Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
AABC
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Rasmus Bo Bojesen
|
Hold
|
VI24.hhx.r.sa (VI 1r sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Samfundsfag C-niveau
Anvendt uddannelsestid:
Undervisning, diskussioner, opgaver, gruppearbejde, fremlæggelser og skriftlige øvelser.
________________________________________
Særlige fokuspunkter:
• Økonomisk forståelse: mål, konjunkturer og politikformer
• Sociologiske teorier og identitetsdannelse
• Politisk system og deltagelse
• Velfærdsmodeller og samfundsstruktur
• Magt, klasse og globalisering
• EU, feminisme og arbejdsmarkedspolitik
________________________________________
Væsentlige arbejdsformer:
• Klasseundervisning
• Gruppearbejde og præsentationer
• Diskussioner
• Skriftlige afleveringer
• Casearbejde og videoklip
• Arbejde med digitale læringsmidler
________________________________________
Indhold og materiale:
🔹 Grundforløb – Økonomi
Bog: Basal Økonomi – Forlaget Columbus
1. Økonomiske mål – Del 1
Lektie: 3.0–3.3
Link: Basal Økonomi
(Sider: 4,5)
2. Økonomiske mål – Del 2
Lektie: 3.4–3.7
Link: Basal Økonomi
(Sider: 4)
3. Konjunkturer
Lektie: 3.8–3.10
Link: Basal Økonomi
(Sider: 3)
4. Økonomiske politikker og økonomiformer
Lektie: 4.0
Link: Kapitel 4 – Økonomiske politikker
(Sider: 0,5)
5. Konjunkturpolitikker
Lektie: 4.1, 4.2, 4.3
Link: Basal Økonomi
(Sider: 4,5)
6. Strukturpolitikker og Dansk arbejdsmarked
Lektie: 4.5
Link: Basal Økonomi
(Sider: 1)
________________________________________
🔹 Grundforløb – Sociologi
Bog: Sociologi – Forlaget Columbus
1. Socialisering og familietyper – 2.1
(Sider: 1)
2. Normer og roller – 2.2
(Sider: 1,5)
3. Kultur og identitet – 2.5 (undtagen Honneth)
(Sider: 3)
4. Goffman og sociale medier – 2.6
(Sider: 4)
5. Traditionelt samfund – 3.1
(Sider: 1)
6. Giddens – 3.3
(Sider: 1)
7. Ziehe – 3.4
(Sider: 1)
________________________________________
🔹 Efter grundforløbet
1. Hvad er politik
Link: Hvad er politik?
(Sider: 1)
2. Valgsystemer
Link: Valgsystemer
(Sider: 2)
3. Politiske partier
Til og med: Enhedslisten, Liberal Alliance, Alternativet og Nye Borgerlige
Link: Politiske partier
(Sider: 2)
4. Parlamentarisme
Link: Parlamentarisme
(Sider: 2)
5. Politisk deltagelse og medborgerskab
Lektie: Læs til og med ”Køn”
Link: Politisk deltagelse og medborgerskab
(Sider: 2)
6. Velfærdsstaten
Link:
o Hvad er en velfærdsstat
o Velfærdsmodellerne
(Sider: 3)
7. De fire bølger af feminisme
Link: Feminisme
(Sider: 3)
8. Globalisering
Lektie: 8.0 + 8.1
Link: Basal Økonomi
(Sider: 2)
9. EU og det indre marked
Lektie: 2.11
(Se PDF – indsæt link hvis tilgængeligt)
(Sider: 1)
10. Magt og sociale klasser
• Foucault: Overvågningssamfundet
• Bourdieu (kun kapitaler): Kapitalbegreber
(Sider: 4)
11. Konkurrenceforbedrende politikker
Lektie: 4.4 + 4.6
Link: Basal Økonomi
(Sider: 2)
12. Dansk arbejdsmarked
Lektie: 4.5
Link: Basal Økonomi
(Sider: 1)
________________________________________
| Samlet sideantal | 55 sider |
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
36,00 moduler
Dækker over:
70 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68861041816",
"T": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68861041816",
"H": "/lectio/122/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68861041816"
}