Holdet VI23.hhx.o.Ma - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution AABC
Fag og niveau Matematik B
Lærer(e) Aske Bejder Kristensen, Tahmineh Asgari
Hold VI23.hhx.o.Ma (VI 1o Ma, VI 2o Ma)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Eksponentielle funktioner
Titel 2 Finansiel Regning
Titel 3 Anden grads funktioner
Titel 4 Lineær Programmering
Titel 5 Repitition
Titel 6 #Beskrivende statistik
Titel 7 #Sandsynlighedsregning
Titel 8 #Binomialfordeling
Titel 9 #Hypotesetest / Chi-i-anden test
Titel 10 #Funktionsanalyse fortsætter efter " Diff.regning"
Titel 11 #Differentialregning
Titel 12 Funktionsanalyse
Titel 13 Tidligere Eksamensopgaver/projekter
Titel 14 Eksamensprojekt Mat B.
Titel 15 Mundtlig eksamen - træning + mindstekravsopgaver

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Eksponentielle funktioner

Litteratur:
https://matematikbhhx.systime.dk/


Primære faglige mål:

Modelleringskompetence: Anvende matematisk modellering til formulering, afgrænsning, analyse og løsning af enkle som komplekse opgaver samt undersøgelse af spørgsmål fra erhverv, hverdag eller samfund, herunder vurdere og reflektere over resultatet og dets validitet.

Symbolkompetence: Anvende tal og symboler samt kendte og ukendte formeludtryk præcist.

Tankegangs- og repræsentationskompetence: Forstå og anvende matematiske begreber, tankegang og metoder samt vælge og gøre rede for forskellige repræsentationer af det samme matematiske stof.

Kommunikatonskompetence: Formidle forhold af matematisk karakter mundtligt og skriftligt ved vekslende anvendelse af et præcist matematisk symbolsprog og hverdagssproget.

Hjælpemiddelkompetence: Anvende relevante hjælpemidler.

Indhold:
- a og b's betydning for grafens udseende
- Bestemmelse af a og b ud fra grafen
- Bestemmelsen af a og b ud fra 2-punkts formlen
- Procentvis vækst i eksponentielle funktioner
- Simple Logaritme regneregler
- Fordoblings/halveringskonstant
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksponentielle funktioner del 1 10-12-2023
Eksponentielle funktioner del 1 10-12-2023
Eksponentielle funktioner del 1 10-12-2023
Eksponentielle funktioner del 2 17-12-2023
Eksponentielle funktioner del 2 17-12-2023
Eksponentielle funktioner del 2 17-12-2023
Eksponentielle funktioner del 3 07-01-2024
Eksponentielle funktioner del 3 07-01-2024
Eksponentielle funktioner del 3 14-01-2024
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Finansiel Regning

Indhold:
-Finansiel regning; rente- og annuitetsregning, amortisering og restgældsbestemmelse
-Forståelse af begreberne ydelse, rente, rentefod, terminer
-Kunne skelne mellem problemstillinger, der vedrører kapitalfremskrivning og annuitet.
-Renteformel
- Annuitetsgæld/opsparings formler
- Restgæld og amortiseringstabel: Bestemmelse af restgæld for et annuitetslån på et givet tidspunkt.
- Udfærdigelse af amortisationsplan.

Supplerende:
Arbejde selvstændig med beviser for 2 valgfri formler, eleverne lavede her videopræsentationer af deres valgte beviser. Eleverne har her selv læst op på beviset.

Eleverne har arbejdet med eksamens opgaven fra 2023 opgave 1. hvor de har anvendt hvad de har lært i emnet til at udarbejde en skriftlig besvarelse og forsvaret deres besvarelse i en fremlæggelse i par.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamensøvelse 17-01-2024
Emneopgave Finansiel regning del 1 28-01-2024
Emneopgave finansiel regning del 2 11-02-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Anden grads funktioner

Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mat prøve 23-02-2024
Emneopgave 2-grads funktioner del 1 02-04-2024
Emneopgave 2-grads funktioner del 2 16-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Lineær Programmering

Materiale:
https://laerebogimatematikhhx2.systime.dk/?id=122
https://matematikchhx.systime.dk/?id=193

Indhold:
- Definere variabler ud fra tekst.
- Opstille uligheder ud fra begrænsninger
- indtegne begrænsninger som polygon område i Geogebra
- Opstille kriterie funktion ud fra tekst
- Definere niveaulinjer ud fra kriterie funktionen.
- grafisk aflæsning af optimale punkt ud fra niveaulinjer.
- Hjørneinspektion
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Emneopgave Lineær Programmering 07-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 #Beskrivende statistik

- Deskriptiv statistik - diskrete og grupperede variable
- Statistisk variabel
- Hyppighed, frekvens, summeret frekvens
- Pindediagram, trappediagram
- Histogram, sumkurve
- Kvartilsæt
- Fraktil-bestemmelse
- Statistiske deskriptorer: gennemsnit, median, typetal/typeinterval
- Variationsmål (variationsbredde, kvartilafstand, varians og standardafvigelse)

Forløbets indhold og fokus:
Forløbet har været struktureret omkring gruppearbejde, hvor eleverne ud fra udarbejdede videoer har skullet arbejde med beskrivende statistik. Hver lektion er sluttet af med en opsamling. Forløbet blev afsluttet med en præsentation af en tidligere projektopgave i grupper.


Faglige mål:
Følgende faglige mål har været i fokus:
- anvende relevante matematiske hjælpemidler, herunder CAS og matematikprogrammer, til løsning af givne matematiske problemer. Endvidere kunne benytte it til beregninger og undersøgelser af udtryk
- genkende og skifte mellem verbale, grafiske og symbolske repræsentationer af matematiske problemstillinger fra fagets indhold samt vurdere i hvilke tilfælde, de forskellige repræsentationsformer er hensigtsmæssige
- håndtere formler, herunder oversætte mellem matematisk symbolsprog og dagligt talt eller skrevet sprog samt anvende symbolsprog til løsning af problemer med matematisk indhold
- gennemføre modelleringer, primært inden for samfundsvidenskabelige og økonomiske fagområder, ved anvendelse af statistiske databehandlinger og have forståelse af modellens begrænsninger og forudsætninger
- formidle matematiske metoder og resultater i et hensigtsmæssigt sprog
- beherske fagets mindstekrav


Kernestof:
Følgende kernestof har vi arbejdet med
- Beskrivende statistik af numeriske data
- Konstruktion af tabeller
- Grafisk præsentation af data
- Konstruktion af frekvenstabel
- Bestemmelse af hyppighed
- Grafisk illustration: pindediagram, histogram og sumkurve
- Bestemmelse af mindste-/størsteværdi, variationsbredde, typetal/-interval, median, kvartilsæt, kvartilafstand, gennemsnit, SAK, varians, standardafvigelse/spredning, kvartiler og fraktiler


Anvendt materiale:
Brydensholt, Morten; Ebbesen, Grete Ridder; og Nielsen, Mads Bo (2016): Lærebog i matematik hhx 1. Systime. Link: https://laerebogimatematikhhx1.systime.dk/.
Følgende kapitler har været anvendt:
- Kapitel 2. Statistik
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Emneopgave i Beskrivende statistik 12-09-2024
Video - beskrivende statistik 12-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 #Sandsynlighedsregning

Forløbets indhold og fokus:
Forløbets indhold og fokus:
Forløbet have i starten af forløbet fokus på begrebsforståelse ifm. mængdelære og hændelser.
Senere bruges et induktivt udgangspunkt ift. forståelse af kombinatorik og binomialfordelingen.
Til sidst blev der arbejdet i grupper med fokus på projektarbejde for at afrunde forløbet.

Faglige mål:
I følgende forløb har vi arbejdet med følgende faglige mål:
- anvende relevante matematiske hjælpemidler, herunder CAS og matematikprogrammer, til løsning af givne matematiske problemer.
- genkende og skifte mellem verbale, grafiske og symbolske repræsentationer af matematiske problemstillinger fra fagets indhold samt vurdere i hvilke tilfælde, de forskellige repræsentationsformer er hensigtsmæssige
- håndtere formler, herunder oversætte mellem matematisk symbolsprog og dagligt talt eller skrevet sprog samt anvende symbolsprog til løsning af problemer med matematisk indhold
- læse matematiske tekster (kompendium om sandsynlighedsregning)
- gennemføre modelleringer, primært inden for samfundsvidenskabelige og økonomiske fagområder
- formidle matematiske metoder og resultater i et hensigtsmæssigt sprog

Arbejdsformer:
- Tavleundervisning
- Pararbejde
- Gruppearbejde
- Individuelt

Kernestof:
- Grundlæggende sandsynlighedsbegreber
- Mængdelære og hændelser
- Sandsynlighedsfordelinger (ligefordeling, binomialfordeling, normalfordeling)
- Approksimation af binomialfordeling til normalfordeling
- Konfidensinterval af andel p

Materialer:
- Kompendium om sandsynlighedsregning (Teams)
- Lærebog i matematik HHX 2 kap. 7
- Matematik B HHX kap. 6, kap. 7.1
- Diverse opgaver på Teams
- It-hjælpemidler (GeoGebra, WordMat)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Tidligere Eksamensopgaver/projekter

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Eksamensprojekt Mat B.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Matematik B - eksamensprojekt 25-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Mundtlig eksamen - træning + mindstekravsopgaver

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer