Holdet VI23.hhx.Ty4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution AABC
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Anja Lilli Beikes
Hold VI23.hhx.Ty4 (VI23 1. år Ty4, VI23 2. år Ty4)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Helden und Vorbilder
Titel 2 Reisen - Influencer und Tourismus in Aarhus
Titel 3 Fussball und Sport in deutschsprachigen Ländern
Titel 4 Wirtschaft und Unternehmen
Titel 5 Nachhaltigkeit und Discounter
Titel 6 Wir sind die Welle
Titel 7 DDR

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Helden und Vorbilder

Undervisningsforløb

Formål:

på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive

forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– redegøre på tysk for kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen


Kompetencer:  De skal kunne forstå, opleve og samtale om et kulturelt emne, der har betydning for det tyske folk.


Fagligt fokus: Kendskab til Helden und Vorbilder som tema, have forståelse for forskellige typer af helte og forbilder og deres betydning i dagligdagen
Indhold: Kendskab til kulturelle forhold i Tyskland i dag, kendskab til temaer, som også er relevant for den tyske ungdom, kendskab til en tysk Superhelt/Comic


Materiale:
Tekster:
Wer ist ein Wahrer Held? – Ein neuer Anfang,
Tracht Man af Christopher Kloiber - uddrag fra den første comic og pdf-fil ”0” fra hjemmesiden https://www.trachtman.de/downloads/
Mein dreifach Held – Heute ein Held, 10 Geschichten über Helden wie du und ich

Klip:
videoklip: https://www.youtube.com/watch?v=NbHHrfo34xg – om Tracht Man

Film:
Napola


Lieder:
Rob und Chris Superheld:
https://www.youtube.com/watch?v=pjdh5CAWAIE
Du bist ein Superheld:
https://www.youtube.com/watch?v=skIrc-YdBuo
A Weisswurst, a Brez’n und Bier – Stefan Dietl
https://www.youtube.com/watch?v=Tf9DWeyCXW4
Rill- Held - https://www.youtube.com/watch?v=LHxvcIQTKdQ


Metode: Klasseundervisning, pararbejde, gruppearbejde, primært induktivt princip, quizzer, hurtigskrivning, visuel indlæring, posters hvor eleverne har lavet informationssøgning på nettet mht at finde en superhelt



Evaluering: Kombination af lærerstyret/elevstyret, formativ evaluering, eleverne tilegner sig viden om Tyskland og tysk kultur, læringsrum: klassedialog, smågrupper, differentieret undervisning, lidt læreroplæg

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Reisen - Influencer und Tourismus in Aarhus


Undervisningsforløb

Formål:



på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse

forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– redegøre på tysk for kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen

Kompetencer:  De skal kunne forstå, opleve og samtale om et kulturelt emne, der har betydning for det tyske folk.

Fagligt fokus: Kendskab til influencer kulturen i Tyskland, kendskab til tyske turister som målgruppe

Indhold: Artikler, der omhandler influencer, instagrammer, foredrag fra Visitaarhus,
Produkt: egne gruppe instagram-profiler, hvor Aarhus ”sælges” til unge tyskere


Materiale:
Lieblingsreiseziele
der Deutschen http://www.dw.com/de/die-lieblingsreiseziele-der-deutschen/g-19099646
Laserkraftsang - Urlaub
DW: https://p.dw.com/p/19O9B
https://www.drv.de/themen/reisen-in-zahlen/destinationen.html
https://finans.dk/privatokonomi/ECE10512859/disse-feriedestinationer-er-danskernes-foretrukne/?ctxref=ext
https://de.statista.com/statistik/daten/studie/170822/umfrage/tourismus-beliebteste-urlaubsziele-der-letzten-12-monate/
Wie Influencer Geld verdienen. 5 Fakten, wie Influencer Geld verdienen,
https://www.zdf.de/kinder/logo/fuenf-fakten-zu-influencern-100.html
https://kinder.wdr.de/tv/neuneinhalb/neuneinhalb-lexikon/lexikon/i/lexikon-influencerin100.html
Die Welt im Lockdown - harte Zeiten für Influencer
https://www.dw.com/de/die-welt-im-lockdown-harte-zeiten-f%C3%BCr-influencer/av-56384554
Instagram-profil Diana zur Löwen
Sang: Tim Bendzko: Programmiert
Film: Tschick

Opgaver:
Anjas Lückentexte Touristbüro
Aarhus-Stadtplan
Aarhus Brætspil på tysk
Egne instagram-profiler
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Instagram-Profil 03-03-2024
Reisen und Urlaub 03-03-2024
Rejsefremlæggelse 27-03-2024
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Fussball und Sport in deutschsprachigen Ländern

Undervisningsforløb
Fussball und Sport in deutschsprachigen Ländern


Formål:

-på tysk at redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive

forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og
Syntaks korrekt
– redegøre på tysk for kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen


Kompetencer:  De skal kunne forstå, opleve og samtale om et kulturelt emne, der har betydning for det tyske folk.


Fagligt fokus: Kendskab til Fussball und Sport in DE som tema, have forståelse for for tysk fodbold og sport, tysk fodboldkultur og store tyske sportskoncerner Adidas / Puma
Indhold: Kendskab til kulturelle forhold i Tyskland i dag, kendskab til temaer, som også er relevant for det tyske folk

Materiale:

Tekster:

Fusball – geliebt und gehasst, Elke Meier Johann, Systime  - https://berlinerleben.ibog.gyldendal.dk/?id=307

Aus aktuellem Anlass
Kap. 2.2. Fussball in Deutschland og kap. 2.3 Skifahren in der Schweiz, Aus aktuellem Anlass - https://ausaktuellemanlass.systime.dk/index.php?id=172
Wer bin ich? Sport und Identität, Kirsten Krehan, Kirsten Stammerjohann
Kap Fankultur: Lea Flechtner: Frauen in der aktiven Fanszene
https://www.dw.com/de/nachhaltigkeit-deutscher-profifu%C3%9Fball-nimmt-international-vorreiterrolle-ein/a-63173592
https://www.dw.com/de/3-fu%C3%9Fball/l-18722878 -  Deutschland Labor med opgaver


https://klexikon.zum.de/wiki/Sport - kun 1. år

Musik:
80 Millionen EM VERsion

Kortfilm og videoer:
Fliegender Torwart  På mitcfu
http://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=-2&page=2&pageSize=6&notepadid=40239&orderby=title&SearchID=63b2c06d-c6ea-4212-a6a1-c1a90c471468&index=2
https://kinder.wdr.de/extras/wm/video-fussballfloskeln-woertlich-genommen-100.html
https://www.sport1.de/tv-video/video/daenemark-sorgt-fuer-trikot-wirbel__AE5F14BA-4E93-456D-AC82-B227261ADFC2
- Deutschland Labor Fussball

https://www.zdf.de/kinder/logo/katar-wm-kritik-einfach-erklaert-100.html
https://www.zdf.de/kinder/logo/frauenrechte-katar-einfach-erklaert-100.html

Film:
Der ganz grosse Traum - https://ilizattable.monster/movies/play/1686768-der-ganz-grose-traum-2011?mid=17&sid=t9i6pnp7qu86rkptr0hi2mtluo&sec=4b285710aa308d622d5437d2a978d6baea13d518&t=1669643013
Med øvelser
Die Dasslers – miniserie på DR mitcfu
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sport 27-05-2024
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Wirtschaft und Unternehmen



Formål: Kendskab til tekster om tysk erhverv samt tværfaglige tekster i forhold til innovation og virksomhedsbegreber

Kompetencer: Eleverne skal kunne forstå, opleve og samtale om erhvervsrelaterede emner


Fagligt fokus: Skriftlig erhvervstysk, kendskab til tyske virksomhedsbegreber, kendskab til tyske virksomheder, kendskab til begreber som Wirtschaftswunder,
Made in Germany, reklameanalyser, mundtlig træning


Indhold: Virksomhedskommunikation, tekster om tysk virksomhedskultur, erhvervshistorie og tyske virksomheder, reklamer, casefremlæggelse



Materiale:
Goethe Instituttets bog Unternehmen – Modul 1

Klitnæs, Paul Tysk Virksomhedskommunikation, ibog Systime
Tekst om Wirtschaftswunder fra Planet Wissen:
https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/wirtschaftswunder/pwwbwirtschaftswunder100.html
Tekst om Lidl:
https://www.bw24.de/welt/lidl-discounter-gruendung-geschichte-konzept-online-shop-90858157.html
Tekst om Aldi:
https://www.chip.de/news/Deutscher-Discounter-Riese-Die-Geschichte-von-Aldi_185195199.html
Tekst om Edeka:
https://www.tz.de/verbraucher/edeka-supermarkt-geschichte-filialen-sortiment-eigenmarken-mitarbeiter-umsatz-90191374.html



Eskesen, Anne Lønberg, Genau – dele fra afsnittet Start ups, Gyldendal

Madsen, Heidi W, Storgaard, Sus, Tyskbogen. Grundbog til niveau B og A – afsnittet Einstieg Unternehmen - Systime

Film: Das Wunder von Bern
Dokumentar: Die Aldi Story

quiz: https://www.sporcle.com/games/alex_1356/german-logos
minidoku:
DW - Currywurst geht immer - https://www.dw.com/de/currywurst-der-berliner-fast-food-klassiker/video-55205291
DW - Qualitätssiegel "Made in Germany" - https://www.youtube.com/watch?v=Ww6Jo_dLweo


Tyske reklamer på youtube:
Edeka – Herren des Feuers - https://www.youtube.com/watch?v=noEKku7eJOk
Lidl – Du packst das – mit Arnold Schwarzenegger - https://www.youtube.com/watch?v=DCNZQSis0LM



Metode: Klasseundervisning, pararbejde, gruppearbejde, primært induktivt princip, quiz, hurtigskrivning, youtubevideoer, casearbejde og fremlæggelser
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Das Wunder von Bern 08-09-2024
Tysk virksomhedskommunikation 02-10-2024
Caseopgave - stikord 30-10-2024
Omfang Estimeret: 36,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Nachhaltigkeit und Discounter

Undervisningsforløb
Deutsche Discounter und Nachhaltigkeit

Formål: Undervisningsforløb
om Nachhaltigkeit und deutsche Discountketten

Formål: At fokusere på bæredygtighed i Tyskland i modeindustrien og hos discountbutikker som Lidl, eleverne skal desuden blive klogere på discountmarkedet i Tyskland

Kompetencer: Eleverne skal kunne forstå, opleve og samtale om aktuelle og erhvervsrelaterede emner

Fagligt fokus: Bæredygtighed og tyske discountkæder, kendskab til csr i en tysk virksomhed

Indhold: Fast Fashion-tekster, tekster om tysk virksomhedskultur og tyske virksomheder, reklamer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Repair Cafe 17-11-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Wir sind die Welle

Undervisningsforløb

Formål:

på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse

forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
_anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse

– redegøre på tysk for kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945


udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks


Kompetencer:  De skal kunne forstå, opleve og samtale om en serie og dens temaer på tysk


Fagligt fokus: Wir sind die Welle, dens temaer og personer - aktuelle kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland


Indhold:
Serien Wir sind die Welle (NetfliX),

Tekster: https://www.goethe.de/ins/us/de/kul/tec/sef/21772152.html
Hoodie X Chuckc von Ali As med opgaver

Materiale: Serien Wir sind die Welle (NetfliX), Hoodie X Chuckc von Ali As

Metode: Klasseundervisning, pararbejde, , primært induktivt princip, visuel indlæring (serie)


Evaluering: Kombination af lærerstyret/elevstyret, formativ evaluering, summativ evaluering (test/quiz), eleverne tilegner sig viden om tyskernes forhold til at rejse og til tysksprogede områder som rejsemål , dette sker gennem læsning af faglitteratur og arbejdet med forskellige kilder og de forskellige undervisningsmetoder
Læringsrum, der vil blive brugt i undervisningen: klassedialog, hvor læreren er deltager, mens eleverne diskutere og vurdere, smågrupper, hvor læreren er konsulent, eleverne samarbejder og øver selvstændighed, lidt læreroplæg, hvor læreren er skulptør og kommer med den faglige viden


Temaer, der kan arbejdes med: Jugendliche, Nachhaltigkeit, Medien, Aktivisten, Mobbing, Rassismus, Anderssein, Kriminalität

Inden opstart af emnet kan eleverne gå på nettet og finde informationer om serien. Derefter ses de første to episoder, den ene kan eventuel være lektie.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Forberedelse til test 09-12-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 DDR


Undervisningsforløb

Formål: Kendskab til opdelingen af Tyskland i DDR og BRD, kendskab til regimet i DDR, dagligdagen i DDR, Stasi-overvågningen og murens bygning og fald

Faglige mål:

• Læse og forstå lettere, nyere, autentiske tysksprogede tekster

• redegøre for og samtale om ukendte emner på tysk med et basalt ordforråd, brug af faste vendinger og udtryk samt relevante kommunikationsstrategier og redegøre for og diskutere kendte emner på tysk med et varieret ordforråd, herunder argumentere for deres synspunkter
• forstå og forholde sig perspektiverende til indholdet af autentiske, tysksprogede fiktions- og sagprosatekster
• anvende viden om nyere tysk litteratur på en reflekterende måde i mundtlig kommunikation.

Fagligt fokus:
kendskab til konsekvenserne af 2. Verdenskrigs afslutning for Tyskland, de to tyske nationer DDR og BRD med fokus på Tyskland efter Stunde Null, DDR og Murens historie.

Indhold:
Kernestoffet er:
– et bredt udsnit af lettere autentiske tysksprogede tekster om hovedtrækkene i den politiske og samfundsmæssige udvikling i Tyskland efter 1945
et bredt udsnit af nyere tysksprogede skønlitterære tekster, heraf mindst én roman eller en længere sammenhængende tekst

Materiale:
Kapitel 6: Die DDR afsnittene: Einstieg Die DDR, Zwei Staaten, Leben in der DDR, Grundbog til tysk - ibog systime
Text 41: Deutschland und der Weltkrieg, Berlinerleben 2- af Elke Meierjohann, ibog Systime,
Kap 5 Niemals Vergessen, Louise Ebbesen Nielsen, Marie Søgaard Thellesen og Rikke Alberg Peters, Systime ibog
Kap 2 Stasiland s. 36-43, fra bogen Knud og Vera af Mikael Busch


Diverse links:
http://www.alliiertenmuseum.de/themen/berliner-luftbruecke.html,  https://www.planetwissen.de/geschichte/ddr/das_leben_in_der_ddr/pwiealltaginderddr100.html
https://www.welt.de/vermischtes/gallery4476276/So-sah-der-Alltag-in-der-DDR-aus.html

Små videoer:
Video: 360° Video: Wie die Stasi politische Gefangene behandelte - https://www.youtube.com/watch?v=BscJohc3GWA
https://www.dw.com/de/die-ostalgie-erinnerungen-an-die-ddr/l-18663843. https://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/wer-wars/
https://www.zdf.de/kinder/logo/erklaerstueck-so-war-die-ddr-100.html
https://www.zdf.de/kinder/logo/leben-in-der-ddr-102.html

Klip med Ingemann og Bornholmerstrasse - Afsnit fire af Peter Ingemann og Jerntæppet, TV2, mitcfu

Podcasts:
https://slowgerman.com/?s=Die+Berliner+Mauer
https://slowgerman.com/?s=Stasi
https://slowgerman.com/2015/04/27/trabis-in-berlin/

Dokumentarer:
Luftbroen til Berlin, mitcfu, Flugten fra det røde Berlin

Filmene:
Ballon - Flugten fra Østtyskland
Das schweigende Klassenzimmer - To minutters stilhed
Das Leben der Anderen – De andres liv

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Das Leben der Anderen 23-02-2025
Ballon 22-04-2025
Omfang Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 46 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer