Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
AABC
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
Mahmoud Mavahebei-Tabatabaei
|
Hold
|
VI24.hhx.d.if (VI 1d if)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Design og udvikling af app i App-lab
Dette forløb har til hensigt at give eleverne en basis viden om, hvilke hensyn man skal tage sig, når man designer og udvikler apps. Desuden vil forløbet give eleverne kendskab til designprincipper, arkitektur, modellering og programmering af it-systemer.
* Intro-tutorial til at navigere/vælge mellem skærmbilleder.
* Udvikling af App til lommeregner
* Udvikling af App til karakter gennemsnit og beregning af BMI
* Udvikling af App med login gemt i database
* Udvikling af App til Valuta omregner
* Udvikling af App til Beregn den rigtige pris
* Udvikling af app til beregning af antal ord og tegn i en given tekst.
* diverse opgaver i forbindelse med Funktioner, Løkker og forgreninger, variabler og Lister
Materiale
Informatik (Systime): https://informatik.systime.dk/
Dias/opgaver i holdets teams-mappe
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
34,00 moduler
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
SO1: Digitalisering
SO1-forløb uge 8-12 i fagene Informatik, Samfundsfag og Matematik om Digitalisering i Aarhus Kommune. Udarbejdelse af løsning med overvejelser om:
* Interaktionsdesign
* Brugertest
* Innovation
Forberedende afleveringsopgave: Planlægning, gennemførsel og afrapportering af brugertest for idrætsforeningshjemmeside.
Materiale / opgave
* Samlet opgave og materiale til SO1-forløbet: https://efif.sharepoint.com/sites/ElevintraHHXViby/SitePages/SO1-Digitalisering-(2025).aspx.
* Oplæg om digitalisering på ældreområdet i Aarhus Kommune 20/2-2025 v. Mathias Breer Vinther, Specialkonsulent.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Systemopbygning og data
Systemopbygning
* Tre-lags-arkitektur og klient-server-arkitektur.
Data
* Database-begreber (Tabel, post, felt, nøglefelt og datatype)
* Modellering af en biblioteksdatabase.
* Læsning og ændring af data med SQL i Northwind eksempel-databasen på sqliteonline.com.
* Modellering med E/R-diagrammer (uden kardinalitet).
Opgaver
* Opgaver_Systemopbygning_Databaser by MACH.docx
Materialer
* Dias_Systemopbygning og data_1D.pptx.pptx
* "Informatik", Jesper Buch mfl. , Systime 2023, siderne: "Klient-server-arkitektur" og "Trelags-arkitektur".
* "Erhvervsinformatik EUD/EUX", Broersma, Mathijs mfl. Systime 2024, siden: 8.4 Relationsdatabaser
* Udvalgte SQL-tutorials fra https://www.w3schools.com/sql/ , bl.a. "SQL Introduction", "SQL SELECT Statement" og "SQL WHERE Clause".
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68860459781",
"T": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68860459781",
"H": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68860459781"
}