Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
AABC
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Aske Bejder Kristensen, Tina Guldborg Jensen
|
Hold
|
VI23.hhx.n.Ma (VI 1n Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Eksponentielle funktioner
Litteratur:
https://matematikbhhx.systime.dk/
Primære faglige mål:
Modelleringskompetence: Anvende matematisk modellering til formulering, afgrænsning, analyse og løsning af enkle som komplekse opgaver samt undersøgelse af spørgsmål fra erhverv, hverdag eller samfund, herunder vurdere og reflektere over resultatet og dets validitet.
Symbolkompetence: Anvende tal og symboler samt kendte og ukendte formeludtryk præcist.
Tankegangs- og repræsentationskompetence: Forstå og anvende matematiske begreber, tankegang og metoder samt vælge og gøre rede for forskellige repræsentationer af det samme matematiske stof.
Kommunikatonskompetence: Formidle forhold af matematisk karakter mundtligt og skriftligt ved vekslende anvendelse af et præcist matematisk symbolsprog og hverdagssproget.
Hjælpemiddelkompetence: Anvende relevante hjælpemidler.
Indhold:
- a og b's betydning for grafens udseende
- Bestemmelse af a og b ud fra grafen
- Bestemmelsen af a og b ud fra 2-punkts formlen
- Procentvis vækst i eksponentielle funktioner
- Simple Logaritme regneregler
- Fordoblings/halveringskonstant
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksponentielle funktioner del 1
|
10-12-2023
|
Eksponentielle funktioner del 1
|
10-12-2023
|
Eksponentielle funktioner del 1
|
10-12-2023
|
Eksponentielle funktioner del 2
|
17-12-2023
|
Eksponentielle funktioner del 2
|
17-12-2023
|
Eksponentielle funktioner del 2
|
17-12-2023
|
Eksponentielle funktioner del 3
|
07-01-2024
|
Eksponentielle funktioner del 3
|
07-01-2024
|
Eksponentielle funktioner del 3
|
14-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Finansiel Regning
Indhold:
-Finansiel regning; rente- og annuitetsregning, amortisering og restgældsbestemmelse
-Forståelse af begreberne ydelse, rente, rentefod, terminer
-Kunne skelne mellem problemstillinger, der vedrører kapitalfremskrivning og annuitet.
-Renteformel
- Annuitetsgæld/opsparings formler
- Restgæld og amortiseringstabel: Bestemmelse af restgæld for et annuitetslån på et givet tidspunkt.
- Udfærdigelse af amortisationsplan.
Supplerende:
Arbejde selvstændig med beviser for 2 valgfri formler, eleverne lavede her videopræsentationer af deres valgte beviser. Eleverne har her selv læst op på beviset.
Eleverne har arbejdet med eksamens opgaven fra 2023 opgave 1. hvor de har anvendt hvad de har lært i emnet til at løse den og fremlagt deres besvarelse i en fremlæggelse i par.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave Finansiel regning del 1
|
28-01-2024
|
Emneopgave finansiel regning del 2
|
11-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Anden grads funktioner
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mat Prøve
|
26-02-2024
|
Emneopgave 2-grads funktioner del 1
|
02-04-2024
|
Emneopgave 2-grads funktioner del 2
|
16-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Lineær Programmering
Materiale:
https://laerebogimatematikhhx2.systime.dk/?id=122
https://matematikchhx.systime.dk/?id=193
Indhold:
- Definere variabler ud fra tekst.
- Opstille uligheder ud fra begrænsninger
- indtegne begrænsninger som polygon område i Geogebra
- Opstille kriterie funktion ud fra tekst
- Definere niveaulinjer ud fra kriterie funktionen.
- grafisk aflæsning af optimale punkt ud fra niveaulinjer.
- Hjørneinspektion
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave Lineær Programmering
|
07-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62117245024",
"T": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62117245024",
"H": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62117245024"
}