Titel
6
|
Wir sind die Welle
Undervisningsforløb
Formål:
på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
_anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
– redegøre på tysk for kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
Kompetencer: De skal kunne forstå, opleve og samtale om en serie og dens temaer på tysk
Fagligt fokus: Wir sind die Welle, dens temaer og personer - aktuelle kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
Indhold:
Serien Wir sind die Welle (NetfliX),
Tekster: https://www.goethe.de/ins/us/de/kul/tec/sef/21772152.html
Hoodie X Chuckc von Ali As med opgaver
Materiale: Serien Wir sind die Welle (NetfliX), Hoodie X Chuckc von Ali As
Metode: Klasseundervisning, pararbejde, , primært induktivt princip, visuel indlæring (serie)
Evaluering: Kombination af lærerstyret/elevstyret, formativ evaluering, summativ evaluering (test/quiz), eleverne tilegner sig viden om tyskernes forhold til at rejse og til tysksprogede områder som rejsemål , dette sker gennem læsning af faglitteratur og arbejdet med forskellige kilder og de forskellige undervisningsmetoder
Læringsrum, der vil blive brugt i undervisningen: klassedialog, hvor læreren er deltager, mens eleverne diskutere og vurdere, smågrupper, hvor læreren er konsulent, eleverne samarbejder og øver selvstændighed, lidt læreroplæg, hvor læreren er skulptør og kommer med den faglige viden
Temaer, der kan arbejdes med: Jugendliche, Nachhaltigkeit, Medien, Aktivisten, Mobbing, Rassismus, Anderssein, Kriminalität
Inden opstart af emnet kan eleverne gå på nettet og finde informationer om serien. Derefter ses de første to episoder, den ene kan eventuel være lektie.
|