AABC - HHX-gymnasiet Viby
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
AABC - HHX-gymnasiet Viby
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet VI24.hhx.j.sa - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
AABC
Fag og niveau
Samfundsfag C
Lærer(e)
Lene Hvidtfeldt Prip-Sørensen
Hold
VI24.hhx.j.sa (
VI 1j sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Dansk politik
Titel 2
Erhvervslivets rolle
Titel 3
Sygt sund
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Dansk politik
Indhold
Kernestof:
Kapitel 6: Demokrati og medborgerskab | LUK SAMFUNDET OP!
6.1: Politik og politiske styreformer | LUK SAMFUNDET OP!
6.2: Hvad er et demokrati? | LUK SAMFUNDET OP!
Konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati | LUK SAMFUNDET OP!
DR2 (2011) "Bag og folkestyret" 20 min. (Første del af Danskernes Akademi, forelæsning ved Johannes Andersen")
6.3: Demokrati i praksis: Det danske politiske system og magt | LUK SAMFUNDET OP!
Magtens tredeling | LUK SAMFUNDET OP!
Grundloven (Folketinget)
5.1 Grundloven | Samfundsfag C
Borgernes rettigheder | Samfundsfag C
Rettigheder og pligter i et demokratisk samfund | Samfundsfag C
Jurister: Ja, det var grundlovsbrud – men det gør ikke minkskandalen større
Minkskandalen
Meningsmåling | Få seneste meningsmåling Danmark | Politik | DR
6.4: Den parlamentariske styringskæde og magtdeling i det danske system | LUK SAMFUNDET OP!
Folketingets arbejde
Folketingets kontrol med regeringen
Finansloven
Statsminister Mette Frederiksens nytårstale den 1. januar 2025
Kapitel 5: Politiske ideologier | LUK SAMFUNDET OP!
5.3: Konservatisme | LUK SAMFUNDET OP!
5.4: Socialisme | LUK SAMFUNDET OP!
5.2: Liberalisme | LUK SAMFUNDET OP!
Fordelingspolitik | LUK SAMFUNDET OP!
Værdipolitik | LUK SAMFUNDET OP!
5.8: Partier, vælgere og fordelings- og værdipolitik | LUK SAMFUNDET OP!
Socialliberalisme og neoliberalisme | LUK SAMFUNDET OP!
Socialkonservatisme og nationalkonservatisme | LUK SAMFUNDET OP!
Socialdemokratisme og revolutionær socialisme | LUK SAMFUNDET OP!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Erhvervslivets rolle
Indhold
Kernestof:
9.1: Velstand og velfærd | LUK SAMFUNDET OP!
9.2: Velfærdstrekanten - borgernes forskellige veje til velfærd | LUK SAMFUNDET OP!
Markedet | LUK SAMFUNDET OP!
Staten | LUK SAMFUNDET OP!
Civilsamfundet | LUK SAMFUNDET OP!
Tre velfærdsmodeller | LUK SAMFUNDET OP!
9.4: Velfærdsstatens interne udfordringer | LUK SAMFUNDET OP!
Den demografiske udfordring og nye familiemønstre | LUK SAMFUNDET OP!
Udfordringerne med borgernes forventninger og stigende ulighed | LUK SAMFUNDET OP!
Forandringer på det danske arbejdsmarked udfordrer den universelle velfærdsstatsmodel | LUK SAMFUNDET OP!
9.6: Løsninger: Nedskærings-, udvidelses- og omprioriteringsstrategien | LUK SAMFUNDET OP!
9.7: Fra velfærdsstat til konkurrencestat? | LUK SAMFUNDET OP!
FILM: Hvad mener politikerne om velfærdsstaten i forhold til konkurrencestaten? | LUK SAMFUNDET OP!
Tjek-på-lektien | LUK SAMFUNDET OP!
Velfærdsstaten
Nyhedsøvelse
8.3: Samfundsøkonomi og det økonomiske kredsløb | LUK SAMFUNDET OP!
Husholdninger, virksomheder og den offentlige sektor | LUK SAMFUNDET OP!
Skatter, afgifter og tilskud | LUK SAMFUNDET OP!
Den finansielle sektor og udlandet | LUK SAMFUNDET OP!
Et overblik over dansk økonomi
Det økonomiske kredsløb
Video: Nationalbanken
8.2: Hvordan fungerer markedet? | LUK SAMFUNDET OP!
8.4: Hvad er god økonomi? | LUK SAMFUNDET OP!
DR2(2012) Økonomi for dummies - vækst og forbrug (1) (29 min. )
Finanspolitik | LUK SAMFUNDET OP!
Pengepolitik | LUK SAMFUNDET OP!
Strukturpolitik | LUK SAMFUNDET OP!
Organisationer: Told rammer danske virksomheder og koster job
Økonomisk politik
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Sygt sund
Indhold
Kernestof:
DR1 (2016) En syg forskel (3) - 42 min.
Et felt for sundhed? | SYGT SUND
3.1: Vanens magt | SYGT SUND
3.2: Sociale markører | SYGT SUND
3.3: Danskernes motionsvaner | SYGT SUND
3.4: Polarisering af sundhed | SYGT SUND
Stigmatisering | SYGT SUND
Polarisering af sundhed
1.1: Stigende fokus i medierne | SYGT SUND
1.4: Mediernes påvirkning af borgerne | SYGT SUND
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68860955367", "T": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68860955367", "H": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68860955367" }