AABC - HHX-gymnasiet Viby
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
AABC - HHX-gymnasiet Viby
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet VI23.hhx.Ty5 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
AABC
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Karen Mimi Møller
Hold
VI23.hhx.Ty5 (
VI23 1. år Ty5
,
VI23 2. år Ty5
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
1: Deutsche Start-Ups
Titel 2
2: Digitales Leben
Titel 3
3: Fussball in Deutschland
Titel 4
Die Nachkriegszeit 1 (Deutschland 1945-90)
Titel 5
Klima und Umwelt 1: Fast Fashion
Titel 6
Die Nachkriegszeit 2: Deutschland 1945-90
Titel 7
Klima und Umwelt 2
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
1: Deutsche Start-Ups
Indhold
Kernestof:
Velkommen til tysk! Jeg glæder mig til at møde jer :-)Der er ingen lektier til timen, men I skal medbringe noget at skrive med og en opladet pc/mac.I kan løbende følge timernes program og lektier i denne ForløbsplanMange hilsnerKaren
Lektier:I skal lave mindmappet i opgave 5.1 hjemmefra (udfyld på tysk). I må gerne lade jer inspirere af videoen, som vi så på klassen i mandags.
I skal kunne bøje de svage verber i præsens (udenad):https://allesinallem.systime.dk/?id=161#c328
I skal læse teksten om start-up til i dag:Start-up
Vi arbejder med den tekst, vi skulle have arbejdet med i mandags. Genlæs meget gerne :-)
I skal lave opgave 3 og 4 på arbejdsbladet hjemme til i dag.I opgave 4 skal I lave et mindmap, der forklarer teksten, som vi læste sammen i onsdags.Arbeitsblatt
Tysk
Jeg er desværre fraværende pga. en anden arbejdsopgave. I skal se første afsnit af serien Die Dasslers. Den er lånt til jer, og I finder den på Mit CFU under "mine materialer"
Afsnit
TY5 Program
Vi gennemgår det, I lavede i torsdags: (hvis du ikke var der, skal du selv sørge for at få det lavet!)Find arbejdsbladet og lav opg. 1 + 2 (ved opgave 2 skal I skrive ned, hvor I finder ordene, fx l.2 lodret. Husk også at teste jer selv i, hvor mange
Timerne afholdes virtuelt
I skal lave sætningsanalysen i opgave 4 hjemme til i dag:Arbeitsblatt_ Bendzko - Nur noch kurz die Welt retten.docx
Samme lektie som til i går: I skal lave sætningsanalysen i opgave 4 hjemme til i dag:Arbeitsblatt_ Bendzko - Nur noch kurz die Welt retten.docx
https://quizlet.com/724615768/bendzko-nur-noch-kurz-die-welt-retten-flash-cards/?i=5ds6kj&x=1jqt
Timen foregår onlineLink: Join conversation
Kære elever
Timen: Join conversation
Vi følger op på online-aktiviteterne
Læs teorien til de stærke verber hjemme til i dag. I skal også læse underkapitlerne: https://allesinallem.systime.dk/?id=138
I skal lave opg. 1 hjemmefra på arbejdsbladet: Arbeitsblatt
Lektier: Lav opgave 4 på arbejdsbladet hjemme til i dag:
I skal øve jer på gloserne til Happy Brush:Quizlet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 50
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
2: Digitales Leben
Tim Bendzko: Programmiert
Lukas Boïng: Wie wäre mein Leben ohne Facebook?
Nina Heitele: Instagrammable – das Leben als Posting.
Deine Band: Ich poste, also bin ich
Ineke Haug: Vom Schüler zum Chef: App-Entwickler mit 15.LINK 1: Text
Die Macht von Social Media
Indhold
Kernestof:
Tim Bendzko: Programmiert
I skal kunne oversætte teksten til dansk uden at kigge på jeres noter: https://aufuns.systime.dk/?id=142#c289
Til i dag skal I kunne den bestemte artikel udenad. TRÆN derhjemme, indtil den er der: Powerpoint.
I skal genlæse den første del af teksten (den del, der handler om en dag MED facebook): https://aufuns.systime.dk/?id=143#c307
I skal kunne den bestemte og den ubestemte artikel udenad.
Lektier til timenDel jeres dokument med mig i Elevmappen
Lektien: Alle skal være færdige med at skrive artiklen (100-200 ord): Artikler (husk navn i dokument)
I skal kunne bøje stærke og svage verber i præsens, og I skal kunne den bestemte og ubestemte artikel udenad. find det hele i Alles in allem på systime.
Omskriv nedenstående sætninger, så subjektet står i 3. person i stedet for i 1. person. Sørg for at verbet retter sig efter sit subjekt. De verber, I skal omskrive, er skrevet med fed skrift. Eksempel: Ich kaufe heute ein Eis → er kauft ein Eis
https://www.bild.de/sport/fussball/fussball-international/skandal-in-der-tuerkei-spieler-pruegelei-mit-fans-batshuayi-tritt-heftig-zu-87556094.bild.html
Timerne 20-3-2024 foregår PÅ SKOLEN
I skal være færdige med oversættelsen af teksten og opgave 6:Arbeitsblatt_Ich poste.docx
Arbeitsblatt_ Vom Schüler zum Chef.docx
Lav opg. 1 på arbejdsbladet:
Teksten skal være læst til i dagVom Schüler zum Chef.pdf
https://allesinallem.systime.dk/?id=178#c433
I skal se dokumentaren (00:00-06:26) derhjemme til i dag. Husk at slå undertekster til, når I ser den :-)
Timen i dag:
I skal være færdige med opgave 8 fra i mandags:
I skal lave flg. opgaver om løst sammensatte verber. De skal være sendt ind senest kl. 22. Er de ikke sendt ind, er der fravær:
Vi skal repetere forløbet "Digitales Leben".I skal læse alle teksterne godt igennem derhjemme:
Alle grupper skal være HELT færdige med opgave 1 (Stikord til handling og temaer) samt have læst teksten "Mehr als ein Hobby: Social Media als Berufung" hjemme til i dag. Det er en forudsætning for at deltage i timerne i dag, at lektierne er lavet.
https://app.minlaering.dk/lektier?vis=266863
I skal alle være klar til at fremlægge. Der var et uacceptabelt højt antal fraværende i sidste uge, så jeg forventer, at I kommer i dag, så I kan se, hvordan man arbejder med en eksamenstekst. Jeg forventer, at I har teksten i frisk erindring!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 52
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
3: Fussball in Deutschland
Kernestof:
Bald ganz andere Nationaltrikots (22.03.2024, https://www.zdf.de/kinder/logo/adidas-nike-fussball-trikot-100.htm)
Einen Podcast hören (über Fussball in Deutschland):
https://ausaktuellemanlass.systime.dk/?id=172#c528
„Typisch Deutsch“ von Adidas (2024)
Dominik Rosing: „Typisch deutsch“? DFB sucht seine Identität und will sie bei Kuckucksuhr und Döner finden (Focus online, 20.03.2024)
Sönke Wortmann: Das Wunder von Bern (2003)
Supplerende stof:
Fußball in Deutschland:
https://ausaktuellemanlass.systime.dk/?id=172
Indhold
Kernestof:
Vi går i gang med nyt emne: Fussball
Lektier: Læs teksten: Fußball in Deutschland.docx
Jeg er syg i dag, men I skal se filmen "Das Wunder von Bern" færdig. I finder den her: https://mitcfu.dk/mm/Husk at skrive noter til filmen og del dem med mig på elevfeedback, inden timen slutter.God sommer! Mvh Karen
Velkommen tilbage fra ferien :-)Vi lægger hårdt ud med lidt ferieopsamling: Sommerzeit ist Urlaubszeit.docx
Vi skal arbejde videre med Sommerzeit ist Urlaubszeit på timen (Sommerzeit ist Urlaubszeit.docx) Som forberedelse til timerne skal I læse op på - svage verber: https://allesinallem.systime.dk/?id=161 - stærke verber: https://allesinallem.systime.dk/
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Die Nachkriegszeit 1 (Deutschland 1945-90)
Indhold
Kernestof:
Lektier:Besvar opgaven:
Lektier: (Gen-)læs afsnittet "Die Wiedervereinigung": I skal kunne læse og oversætte det. Det findes på s. 6: Der zweite Weltkrieg und die Teilung Deutschlands.docx
Lektier:Læs til og med første afsnit på s. 2 (til "wenig Geld, auch für die Verhältnisse der ärmlichen Nachkriegstage. (…)"):Trümmerfrauen_Nachkriegszeit.pdf
I skal læse resten af teksten om Trümmerfrauen - I skal kunne give en nogenlunde oversættelse af den - så: Slå de ord op, I ikke forstår: Trümmerfrauen_Nachkriegszeit.pdf
I skal se videoen: https://www.youtube.com/watch?v=2Irb6ysj2ww Videoen "Was wäre Berlin ohne die Trümmerfrauen?" handler om de såkaldte Trümmerfrauen, som spillede en afgørende rolle i genopbygningen af Berlin efter Anden Verdenskrig. Fordi mange mæn
VI skal arbejde med DDR:Forløbsplan Nachkriegszeit.docx
Lektier
I skal lave opgave 3a færdig til i dag:
Vi ser videre på filmen.
Hvis man ikke har set filmen ballon med klassen (Flugten til Østtyskland), skal man få den set hjemme til i dag. Den ligger på Mitcfu.dk
Forløbsplan Nachkriegszeit.docx
Alle grupper skal være færdige færdig med hele arbejdsarket til Ballon: Arbeitsblatt Ballon.docx
Læs del 1 af Mauer mit Banane:Mauer mit Banane, Teil 1.pdf
.
Vi gennemgår "Mauer mit banane" (læs novellen igennem igen hjemmefra https://aufuns.systime.dk/?id=202). Hvis du ikke er blevet færdig med opgaven fra i torsdags, skal du blive det.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 34
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Klima und Umwelt 1: Fast Fashion
Indhold
Kernestof:
I skal lave opg. 1a på arbejdsbladet.I skal kunne oversætte definitionerne i højre kolonne! Arbeitsblatt_Schnelle Mode.docx
Lektier:
I skal lave opg. 1a og 1b på Fast Fashion_Intro_SO2.docx
TImen:
De sidste grupper gør klar til at fremlægge.
Vi skal nå de sidste fremlæggelser. Der vil være en opgave til jer, der ikke skal fremlægge!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Die Nachkriegszeit 2: Deutschland 1945-90
Indhold
Kernestof:
Alle skal være færdige med opg. 1-3: Læg det ind på elevfeedback:
I får modulet til at arbejde med den skriftlige aflevering. I skal arbejde i par.
ALLE grupper skal være HELT færdige med at oversætte teksten til dansk OG have lavet powerpointen færdig. Vi skal i gang med fremlæggelser i grupper ved timens start, så I skal have tingene klar!!Dem, der IKKE, var her i mandags, vælger selv et afsni
https://www.zdf.de/dokumentation/37-grad/37-der-traum-vom-kleiner-wohnen-102.html
Vi skal i gang med en novelle, der udspiller sig i Vesttyskland og omhandler det tyske økonomiske mirakel. Som forberedelse til timen skal I lave opgave 1 på arbejdsbladet:
https://quizlet.com/dk/519273879/anekdote-zur-senkung-flash-cards/
I skal være færdige med at forberede alle tekster til i dag:
Supplerende stof:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Klima und Umwelt 2
Indhold
Kernestof:
Forløbsplan_Klima und Nachhaltigkeit Ty5.docx
Hej med jer.Jeg har set forkert i skemaet og bliver forsinket (nok 15 min.)I skal gå i gang med at læse den tekst, vi skal arbejde med i dag.Læs et afsnit højt og oversæt det.I skal arbejde sammen i par.Ohne alles bitte.pdf
Program for timerne (jeg er desværre hjemme med min yngste søn):
Gloser til Neu_Strafe für falsche Müll-Entsorgung.JPG
I skal genlæse teksten fra i torsdags. Skriv ti stikord ned, så I kan genfortælle teksten: Müll-Entsorgung
Lektier til timen:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62580327079", "T": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62580327079", "H": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62580327079" }