Holdet VI24.hhx.d.if - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution AABC
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e) Mahmoud Mavahebei-Tabatabaei
Hold VI24.hhx.d.if (VI 1d if)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Design og udvikling af app i App-lab
Titel 2 SO1: Digitalisering
Titel 3 Systemopbygning og data
Titel 4 Opsamling (Eksamen og interaktionsdesign)
Titel 5 Forløb#5

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Design og udvikling af app i App-lab

Dette forløb har til hensigt at give eleverne en basis viden om, hvilke hensyn man skal tage sig, når man designer og udvikler apps. Desuden vil forløbet give eleverne kendskab til designprincipper, arkitektur, modellering og programmering af it-systemer.

*  Intro-tutorial til at navigere/vælge mellem skærmbilleder.
*  Udvikling af App til lommeregner
*  Udvikling af App til karakter gennemsnit og beregning af BMI
* Udvikling af App med login gemt i database
*  Udvikling af App til Valuta omregner
*  Udvikling af App til Beregn den rigtige pris
*  Udvikling af app til beregning af antal ord og tegn i en given tekst.

* diverse opgaver i forbindelse med Funktioner, Løkker og forgreninger, variabler og Lister


Materiale
Informatik (Systime): https://informatik.systime.dk/
Dias/opgaver i holdets teams-mappe
Indhold
Omfang Estimeret: 34,00 moduler
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 SO1: Digitalisering

SO1-forløb uge 8-12 i fagene Informatik, Samfundsfag og Matematik om Digitalisering i Aarhus Kommune. Udarbejdelse af løsning med overvejelser om:
* Interaktionsdesign
* Brugertest
* Innovation

Forberedende afleveringsopgave: Planlægning, gennemførsel og afrapportering af brugertest for idrætsforeningshjemmeside.

Materiale / opgave
* Samlet opgave og materiale til SO1-forløbet: https://efif.sharepoint.com/sites/ElevintraHHXViby/SitePages/SO1-Digitalisering-(2025).aspx.
* Oplæg om digitalisering på ældreområdet i Aarhus Kommune 20/2-2025 v. Mathias Breer Vinther, Specialkonsulent.
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Systemopbygning og data

Systemopbygning
* Tre-lags-arkitektur og klient-server-arkitektur.

Data
* Database-begreber (Tabel, post, felt, nøglefelt og datatype)
* Modellering af en biblioteksdatabase.
* Læsning og ændring af data med SQL i Northwind eksempel-databasen på sqliteonline.com.
* Modellering med E/R-diagrammer (uden kardinalitet).


Opgaver
* Opgaver_Systemopbygning_Databaser by MACH.docx


Materialer
* Dias_Systemopbygning og data_1D.pptx.pptx

* "Informatik", Jesper Buch mfl. , Systime 2023, siderne: "Klient-server-arkitektur" og  "Trelags-arkitektur".
* "Erhvervsinformatik EUD/EUX", Broersma, Mathijs mfl. Systime 2024, siden: 8.4 Relationsdatabaser
* Udvalgte SQL-tutorials fra https://www.w3schools.com/sql/ , bl.a. "SQL Introduction", "SQL SELECT Statement" og "SQL WHERE Clause".
Indhold
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Opsamling (Eksamen og interaktionsdesign)

Opsamling og forberedelse til eksamen i eksamensgrupper:
* Præsentation af løsning til Malling Bio App-opgave og fagligt emne.
* Forklaringer til fagord/diagrammer.

Opsamling på interaktionsdesign (og It-arbejdsmetode) som forberedelse til eksamen.
* Bearbejdning af cykelauktions-app

Opgaver
* Eksamenstræning_Fremlæggelse af Malling Bio App og fagligt emne_1D.docx
*Opgaver_App til cyklistforbundet_klasse 1D.docx

Materialer
* Eksempel_Eksamensopgave med cykelauktion app.docx
* Gode råd til Infomatik eksamen.docx
* Fagord i Informatik_1D.docx

* Dias_It arbejdsmetode_Udarbejdelse og Planlægning med interaktionsdesign.pptx
* Notat om interaktionsdesign, brugervenlighed og designregler.pdf
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer