Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
AABC
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
Mahmoud Mavahebei-Tabatabaei
|
Hold
|
VI24.hhx.f.if (VI 1f if)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Informatik i Grundforløbet
Eleverne har i deres Grundforløb arbejdet med forskellige dele af Informatiks fagområder. Det har konkret udmøntet sig i, at eleverne har arbejdet med den iterative arbejdsproces med særligt fokus på udarbejdelse (interaktionsdesign) af hjemmeside. Derudover har eleverne beskæftiget sig med dele af it-sikkerhed, netværk og arkitektur.
Nedenfor er forløbets indhold listet, hvilket indebærer følgende:
* Introduktion til Informatik-faget.
* Arbejde med it-sikkerhed. Passwords, kryptering, phishing og CIA-modellen. Desuden er begreber som f.eks. firewall og malware, berørt i mindre grad.
* Grundlæggende kodning af hjemmeside i HTML og CSS med brug af online-editor (Weblab på code.org).
* Design af brugergrænseflade med skitser, strukturdiagram og brug af gestaltlove, KISS-princippet og First-things-first.
* Design og udvikling af virkende prototype i PowerPoint.
- Udarbejdelse/design med skitser og prototyper.
Materialer
* Informatik, Damhus m. fl., Systime 2022: Sider om den iterative arbejdsproces herunder planlægning af et it-system, interaktionsdesign samt it-sikkerhed herunder fortrolighed, integritet og tilgængelighed (https://informatik.systime.dk)
* Erhvervsinformatik, Olsen m.fl., Systime 2022: Sider om sikkerhed og adfærd - trusler fra nettet, hvordan beskytter du dig på nettet?, logisk sikkerhed, kryptering, firewall, malware (https://erhvervsinformatik.systime.dk/).
* Udvalgte tutorials om HTML og CSS på www.w3schools.com.
Bearbejdet kernestof
* Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
* It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning:
- it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
* It-systemer, netværk og arkitektur:
- internettes teknologi og sikre kommunikationsformer
* Interaktionsdesign:
- design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
- prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets interaktionsdesign
- principper for interaktionsdesign
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Design og udvikling af app i App-lab
Eleverne har i dette forløb arbejdet med app-udvikling. Det har konkret betydet, at eleverne i overvejende grad, har arbejdet med programmering. Desuden har eleverne naturligvis også arbejdet med interaktionsdesign og hvilke hensyn man skal tage sig, når man designer og udvikler apps. Derudover har eleverne ligeledes arbejdet i den iterative arbejdsproces.
Nedenfor er forløbets indhold yderligere listet, hvilket indebærer følgende:
* Intro-tutorial på App Lab til at navigere/vælge mellem skærmbilleder.
* Programmeringsbegreber: Funktioner, Løkker og forgreninger, variabler og Lister, har eleverne arbejde med i forbindelse med forskellige opgaver.
* Udvikling og design af apps; Lommeregner, valutaomregner, app til beregning af antal ord og tegn i en given tekst, app til karakter gennemsnit og app til beregning af BMI.
* Design og brugervenlighed: brugervenligt design af apps, design regler og love herunder gestaltlovene, KISS og FTF.
* Modellering ved brug af rutediagrammer for at forstå problemområdet.
* Evaluering af it-systemer: brugervenlighedstest herunder gennemførelse af tænke-højt-test samt alternativ i form af systemtest.
Materiale
* Informatik B til EUX Merkantil, Damhus, Martin et. al., Systime 2018, Ibog: https://informatikbeux.systime.dk/, sider om: brugervenlighed og design (It-sikkerhed herunder fysisk og logisk sikkerhed, data og kommunikations sikkerhed - sendes videre til senere tidspunkt).
*Informatik, Damhus, Martin et. al., Systime 2017, Ibog: https://informatik.systime.dk/, sider om: planlægning af et it-system, udarbejdelse af et it-system herunder interaktionsdesign og programmering, evaluering af et it-system.
* Egne dias (indeholdende eksempler på kode) + opgaver. Kan findes på klassens teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ANHCuNmkBX94nxE7DmUn-VMYdIjgRNzeFKrWxpSETWLs1%40thread.tacv2/General?groupId=a78c314d-f23e-4d68-8d21-bb8e4b25cc08&tenantId=1b29427a-4ed3-4f0e-a3ff-ced1342f64ac
Bearbejdede faglige mål og kernestof
* Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
* It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning:
- modellering som middel til at forstå et problemområde
- brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav
* Programmering:
- funktioner
- variable, sekvenser, forgreninger, løkker
* Interaktionsdesign:
- design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
- prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets interaktionsdesign
- principper for interaktionsdesign
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
34,00 moduler
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Systemopbygning med databaser
I forløbet systemopbygning og databaser, har eleverne hovedsageligt beskæftiget sig med databasers formål, centrale databasebegreber, modellering ved brug af E/R-diagrammer, systemopbygning samt netværksarkitektur. I forlængelse af arbejdet med databaser har eleverne udviklet apps blandt andet med log in systemer. Derudover har eleverne også beskæftiget sig områder indenfor it-sikkerhed samt innovationsteori herunder typer af innovation såsom produkt/proces og radikal/inkrementel innovation.
Nedenfor er forløbets indhold yderligere listet, hvilket indebærer følgende:
* Databasers formål, databasebegreber (tabel, post, felt, nøglefelt/primærnøgle og datatype)
* Modellering med E/R-diagrammer (NB. inklusive relationer, men uden relationsgrad/kardinalitet)
* Gennemgang af SQL kommandoer
* Client-server- og trelagsarkitektur, centrale begreber om internettets opbygning herunder f.eks. IP-adresse og DNS.
* Gennemgang af it-sikkerhedsbegreber: stærke password, logisk/fysisk sikkerhed, Malware/Phishing , kryptering, Firewall, Https og etc.
* Redegørelse for innovative teknologier ved brug af radikal og inkrementel innovation samt produkt og proces fra 4p-modellen.
* Udvikling af Apps; app med log in system, app til køb af varer med oprettelse og opdatering af tabeller, matematikapp til børn.
Materialer
* Informatik, Damhus m. fl., Systime 2017: Sider om databaser herunder E/R-diagram, klient-server-arkitektur og 3-lags-arkitektur samt innovation (https://informatik.systime.dk/)
* Informatik B til EUX Merkantil, Damhus, Martin et. al., Systime 2018, Ibog: https://informatikbeux.systime.dk/, sider om: It-sikkerhed herunder fysisk og logisk sikkerhed, data og kommunikations sikkerhed.
* Udvalgte tutorials fra https://www.w3schools.com/sql/
* Eget kompendium - Informatik C 2024/2025
* Egne dias (blandt andet omhandlende internettets opbygning) samt opgaver
Bearbejdet kernestof
* Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
* It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning:
- it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
- modellering som middel til at forstå et problemområde
* It-sikkerhed, netværk og arkitektur:
- client-server arkitektur
- internettets teknologi og sikre kommunikationsformer
* Repræsentation og manipulation af data:
- abstraktion og strukturering, begrebs- og datamodeller
- data og datatypers repræsentation og manipulation
- databasers anvendelse og simple databaseforespørgsler
* Programmering
- Variabler, løkker, forgreninger og funktioner
* Innovation
- eksempler på og kategorisering af innovative it-systemer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Database i app lab, Iterative arbejdsproces
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
SO1: Digitalisering
SO1-forløb 19/02 - 8/03 i fagene Informatik, Samfundsfag og Matematik. Overordnet problemstilling: ”Digitalisering i Aarhus Kommune” med et antal mere konkrete del-opgaver med hvordan Århus kommune kan hjælpes med :
* Teknologiske løsninger til at få flere unge til at deltage i demokratiet
* Smart city(Aarhus Kommunes opgaver inden for transport og trafik)
* at løse deres opgaver indenfor ældreområdet
I forbindelse med Informatik skal laves en app til en af de opgaver samt en
notat, der skal dokumentere deres arbejde.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Opsamling, repetition og supplerende teori
I det afsluttende forløb har klassen hovedsageligt samlet op og repeteret de forskellige faglige områder, som de har beskæftiget sig med i løbet af året. Desuden har klassen også arbejdet med supplerende materiale indenfor de fagområder klassen allerede har været igennem. Det omfatter at klassen har arbejdet med design, aktuelle områder ud fra et dataperspektiv - cookies og Persondataordningen samt en genbesøg i den iterative arbejdsproces med særligt fokus på planlægningsdelen og evalueringsdelen.
Derudover har klassen arbejdet med en gammel eksamensopgave.
Nedenfor er forløbets indhold listet. Dette indebærer følgende:
* Planlægning ved brug af brainstorm, krav og målgrupper herunder Persona og Minerva
* Evaluering af it-systemer: brugervenlighedstest herunder gennemgang af tænke-højt-test samt alternativ i form af systemtest.
* Design og brugervenlighed: brugervenligt design af sociale medier (apps), Donald Normans 6 designprincipper.
* Udarbejdelse af interaktionsdesign ved brug af strukturdiagram, skitser og særligt fokus på Donald Normans designprincipper i forbindelse med udarbejdelse af design.
* Udvikling af app - Valdes Varme Vafler, ved brug af den iterative arbejdsproces
* Konstruktion af app på App Lab; App til Malling Bio (afleveringsopgave)
Materialer
* Informatik, Damhus m.fl., Systime (iBog) 2017: sider om planlægning af et it-system, udarbejdelse af et it-system herunder interaktionsdesign og evaluering af et it-system.
(https://informatik.systime.dk/)
* Informatik b til EUX Merkantil, Husum m.fl., Systime (iBog) 2019: side om systemtest.
(https://informatikbeux.systime.dk/)
* UX design, Michelsen M. og Olsen L., Systime (iBog) 2024, sider om principper for godt design - Donald Normans 6 design principper. (https://uxdesign.systime.dk/)
* Eget kompendium - Informatik C 2024/2025.
* Egne dias samt opgaver.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68860462997",
"T": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68860462997",
"H": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68860462997"
}