Holdet VI23.hhx.f.Ma - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution AABC
Fag og niveau Matematik B
Lærer(e) Bjarne Dalgaard Hansen
Hold VI23.hhx.f.Ma (VI 1f Ma, VI 2f Ma)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 #2 Eksponentielle udviklinger
Titel 2 #3 Finansiel regning
Titel 3 #4 Regression til SO1
Titel 4 #5 Andengradspolynomier
Titel 5 #6 Lineær Programmering (1g)
Titel 6 #6 Lineær Programmering (2g)
Titel 7 #7 Beskrivende statistik
Titel 8 #8 Sandsynlighedsregning
Titel 9 #9 Binomialfordelingen og estimation af en andel
Titel 10 #10 Hypotesetest
Titel 11 #11 Nulpunkter og fortegn
Titel 12 #12 Differentialregning
Titel 13 #13 Eksamensprojekt
Titel 14 #14 Krumningsforhold (supplerende stof)
Titel 15 #15 Eksamenstræning (mundtlige spørgsmål)
Titel 16 #16 Lovlige hjælpemidler til mundtlig eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 #2 Eksponentielle udviklinger

Grundlæggende Regnefærdigheder, procentregning, regningsarternes hierarki, reduktion, regler for regning med potenser og rødder, logaritmer.

Grundlæggende funktionskendskab; eksponentielle funktioner.
Forskrift, koefficienternes betydning, grafen, Dm(f) og Vm(f), f er voksende (a > 1) eller f er aftagende (0 < a < 1), procentvis vækst
(a-1)*100%, formlerne for a og b gennem 2 givne punkter (LAVES SOM EN VIDEO)

Ligningsløsning; analytisk, grafisk og ved hjælp af it.
Anvendelse af logaritmeregneregel til at løse en ligning.
log(a^x) = x*log(a).
Bestemme x-værdien til skæringspunkt mellem 2 udviklinger ved ligningsløsning.
Anvendelse af GeoGebra til grafiske løsninger.
Beregne enten fordoblingskonstant T2 = ln(2)/ln(a) eller halveringskonstant T½ = ln(½)/ln(a), og kunne tolke dette tal.

xy-plot af datamateriale samt karakteristiske egenskaber ved lineære og eksponentielle sammenhænge samt anvendelse af regression, korrelationskoefficient, determinationskoefficient.
Om korrelation og kausalitet.
At kunne anvende modellen til prognoser.
Faldgruber ved eksempel.
I SO1 skal eleverne anvende deres viden om lineære og eksponentielle sammenhænge.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Afl 1 Eksponentielle funktioner 28-11-2023
Afl 2 Eksponentielle funktioner 14-12-2023
EMNE: Eksponentielle funktioner 19-12-2023
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 #3 Finansiel regning

Finansiel regning; rente- og annuitetsregning, amortisering og restgældsbestemmelse

K-formler - med beviser for Kn, K0, r og n
A-formler - med beviser for An, y og n, A0, y og n

Rentebegreber: Nominel rente, gennemsnitlige rente, effektiv rente, ÅOP.

Beregning af restgæld.

Amortisationsplan for et annuitetslån - herunder anvendelse af Excel. Sammenhæng i planen. Ydelse = rentedel + afdragsdel / restgæld.

Materialer:
Kap 4 i hhx1: https://laerebogimatematikhhx1.systime.dk/?id=p244

Egne materialer.

Opgaver.

Emneopgave: Om beregninger af ydelse i et annuitetslån (boligkøb), restgældsberegninger, diskussion af afdragsfrihed og variabelt forrentede lån. Fremlæggelse af projekt i grupper.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 #4 Regression til SO1

xy-plot af datamateriale samt karakteristiske egenskaber ved lineære og eksponentielle sammenhænge samt anvendelse af regression,
korrelationskoefficient, determinationskoefficient.

Om korrelation og kausalitet.

At kunne anvende modellen til prognoser.
Faldgruber ved eksempel.

I SO1 (ugerne 8-12) skal eleverne anvende deres viden om lineære og eksponentielle sammenhænge.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 #5 Andengradspolynomier

Grundlæggende funktionskendskab
Andengradspolynomier.
Funktionsbegrebet
Repræsentationsformer
Definitions- og værdimængde
Nulpunkter
Monotoniforhold og toppunkt

Ligningsløsning; analytisk, grafisk og ved hjælp af it.

Forskrift.
Graf
Betydning af a, b og c.

Nulpunkter: 4 typer: (1) b = 0, (2) c = 0, (3) generelle andengradsligning og (4) faktoriserede ligninger - med bevis for de 4 typer.

Differentialkvotienten.
f-mærke for x^2, ax^2 og ax^2 + bx + c.
Toppunkt (med bevis) vha. f-mærkes nulpunkt.

Monotoniforhold og ekstrema ud fra en grafisk aflæsning og ud fra beregning af toppunkt x = -b/(2a).


EMEOPGAVE: Nulpunkter og beviset for nulpunktsformlen / differentialregning og bevis for toppunkt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 #6 Lineær Programmering (1g)

Lineær programmering - hvad er formålet?
Optimering under knappe ressourcer.

EX: Produktion af køkkenstole og hvilestole

Gennemgang af algoritmen i metoden.
(1) Definere variable
(2) Opstille uligheder (begrænsninger i produktion)
(3) Indtegne disse begrænsninger i et polygonområde vha. GeoGebra
(4) Opstille kriteriefunktion f(x,y) = ax + by
(5) Definere niveaulinjer N(t): f8x,y) = t
(6) Lave en skyder i GeoGebra og parallelforskyde niveaulinjer
(7) Aflæse det optimale punkt (gerne også beregne dette vha. ligningsløsning).
(8) Indsætte det optimale punkt i kriteriefunktionen f(x,y).
(9) Konkludere på opgaven.

Materialer:
kap 1 (dog ikke 1.7) i hhx2: https://laerebogimatematikhhx2.systime.dk/?id=p122

Videogennemgang af de enkelte punkter i algoritmen.

Der arbejdes med et par opgaver - herunder et par af opgaverne fra tidligere eksamenssæt.

Fokus på beregning af skæringspunkter ved 2 ligninger med 2 ubeknedte.
Fokus på niveaulinjer (at disse er parallelle og benyttes til at udpege det optimale punkt).

Vi har ikke nået MINIMERING i 1.g.

Emneopgave: Gennemgå algoritmen i metoden og forklar en opgave udførligt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 #6 Lineær Programmering (2g)

Lineær programmering - REPETITION fra 1.g
Optimering under knappe ressourcer.

EX: Produktion af køkkenstole og hvilestole

Gennemgang af algoritmen i metoden.
(1) Definere variable
(2) Opstille uligheder (begrænsninger i produktion)
(3) Indtegne disse begrænsninger i et polygonområde vha. GeoGebra
(4) Opstille kriteriefunktion f(x,y) = ax + by
(5) Definere niveaulinjer N(t): f8x,y) = t
(6) Lave en skyder i GeoGebra og parallelforskyde niveaulinjer
(7) Aflæse det optimale punkt (gerne også beregne dette vha. ligningsløsning).
(8) Indsætte det optimale punkt i kriteriefunktionen f(x,y).
(9) Konkludere på opgaven.

Materialer:
kap 1 (dog ikke 1.7) i hhx2: https://laerebogimatematikhhx2.systime.dk/?id=p122

Videogennemgang af de enkelte punkter i algoritmen.

Der arbejdes med et par opgaver - herunder et par af opgaverne fra tidligere eksamenssæt.

Fokus på beregning af skæringspunkter ved 2 ligninger med 2 ubekendte.
Fokus på niveaulinjer (at disse er parallelle og benyttes til at udpege det optimale punkt).

Kort om minimering, hvor ulighederne vender omvendt. Ellers er metoden den samme.

Følsomhedsanalyse

Emneopgave: Gennemgå algoritmen i metoden og forklar en opgave udførligt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 #7 Beskrivende statistik

Statistik; beskrivende statistik, udtræk af data fra databaser, konstruktion af tabeller og grafisk præsentation af data, repræsentative undersøgelser.

https://laerebogimatematikhhx1.systime.dk/?id=121
Kap 2 Statistik.

Ugrupperede data:
Optællinger af hyppighed, beregning af frekvens, summeret frekvens.
Pindediagram, trappediagram og boxplot.
Deskriptorer - med særlig fokus på kvartilsæt, gennemsnit, varians og spredning.
Øvrige deskriptorer såsom: mindste og største værdi, typetal, variationsbredde, kvartilafstand skal også kendes.
Outliers: Ekstreme observationer eller fejl - kan disse påvirke resultaterne af en undersøgelse?

Grupperede data:
Intervaller, optællinger af hyppighed, beregning af frekvens, summeret frekvens.
Søjlediagram, sumkurve og boxplot.
Deskriptorer - med særlig fokus på kvartilsæt, gennemsnit, varians og spredning.
Øvrige deskriptorer såsom: mindste og største værdi, typeinterval, variationsbredde, kvartilafstand skal også kendes.

Materialer:
Arbejde med forskellige datasæt i Excel.
Kap 2 i hhx1: https://laerebogimatematikhhx1.systime.dk/?id=p121

Emneopgave: Sammenligning af datasæt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 #8 Sandsynlighedsregning

Grundlæggende sandsynlighedsregning / Binomialfordeling

Kompendium i mængdelære udleveret på papir.

Begreber og regneregler inden for grundlæggende sandsynlighedsregning - herunder krav til sandsynligheder,
Hændelse
Komplementær hændelse - og regneregel
Fælleshændelse - især regnereglen for uafhængige hændelser
Foreningshændelse

Betingede sandsynligheder.
Definition af en betinget sandsynlighed.
Loven om total sandsynlighed.
Bayes omvendingsregel
Uafhængige hændelser.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sæt 3 Beskrivende statistik del 2 08-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 #9 Binomialfordelingen og estimation af en andel

Diskrete stokastiske variable
Middelværdi, varians og spredning.

Bernouilli forsøg, som kan gentages n gange, uafhængige af hinanden og identiske.

X ~ b(n,p)
n = antalsparameter
p = sandsynlighedsparameter

Punktsandsynlighed P(X = r) - formel med bevis

Kumulerede sandsynligheder P(X <= r), etc.

Opgaver om Binomialfordelingen

Estimation af p vha. punktestimatet "p-hat".

Approksimation af en Binomialfordeling til en Normalfordeling - grafisk forståelse via GeoGebras sandsynlighedsregner.
Fraktiler i Z-fordeling.

Konfidensinterval for en andel p.

Statistiske usikkerhed i meningsmålinger.

Materialer:
GeoGebra sandsynlighedsregner.

Egne noter.

Kap 7.5-7.7 i hhx2: https://laerebogimatematikhhx2.systime.dk/?id=p163
Kap 9.1 i hhx2: https://laerebogimatematikhhx2.systime.dk/?id=p144

Udvalgte opgaver.

Emneopgave: Gennemgang af Binomialfordeling, opslag af sandsynligheder og videogennemgang af beviset for P(X=r)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
EMNE Sandsynlighedsregning 09-11-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 #10 Hypotesetest

Chi-i-anden test for uafhængighed

Restsalen: Type I fejl og type II fejl
H0 og H1
Acceptere H0 / forkaste H0
Uafhængighed hvad betyder det?
Observerede antal, forventede antal, bidrag til teststørrelse
Især anvendelse af uafhængighed mellem hændelser benyttes til at bestemme de forventede antal.
Chi-i-anden fordeling, critical value og forkast-område for et givet signifikansniveau "alpha".
Beslutningsregel for at forkaste H0.
p-værdi for testet

SO2: Anvendelse af hypotesetest i forbindelse med afsætning/matematik

Materialer:
Der arbejdes med eksemplet Mediemonitor.
Videogennemgang af eksemplet.

Der arbejdes i grupper med forskellige opgaver fra mat B/A eksamenssæt om aktuelle emner, fx. Corona, mobilvaner ved bilkørsel (ud fra en artikel), økologi, etc.

Grupper fremlægger forskellige opgaver for hinanden, som de øvrige grupper ikke lavede. de skal så formidle deres arbejde, så de andre kan forstå resultaterne.

I SO2 arbejdes med bæredygtighed med matematik som temafag.

Emneopgave: En gennemgang af en opgave fra deres gruppearbejde
Gruppefremlæggelse af sættet fra sommeren 2023
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
EMNE Binomialfordelingen 03-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 #11 Nulpunkter og fortegn

Polynomier af n'te grad

Introduktion til begreberne nulpunkter og fortegn via grafiske betragtninger.

Nulpunkter: For polynomier af højere grad arbejdes primært med polynomier med konstantled = 0, så der kan faktoriseres en passende potens af x.

Fortegnsvariation: Der arbejdes med fortegnsundersøgelse via eksempler.

Materialer:
Egne noter
kap 5 i hhx1: https://laerebogimatematikhhx1.systime.dk/?id=p261
kap 6.1 i hhx2: https://laerebogimatematikhhx2.systime.dk/?id=p245
kap 6.3 i hhx2: https://laerebogimatematikhhx2.systime.dk/?id=p246
(kun den del, som vedrører nulpunkter og fortegn)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 #12 Differentialregning

Definition af differentialkvotient og de simple regneregler for den afledte funktion.

Udledning af den afledte funktion for fx f(x)=x^2, f(x)=ax^2+bx+c, f(x)=x^3, etc.

Tangentens ligning (med bevis).

4.4 regneregler (med bevis) "konstant*f(x)" og "SUM"

Monotoniforhold og lokale ekstrema for f, herunder værdimængde. Herunder også begrebet saddelpunkt.

Anvendelse af differentialregning i VØ, hvor man bestemmer den afsætning, som enten maksimerer omsætning eller overskud.

Polynomier: Funktionsanalyse, herunder krumningsforhold og vendepunkter ud fra f-dobbeltmærke. Krav til, hvornår f har vendepunkt.

EMNEopgave: Video om differentialkvotienten og anvendelse af f-mærke

Kapitel 4. Differentialregning (hhx2)
https://laerebogimatematikhhx2.systime.dk/?id=p133

Kapitel 5. Anvendelser af differentialregning (hhx2)
https://laerebogimatematikhhx2.systime.dk/?id=p131

Kapitel 6. Funktionsanalyse (hhx2)
https://laerebogimatematikhhx2.systime.dk/?id=p147

Playliste:
https://youtube.com/playlist?list=PLNgPyDPACZKtGlnOyJmx1Z_DGMHLSskSI
https://youtube.com/playlist?list=PLNgPyDPACZKv_pt2yqZFyDBMlRDmlOR-n
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 44,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 #13 Eksamensprojekt

Vejledning i eksamensprojekt på mat B
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 #14 Krumningsforhold (supplerende stof)

Krumningsforhold og vendepunkter ud fra f-dobbeltmærke.
Krav til, hvornår f har vendepunkt.
Krumningsforhold og vendepunkter. Den dobbeltaflededes betydning for vendepunkter og krumningsforhold for f.
Tillæg til emneopgave i differentialregning: Krumningsforhold og vendepunkter. I Emneopgaven bevises bl.a. at 3. grads polynomier altid har et vendepunkt, da f''(x) er et førstegrads polynomium.

Note om krumningsforhold og et par opgaver.

Kapitel 6.2. Funktionsanalyse (hhx2)
https://laerebogimatematikhhx2.systime.dk/?id=p147

Video: Bjarne Dalgaard Hansen
https://youtu.be/LkgllDEb6NI?si=9puRUABhczoYhBVi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 #15 Eksamenstræning (mundtlige spørgsmål)

Der arbejdes med dispositioner til de mundtlige spørgsmål, så eleverne diskuterer, hvad et oplæg bør indeholde (afhængig af det niveau, man stræber efter).

Der laves mundtlige oplæg af indledninger til hvert spørgsmål, så dette mestres af alle.

Hvad de selv vælger at fylde i af ekstra detaljer, det må de selv afgøre.

Der arbejdes i grupper af nogenlunde sammen niveau.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 #16 Lovlige hjælpemidler til mundtlig eksamen

Lovlige hjælpemidler til mundtlige eksamen:

I-bøger fra systime:
https://laerebogimatematikhhx1.systime.dk/
https://laerebogimatematikhhx2.systime.dk/

Elevens egne noter downloadet til egen PC eller på papir.

CAS-værktøj, fx GeoGebra skal være downloadet. Online-værktøjer må ikke benyttes!

Lovlige videoer:
(Youtube) af Bjarne Dalgaard Hansen
https://www.youtube.com/@bjarnedalgaardhansen1896

MatVideo (Systime)
https://matvideo.systime.dk/

Michael Grankvist
https://www.youtube.com/@michaelgrankvistsrensen4337

Videoer downloadet til din egen PC, fx instruktionsvideo til at lave en pivottabel, instruktionsvideo til at løse en differentialligning vha. GeoGebra, etc.

Videoer lavet af skolens matematiklærere:
https://efif.sharepoint.com/sites/MatematikHHXViby

Der må IKKE Kommunikeres med andre på nogen som helst måde, hverken elektronisk eller via andre "kanaler".

Der må IKKE benyttes Programmer, hvor der kan kommunikeres med andre.

Googlesøgninger er FORBUDT, så download dine filer.

Søgninger på nettet er FORBUDT.

AI/CHATGPT er FORBUDT.

Man må fx ikke søge på videoer på Youtube, fx må man ikke til eksamen søge på en instruktionsvideo, som man lige har brug for. Disse skal være downloadet inden eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer