Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
AABC
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
Steffen Bech Thygesen
|
Hold
|
VI24.hhx.o.if (VI 1o if)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
App-udvikling
Eleverne har i dette forløb arbejdet med app-udvikling. Det har konkret betydet, at eleverne i overvejende grad, har arbejdet med programmering samt modellering ved brug af rutediagrammer. Desuden har eleverne naturligvis også arbejdet med interaktionsdesign grundet forløbets emne, ligesom eleverne ligeledes har arbejdet i den iterative arbejdsproces.
Nedenfor er forløbets indhold yderligere listet, hvilket indebærer følgende:
* Programmeringsbegreber: Variable inklusive datatyper, forgreninger (betingelser), funktioner, løkker og kommentarer.
* Udvikling og design af apps; Valdes Varme Vafler-app (app for fiktiv cafe),reklamespil, drop down-app, en løkkelig app.
* Modellering ved brug af rutediagrammer for at forstå problemområdet.
Materialer
* Worked examples lavet specifikt til forløbet. Indholdet omhandler brug af variabler, forgreninger, betingelser og funktioner (fremgår på klassens Teams-kanal).
* Informatik, Damhus m. fl., Systime 2024: Sider om udarbejdelse af it-system herunder interaktionsdesign (metoder til design af brugergrænseflade) og programmering (https://informatik.systime.dk/)
* App Lab - Vigtige kommandoer, Version 2, Malene Cramer Engebjerg
* Egne dias (indeholdende eksempler på kode) + opgaver.
Bearbejdet kernestof (og faglige mål)
* Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
* It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning:
- modellering som middel til at forstå et problemområde
* Programmering:
- funktioner
- variable, sekvenser, løkker og forgreninger
* Interaktionsdesign:
- design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
- prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets interaktionsdesign
- principper for interaktionsdesign
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afrapportering af brugertest
|
06-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Data og databser
I forløbet Data og databaser, har eleverne generelt arbejdet med data samt med databaser og databaseteori. Mere konkret betyder det, at eleverne har beskæftiget sig med hvor og hvornår data kan opstå, cookies, centrale databasebegreber, modellering ved brug af E/R-diagrammer, SQL og systemopbygning.
Desuden har eleverne også udviklet en hjemmeside på Wix.
Nedenfor er forløbets indhold yderligere listet, hvilket indebærer følgende:
* Data: hvor of hvornår data kan opstå, hvilke data skaber eleverne selv og åbenlys dataindsamling herunder cookies.
* Databasebegreber (tabel, post, felt, nøglefelt/primærnøgle og datatype)
* Model af database for virksomheden Rezet Store
* Læsning og ændring af data med SQL i w3schools eksempel-database
* Modellering med E/R-diagrammer (inklusive relationer dog uden relationsgrad/kardinalitet)
* Design og udvikling af hjemmeside på Wix
* Client-server- og trelagsarkitektur, centrale begreber om internettets opbygning herunder IP-adresse og DNS.
Materialer
* Dataopsamling ude i virkeligheden, Viden om Data: https://learn.videnomdata.dk/mod/hvp/view.php?id=2263
* Simplecode - hvad er cookies?: https://simplecode.dk/hvad-er-cookies/
* Simplecode - hvad er en IP-adresse?: https://simplecode.dk/hvad-er-en-ip-adresse/
* Informatik, Damhus m. fl., Systime 2024: Sider om databaser herunder E/R-diagram, klient-server-arkitektur og 3-lags-arkitektur (https://informatik.systime.dk/)
* Erhvervsinformatik, Olsen m.fl., 2024: sider om databaser herunder; formål med databaser og opbygning af databaser
(https://erhvervsinformatik.systime.dk/)
* Udvalgte tutorials fra https://www.w3schools.com/sql/
* Egne dias samt opgaver
Bearbejdet kernestof
* Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
* It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning:
- it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
- modellering som middel til at forstå et problemområde
* It-sikkerhed, netværk og arkitektur:
- client-server arkitektur
- internettets teknologi og sikre kommunikationsformer
* Repræsentation og manipulation af data:
- abstraktion og strukturering, begrebs- og datamodeller
- data og datatypers repræsentation og manipulation
- databasers anvendelse og simple databaseforespørgsler
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Test
|
04-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Opsamling og repetition
I den afsluttende periode har klassen samlet op og repeteret de forskellige faglige områder, de har været igennem i løbet af året. Desuden har klassen arbejdet med en gammel eksamensopgave.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68860495470",
"T": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68860495470",
"H": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68860495470"
}