Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
AABC
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Max Meyhoff Guldal Pedersen
|
Hold
|
VI23.hhx.s.Ma (VI 1s Ma, VI 2s Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb # 2 - Eksponentielle udviklinger
#2 Eksponentielle udviklinger
Grundlæggende Regnefærdigheder, procentregning, regningsarternes hierarki, reduktion, regler for regning med potenser og rødder, logaritmer.
Grundlæggende funktionskendskab; eksponentielle funktioner.
Forskrift, koefficienternes betydning, grafen, Dm(f) og Vm(f), f er voksende (a > 1) eller f er aftagende (0 < a < 1), procentvis vækst
(a-1)*100%, formlerne for a og b gennem 2 givne punkter (LAVES SOM EN VIDEO)
Ligningsløsning; analytisk, grafisk og ved hjælp af it.
Anvendelse af logaritmeregneregel til at løse en ligning.
log(a^x) = x*log(a).
Bestemme x-værdien til skæringspunkt mellem 2 udviklinger ved ligningsløsning.
Anvendelse af GeoGebra til grafiske løsninger.
Beregne enten fordoblingskonstant T2 = ln(2)/ln(a) eller halveringskonstant T½ = ln(½)/ln(a), og kunne tolke dette tal.
xy-plot af datamateriale samt karakteristiske egenskaber ved lineære og eksponentielle sammenhænge samt anvendelse af regression, korrelationskoefficient, determinationskoefficient.
Om korrelation og kausalitet.
At kunne anvende modellen til prognoser.
Faldgruber ved eksempel.
I SO1 skal eleverne anvende deres viden om lineære og eksponentielle sammenhænge.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb #3 Finansiel regning
Finansiel regning; rente- og annuitetsregning, amortisering og restgældsbestemmelse
K-formler - med beviser for Kn, K0, r og n
A-formler - med beviser for An, y og n, A0, y og n
Rentebegreber: Nominel rente, gennemsnitlige rente, effektiv rente, ÅOP.
Beregning af restgæld.
Amortisationsplan for et annuitetslån - herunder anvendelse af Excel. Sammenhæng i planen. Ydelse = rentedel + afdragsdel / restgæld.
Materialer:
Kap 4 i hhx1: https://laerebogimatematikhhx1.systime.dk/?id=p244
Egne materialer.
Opgaver.
Emneopgave: Om beregninger af ydelse i et annuitetslån (boligkøb), restgældsberegninger, diskussion af afdragsfrihed og variabelt forrentede lån. Fremlæggelse af projekt i grupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Finansiel regning 1
-
Finansiel regning 2 Program for i dag:
-
Vi mødes på teams, og laver opgaver. Til sidst gennemgår vi opgaverne ved lodtrækning.
-
Vi mødes online! Se teams
-
Dagens program
-
Program - Vi tager udgangspunkt i
-
Vi skal snakke om aflevering, så beviset i afleveringen, og lave aflevering.
-
Til I dag skal i ikke foretage jer noget.
-
I skal læse fra og med "Gennemsnitlig Rente" til og med "AOP (Årlige omkostninger i procent)" i dette link til bogen 4.1.2 Rentebegreber. Materialet vil svare til det, der kommer til at være på jeres Teams Notesbog. I skal ikke lave opgaverne, men ov
-
Vi skal hovedsagligt arbejde med gennemsnitlig rente og effektiv rente
-
I dag skal vi regne opgaver og afslutte kapitalfremskrivningen, imens vi næste gang opsummerer, hvad vi lærte om annuitetsregning. Det skal vi løbende arbejde med indtil uge 7.
-
Video og beviser
-
I dag samler vi op på beviserne for A_n og A_0. Vi regner vi nogle opgaver, som er på Class Notebook
-
FORMELSAMLING til finansiel.docx Vi forsøger med fremlæggelser endnu engang. Grupperne er som følger:
-
Opgaver opsparing.docx
-
Fremlæggelser og opgaveregning
-
Vi ser på mere annuitetsregning, og regner opgaver.
-
Vi skal i dag arbejde med følgende 3 filer
-
Vi skal snakke om regression i dag. Det er det værktøj, i skal bruge for at løse opgaverne i matematikdelen i jeres SO1.
-
Vi skal arbejde videre med regression - denne gang eksponentiel regression. I kommer også til at se på jeres SO1 opgaver.
-
På denne time skal vi lave og gennemgå opgaverne tilknyttet dette link 3.5.3 Lineære udviklinger
-
På denne time skal vi lave og gennemgå opgaverne tilknyttet dette link 3.5.4 Eksponentielle udviklinger
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 1 - eksponentielle funktioner
|
20-12-2023
|
Videoaflevering 1 - eksponentielle funktioner
|
20-12-2023
|
Emneopgave 1 - eksponentielle funktioner
|
25-01-2024
|
Aflevering - Finansiel Regning 1
|
08-02-2024
|
Aflevering 2 - Finansiel regning
|
23-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb # 4 Polynomier, anvendelser af polynomier
Grundlæggende funktionskendskab
Andengradspolynomier.
Funktionsbegrebet
Repræsentationsformer
Definitions- og værdimængde
Nulpunkter
Monotoniforhold og toppunkt
Ligningsløsning; analytisk, grafisk og ved hjælp af it.
Forskrift.
Graf
Betydning af a, b og c.
Nulpunkter: 4 typer: (1) b = 0, (2) c = 0, (3) generelle andengradsligning og (4) faktoriserede ligninger - med bevis for de 4 typer.
Differentialkvotienten.
f-mærke for x^2, ax^2 og ax^2 + bx + c.
Toppunkt (med bevis) vha. f-mærkes nulpunkt.
Monotoniforhold og ekstrema ud fra en grafisk aflæsning og ud fra beregning af toppunkt x = -b/(2a).
EMEOPGAVE: Nulpunkter og beviset for nulpunktsformlen / differentialregning og bevis for toppunkt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
48 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Lineær programmering
Litteratur:
https://laerebogimatematikhhx2.systime.dk/?id=1
https://matvideo.systime.dk/
Primære faglige mål:
- Anvende relevante matematiske hjælpemidler, herunder CAS og matematikprogrammer, til løsning af givne matematiske problemer. Endvidere kunne benytte it til beregninger og undersøgelser af udtryk, der ligger i direkte forlængelse.
- Formidle matematiske metoder og resultater i et hensigtsmæssigt sprog.
- Beherske fagets mindstekrav.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Statistik og Binomialfordelingen
Beskrivende statistik og grundlæggende sandsynlighedsteori:
Definition af et sandsynlighedsfelt, krav til et sandsynlighedsfelt, symmetrisk sandsynlighedsfelt
Tælletræ og Venn diagrammer.
Hændelse, fælleshændelse, foreningshændelse og den komplementære hændelse
Regneregler for sandsynlighedsregning
Uafhængig hændelser
Kort om kombinatorik - permutation og kombinationer (binomialkoefficienten)
Introduktion til en stokastisk variabel med fokus på den diskrete stokastiske variabel
De tre krav til en binomial fordelt stokastisk variabel.
Punktsandsynlighed P(X = x), formlen til beregning af punktsandsynligheder i en binomialfordeling og et bevis for formlen via eksempel
Pindediagram over fordelingen.
Kumulerede punktsandsynligheder P(X <= x), P(X=>x) og P(x1<=X<=x2)
Bestemmelse af middelværdi og spredning i en binomialfordeling
Brug af GeoGebra til at beregne punktsandsynligheder og kumulerede sandsynligheder
Konfidensinterval for sandsynlighedsparameteren p. Der arbejdes med nogle konkrete datasæt, hvor eleverne skal beregne den ”sande andel” vha. et punktestimat og et intervalestimat.
Lidt om normalfordelingen
Fra virkelighed til model og tilbage igen - modellering
Materiale:
Lærebog i matematik hhx 2: kap. 7. 7.1, 7.2, 7.3 og 7.4
Lærebog i matematik hhx 2: kap. 7.5 "Binomialfordeling", kap. 9 og 9.1
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi starter på et nye emne - Sandsynlighed. I får på timen udleveret et kompendie, som i skal benytte. Det er derfor ikke nødvendigt med computer.
-
Vi arbejder videre med mængder, og samler løbende op på opgaver, vi laver på timen
-
Til i dag har i læst fra og med side 18 indtil side 23 i det udleverede kompendie. I skal selvfølgelig medbringe jeres kompendie til lektionen.
-
Ingen lektier til i dag. Men vi laver fra og med side 24 i kompendiet.
-
Vi arbejder med s. 26 - 28 fra lektionens start, og læser videre. Vi skal gerne igennem "sandsynligheder ved formelanvendelse"
-
Max laver grupper, vi fremlægger i grupper og Max introducerer en ny ordning.
-
Vi arbejder hastigt videre med kompendiet - selvom det er lidt dorsk
-
Vi ser på uafhængighed, og så skal vi arbejde videre i kompendiet i grupper, og så snakker vi evt. om afleveringen
-
Max gennemgår betinget sandsynlighed, og derefter gennemgås uafhængighed. Der bliver derfor en del tavlegennemgang, hvilket i lige må leve med. I skal huske at tage noter undervejs, da jeg vil skrive ting ned på tavlen, som ikke nødvendigvis er i kom
-
Vi gennemgår første del af deskriptiv statistik
-
I dag tager vi endnu engang hul på deskriptiv statistik. Der er ingen lektier.
-
Vi fortsætter fra sidst
-
Hvis alt er gået godt med fremlæggelser i ugrupperede observationer, laver vi samme fremgangsmåde med grupperede observationer.
-
Vi laver fremlæggelser - og Max laver opsamling. Vi tager hul på grupperede observationer.
-
Vi arbejder videre med grupperede observationer i form af gruppearbejde.
-
Vi ser på kombinatorik
-
Vi skal i dag se på binomialfordelingen:
-
Vi skal arbejde med SO2, så vi laver et lille afbræk fra binomialfordelingen.
-
Vi arbejder videre med SO2, men der er ingen lektier til i dag.
-
Grupperne fremlægger for klassen
-
Vi ser igen i dag på binomialfordelingen:
-
Vi gennemgår beviset for binomialfordelingen og laver øvelser dertil
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
46 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Chi-kvadreret-test
Stikprøveundersøgelser - population og stikprøve
Chi-i-anden test for uafhængighed mellem to kriterier og opstille af H0 og H1 hypoteser (uafhængighed og afhængighed)
Type I og type II fejl.
Optælle observerede værdier (O) i en pivottabel i Excel, beregne forventede værdier (E) og bidrag til den samlede teststørrelse.
Beregning af forventede værdier og Chi-i-anden teststørrelsen
Udledning af formel til beregning af forventede værdier
Slå den kritisk værdi i en Chi-i-anden fordeling med frihedsgrader df = (r-1)*(s-1) op i GeoGebra
Vurdering af (ved et 5 % signifikansniveau) om man skal forkaste H0 eller acceptere H0 både ved brug af den teststørrelsen og p-værdien
Beregning og tolkning af p-værdien
Kobling til virkeligheden - hvad kan konklusionen bruges til?
Materiale
Lærebog i matematik 2 hhx: kap. 8, 8.1, 8.2, 8.3 og 8.4
Supplerende materialer, opgaver og noter i OneNote og på Teams
SO4 om markedskræfter i samarbejde med IØ og afsætning - fokus på matematiske modeller og økonomiskanalyse via brug af statistik, binomialfordelingen og hypotesetest
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Statistik og Binomialfordelingen - Emneopgave
|
06-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Differentialregning
Definition differentialkvotient og tolkning af grænseværdibegrebet via tegning og opstilling af sekanthældningen
Bevise for differentialerne af x^2, sqrt(x) og ax+b.
Monotoniforhold og lokale ekstrema vha. sammenhængen mellem f-mærke og f (monotonisætningen)
Materialer
Lærebog i matematik hhx 2: kap. 4, kapitel 5.1, 5.2 og 5.4 (kun sætning 423 og beviset for den) og kap. 5, 5.1 (kun eksempler med polynomier) og 5.2 (kun eksempler med polynomier)
Videoer:
Eleverne har haft adgang til https://matvideo.systime.dk/ for supplerende forklaringer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Polynomier og funktionsanalyse
Introduktion til polynomier af højere grad og deres karakteristika
Funktionsanalyse: definitionsmængde, nulpunkter, fortegnsundersøgelse, monotoniforhold, ekstremaer, værdimængde og krumningsforhold
Funktionsanalyse af polynomier af højere grad
Nulpunkter bestemmes både ved analytiske metoder, grafisk og ved brug af GeoGebra.
Fortegnsundersøgelse
Monotoniforhold og lokale ekstrema vha. sammenhængen mellem f-mærke og f - monotonisætningen
f-dobbeltmærke, vendepunkt, krumningsforhold og vendetangent
Tangentens ligning og bevis for den
Optimering, minimering og vendepunkt inden for økonomi - fokus på prisfunktionen, omsætningsfunktionen, omkostningsfunktionen og overskudsfunktionen
Materialer:
Lærebogen i matematik hhx 2: kap. 6, 6.1 og 6.2
Lærebogen i matematik hhx 2: kap. 5, 5.1, 5.2 og 5.4
Plus 2 hhx (eux): kap. 3.5, 3.5.1 og 3.5.2
Supplerende stof: vendetangent og krumningsforhold
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Differentialregning 1
|
18-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
9
|
Matematikprojekt
Klassen arbejder med projekt i forhold til matematik B eksamen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
10
|
Polynomier og funktionsanalyse
Introduktion til polynomier af højere grad og deres karakteristika
Funktionsanalyse: definitionsmængde, nulpunkter, fortegnsundersøgelse, monotoniforhold, ekstremaer, værdimængde og krumningsforhold
Funktionsanalyse af polynomier af højere grad
Nulpunkter bestemmes både ved analytiske metoder, grafisk og ved brug af GeoGebra.
Fortegnsundersøgelse
Monotoniforhold og lokale ekstrema vha. sammenhængen mellem f-mærke og f - monotonisætningen
f-dobbeltmærke, vendepunkt, krumningsforhold og vendetangent
Tangentens ligning og bevis for den
Optimering, minimering og vendepunkt inden for økonomi - fokus på prisfunktionen, omsætningsfunktionen, omkostningsfunktionen og overskudsfunktionen
Materialer:
Lærebogen i matematik hhx 2: kap. 6, 6.1 og 6.2
Lærebogen i matematik hhx 2: kap. 5, 5.1, 5.2 og 5.4
Plus 2 hhx (eux): kap. 3.5, 3.5.1 og 3.5.2
Supplerende stof: vendetangent og krumningsforhold
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Matematik B - eksamensprojekt
|
25-04-2025
|
Eksamenstræning 1
|
30-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
11
|
Repetition og mindstekravsopgaver
Repetition af pensum og arbejde med mindstekravsopgaver - se OneNote og Teams
Eleverne har løbende fremlagt mindstekravsopgaver på klassen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Chi-kvadreret-test
Stikprøveundersøgelser - population og stikprøve
Chi-i-anden test for uafhængighed mellem to kriterier og opstille af H0 og H1 hypoteser (uafhængighed og afhængighed)
Type I og type II fejl.
Optælle observerede værdier (O) i en pivottabel i Excel, beregne forventede værdier (E) og bidrag til den samlede teststørrelse.
Beregning af forventede værdier og Chi-i-anden teststørrelsen
Udledning af formel til beregning af forventede værdier
Slå den kritisk værdi i en Chi-i-anden fordeling med frihedsgrader df = (r-1)*(s-1) op i GeoGebra
Vurdering af (ved et 5 % signifikansniveau) om man skal forkaste H0 eller acceptere H0 både ved brug af den teststørrelsen og p-værdien
Beregning og tolkning af p-værdien
Kobling til virkeligheden - hvad kan konklusionen bruges til?
Materiale
Lærebog i matematik 2 hhx: kap. 8, 8.1, 8.2, 8.3 og 8.4
Supplerende materialer, opgaver og noter i OneNote og på Teams
SO4 om markedskræfter i samarbejde med IØ og afsætning - fokus på matematiske modeller og økonomiskanalyse via brug af statistik, binomialfordelingen og hypotesetest
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62126449732",
"T": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62126449732",
"H": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62126449732"
}