AABC - HHX-gymnasiet Viby
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
AABC - HHX-gymnasiet Viby
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet VI23.hhx.Ty1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
AABC
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Christine Jende Nielsen
Hold
VI23.hhx.Ty1 (
VI23 1. år Ty1
,
VI23 2. år Ty1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Freundschaft
Titel 2
Die moderne Familie
Titel 3
Reisen
Titel 4
Deutsche Wirtschaft
Titel 5
Deutsche Geschichte 1945-1990
Titel 6
Krimi und Verbrechen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Freundschaft
Forløbet omhandler de forskellige former af venskab og hvilke værdier der er vigtig, når man er en god ven.
Materiale
Kennenlernen: ich, du, wir fra:
https://losgehts.systime.dk/?id=135
German to go: 7 Freunde und ein Sauerbraten (hören und Übungen): https://www.deutsch-to-go.de/7-freunde-und-ein-sauerbraten/
Juli: Wir beide – Songtext / Lyriks:
https://www.youtube.com/watch?v=7HJ48oJ7IQE
Tobias Wieland: ”Der grösste Fehler seines Lebens” (I: Mette Hermann: ”Los geht´s,
Gyldendal 2018)
https://losgehts.systime.dk/?id=148
Namika: ”Lieblingsmensch” (I: Mette Hermann: ”Los geht´s, Gyldendal 2018)
https://losgehts.systime.dk/?id=149
https://www.youtube.com/watch?v=xhln61FaG-8
Martin Suther: ”Die Unzertrennlichen” (I: Mette Hermann: ”Los geht´s, Gyldendal 2018)
https://losgehts.systime.dk/?id=150
Brüder Grimm: ”Die drei Brüder” (I: Mette Hermann: ”Los geht´s, Gyldendal 2018)
https://losgehts.systime.dk/?id=151
Film Napola (på
mitcfu.dk
)
Lied von „Deine Freunde“ : “Manchmal will ich einfach klein sein”
https://vimeo.com/49877383
Schluss mit Dutziduu und Dauer-Dur. Fra: https://www.spiegel.de/kultur/musik/deine-freunde-band-krempelt-welt-der-kindermusik-um-a-1073194.html
Indhold
Kernestof:
Herzlich willkommen zu Deutsch
Heute arbeiten wir mit:
Hausaufgabe (=lektier): Finde/formuliere 3 Gründe, warum du deutsch lernen willst und schreibe sie auf!
Diktér din tyske tekst.docx
Wir beginnen mit unserem neuen Thema "Freundschaft"
Wir arbeiten mit
Heute arbeiten wir mit Tobias Wieland: ”Der grösste Fehler seines Lebens” https://losgehts.systime.dk/?id=148
I dag arbejder vi i minlaering:
Vi arbejder i minlaering: https://app.minlaering.dk/screeninger/18?homeworkId=239786
1. PP Freundschaft (1 Minute reden)
I dag skal i arbejde uden mig med tysk grammatik - med artikler og substantiver. Opgaverne finder i her: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=241104
Heute arbeiten wir mit Brüder Grimm: ”Die drei Brüder” (I: Mette Hermann: ”Los geht´s, https://losgehts.systime.dk/?id=151
Wir beginnen mit Napola
Lektie: Læs om brugen af modalverber og lav øvelserne: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=241959
Wir arbeiten mit den letzten Aufgaben zu Napola
Edeka Werbespot 1g Liebe Fest.docx
Godt nytår til jer. Når timen starter kl. 13:55 går I ind i jeres Tyskmappe på Teams, for at deltage online:
Når timen starter, går I ind i jeres tyskmappe for at deltage online
Vi mødes online på Teams. Går ind i din tyskmappe for at møde op online, når timen starter.
Lektie: Brug ca. 15 minutter på at træne gloser til dagens tekst med quizlet. Se først på kortene og brug bagefter funktionerne "Learn" og "Test": https://quizlet.com/863627180/martin-suter-die-unzertrennlichen-flash-cards/?i=9i24c&x=1qqt
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 36
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 2
Die moderne Familie
Indhold
Familieformer, mundtlig og skriftlig sprogbrug, læs litterære tekster, litterære genrer f.eks. Kurzgeschichte, Textanalyse, Textinterpretation
Kernestof
Fra e-bogen "Dein Deutschland", Systime, Kap.
"Die moderne Familie":
https://dd.systime.dk/?id=p120&L=0
Text:
https://dd.systime.dk/?id=c1062
Erk, Daniel: So leben wir (1) Fra: Dein Deutschland. Systime:
https://dd.systime.dk/?id=p120&L=0
Gehrs, Oliver: So leben wir (3) Fra: Dein Deutschland. Systime:
https://dd.systime.dk/?id=195
Ich will wissen wer er ist. Fra: Dein Deutschland. Systime:
https://dd.systime.dk/?id=159
Streuselschnecke. Fra: Dein Deutschland. Systime:
https://dd.systime.dk/?id=160
Kurzfilm fra Goethe-Institut: ”Meine Eltern”
https://www.youtube.com/watch?v=_O_xipy1Mx8
Supplerende stof: Film: Honig im Kopf (DVD)
Indhold
Kernestof:
Wir beginnen mit dem Thema "Die moderne Familie"
Heute arbeiten wir mit: Erk, Daniel: So leben wir 1 https://dd.systime.dk/?id=p194 (Regenbogenfamilie) + Bildbeschreibung Familie: Bildbeschreibung Familie.docx
Heute arbeiten wir mit dem Text Streuselschnecke https://dd.systime.dk/?id=160
Dagens emne: stærke verber
Lektier: Du skal beskrive et billede med en familie - skriftligt: Hausaufgabe Bildbeschreibung Familie.docx
Heute arbeiten wir mit: Gehrs, Oliver: So leben wir 3 https://dd.systime.dk/?id=p195
Heute arbeiten wir mit "Ich will wissen wer er ist" Teil 1 https://dd.systime.dk/?id=159
Lektie: Træn gloser til dagens tekst med Quizlet (brug ca. 15 min. til øvelserne): https://quizlet.com/564633324/ich-will-wissen-wer-er-ist-flash-cards/?x=1qqt og hvis du ikke var til sidste tysktime i torsdags skal du læse den 1. del af "Ich will wi
Heute arbeiten wir mit "Honig im Kopf"
Wir arbeiten weiter mit "Honig im Kopf"
Kære tyskhold, jeg er på sprogrejse i Berlin i denne uge og derfor skal I arbejde uden mig med filmen "Der verlorene Bruder". Filmen ligger på mitcfu.dk og opgaverne finder I her. Jeres svar skal I aflevere under "Opgaver" her på Lectio senest onsdag
se tysktimer 5. februar
Vi arbejder med "Digitales Leben" i forbindelse med SO1
Wir arbeiten mit: Sind Influencer die neuen Popstars (Text und Aufgaben in Mappe SO1: SO1 Digitales Leben
Aufgabe Ihr arbeitet an eurer Präsentation eines deutschen Influencers
Heute präsentiert ihr euren deutschen Influencer
Wir sehen den Rest von Lena Love und die letzten präsentieren ihren deutschen Influencer
Heute arbeiten wir mit Tim Bendzko Programmiert:
Heute arbeiten wir mit dem Kurzfilm "Meine Eltern"
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Test Freunde und Familie
22-01-2024
Virtuel Der verlorene Bruder
07-02-2024
Ein deutscher Influencer
29-02-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 38
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Reisen
Indhold
Texte zum Thema Reisen, Ferien und verschiedene Urlaubsformen
Kernestof
Cro: Einmal um die Welt, Lied
https://www.youtube.com/watch?v=u2pySXCmwpc
Huber spannt aus. Fra: Bis ans Ende der Welt (Tyskforlaget, 2009)
Lena Münch: Paradies für kleine Gäste. Dynamisk læring, Forlaget telling, s. 66 - 69
Träume leben: Reisen und Arbeiten im Ausland, fra: https://www.yaez.de/post/trume-leben-reisen-und-arbeiten-im-ausland (2015)
Die 10 beliebtesten Reiseziele der Deutschen. Fra DW:
https://www.dw.com/de/die-10-beliebtesten-reiseziele-der-deutschen/g-53631102
Das wollen Touristen in Deutschland sehen. Fra DW:
https://www.dw.com/de/das-wollen-touristen-in-deutschland-sehen/a-18766337
Film: Tschick (mitcfu.dk)
Supplerende stof:
- Präsentation einer Reise (Angebot für eine Gruppenreise) nach Deutschland oder Österreich mit Information von www.biohotels.info und https://www.germany.travel/de/startseite.html
Særlige fokuspunkter: Kompetencer / lærplanens mål / progression
Væsentligste arbejdsformer: Klasseundervising / virtuelle arbejdsformer / projektarbejdsform / anvendelse af fagprogrammer / skriftigt arbejde / eksperimentelt arbejde / gruppearbejde
Indhold
Kernestof:
Wir beginnen mit dem neuen Thema "Reisen"
Jeg er på kursus i dag og I skal arbejde med opgaver til emnet påske:
Letzte Aufgabe von Arbeitsblatt Sommerzeit ist Urlaubszeit: https://efif.sharepoint.com/:w:/r/sites/AK-VI23hhxTy1/Klassematerialer/Reisen/Sommerzeit%20ist%20Urlaubszeit%20-%20Intro-time.doc?d=w27d0ee1d3480481e827b9b8758ccba9c&csf=1&web=1&e=lq9JHZ
Lektie: Lær gloser til vores emne Reisen ved hjælp af Quizlet: https://quizlet.com/136625879/reisen-flash-cards/?funnelUUID=a35df9c8-b11a-4497-b902-a175219629f7
Lektie: Husk hørtelefoner og: lær gloser til dagens sang ved hjælp af Quizlet (brug ca. 15 minutter på det): https://quizlet.com/896422266/einmal-um-die-welt-cro-flash-cards/?i=9i24c&x=1qqt
Heute arbeiten wir mit Lieblingsziele der Deutschen: Fragen zu „Lieblingsziele der Deutschen“.docx
Heute arbeiten wir mit Träume leben Reisen und Arbeiten im Ausland.docx
lær gloser til dagens tekst ved hjælp af Quizlet: https://quizlet.com/118587293/paradies-fur-kleine-gaste-flash-cards/ Brug ca. 15 minutter på det.
Wir arbeiten weiter mit dem Text "Paradies für kleine Gäste"
Wir arbeiten mit zusammengesetzten Verben: Sammensatte verber
Wir arbeiten mit dem Projekt Urlaub im Biohotel: https://efif.sharepoint.com/:w:/r/sites/AK-VI23hhxTy1/Klassematerialer/Reisen/Projektarbeit%20Urlaub%20im%20Biohotel.docx?d=w70cfb4370e584fba8bc3af892ff44497&csf=1&web=1&e=HnVLta
Ihr arbeitet weiter an der Aufgabe Urlaub im Biohotel: https://efif.sharepoint.com/:w:/r/sites/AK-VI23hhxTy1/Klassematerialer/Reisen/Projektarbeit%20Urlaub%20im%20Biohotel.docx?d=w70cfb4370e584fba8bc3af892ff44497&csf=1&web=1&e=HnVLta
I dag skal I præsentere jeres projekt Urlaub im Biohotel
Øvelser med sammensætte verber:
Wir beginnen mit Aufgaben zu "Tschick" https://efif.sharepoint.com/:w:/r/sites/AK-VI23hhxTy1/Klassematerialer/Reisen/Tschick/Opgaver%20f%C3%B8r%20du%20ser%20filmen%20tschick.docx?d=wb11346e819a442d5acd277812191f21a&csf=1&web=1&e=dG3XIP
Wir arbeiten weiter mit Tschick
Vi ser Tschick færdig og arbejder med en øvelse til artikler: https://efif.sharepoint.com/:w:/r/sites/AK-VI23hhxTy1/Klassematerialer/Reisen/Tschick/Bestemt%20og%20ubestemt%20artikel%20-%20Tschick.docx?d=w2dbaf4a1ec094dcabc8fab8e1f946ec5&csf=1&web=1&e
Wir arbeiten mit Analyseaufgaben zu Tschick: Opgaver til filmen Tschick.docx
Jeg holder eksamen i dag, derfor skal I arbejde virtuelt. I skal arbejde med "Im Juli" Filmen er booket til jer på mitcfu.dk. I kan se den i weekenden eller i dag. Når du har set filmen, skal beskrive Daniel (personkarakteristik). Svaret er individue
Wann wirds mal wieder richtig Sommer
Omfang
Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 42
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Deutsche Wirtschaft
Indhold
Forløbet handler om tyske virksomheder, automobilbranchen og andre brancher, virksomhedsformer og handelskorrespondance.
Kernestof:
1. Mercedes-Benz und das Wirtschaftswunder (fra: Wir sind wir)
2. Das Auto der Zukunft fra: Spiegel 6/2014
3. Die Erfolgsgeschichte von Aldi (Deutsche Welle, 2014) http://www.dw.de/die-erfolgsgeschichte-von-aldi/a-17802377 –
4. Die Aldi-Story - dokumentar på mitcfu
5. Unternehmen Deutsch Modul 1 – Wirtschaftsstandort Deutschland. Fra: goethe.de
https://cms.goethe.de/goethe/goethe/_files/pdf233/gi-ud-dk-kopenhagen2020-modul1-ab-f1-2.pdf---korrigiert1.pdf
6. Ritter Sport GMBH & Co. (Groh m.fl: Kultur & Wirtschaft, L&R, 2014)
https://issuu.com/lr-undervisning/docs/kultur_und_wirtschaft?e=11795273/12962411
http://www.lr-web.dk/Lru/microsites/kulturwirtschaft/
7. Der Kugelschreiber wird 80 fra: dw.de
https://www.dw.com/de/der-kugelschreiber-wird-80/l-44288534
8. Adidas und Puma: Puma vs. Adidas – Die Geschichte des Bruderstreits. Fra: Wissensblog. Von Richert / 26.10.10
9. Film: Die Brüder Dassler - streamet fra
mitcfu.dk
10. Handelskorrespondance
https://tyskvirksomhed.systime.dk/
11. Lidl stellt 2024 Sortiment um: Quelle: https://www.echo24.de/leben/verbraucher/lidl-sortiment-2024-produkte-haltungsform-veraenderungen-milch-umstellung-kunden-nachhaltigkeit-92545993.html
Supplerende stof:
Eleverne finder perspektiverende tekster og informationer og den tyske bilindustri på nettet.
Særlige fokuspunkter
Læringsmål for eleverne:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå lettere, nyere, autentiske tysksprogede tekster
– redegøre for og samtale om ukendte emner på tysk med et basalt ordforråd, brug af faste vendinger og udtryk samt relevante kommunikationsstrategier og redegøre for og diskutere kendte emner på tysk med et varieret ordforråd, herunder argumentere for deres synspunkter
– forstå og forholde sig perspektiverende til indholdet af autentiske, tysksprogede fiktions- og sagprosatekster henholdsvis tysksprogede elektroniske medier om samfundsmæssige, erhvervsmæssige og kulturelle forhold
– redegøre for aktuelle samfunds- og erhvervsforhold i Tyskland og øvrige tysksprogede lande i mundtlig og skriftlig kommunikation
– anvende viden om erhvervsmæssige forhold i mundtlig kommunikation
Indhold
Kernestof:
Willkommen zurück aus den Ferien!
Was hast du in den Sommerferien gemacht Poster.pdf
Wir arbeiten mit Unternehmen Deutsch Modul 1
Wir arbeiten mit "Der Kugelschreiber wird 80"
Lektie "Der Kugelschreiber wird 80" - udeopgaver skal være færdigt og minlæaring: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=273968
Heute arbeiten wir mit "Mercedes-Benz"
Heute beginnt ihr mit eurer Präsentation einer deutschen Automarke.
Ihr arbeitet an eurer Präsentation "Deutsche Autoindustrie"
Heute arbeiten wir mit "Ritter Sport": Arbeitsblatt Ritter Sport.docx
Heute präsentiert ihr eure deutsche Automarke
Vi mødes i dag i auditorium og fører fravær der.
Heute arbeiten wir mit "Aldi"
Wir arbeiten weiter mit Aldi
Wir arbeiten mit Possessive Pronominer:
Lektie: Lær begreber til handelskorrespondance ved hjælp af Quizlet: https://quizlet.com/dk/310864830/handelskorrespondance-begreber-flash-cards/?i=9i24c&x=1jqt Brug ca. 10 minutter på at lære begreber og lav øvelserne.
Lektie: Lær 20 gloser til vores emne ved hjælp af Quizlet: https://quizlet.com/dk/835312346/handelskorrespondenz-flash-cards/?i=9i24c&x=1jqt Brug 15 minutter på øvelserne.
Heute arbeiten wir mit einem Case mit Handelskorrespondanze: https://tyskvirksomhed.systime.dk/?id=140
I dag skal I skrive handelskorrespondance
Heute arbeiten wir mit adidas und Puma:
Wir sehen "Die Brueder Dassler (1)" und arbeiten mit Mündlichkeit und Schriftlich:
Lektie: Til i dag skal I se resten af "Die Dasslers del 1" Vi har set 53 min - så der er en halv time tilbage. Filmen ligger på mitcfu.dk under "mine materialer".
Lektie: Se resten af "Die Dasslers" del 2- vi har set til 1:18 - der mangler ca. 10 minutter. Filmen ligger på mitcfu.dk
Wir arbeiten weiter mit SO2 - Fast Fashion
Lektie: Lær gloser til dagens tekst ved hjælp af Quizlet (14 ord) https://quizlet.com/dk/964522339/begriffe-der-nachhaltigkeit-im-lebensmittelhandel-flash-cards/?i=9i24c&x=1jqt
Wir arbeiten mit Baige the Label.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Dine stikord til din præsentation
08-09-2024
PowerPoint Automarke
08-09-2024
Das Auto der Zukunft 11 sept
11-09-2024
Deutsche Wirtschaft BMW
06-10-2024
Brev
21-10-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 48
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 5
Deutsche Geschichte 1945-1990
Formål:
Faglige mål:
- Læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster gennem forskellige genrer og medier
- Redegøre på tysk for tysksprogede tekster, analysere og fortolke disse og perspektiver til andre tekster og diskutere problemstillinger i relation til emnet med et varieret ordforråd
- Føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
- Træning af evne til at udtrykke sig hensigtsmæssigt på tysk
- Indsigt i tysk kultur og historie i 1950erne, 1960erne og til murens fald
Indhold
Materialer:
Lied vom Wirtschaftswunder:
https://www.youtube.com/watch?v=SGBVB3KBPn8
(Lied) und Text: https://www.lyrix.at/t/hazy-osterwald-sextett-lied-vom-wirtschaftswunder-63d
Dahl-Blumenberg, Michael og Glaraard, Jette: Wunderzeit, Kaleidoskop, S. 7-11
Gastarbeiter in Deutschland: von planetwissen.de
Arbeitskraft aus der Türkei
https://www.dw.com/de/arbeitskraft-aus-der-t%C3%BCrkei/a-15516158
Paul van Dyk og Peter Heppner: Wir sind wir (sang og lyriks)
https://www.youtube.com/watch?v=V66cr41DNnM
Film: Almanya (fra: mitcfu)
Leben in der DDR. Fra: Tyskbogen, systime.
https://tyskbogen.systime.dk/?id=137
" \l "c679#c679 (systime og Arbeitsblatt)
Eingemauert – die innerdeutsche Grenze:
Video
https://www.dw.com/de/eingemauert-die-innerdeutsche-grenze/av-6592858
Text:
https://www.dw.com/de/eingemauert-die-innerdeutsche-grenze/a-4444050
Film Das Schweigende Klassenzimmer (mitcfu.dk)
Video über Hohenschönhausen:
https://www.youtube.com/watch?v=-qlYKLnqOBI
Härte bis zum Untergang. Fra: Spiegel.de
Metode
- Individuelt arbejde
- Gruppearbejde
- Pararbejde
- Projektarbejde
Supplerende stof:
Chronik der Mauer - Todesopfer: https://www.chronik-der-mauer.de/todesopfer/
Video auf YouTube: 1989: Mauerfall – Der 9. November:
https://www.youtube.com/watch?v=9tj54f-B-9E
(3 min.)
Indhold
Kernestof:
Wir beginnen mit dem Thema "Deutsche Geschichte" Wir sind wir.docx
Wir arbeiten mit einem Projekt zur deutschen Geschichte: Deutsche Geschichte Gruppenprojekt.docx
Medbring gerne høretelefoner i dag
Heute arbeiten wir mit dem Wirschaftswunder: Øvelser Das Lied vom Wirtschaftswunder.docx
Lektie: Lær gloser til dagens emne ved hjælp af Quizlet: https://quizlet.com/dk/655807200/wunderzeit-vokabeln-1-flash-cards/ (brug ca. 15 minutter på begrebskort og øvelserne)
Unser Thema heute : Gastarbeiter
Wir beginnen mit Almanya
Lektie: Du skal lære gloser til Almanya ved hjalp af Quizlet - det er en del ord denne gang - så brug mindst 20 minutter på det: https://quizlet.com/dk/976470621/almanya-willkommen-in-deutschland-flash-cards/?i=9i24c&x=1qqt
Lektie: Hvis du ikke har set hele filmen skal du se den inden timen. Filmen ligger på mitcfu.dk - du kan ellers ikke være med til dagens lektion, fordi vi arbejder med filmens indhold.
Wir arbeiten mit Aufgaben zum Thema Weihnachten
Lektie: Som forberedelse til timen skal I læse to afsnit ("Zwei Staaten" + "Leben in der DDR"): Kapitel 6: Die DDR
Lektie: Se en kort video: Berliner Mauer Aufbau und Fall Video YouTube 4 min. https://www.youtube.com/watch?v=8ES89TIP2Pc
Lektie: kurzes Video über Hohenschönhausen: https://www.youtube.com/watch?v=-qlYKLnqOBI
Heute arbeitet ihr mit einem selbstgewählten Maueropfer, das ihr nächstes Mal präsentiert: Aufgabe Fluchtversuche aus der DDR.docx
Husk at aflevere jeres stikord til Maueropfer under opgaver
Lektie: I ser resten af "Das schweigende Klassenzimmer" på mitcfu.dk. Vi har set 1 time og 7 minutter.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Aufgabe Deutsche Geschichte
26-11-2024
Aufgaben Almanya
16-12-2024
Test Gastarbeiter
18-12-2024
Dein Maueropfer
17-01-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Krimi und Verbrechen
Indhold
Krimi som litterær genre, forskellige slags krimi, f.eks. den klassiske krimi, femikrimi, motiver for mord, forbrydelser
Kernestof
- Film: Jeanny (2018) (streames fra mitCFU)
- Aus dem e-bog "Dein Deutschland", Systime, Kap. 3 "Der Krimi": i-bog:
https://dd.systime.dk/index.php?id=121
- Tekstuddrag med øvelser fra “Gattungen s. 82-84”: Aufgaben zu den Merkmalen des Krimis
- Noll, Ingrid: Nasentropfen. Fra: Dein Deutschland, systime:
https://dd.systime.dk/?id=127
• Milena Moser: Mein 5. Mord Fra Dein Deutschland, systime:
https://dd.systime.dk/?id=c251
- Ferdinand von Schirach: Einsam:
https://gattungen.systime.dk/?id=161
- Ferdinand von Schirach: Anatomie:
https://aufuns.systime.dk/?id=187
og
mitcfu.dk
- Falko: Jeanny (song på youtube)
- Rammstein: Wiener Blut (song på youtube)
- Mord im Hotel:
https://dd.systime.dk/?id=123
Særlige fokuspunkter
Læsekompetence, mundlighed, skriftlighed, progression, forståelse af autentisk tysk, argumentation på tysk,
Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning / virtuelle arbejdsformer / projektarbejdsform / anvendelse af fagprogrammer / skriftlig arbejde / mundlig præsentation
Indhold
Kernestof:
Lektie: Læs om de forskellige krimiformer igen og tag noter til hver form, så at du kan forklare på tysk, hvad der er typisk for hver form: https://dd.systime.dk/?id=121&L=0#c206
Lektie: Lær gloser til dagens emne ved hjælp af Quizlet: https://quizlet.com/dk/572597520/milena-moser-mein-funfter-mord-flash-cards/?i=9i24c&x=1jqt Brug ca. 15 minutter på øvelserne (learn/match etc.)
Lektie: Lær gloser til dagens tekst ved hjælp af Quizlet: https://quizlet.com/_81eesf?x=1qqt&i=9i24c
Heute arbeiten wir mit Rammstein Wiener Blut.docx und Jeanny von Falko https://unterricht.schule/lueckentext-material/musik/falco-teil-2
Heute sehen wir Jeanny
Heute sehen wir den Rest von Jeanny (1:06) + Arbeit mit den Bildern, Zusammenfassung der 2 Songs und dem Film + Redemittel
Lektie: video om adjektivernes bøjning 6 min: https://www.youtube.com/watch?v=yTz7PG1uOk8
Lektie: Lær gloser til dagens tekst ved hjælp af Quizlet: https://quizlet.com/_b5arhl?x=1qqt&i=9i24c
Lær gloser til dagens tekst ved hjælp af Quizlet: https://quizlet.com/dk/1025551932/mord-im-hotel-flash-cards/?i=9i24c&x=1qqt
Wir arbeiten weiter mit Mord im Hotel: https://dd.systime.dk/?id=123 (Teil 3)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Krimi Anatomi
30-03-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62560455384", "T": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62560455384", "H": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62560455384" }