Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
AABC
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
Steffen Bech Thygesen
|
Hold
|
VI24.hhx.r.if (VI 1r if)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
App-udvikling
Eleverne har i dette forløb arbejdet med app-udvikling. Det har konkret betydet, at eleverne i overvejende grad, har arbejdet med programmering samt modellering ved brug af rutediagrammer. Desuden har eleverne naturligvis også arbejdet med interaktionsdesign grundet forløbets emne, ligesom eleverne ligeledes har arbejdet i den iterative arbejdsproces.
Nedenfor er forløbets indhold yderligere listet, hvilket indebærer følgende:
* Programmeringsbegreber: Variable inklusive datatyper, forgreninger (betingelser), funktioner, løkker og kommentarer.
* Udvikling og design af apps; Valdes Varme Vafler-app (app for fiktiv cafe),reklamespil, drop down-app, en løkkelig app.
* Modellering ved brug af rutediagrammer for at forstå problemområdet.
Materialer
* Worked examples lavet specifikt til forløbet. Indholdet omhandler brug af variabler, forgreninger, betingelser og funktioner (fremgår på klassens Teams-kanal).
* Informatik, Damhus m. fl., Systime 2024: Sider om udarbejdelse af it-system herunder interaktionsdesign (metoder til design af brugergrænseflade) og programmering (https://informatik.systime.dk/)
* App Lab - Vigtige kommandoer, Version 2, Malene Cramer Engebjerg
* Egne dias (indeholdende eksempler på kode) + opgaver.
Bearbejdet kernestof (og faglige mål)
* Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
* It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning:
- modellering som middel til at forstå et problemområde
* Programmering:
- funktioner
- variable, sekvenser, løkker og forgreninger
* Interaktionsdesign:
- design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
- prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets interaktionsdesign
- principper for interaktionsdesign
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afrapportering af brugertest
|
06-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Opsamling og repetition
I den afsluttende periode har klassen samlet op og repeteret de forskellige faglige områder, de har været igennem i løbet af året. Desuden har klassen arbejdet med en gammel eksamensopgave.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68860503362",
"T": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68860503362",
"H": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68860503362"
}