Brydensholt, Morten; Ebbesen, Grete Ridder; og Nielsen, Mads Bo (2016): Lærebog i matematik hhx 1. Systime. Link: https://laerebogimatematikhhx1.systime.dk/.
Følgende kapitler har været anvendt:
- Kapitel 2. Statistik

Statistik-ark fra wordmat. Tilgængeligt på TEAMS.

Videoer udarbejdet af faggruppen. Tilgængeligt på TEAMS

Videoer om emnet og mindstekravsopgaver tilgængeligt på: https://efif.sharepoint.com/sites/MatematikHHXViby?e=1%3A7ff15a0bd673480482cc88d68100fd9c

Mindstekravsopgaver udarbejdet af faggruppen


Arbejdsformer:
- Tavleundervisning
- Gruppearbejde
- Projektarbejde


It:
- Excel
- Geogebra (også online her: https://www.geogebra.org/classic?lang=da)
- Wordmat


Varighed:
16 lektioner (á 45 minutter)


Afleveringer:
Forløbet blev afsluttet med et lille projekt omkring en tidligere fremlæggelse, hvor eleverne efterfølgende har skullet præsentere.
Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 #7 Sandsynlighedsregning

Forløbets indhold og fokus:
Forløbet har været struktureret omkring gruppearbejde og faglig læsning, hvor eleverne har arbejdet med sandsynlighedsregning via. et kompendie.


Faglige mål:
Følgende faglige mål har været i fokus:
- genkende og skifte mellem verbale, grafiske og symbolske repræsentationer af matematiske problemstillinger fra fagets indhold samt vurdere i hvilke tilfælde, de forskellige repræsentationsformer er hensigtsmæssige
- håndtere formler, herunder oversætte mellem matematisk symbolsprog og dagligt talt eller skrevet sprog samt anvende symbolsprog til løsning af problemer med matematisk indhold
- formidle matematiske metoder og resultater i et hensigtsmæssigt sprog
- beherske fagets mindstekrav



Kernestof/underemner:
- Grundlæggende sandsynlighedsbegreber
- Mængdelære og hændelser
- "bevis" for komplementær og foreningshændelsen
- Betingede sandsynligheder
- Uafhængighed

Materiale
Eget kompendie findes på klassens teams

Geogebra (også online her: https://www.geogebra.org/classic?lang=da)

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 #8 Binomialfordelingen og konfidensinterval

Forløbets indhold og fokus:
I forløbet arbejdede vi med den grundlæggende forståelse for notationen i binomialfordelingen, hvorefter vi beregnede punktsandsynligheder både ved hjælp af formel og GeoGebra. Til slut arbejdede vi med konfidensinterval for andel for at undersøge binomialfordelingens betydning i praksis.


Faglige mål:
Disse faglige mål har vi særligt haft fokus på:
- anvende relevante matematiske hjælpemidler, herunder CAS og matematikprogrammer, til løsning af givne matematiske problemer. Endvidere kunne benytte it til beregninger og undersøgelser af udtryk.
- håndtere formler, herunder oversætte mellem matematisk symbolsprog og dagligt talt eller skrevet sprog samt anvende symbolsprog til løsning af problemer med matematisk indhold
- gennemføre modelleringer, primært inden for samfundsvidenskabelige og økonomiske fagområder, ved anvendelse af variabelsammenhænge, vækstbetragtninger, statistiske databehandlinger eller finansielle modeller og have forståelse af modellens begrænsninger og forudsætninger
- formidle matematiske metoder og resultater i et hensigtsmæssigt sprog  - beherske fagets mindstekrav.


Underemner
- Kombinatorik og binomialkoefficient
- Stokastisk variabel
- Krav til binomialfordelingen samt notation for binomialfordelingen
- Formlen til beregning af punktsandsynligheder i en binomialfordeling
- Bestemmelse af middelværdi og spredning i en binomialfordeling
-  Brug af GeoGebra til at beregne punktsandsynligheder
- Konfidensinterval for sandsynlighedsparameteren p. Der arbejdes med nogle konkrete datasæt, hvor eleverne skal beregne den ”sande andel” vha. et punktestimat og et intervalestimat.
- Lidt om normalfordelingen (gausskurver og z-konstanten)


Materiale:
Lærebog i matematik hhx 2: kap. 7.4, kap. 7.5,  kap. 9 og kap. 9.1
https://laerebogimatematikhhx2.systime.dk/

GeoGebra (også online: https://www.geogebra.org/classic)




Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Virtuel undervisning 9.10 09-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 #9 Hypotesetest

Forløbets indhold og fokus:
I forløbet arbejdede vi med forståelsen af statistiske metoder, hypotesetest generelt og fejltyper. Der tages udgangspunkt i en uafhængighedstest med et konkret eksempel til at forklare teori og fremgangsmåde. Forløbet afsluttes med et gruppearbejde relateret til SO2-forløb i AØ om bæredygtighed. Her arbejdede eleverne i matematik med en gammel spørgeskemaundersøgelse om unges tøjvaner som de analyserede og udarbejdede matematiske tests omkring. Forløbet mundede ud i en gruppefremlæggelse af deres resultater.


Faglige mål:
Disse faglige mål har vi særligt haft fokus på:
- anvende relevante matematiske hjælpemidler, herunder CAS og matematikprogrammer, til løsning af givne matematiske problemer. Endvidere kunne benytte it til beregninger og undersøgelser af udtryk.
- håndtere formler, herunder oversætte mellem matematisk symbolsprog og dagligt talt eller skrevet sprog samt anvende symbolsprog til løsning af problemer med matematisk indhold
- gennemføre modelleringer, primært inden for samfundsvidenskabelige og økonomiske fagområder, ved anvendelse af variabelsammenhænge, vækstbetragtninger, statistiske databehandlinger eller finansielle modeller og have forståelse af modellens begrænsninger og forudsætninger
- formidle matematiske metoder og resultater i et hensigtsmæssigt sprog  - beherske fagets mindstekrav.


Underemner
- Hypoteser generelt
- Fejltyper, statistiske metoder og repræsentativitet
- Test for uafhængighed
- Beregning af forventede værdier
- Beregning af afvigelser og teststørrelsen
- Kort præsentation af Chi-i-anden som en stokastisk sandsynlighedsmodel
- Finde sandsynligheder i chi-i-anden fordelingen
- Konkluderer på hypotesen ud fra p-værdi og kritisk værdi


Materiale:
Eget kompendium findes i klassens Teams mappe

Geogebra (også online her: https://www.geogebra.org/classic?lang=da)
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SO2 præsentation Matematik 22-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 10 #10 Polynomier og funktioner

Forløbets indhold og fokus:
Forløbet fokuserede på grundlæggende egenskaber og tendenser ved polynomier af højere grad samt hvordan disse kan relateres til elevernes viden om funktioner af 1. og 2. grad. Derudover arbejdede vi med funktionsanalyse trin 1-3 (nulpunkter og fortegnsvariation) samt regneregler for funktioner.


Faglige mål:
Disse faglige mål har vi særligt haft fokus på:
- genkende og skifte mellem verbale, grafiske og symbolske repræsentationer af matematiske problemstillinger fra fagets
indhold samt vurdere i hvilke tilfælde, de forskellige repræsentationsformer er hensigtsmæssige
- håndtere formler, herunder oversætte mellem matematisk symbolsprog og dagligt talt eller skrevet sprog samt anvende
symbolsprog til løsning af problemer med matematisk indhold
- beherske fagets mindstekrav


Underemner
- Grundlæggende egenskaber og begreber ved polynomier
- Regning med funktioner
- Funktionsanalyse (Dm, nulpunkter og fortegnsvariation)
- Sammensat funktion (supplerende materiale)

Materiale:
Lærebog i Matematik HHX 2: Kap. 2.1, 2.2, 6.1 og 6.3:
https://laerebogimatematikhhx2.systime.dk/?id=147

Geogebra (også online her: https://www.geogebra.org/classic?lang=da)


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 #11 Differentialregning

Forløbets indhold og fokus:
Forløbet har været struktureret omkring tavleundervisning med inddragelse af summepar og opgaveregning. Der har været fokus på den geometriske forståelse af differentialkvotient som tangentens hældning samt anvendelse af de korrekte matematiske begreber relateret til emnet.


Faglige mål:
Følgende faglige mål har været i fokus:
- genkende og skifte mellem verbale, grafiske og symbolske repræsentationer af matematiske problemstillinger fra fagets indhold samt vurdere i hvilke tilfælde, de forskellige repræsentationsformer er hensigtsmæssige
- håndtere formler, herunder oversætte mellem matematisk symbolsprog og dagligt talt eller skrevet sprog samt anvende symbolsprog til løsning af problemer med matematisk indhold
- gennemføre simple matematiske ræsonnementer og beviser
- formidle matematiske metoder og resultater i et hensigtsmæssigt sprog
- beherske fagets mindstekrav
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag



Kernestof:
- funktionsbegrebet; repræsentationsformer, definitions- og værdimængde, nulpunkter og fortegnsvariation, monotoniforhold og ekstrema  
- grundlæggende differentialregning; polynomier, sammenhæng mellem differentialkvotient monotoniforhold og ekstrema, differenskvotient, overgang fra sekant til tangent

Emner i rækkefølge:
- Definition af differentialkvotient (herunder matematisk argument/bevis)
- Differentiation af polynomier, lineære funktioner og konstant funktioner
- Regneregler for differentialkvotienter (+, - , konstant)
- Tretrinsreglen anvendt på andengradsfunktioner
- Tangentens ligning (inkl. bevis)
- Monotoniforhold og ekstrema
- Optimering indenfor økonomi vha. differentialregning

Materiale
Lærebog i Matematik HHX 2 kap. 4 og kap. 5.1, 5.2 og 5.4: https://laerebogimatematikhhx2.systime.dk/?id=133

Matematik B HHX kap. 3.1: https://matematikbhhx.systime.dk/?id=185

Geogebra (også online her: https://www.geogebra.org/classic?lang=da)
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Video: Differentialkvotient 19-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 #12 Lineær Programmering

Forløbets indhold og fokus:
Forløbet har været struktureret omkring selvstændigt arbejde ud fra kompendie med teori-gennemgange og opgaver. Klassen har kunnet vælge mellem tavle-gennemgange eller læse selv til at få forklaret de forskellige dele af emnet.


Faglige mål:
Følgende faglige mål har været i fokus:
- anvende relevante matematiske hjælpemidler, herunder CAS og matematikprogrammer, til løsning af givne matematiske problemer
- formidle matematiske metoder og resultater i et hensigtsmæssigt sprog
- beherske fagets mindstekrav
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag



Kernestof:
- optimering af lineære funktioner i to variable
- Følsomhedsanalyse som supplerende materiale

Emner i rækkefølge:
- Intro til lineær programmering og sammenhæng med fagbegreber kendt fra virksomhedsøkonomi
- Opstilling af begrænsninger og regning med uligheder
- Funktioner i to variable og kriteriefunktion
- Polygonområde og niveaulinjer
- Argument for hvorfor niveaulinjer er parallelle
- Metode til at løse maksimerings- og minimeringsproblemer
- Følsomhedsanalyse

Materiale:
Eget kompendie lagt på Teams

Geogebra (også online her: https://www.geogebra.org/classic?lang=da)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Eksamensprojekt

Eleverne arbejder individuelt med det obligatoriske eksamensprojekt i Matematik B
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer