Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
AABC
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Lene Hvidtfeldt Prip-Sørensen
|
Hold
|
VI24.hhx.b.sa (VI 1b sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Dansk politik
I dette forløb har der været fokus på politik i Danmark. Vi har arbejdet dybdegående med demokrati, ideologierne, beslutningsprocesser og valgdeltagelse samt de politiske partier i Danmark. Sidstnævnte fordybede eleverne sig i projektarbejde, hvor der var såvel en skriftlig dimension i form af en præsentation og et talepapir smat en mundtlig fremlæggelse.
Nogle af de fokusområder og problemstillinger vi har arbejdet med er: Hvordan fungerer det danske demokrati?
• Hvad er demokrati?
• Hvordan fungerer det danske demokrati?
• Hvad er magt, og hvorfor er det vigtigt at beskæftige sig med magt i forbindelse med politik?
• Hvad kendetegner de klassiske ideologier og hvilke forgreninger er der her af?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Erhvervslivets rolle
I dette forløb har hovedfokus været på forholdet mellem økonomi og erhvervslivet, samt betydningen for den danske/universelle velfærdsmodel. I forløbet har der været tværfagligt samarbejde mellem samfundsfag, matematik og informatik i SO1, hvor der blev arbejdet med ”Digitalisering: Kan digitalisering løse udfordringerne på ældreområdet i Århus Kommune?
Dertil har vi arbejdet med forskellige problemstillinger. Det økonomiske fokus har særligt været på toldkrigen, og globaliseringens betydning med USA økonomiske politik, og hvordan dette påvirker danske virksomheder, dansk økonomi og samhandlen med EU. Herunder fået overblik over dansk økonomi.
Vi har dertil arbejdet med:
Velfærdsmodellerne er blevet koblet til arbejdet fra tidligere forløb omkring ideologierne og de politiske partier.
Velfærdstrekanten herunder hvilken rolle hhv. stat, marked og civilsamfundet spiller, og hvilke økonomiske samt politiske udfordringer der er forbundet hermed.
Vi har arbejdet i dybden med det økonomiske kredsløb, de økonomiske mål samt styringsinstrumenter. Endeligt globaliseringens og EU´s betydning for den økonomiske og erhvervsmæssige udvikling i Danmark.
• Hvordan står den danske økonomi nu, og hvis der kommer toldkrig?
• Hvordan påvirker USA’ økonomiske politik dansk erhvervsliv, dansk økonomi og situationen i EU?
• Hvilken sammenhænge er der mellem velstand og velfærd?
• Hvordan påvirker den demografiske udfordring velfærden?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sygt sund
Dette forløb har fungeret som et kort opsamlingsforløb, hvor der er blevet samlet op på fagets fagområder: politik, sociologi, økonomi og metode.
Emnet har kredset sig om sundhed, hvor hovedproblemstillingen har været omkring ulighed. Herunder sociale og kulturelle forskelle indenfor de socioøkonomiske variabler.
• Hvilken rolle spiller velfærdsstaten ved denne ulighed indenfor sundhedssystemet?
• Hvordan forholder de politiske partier sig til sundhed?
• Er ansvaret for sundhed individets eget, eller er der strukturerne som skal ændres for at fremme sundhed og skabe mere lighed på området?
• Hvilken rolle spiller socialiseringen i familien og blandt venner for individets sundhed?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68860538761",
"T": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68860538761",
"H": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68860538761"
}