Titel
1
|
Samlet undervisningsbeskrivelse
Undervisningsbeskrivelse
Termin Maj 2025
Institution Aarhus Business College, Århus Handelsgymnasium, afd. Viemosevej
Uddannelse HHX
Fag og niveau International økonomi A
Lærer(e) Anette Dalskov
Hold VI22 3.år IØ
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb i faget
Forløb 1 Fra B til A
Forløb 2 Udviklingsteori
Forløb 3 Handelsteori
Forløb 4 Eksamensprojekt
Forløb 5 Skriv økonomisk
Forløb 6 Politikker
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb
Forløb 1
Fra B til A (omfang ca. 20%)
Forløbets indhold og fokus Repetition af kernestof fra B-niveau for at sikre, at alle holdets elever har det nød-vendige, faglige fundament til at fortsætte på A-niveau. Da der er tale om et valg-hold, kommer holdets elever fra mange forskellige klasser, og undervisningen på B-niveau er foregået på mange forskellige måder og med forskelligt fokus.
Der har været specielt fokus på Markedsbegreber og sektorerne i det økonomiske kredsløb.
Faglige mål o Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
o Identificere, formulere og behandle samfundsøkonomiske udfordringer
o Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri
o Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement
o Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer
o Fortolke og formidle viden
Kernestof o Virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
o Arbejdsmarkedet
o Økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
o Makroøkonomiske nøgletal
o Vækst og konjunkturer
o Økonomiske skoler
o Velfærdsmodeller
o Globalisering: handel, arbejdsdeling og ulighed
o Økonomisk samarbejde i EU
o Kvalitative og kvantitative metoder
Anvendt materiale.
Kurrer: International økonomi B
Kurrer: International økonomi A
Graves: International økonomi A
Cfu: Økonomiske skoler (3 udsendelser)
Arbejds-former Klasseundervisning, gruppearbejde, individuelt arbejde, mundtlige præsentationer, PBL
Forløb 2
Udviklingsteori (Omfang ca. 25%)
Forløbets indhold og fokus Udviklingsteorier: Ulandene i verdensøkonomien, moderniseringsteorier, af-hængighedsteorier, nyere udviklingsteorier (Acemoglu og Robinson), udviklings-strategier, vinkler på udvikling.
Udviklingsbistand: Ulandsbistand globalt, bistandsstrategier, FN og de 17 ver-densmål, Danmarks bistandspolitik, for og imod udviklingsbistand.
Udviklingsøkonomisk landeanalyse: Økonomiske forhold, erhvervsstruktur, be-folkningsforhold, levestandard, Porters tre udviklingsstadier.
Desuden har der i dette forløb været særligt fokus på matematisk metode, herun-der lineær regression.
Faglige mål o Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
o Identificere, formulere og behandle samfundsøkonomiske udfordringer
o Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri
o Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement
o Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer
o Fortolke og formidle viden
o Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer
Kernestof o Vækst og udviklingsøkonomi
o Udviklingsteori
o Bistand
o globalisering,
o arbejdsdeling,
o ulighed,
o skat, FDI
o udviklingsøkonomisk landeanalyse
Anvendt ma-teriale.
Henrik Kurrer: International økonomi A
div. artikler og video
Arbejdsformer Klasseundervisning, gruppearbejde, individuelt arbejde, skriftligt arbejde, mundt-lige præsentationer, problembaseret undervisning.
Forløb 3
Handelsteori (Omfang ca. 15%)
Forløbets indhold og fokus Fokus på den aktuelle handelspolitiske situation
Faglige mål o afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske ud-vikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv og derigen-nem demonstrere viden om fagets identitet og metoder
o identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
o anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
o udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med ud-gangspunkt i empiriske data
o indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag
Kernestof o Globalisering
o Handel
o Arbejdsdeling
o Internationalt økonomisk samarbejde, herunder EU
Anvendt materiale.
Kurrer: International økonomi A
Graves: International økonomi A
div. artikler og taler
Arbejds-former Klasseundervisning, gruppearbejde, individuelt arbejde, PBL med fremlæggelser
Forløb 4
Eksamensprojekt (Omfang ca. 20%)
Forløbets ind-hold og fokus Temaet for årets eksamensprojekt er ”Bæredygtig vækst”, og det har været muligt at arbejde med dette tema i bred forstand.
Der blev arbejdet i små grupper med 2-3 elever i hver. Synopsen er udarbejdet individuelt, hvilket er et krav ifølge bekendtgørelsen.
Processen kan kort opsummeres i følgende faser:
1. Fælles brainstorm over mulige vinkler på det overordnede tema
2. Informationssøgning
3. Arbejde med problemformulering
4. Arbejde med rapportgenren og dennes elementer, herunder indledning, redegørelse, analyse, vurdering / diskussion og konklusion
5. Aflevering af individuel synopsis, hvor rapporten er bearbejdet til at indgå som bilag
Faglige mål Alle faglige mål
Kernestof Al kernestof
Anvendt mate-riale.
Al opgivet materiale
Arbejdsformer Gruppearbejde samt individuelt arbejde. Desuden små workshops og sparring med underviser i flere af faserne, herunder i problemformuleringsfasen.
Forløb 5
Skriv økonomisk (Omfang 10%)
Forløbets indhold og fokus Træning af spørgeformer i skriftlig eksamen
Træning af bilagslæsning
Træning af at skrive korrekt i de forskellige taksonomiske niveauer
Faglige mål o identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
o anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
o udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med ud-gangspunkt i empiriske data
o fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøko-nomiske forhold
Kernestof [Angiv hvilket kernestof fra læreplanen, der har været centralt i dette forløb]
Anvendt ma-teriale.
Henrik Kurrer: International økonomi A
Søren Peter Iversen: Sådan laver du beregninger i Samfundsfag
Marie Berg Carlsen: Sådan skriver du i samfundsfag
Arbejdsfor-mer Klasseundervisning, gruppearbejde, individuelt arbejde
Forløb 6
Politikker (Omfang 10%)
Forløbets indhold og fokus Økonomiske og strukturelle politikker
Faglige mål o identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
o anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
Kernestof o makroøkonomiske nøgletal
o politiske indgreb
o konjunkturer
o økonomisk politik og økonomiske skoler: vækst, ubalancer, afvejninger og ef-fekter
Anvendt materiale.
[Angiv hvilke materialer, der har været anvendt i forløbet, fordelt på kernestof og supplerende stof. Angiv desuden omfanget i form af antal sider/procent og en angi-velse af forløbets samlede undervisningstid og fordybelsestid (opgøres i timer a 60 minutter. Læs mere herom i bekendtgørelse af lov om de gymnasiale uddannelse § 19)]
Arbejds-former [Angiv de væsentligste arbejdsformer, der er anvendt i forløbet, fx klasseundervisning, virtuelle arbejdsformer, projektarbejdsform, anvendelse af fagprogrammer, skriftligt arbejde, eksperimentelt arbejde.]
|