AABC - EUX-gymnasiet
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
AABC - EUX-gymnasiet
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet se24.x.E.Ma - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
AABC
Fag og niveau
Matematik B
Lærer(e)
Hold
se24.x.E.Ma (
se24.x.E.Ma
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Matematik-økonomi & Funktionsforståelse
Titel 2
Polynomier
Titel 3
Differentialregning
Titel 4
Vækstfunktioner
Titel 5
Lineær programmering
Titel 6
Introduktion til integralregning (suppl. stof)
Titel 7
Statistik
Titel 8
Emneopgaver & Opsamling.
Titel 9
Eksamensprojekt.
Titel 10
Repetition & Eksamensforberedelse.
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Matematik-økonomi & Funktionsforståelse
Litteratur:
Thrane, Trane, Haastrup, Halling-Jacobsen & Kjærgaard (Læreplan 2017) -
https://plushhx2.systime.dk/index.php?id=frontpage2
Primære faglige mål:
- Genkende og skifte mellem verbale, grafiske og symbolske repræsentationer af matematiske problemstillinger fra fagets indhold samt vurdere i hvilke tilfælde, de forskellige repræsentationsformer er hensigtsmæssige.
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Indhold
Kernestof:
Matematik Intro PP.pptx
Værktøj til funktioner.xlsx
Forskelligt info:
Matematik Historie.pptx
Matematik B - Kapitel 1 (Matematik-økonomi).pptx
Repetition af kapitel 3.5 fra Mat C-bogen - Læs kapitel 3.5 (Funktionsanalyse) inklusiv eksempler.
Læs kapitel 1 (Matematik - økonomi) - Skriv notater hvor du med egne ord forklarer det centrale fra kapitlet.
Vi opretter grupper, som I kan arbejde sammen i på Teams.
Eksamen Mat B - Kendte Spørgsmål til Emneopgaverne (se22 euxE Ma1).docx
Besvar de første 10 spørgsmål ved at anvende dine Emneopgaver fra Mat C.
C-niveau:
Afleveringsopgave - Lineære funktioner.docx
190618-Formelsamling-matA-hhx.pdf
Aktier
Supplerende stof:
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
IT
Tekstbehandling
Regneark
Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 2
Polynomier
Litteratur:
Thrane, Trane, Haastrup, Halling-Jacobsen & Kjærgaard (Læreplan 2017) -
https://plushhx2.systime.dk/index.php?id=frontpage2
Primære faglige mål:
- anvende relevante matematiske hjælpemidler, herunder CAS og matematikprogrammer, til løsning af givne matematiske problemer. Endvidere kunne benytte it til beregninger og undersøgelser af udtryk, der ligger i direkte forlængelse.
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
- Håndtere formler, herunder oversætte mellem matematisk symbolsprog og dagligt talt eller skrevet sprog samt anvende symbolsprog til løsning af problemer med matematisk indhold.
- Beherske fagets mindstekrav.
Indhold
Kernestof:
Opsamling på opgaver.
Matematik B - Kapitel 3 (Polynomier) N.pptx
Matematik B - Kapitel 3 (Polynomier) M.pptx
Øvelse 1 og 2
3 Polynomier
3.1 Kendetegn ved polynomier
Øvelse 2 (Polynomium – Grafisk aflæsning)
Husk at oprette en matematik-mappe, hvis du ikke allerede har gjort det til:
Hjælp til Polynomier Quiz - 3.6 Test: Polynomier
3.2 Nulpunkter - polynomier
Øvelse 2: Nulpunkter – Ligningsløser
3.2.1 Nulpunkter - beregning
Læs Eksempel 2: Faktorisering c=0 i Matematik C-bogen
Læs Eksempel 2: Faktorisering c=0 i Matematik C-bogen
Matematik B - Kernestof.pptx
190618-Formelsamling-matA-hhx.pdf
3x (x2 - 4) = 0
Nulreglen siger, at hvis vi har to led som vi ganger sammen og de giver nul, så må enten det ene led eller det andet led nødvendigvis være nul:
Se PP igennem inden timen i dag. Vi gennemgår den på klassen.
Polynomium: matematisk udtryk; en sum af flere led.
Grundlæggende matematik
Emner
Dopamin.
3. Bogstavregning (G) - Reduktion
Børsen Investor
Køb for 500.000 kr. aktier i din egen portefølje.
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Ansvarlighed
IT
Tekstbehandling
Regneark
Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 3
Differentialregning
Litteratur:
Thrane, Trane, Haastrup, Halling-Jacobsen & Kjærgaard (Læreplan 2017) -
https://plushhx2.systime.dk/index.php?id=frontpage2
Primære faglige mål:
- Anvende relevante matematiske hjælpemidler, herunder CAS og matematikprogrammer, til løsning af givne matematiske problemer. Endvidere kunne benytte it til beregninger og undersøgelser af udtryk, der ligger i direkte forlængelse.
- Genkende og skifte mellem verbale, grafiske og symbolske repræsentationer af matematiske problemstillinger fra fagets indhold samt vurdere i hvilke tilfælde, de forskellige repræsentationsformer er hensigtsmæssige.
- Gennemføre simple matematiske ræsonnementer og beviser.
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
- Beherske fagets mindstekrav.
Indhold
Kernestof:
Matematik B - Kapitel 4 (Differentialregning - teori).pptx
3.4 Tangent
Øvelse 1 (Tangenthældning)
Emneopgave 1 - Vækst og regression.docx
3.3 Monotoni og ekstrema – polynomier
Opsamling på Øvelse 1 og 2.
4.1 Tangent og sekant
Øvelse 2 (Ikke-differentiabel funktion)
Værktøj til funktioner.xlsx
Tolkning af f'
Differentialregning Fri Viden
Når man differentierer en funktion, finder man tangenthældningen i et bestemt punkt.
Plus - fra basis til D.docx
Niveau Basis
image.png
3.5 Økonomi og polynomier
3.5.1 Maksimering
Øvelse 1 (Brugtvognssælgeren)
3.5.2 Minimering
Øvelse 1 (Tablets i supermarkedet)
3.5.3 Optimering
Øvelse 1 (T-shirts med reklametryk)
a. Sekanthældningen findes ved at indsætte x, x+deltax, f(x) og f(x+deltax) i formlen for hældningen for en ret linje.
Spil med i puljen - Aarhus Business College
Teknisk Aktieanalyse - Tekniske Signaler.pptx
9.5 Andengradspolynomiet
Bevis for toppunktsformlen.pptx
Slide nr. 42 i PP.
VR Afprøvning.
I skal inddeles i grupper på 4. I må gerne selv komme med forslag.
50_998x770.jpg
Supplerende stof:
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Ansvarlighed
IT
Tekstbehandling
Regneark
Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 4
Vækstfunktioner
Litteratur:
Thrane, Trane, Haastrup, Halling-Jacobsen & Kjærgaard (Læreplan 2017) -
https://plushhx2.systime.dk/index.php?id=frontpage2
Primære faglige mål:
- Genkende og skifte mellem verbale, grafiske og symbolske repræsentationer af matematiske problemstillinger fra fagets indhold samt vurdere i hvilke tilfælde, de forskellige repræsentationsformer er hensigtsmæssige.
- Gennemføre simple matematiske ræsonnementer og beviser.
- Håndtere formler, herunder oversætte mellem matematisk symbolsprog og dagligt talt eller skrevet sprog samt anvende symbolsprog til løsning af problemer med matematisk indhold.
- Gennemføre modelleringer, primært inden for samfundsvidenskabelige og økonomiske fagområder, ved anvendelse af variabelsammenhænge, vækstbetragtninger, statistiske databehandlinger eller finansielle modeller og have forståelse af modellens begrænsninger og forudsætninger.
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Indhold
Kernestof:
Matematik B - Kapitel 5 (Vækstfunktioner).pptx
5.1 Monotoniforhold og ekstrema
Eksperiment 1: Analyse af vækstfunktioner (id: c20007)
Øvelse 2
Formelsamling HHX MatA.pdf
Værktøj til funktioner.xlsx
1. Sæt din mobil på flytilstand og læg den i skabet.
5.3.1 Løsning givet
Øvelse 1: Ligninger med vækstfunktioner (id: c21104)
Plus - fra basis til D
Tangentens hælning (3).mp4
Plus - fra basis til D OVERSIGT.docx
Matematikfilm man kan se:
Supplerende stof:
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
IT
Tekstbehandling
Regneark
Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 5
Lineær programmering
Litteratur:
Thrane, Trane, Haastrup, Halling-Jacobsen & Kjærgaard (Læreplan 2017) -
https://plushhx2.systime.dk/index.php?id=frontpage2
Primære faglige mål:
- Anvende relevante matematiske hjælpemidler, herunder CAS og matematikprogrammer, til løsning af givne matematiske problemer. Endvidere kunne benytte it til beregninger og undersøgelser af udtryk, der ligger i direkte forlængelse.
- Formidle matematiske metoder og resultater i et hensigtsmæssigt sprog.
- Beherske fagets mindstekrav.
Indhold
Kernestof:
Matematik B - Kapitel 6 (Lineær programmering).pptx
6 Lineær programmering
6.1 Begrænsninger
Gå sammen i grupper og læs og løs:
Herefter individuelt:
Øvelse 3: Omskriv begrænsninger (id: c15607)
Jeg er en elev på Aarhus Business College merkantil erhvervsuddannelse og har matematik på X-niveau.
Stil mig ti spørgsmål, et ad gangen og afvent mit svar inden du stiller det næste, om lineær programmering på niveau B matematik på eux. Giv mig til slut en karakter vurderet ud fra mine svar og vores tidligere kommunikation om lineær programmering.
Lineær Programmering Skema.docx
6.2 Kriteriefunktion
Øvelse 1: Kriteriefunktion til bowling/pool (id: c15635)
Øvelse 3: Niveau-linje og bowling/pool (id: c16298)
image.png
6.3 Optimering (Max)
Øvelse 1: Brug af værktøjet Lineær programmering (id: c15685)
Jeg er en dygtig elev på Aarhus Business College merkantil erhvervsuddannelse og jeg har matematik på B-niveau.
6.3.1 LP - teori
Læs Eksempel 1: Den lidt anderledes opgave (id: c15704), og læs den tilhørende løsning til eksemplet.
Tid på klassen til at lave den næste matematik aflevering om Lineær Programmering, hvis der er tid til overs.
Plus Opgave Online Butik under Elevfeedback.
6.3.2 Hjørnemetoden
Øvelse 1: Hjørnemetoden (id: c15919)
6.4 Optimering (Min)
Øvelse 3: Minimering (id: c15475)
LUDO - Matematik.docx
Georg Mohr Konkurrencen.
Supplerende stof:
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Skrive
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Ansvarlighed
IT
Tekstbehandling
Regneark
Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 6
Introduktion til integralregning (suppl. stof)
Litteratur:
Thrane, Trane, Haastrup, Halling-Jacobsen & Kjærgaard (Læreplan 2017) -
https://plushhx2.systime.dk/index.php?id=frontpage2
Primære faglige mål:
- Gennemføre simple matematiske ræsonnementer og beviser.
- Læse matematiske tekster.
- Formidle matematiske metoder og resultater i et hensigtsmæssigt sprog.
Indhold
Kernestof:
Matematik B - Kapitel 9 (Introduktion til integralregning - supplerende stof).pptx
9.3 Introduktion til integralregning *
9.3.1 Det ubestemte integral*
Øvelse 2: Bestem stamfunktioner til lineære funktioner (id: c32446)
9.3.2 Bevis - Stjerneformlen *
Øvelse 1: Bevis stamfunktion til konstant (id: c32509)
Gennemgang af ØVELSE 3: STAMFUNKTION - 2. GRADS POLYNOMIER
9.3.3 Det bestemte integral *
Øvelse 1: Bestem areal under ret linje (id: c32491)
Gå sammen i grupper på 3-4 personer og løs følgende opgaver:
Kap. 9.3.3 Øvelse
image.png
9.3.4 Økonomi og integralregning *
Øvelse 1: Bestem det samlede overskud (id: c32530)
20718_9.jpg
9.3.5 CAS og integration *
Øvelse 1: Integration med CAS (id: c32459)
LÆR OM Teknisk analyse for begyndere, video 1: IntroTeknisk analyse - Københavns Fondsbørs - Investtech
§ Paragraf 1:
Formelsamling HHX MatA.pdf
Værktøj til finansregning.xlsx
Værktøj til funktioner.xlsx
Værktøj til statistik.xlsx
Matematik Startpakke.
9.3.2 Bevis - Stjerneformlen * | plus 2 hhx (eux)
Case 10.2: Chips (med matematik)
Supplerende stof:
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Initiativ
Ansvarlighed
IT
Tekstbehandling
Regneark
Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 7
Statistik
Litteratur:
Thrane, Trane, Haastrup, Halling-Jacobsen & Kjærgaard (Læreplan 2017) -
https://plushhx2.systime.dk/index.php?id=frontpage2
Primære faglige mål:
- Anvende relevante matematiske hjælpemidler, herunder CAS og matematikprogrammer, til løsning af givne matematiske problemer. Endvidere kunne benytte it til beregninger og undersøgelser af udtryk, der ligger i direkte forlængelse.
- Genkende og skifte mellem verbale, grafiske og symbolske repræsentationer af matematiske problemstillinger fra fagets indhold samt vurdere i hvilke tilfælde, de forskellige repræsentationsformer er hensigtsmæssige.
- Gennemføre simple matematiske ræsonnementer og beviser.
- Gennemføre modelleringer, primært inden for samfundsvidenskabelige og økonomiske fagområder, ved anvendelse af variabelsammenhænge, vækstbetragtninger, statistiske databehandlinger eller finansielle modeller og have forståelse af modellens begrænsninger og forudsætninger.
- Formidle matematiske metoder og resultater i et hensigtsmæssigt sprog.
Indhold
Kernestof:
Du skal arbejde selv med emnet Statistik, som vi går i gang med her efter ferien.
Matematik B - Kapitel 7 (Statistik).pptx
7 Statistik
7.1 Statistiske begreber
Øvelse 1: Stokastiske eksperimenter (id: c15995)
Et stokastisk eksperiment er en række af forsøg, hvor resultatet af det enkelte forsøg er tilfældigt, og den tilhørende stokastiske variabel X er de talværdier, det er muligt at finde sandsynligheder for.
a.
Statistik Fritidsarbejde.docx
Matematik C - Kapitel 5 (Statistik).pptx
5 Statistik
Såfremt du får behov for at repetere matematik c har jeg lagt et link ind herover til både PP og bogen. God fornøjelse!
Eksempler på både positiv og negativ følelsesmæssig selvregulering i undervisningssammenhæng på gymnasieniveau:
7.2 Binomialfordelingen
Øvelse 1: Binomial fordelte data (id: c13438)
7.2.1 Notation for binomialfordelingen
Øvelse 1: Notation – Køretider (id: c13595)
Til MAC brugere: Tryk alt og ^ samtidig, slip så tasterne og tryk mellemrum. Så får du et nuttet lille ~
7.2.2 Sandsynligheder i binomialfordelingen
Øvelse 1: Sandsynligheder i binomialfordelingen (id: c19745)
7.2.3 Konfidensinterval for p
Øvelse 1: 95%-konfidensinterval for p (id: c13669)
Lektier Slide 31 Opgaver til kapitel 7.1.2:
7.2.4 Approksimation til normalfordeling
Øvelse 1: Kantine og histogram (id: c15256)
Øvelse 2: Tilnærmede normalfordelte data (id: c14964)
Øvelse 4: Kast med mønt (id: c42485)
b. Typeinterval: Typeinterval er det interval, der indeholder flest observationer.
Hvis histogrammet er symmetrisk og klokkeformet kan man approksimere binomialfordelingen til en normalfordeling.
Repetitions Emne og Teori Oversigt Skabelon.docx
a. Anvend Geogebra. Sandsynlighedslommeregner.
Plus - fra basis til D OVERSIGT.docx
7.4.2 Sandsynligheder i normalfordelingen
Øvelse 1: Sandsynligheder i normalfordelingen (id: c15164)
Øvelse 2: Jordbærplukning (id: c15232) - KUN interaktiviteten
Se filmen x-værdier ved hjælp af Excel (id: c15136)
7.4.2.1 Sandsynligheder - binomialfordeling approksimeret til normalfordeling
DUKSE
image.png
24,683,99,09014,2919,4812,99002,616,8816,886,492,619,4829,8731,1719,486,4915,587,7931,179,093,911,6914,2912,69
Mødepligt og studieaktivitet
Matematik B Eksamensprojekt 2024.pptx
10.1 Opgaver til mindstekrav
Mindstekravsopgaver Typer.docx
Emneopgave og opsamling på pensum og kernestof samt mindstekravsopgaver.
Arbejde med Emneopgave Statistik.
7.3.5 Test for uafhængighed - Værktøj
Øvelse 1: Computerspil (id: c20167)
2.1 Databaser i Excel
Øvelse 5.
7.3.4 Tolkning af testresultat
Øvelse 2: Acceptere eller forkaste en hypotese (id: c12050)
Jeg er en dygtig elev på Aarhus Business College merkantil erhvervsuddannelse og jeg har matematik på B-niveau.
Supplerende stof:
Omfang
Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Ansvarlighed
IT
Tekstbehandling
Regneark
Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 8
Emneopgaver & Opsamling.
Arbejde med Emneopgaverne Integralregning og Vækstfunktioner og opsamling generelt.
Indhold
Kernestof:
Vi møder alle ind på skolen kl. 10:30, hvor der føres fravær for de tre første moduler samlet. Er du ikke til timen kl. 10:30 får du derfor tre timers fravær. Ligeledes hvis du ikke har gjort det der står beskrevet herunder.
Eksamen Mat B - Kendte Spørgsmål til Emneopgaverne (se24 euxE Ma) (18) BEVIS.docx
Eksamensdokumentation:
Matematik B Eksamensprojekt 2025.pptx
10.1 Opgaver til mindstekrav
Typer af mindstekravsopgaver.docx
Matematik C - Kapitel 7 (Andengradsfunktioner).pptx
Matematik C - Kapitel 6 (Finans).pptx
Matematik C - Kapitel 5 (Statistik).pptx
Matematik C - Kapitel 4 (Vækst og regression).pptx
Matematik C - Kapitel 3 (Lineære funktioner).pptx
Matematik C - Kapitel 2 (Data i praksis) (2).pptx
Matematik C - Kapitel 1 (Matematik-økonomi).pptx
Matematik C - Grundlæggende matematik.pptx
HHX241_MAT_B_02042024_Projektoplaeg_Tema_23472_v3.pdf
hhx241mab.xlsx
Supplerende stof:
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Eksamensprojekt.
Indhold
Kernestof:
Hver af de fire opgaver tæller 25% så start eventuelt med den du synes er nemmest.
hhx251_MAT_B_31032025_Projektoplaeg_V02.pdf
hhx251mab.xlsx
Watson.jpg
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Eksamensprojekt i Matematik B 2025
21-04-2025
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Repetition & Eksamensforberedelse.
Indhold
Kernestof:
Gruppe 1: Oliver, Magnus, Gustav, Diar & Deivids.
Kl. 9:30 Frida.
Standby: Elisa og Safa.
Du trækker et af de 20 eksamens spørgsmål, som du får 15-20 minutter til at finde frem og forberede, derefter bruges 8 minutter på at præsentere spørgsmålet.
Lektier til i dag: Noter til alle 20 spørgsmål / de 10 emner.
Præsentationer i jeres grupper i mens de andre fremlægger.
Kl. 9:30 Frida.
Kl. 12:40 Gustav
Kl. 13:20 Shahed.
Kl. 9:15 Shahed
Undervisningsevaluering og opsamling inden eksamen.
Hypnotisk Hjælp til Eksamensangst -Jan Hellesøe
10.1 Opgaver til mindstekrav | Matematik B hhx
Typer af mindstekravsopgaver (1).docx
Mindstekravsopgaver Elevopgaver Typer.docx
Supplerende stof:
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/123/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66043452610", "T": "/lectio/123/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66043452610", "H": "/lectio/123/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66043452610" }