Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
AABC
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Aske Bejder Kristensen, Tahmineh Asgari
|
Hold
|
VI23.hhx.o.Ma (VI 1o Ma, VI 2o Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Eksponentielle funktioner
Litteratur:
https://matematikbhhx.systime.dk/
Primære faglige mål:
Modelleringskompetence: Anvende matematisk modellering til formulering, afgrænsning, analyse og løsning af enkle som komplekse opgaver samt undersøgelse af spørgsmål fra erhverv, hverdag eller samfund, herunder vurdere og reflektere over resultatet og dets validitet.
Symbolkompetence: Anvende tal og symboler samt kendte og ukendte formeludtryk præcist.
Tankegangs- og repræsentationskompetence: Forstå og anvende matematiske begreber, tankegang og metoder samt vælge og gøre rede for forskellige repræsentationer af det samme matematiske stof.
Kommunikatonskompetence: Formidle forhold af matematisk karakter mundtligt og skriftligt ved vekslende anvendelse af et præcist matematisk symbolsprog og hverdagssproget.
Hjælpemiddelkompetence: Anvende relevante hjælpemidler.
Indhold:
- a og b's betydning for grafens udseende
- Bestemmelse af a og b ud fra grafen
- Bestemmelsen af a og b ud fra 2-punkts formlen
- Procentvis vækst i eksponentielle funktioner
- Simple Logaritme regneregler
- Fordoblings/halveringskonstant
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksponentielle funktioner del 1
|
10-12-2023
|
Eksponentielle funktioner del 1
|
10-12-2023
|
Eksponentielle funktioner del 1
|
10-12-2023
|
Eksponentielle funktioner del 2
|
17-12-2023
|
Eksponentielle funktioner del 2
|
17-12-2023
|
Eksponentielle funktioner del 2
|
17-12-2023
|
Eksponentielle funktioner del 3
|
07-01-2024
|
Eksponentielle funktioner del 3
|
07-01-2024
|
Eksponentielle funktioner del 3
|
14-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Finansiel Regning
Indhold:
-Finansiel regning; rente- og annuitetsregning, amortisering og restgældsbestemmelse
-Forståelse af begreberne ydelse, rente, rentefod, terminer
-Kunne skelne mellem problemstillinger, der vedrører kapitalfremskrivning og annuitet.
-Renteformel
- Annuitetsgæld/opsparings formler
- Restgæld og amortiseringstabel: Bestemmelse af restgæld for et annuitetslån på et givet tidspunkt.
- Udfærdigelse af amortisationsplan.
Supplerende:
Arbejde selvstændig med beviser for 2 valgfri formler, eleverne lavede her videopræsentationer af deres valgte beviser. Eleverne har her selv læst op på beviset.
Eleverne har arbejdet med eksamens opgaven fra 2023 opgave 1. hvor de har anvendt hvad de har lært i emnet til at udarbejde en skriftlig besvarelse og forsvaret deres besvarelse i en fremlæggelse i par.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamensøvelse
|
17-01-2024
|
Emneopgave Finansiel regning del 1
|
28-01-2024
|
Emneopgave finansiel regning del 2
|
11-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Anden grads funktioner
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mat prøve
|
23-02-2024
|
Emneopgave 2-grads funktioner del 1
|
02-04-2024
|
Emneopgave 2-grads funktioner del 2
|
16-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Lineær Programmering
Materiale:
https://laerebogimatematikhhx2.systime.dk/?id=122
https://matematikchhx.systime.dk/?id=193
Indhold:
- Definere variabler ud fra tekst.
- Opstille uligheder ud fra begrænsninger
- indtegne begrænsninger som polygon område i Geogebra
- Opstille kriterie funktion ud fra tekst
- Definere niveaulinjer ud fra kriterie funktionen.
- grafisk aflæsning af optimale punkt ud fra niveaulinjer.
- Hjørneinspektion
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave Lineær Programmering
|
07-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Repitition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
#Beskrivende statistik
- Deskriptiv statistik - diskrete og grupperede variable
- Statistisk variabel
- Hyppighed, frekvens, summeret frekvens
- Pindediagram, trappediagram
- Histogram, sumkurve
- Kvartilsæt
- Fraktil-bestemmelse
- Statistiske deskriptorer: gennemsnit, median, typetal/typeinterval
- Variationsmål (variationsbredde, kvartilafstand, varians og standardafvigelse)
Forløbets indhold og fokus:
Forløbet har været struktureret omkring gruppearbejde, hvor eleverne ud fra udarbejdede videoer har skullet arbejde med beskrivende statistik. Hver lektion er sluttet af med en opsamling. Forløbet blev afsluttet med en præsentation af en tidligere projektopgave i grupper.
Faglige mål:
Følgende faglige mål har været i fokus:
- anvende relevante matematiske hjælpemidler, herunder CAS og matematikprogrammer, til løsning af givne matematiske problemer. Endvidere kunne benytte it til beregninger og undersøgelser af udtryk
- genkende og skifte mellem verbale, grafiske og symbolske repræsentationer af matematiske problemstillinger fra fagets indhold samt vurdere i hvilke tilfælde, de forskellige repræsentationsformer er hensigtsmæssige
- håndtere formler, herunder oversætte mellem matematisk symbolsprog og dagligt talt eller skrevet sprog samt anvende symbolsprog til løsning af problemer med matematisk indhold
- gennemføre modelleringer, primært inden for samfundsvidenskabelige og økonomiske fagområder, ved anvendelse af statistiske databehandlinger og have forståelse af modellens begrænsninger og forudsætninger
- formidle matematiske metoder og resultater i et hensigtsmæssigt sprog
- beherske fagets mindstekrav
Kernestof:
Følgende kernestof har vi arbejdet med
- Beskrivende statistik af numeriske data
- Konstruktion af tabeller
- Grafisk præsentation af data
- Konstruktion af frekvenstabel
- Bestemmelse af hyppighed
- Grafisk illustration: pindediagram, histogram og sumkurve
- Bestemmelse af mindste-/størsteværdi, variationsbredde, typetal/-interval, median, kvartilsæt, kvartilafstand, gennemsnit, SAK, varians, standardafvigelse/spredning, kvartiler og fraktiler
Anvendt materiale:
Brydensholt, Morten; Ebbesen, Grete Ridder; og Nielsen, Mads Bo (2016): Lærebog i matematik hhx 1. Systime. Link: https://laerebogimatematikhhx1.systime.dk/.
Følgende kapitler har været anvendt:
- Kapitel 2. Statistik
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave i Beskrivende statistik
|
12-09-2024
|
Video - beskrivende statistik
|
12-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
#Sandsynlighedsregning
Forløbets indhold og fokus:
Forløbets indhold og fokus:
Forløbet have i starten af forløbet fokus på begrebsforståelse ifm. mængdelære og hændelser.
Senere bruges et induktivt udgangspunkt ift. forståelse af kombinatorik og binomialfordelingen.
Til sidst blev der arbejdet i grupper med fokus på projektarbejde for at afrunde forløbet.
Faglige mål:
I følgende forløb har vi arbejdet med følgende faglige mål:
- anvende relevante matematiske hjælpemidler, herunder CAS og matematikprogrammer, til løsning af givne matematiske problemer.
- genkende og skifte mellem verbale, grafiske og symbolske repræsentationer af matematiske problemstillinger fra fagets indhold samt vurdere i hvilke tilfælde, de forskellige repræsentationsformer er hensigtsmæssige
- håndtere formler, herunder oversætte mellem matematisk symbolsprog og dagligt talt eller skrevet sprog samt anvende symbolsprog til løsning af problemer med matematisk indhold
- læse matematiske tekster (kompendium om sandsynlighedsregning)
- gennemføre modelleringer, primært inden for samfundsvidenskabelige og økonomiske fagområder
- formidle matematiske metoder og resultater i et hensigtsmæssigt sprog
Arbejdsformer:
- Tavleundervisning
- Pararbejde
- Gruppearbejde
- Individuelt
Kernestof:
- Grundlæggende sandsynlighedsbegreber
- Mængdelære og hændelser
- Sandsynlighedsfordelinger (ligefordeling, binomialfordeling, normalfordeling)
- Approksimation af binomialfordeling til normalfordeling
- Konfidensinterval af andel p
Materialer:
- Kompendium om sandsynlighedsregning (Teams)
- Lærebog i matematik HHX 2 kap. 7
- Matematik B HHX kap. 6, kap. 7.1
- Diverse opgaver på Teams
- It-hjælpemidler (GeoGebra, WordMat)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
#Binomialfordeling
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bevis - Punktsandsynlighed
|
04-10-2024
|
Matematikprøve deskriptiv statistik & sandsynlig.
|
05-11-2024
|
Emneopgave i Binomialfordeling
|
15-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
#Hypotesetest / Chi-i-anden test
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Matematikprøve binomialfordeling & konf. interval
|
18-12-2024
|
Emneopgave Chi- i anden test
|
18-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
#Differentialregning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Funktionsanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave i differentialregning
|
20-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Eksamensprojekt Mat B.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Matematik B - eksamensprojekt
|
25-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62117251867",
"T": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62117251867",
"H": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62117251867"
}