Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
AABC
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
Steffen Bech Thygesen
|
Hold
|
VI24.hhx.n.if (VI 1n if)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Informatik i Grundforløbet
Eleverne har i deres Grundforløb arbejdet med forskellige dele af Informatiks fagområder. Det har konkret udmøntet sig i, at eleverne har arbejdet med den iterative arbejdsproces med særligt fokus på udarbejdelse (interaktionsdesign) af hjemmeside. Derudover har eleverne beskæftiget sig med dele af it-sikkerhed, netværk og arkitektur.
Nedenfor er forløbets indhold listet, hvilket indebærer følgende:
* Introduktion til Informatik-faget.
* Arbejde med it-sikkerhed. Passwords, kryptering, phishing og CIA-modellen. Desuden er begreber som f.eks. firewall og malware, berørt i mindre grad.
* Grundlæggende kodning af hjemmeside i HTML og CSS med brug af online-editor (Weblab på code.org).
* Design af brugergrænseflade med skitser, strukturdiagram og brug af gestaltlove, KISS-princippet og First-things-first.
* Design og udvikling af virkende prototype i PowerPoint.
- Udarbejdelse/design med skitser og prototyper.
Materialer
* Informatik, Damhus m. fl., Systime 2017: Sider om den iterative arbejdsproces herunder planlægning af et it-system, interaktionsdesign samt it-sikkerhed herunder fortrolighed, integritet og tilgængelighed (https://informatik.systime.dk)
* Erhvervsinformatik, Olsen m.fl., Systime 2020: Sider om sikkerhed og adfærd - trusler fra nettet, hvordan beskytter du dig på nettet?, logisk sikkerhed, kryptering, firewall, malware (https://erhvervsinformatik.systime.dk/).
* Udvalgte tutorials om HTML og CSS på www.w3schools.com.
Bearbejdet kernestof
* Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
* It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning:
- it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
* It-systemer, netværk og arkitektur:
- internettes teknologi og sikre kommunikationsformer
* Interaktionsdesign:
- design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
- prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets interaktionsdesign
- principper for interaktionsdesign
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Informatik i virksomhed og samfund
I dette forløb, har klassen arbejdet med områder omkring informatik, der perspektiverer til virksomhed og samfund. Eleverne har derfor arbejdet med den digitale udvikling, innovation, data herunder alt den data de møder i hverdagen, cookies, persondataforordningen og til sidst kort trelags-arkitekturen. Nedenfor er forløbets indhold listet. Dette indebærer følgende:
* Den digitale udvikling - arbejdet med industri 4.0 og hvordan apps kan understøtte processer i en virksomhed.
* Redegørelse for innovative teknologier ved brug af radikal eller inkrementel innovation samt 4p-modellen.
* Data - arbejdet med aktuelle fænomener relateret til data. Dette omhandler data fra deres hverdag, cookies og beskyttelse af data i form af Persondataforordningen.
* Trelags-arkitekturen - bearbejdet på et redegørende niveau.
Materialer
* Digital dannelse. Nye teknologier og medier, Pedersen, L., Systime (iBog) 2016: sider om radikal og inkrementel innovation (produktet af en digital tidsalder), data herunder en verden fuld af data og datatyper. (https://digitaldannelse.systime.dk/)
* Erhvervsinformatik, Olsen m.fl., Systime (iBog) 2020: sider om den digitale udvikling herunder Industri 4.0., cookies, persondataforordningen.
(https://erhvervsinformatik.systime.dk//)
* Informatik, Damhus m.fl., Systime (iBog) 2017: sider om Innovation i IT herunder inkrementel og radikal innovation samt 4p-modellen, trelags-arkitektur
(https://informatik.systime.dk/)
* Eget kompendium - Informatik C 2024/2025. Inddraget fra kompendiet; 4p-modellen i form af skydeskivemodel.
* Egne dias samt opgaver.
Bearbejdede faglige mål og kernestof
* It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning:
- it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
* Innovation
- eksempler på og kategorisering af innovative it-systemer
* It-sikkerhed, netværk og arkitektur
- redegøre for beskyttelse af egen digital identitet og egne data på internettet samt redegøre for tekniske og menneskelige aspekter af it-sikkerhed
- redegøre for generelle principper bag it-systemers arkitekturer ved udarbejdelse af it-systemer og tilpasning af eksisterende it-systemer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Udvikling af it-systemer
I dette forløb, har klassen arbejdet med udviklingen af it-system. Eleverne har her arbejdet med den iterative arbejdsproces, hvor de har planlagt, udarbejdet og evalueret it-system. Forud for udviklingen af it-systemet, er klassen introduceret for den iterative arbejdsproces, hvorefter klassen med udgangspunkt i en case, indeholdende idé, har udarbejdet et udkast til en app. En del af appen er udviklet i App Lab. Nedenfor er forløbets indhold listet. Dette indebærer følgende:
* Udvikling af app - Valdes Varme Vafler, ved brug af den iterative arbejdsproces
* Planlægning ved brug af brainstorm, krav, brugsmønster og målgrupper herunder Persona og Minerva
* Design og brugervenlighed: brugervenligt design af sociale medier (apps), Donald Normans 6 designprincipper.
* Udarbejdelse af interaktionsdesign ved brug af strukturdiagram, skitser og særligt fokus på Donald Normans designprincipper i forbindelse med udarbejdelse af design.
* Konstruktion af app på App Lab - design og programmering
* Evaluering af it-systemer: brugervenlighedstest herunder gennemførelse af tænke-højt-test samt alternativ i form af systemtest.
Materialer
* Informatik, Damhus m.fl., Systime (iBog) 2017: sider om planlægning af et it-system, udarbejdelse af et it-system herunder interaktionsdesign og programmering, evaluering af et it-system.
(https://informatik.systime.dk/)
* Informatik b til EUX Merkantil, Husum m.fl., Systime (iBog) 2019: side om systemtest.
(https://informatikbeux.systime.dk/)
* UX design, Michelsen M. og Olsen L., Systime (iBog) 2024, sider om principper for godt design - Donald Normans 6 design principper. (https://uxdesign.systime.dk/)
* Code.org (introduktionskursus til App Lab)
* Eget kompendium - Informatik C 2024/2025.
* Egne dias samt opgaver.
Bearbejdede faglige mål og kernestof
* Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
* It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning:
- it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
- brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system
- brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav
* Interaktionsdesign:
- design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
- prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets interaktionsdesign
- principper for interaktionsdesign
* Programmering:
- variable og sekvenser
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
App-udvikling
Eleverne har i dette forløb arbejdet med app-udvikling. Det har konkret betydet, at eleverne i overvejende grad, har arbejdet med programmering samt modellering ved brug af rutediagrammer. Desuden har eleverne naturligvis også arbejdet med interaktionsdesign grundet forløbets emne, ligesom eleverne ligeledes har arbejdet i den iterative arbejdsproces.
Nedenfor er forløbets indhold yderligere listet, hvilket indebærer følgende:
* Programmeringsbegreber: Variable inklusive datatyper, forgreninger (betingelser), funktioner, og kommentarer.
* Udvikling og design af apps; Tælle-app, reklamespil, drop down-app, 3-cup-game-app.
* Modellering ved brug af rutediagrammer for at forstå problemområdet.
Materialer
* Informatik, Damhus m. fl., Systime 2017: Sider om udarbejdelse af it-system herunder interaktionsdesign (metoder til design af brugergrænseflade) og programmering (https://informatik.systime.dk/)
* Eget kompendium - Informatik C 2024/2025
* App Lab - Vigtige kommandoer, Version 2, Malene Cramer Engebjerg
* Egne dias (indeholdende eksempler på kode) + opgaver
* Worked example lavet specifikt til forløbet. Indholdet omhandler brug af variabler, forgreninger, betingelser.
Bearbejdet kernestof (og faglige mål)
* Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
* It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning:
- modellering som middel til at forstå et problemområde
* Programmering:
- funktioner
- variable, sekvenser og forgreninger
* Interaktionsdesign:
- design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
- prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets interaktionsdesign
- principper for interaktionsdesign
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afrapportering af brugertest
|
06-02-2025
|
Test
|
26-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
SO1: Digitalisering
SO1-forløb uge 8-12 i fagene Informatik, Samfundsfag og Matematik om Digitalisering i Aarhus Kommune. Udarbejdelse af løsning med overvejelser om:
* Interaktionsdesign
* Brugertest
* Innovation
Materiale / opgave
* Samlet opgave og materiale til SO1-forløbet: https://efif.sharepoint.com/sites/ElevintraHHXViby/SitePages/SO1-Digitalisering-(2025).aspx.
* Oplæg om digitalisering på ældreområdet i Aarhus Kommune 20/2-2025 v. Mathias Breer Vinther, Specialkonsulent.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Data og databser
I forløbet Data og databaser, har eleverne har beskæftiget sig med databasers formål, centrale databasebegreber, modellering ved brug af E/R-diagrammer, SQL og afslutningsvist systemopbygning samt netværksarkitektur. Desuden har eleverne udviklet en app i App Lab, hvor data gemmes i datalaget. I den forbindelse er kontrolstrukturen, løkker blevet gennemgået og inddraget.
Nedenfor er forløbets indhold yderligere listet, hvilket indebærer følgende:
* Databasers formål samt fire grundlæggende ting man kan med en database Create, Read, Update, Delete (CRUD)
* Databasebegreber (tabel, post, felt, nøglefelt/primærnøgle og datatype)
* Model af database for virksomheden Rezet Store
* Læsning og ændring af data med SQL ved brug af sqliteonline.com
* Modellering med E/R-diagrammer (NB. inklusive relationer, men uden relationsgrad/kardinalitet)
* Udvikling af en medlemsapp i App Lab, hvor personer kunne indtastes og gemmes i datalaget.
* Client-server- og trelagsarkitektur, centrale begreber om internettets opbygning herunder f.eks. IP-adresse og DNS, packets.
Materialer
* Informatik, Damhus m. fl., Systime 2017: Sider om databaser herunder E/R-diagram, klient-server-arkitektur og 3-lags-arkitektur (https://informatik.systime.dk/)
* Erhvervsinformatik, Olsen m.fl., 2020: sider om databaser herunder; formål med databaser og opbygning af databaser
(https://erhvervsinformatik.systime.dk/)
* Videoer og internettets opbygning, code.org;
- The Internet - Wires, Cables & WiFi https://www.youtube.com/watch?v=ZhEf7e4kopM
- The Internet: IP Addresses & DNS https://www.youtube.com/watch?v=5o8CwafCxnU
- The Internet: The Internet: Packets, Routing & Reliability https://www.youtube.com/watch?v=AYdF7b3nMto
* Udvalgte tutorials fra https://www.w3schools.com/sql/
* Eget kompendium - Informatik C 2024/2025
* Egne dias samt opgaver
Bearbejdet kernestof
* Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
* It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning:
- it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
- modellering som middel til at forstå et problemområde
* It-sikkerhed, netværk og arkitektur:
- client-server arkitektur
- internettets teknologi og sikre kommunikationsformer
* Repræsentation og manipulation af data:
- abstraktion og strukturering, begrebs- og datamodeller
- data og datatypers repræsentation og manipulation
- databasers anvendelse og simple databaseforespørgsler
* Programmering
- Variabler, løkker og forgreninger
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Opsamling og repetition
I den afsluttende periode har klassen samlet op og repeteret de forskellige faglige områder, de har været igennem i løbet af året. Desuden har klassen arbejdet med en gammel eksamensopgave.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68860493373",
"T": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68860493373",
"H": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68860493373"
}