Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
AABC
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
se24.x.E.psyk1 (se24.x.E.psyk1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tema 1: Køn, identitet og personlighed
Formål: Eleverne skal introduceres til psykologi på Aarhus Business College som et videnskabeligt fag. De opnår kendskab til, hvad det vil sige at deltage i psykologiundervisningen. Vi skal arbejde introducerende med et tema omkring bl.a. køn og belyse, hvorledes forskellige psykologiske retninger anskuer og forklarer begrebet ’køn’. Formålet er at opnå en forståelse for psykologiens teoripluralistiske tilgang. Vi skal desuden opnå et kendskab til identitetsdannelse og personlighed gennem bl.a. begreber om både personlig og social identitetsdannelse. Dette belyses bl.a. gennem Erikson, Ziehe, Giddens og Gergen og socialpsykologiske begreber om roller og holdninger. Perspektiverende arbejder vi med narcissisme i historisk perspektiv og som personlighedstræk hos ungdommen i det senmoderne samfund. Vi ser på det senmoderne menneskes narcissisme og de konsekvenser, narcissistiske tendenser kan få for vores liv.
Begrebsoversigt: Hverdagstænkning og videnskabelig tænkning, køn som biologi vs. kønnet som kultur. Eriksons begreb om jeg-identitet og social identitet, identitetens lodrette og vandrette dimension, personlighed, sociale arenaer, det multiple selv, identitet som refleksivt projekt, rollebegrebet, holdninger, kognitiv dissonans og (ny-)narcissisme som ungdommens personlighedstræk.
Faglige mål: Eleverne skal opnå et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden.
Eleverne skal kunne redegøre for og kritisk forholde sig til tilgangene og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder til at undersøge kønsforskelle samt forholde sig kritiske til den anvendte viden på et fagligt grundlag. De skal inddrage og vurdere forskellige forklaringer på kønsforskelle, og eleverne skal på en klar og præcis måde kunne redegøre for personlighed og kritisk forholde sig til individuel og social identitet med et fagligt begrebsapparat med relevans for deres uddannelse og erhverv på en klar og præcis måde.
Kernestof ift. læreplanen stk. 2.2:
Socialpsykologi
• Social adfærd, gruppepsykologiske processer
• Kommunikation i sociale og faglige sammenhænge og på digitale medier
Udviklingspsykologi
• Menneskets udvikling og udviklingspotentiale i et livslangt forløb, herunder betydningen af arv, miljø og kultur
Kognition og læring
• Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Personlighed og identitet
• Identitet og personlighed
Supplerende stof i forhold til læreplanen stk. 2.3.2:
• Adfærd: holdninger
• Adfærd: rolle og sociale normer
• Metoder: kvalitative og kvantitative metoder
• Nynarcissisme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tema 2: Læring: motivation, perception og hukommel
Formål: Hvordan lærer vi? Kan man overhovedet lære alene? Hvad betyder motivation for læringen – og hvordan fungerer vores opmærksomhed, perception og hukommelse i forhold til læringen?
Eleverne skal kunne definere læring fra flere videnskabsteoretiske ståsteder, anvende teorierne og forholde sig kritisk til dem. Vi fokuserer på den sociokulturelle psykologi, hvor læring er social og finder sted i et fællesskab.
Vi skal også diskutere betydningen af motivation i forhold til læring. I den forbindelse vil vi perspektivere til Mindset-teorien.
Vi ser på både vores opmærksomhed og perceptionens rolle for vores læring.
Endelig ser vi ser på, hvilken rolle hukommelsen spiller for vores læring og perspektiverer til falske erindringer og hukommelsen som konstruerende.
Begrebsoversigt: Læring, Piaget og adaptation (de 3 A’er: Adaptation, assimilation, akkomodation), indre skemaer, Ziehes ’veldoseret fremmedhed’, Vygotskys ’Zonen for nærmeste udvikling’, behaviorismens klassiske og operante betingning, motivationsprocesser, selvbestemmelsesteorien, målorienteringsteorien, Dwecks Mindset-teori; growth mindset og fixed mindset, opmærksomhed og perception; herunder top down/bottom up-processer og gestaltlovene, hukommelsens opbygning, Ebbinghaus’ glemselskurve, mnemoteknik (locus-metoden) og falske erindringer.
Faglige mål: Eleverne skal på en klar og præcis måde kunne redegøre for og kritisk forholde sig til læring ud fra flere centrale og psykologiske teorier og begreber med relevans for deres uddannelse og erhverv. De skal formulere konkrete problemstillinger i aktuelt stof med et fagligt begrebsapparat samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder til at undersøge læring samt forholde sig kritiske til den anvendte viden på et fagligt grundlag.
Kernestof ift. læreplanen stk. 2.2:
Kognition og læring
• Psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
• Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Udviklingspsykologi
• Menneskets udvikling og udviklingspotentiale
Supplerende stof ift. læreplanen stk. 2.3.2:
• Mulighederne for at tage udviklingen i egen hånd og udvikle en plan for eget livsforløb
• Livslang læring, kompetencemæssig, personlighedsmæssig og kognitiv udvikling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tema 3: Udvikling, stabilitet og forandringer
Formål: Eleverne skal opnå viden om menneskets adfærd – både når det selv forandrer sig, og når verden gør. Eleverne skal opnå viden om, hvilke elementer der kan have betydning for menneskets udvikling og for menneskets oplevelse af stabilitet og forandring. Vi tager udgangspunkt i den nutidige udviklingspsykologi, hvor fokus er på Stern og Bowlby og Ainsworth i forhold til barnets tilknytning. Vi ser nærmere på barnets resiliens, og der vil blive fokus på betydningen af risikofaktorer over for resiliensfaktorer. I den forbindelse belyses også stress’ indvirkning, fx i form af krav fra os selv og omverdenen. Vi ser på copingstrategier til håndtering af forandringerne, vi møder.
Perspektiverende får eleverne viden om, hvordan forskellige ydre kriser som den globale klimakrise og indre personlige kriser forstås forskelligt fra menneske til menneske og har forskellig indvirkning på menneskets udvikling og selvforståelse.
Begrebsoversigt: Sterns udviklingsteori om selvet, Bowlby og tilknytning, separationsangst, Ainsworths tilknytningsmønstre, Fremmedsituationstesten - Strange Situation, Spitz’ hospitalisme og spædbarnsdepression, Harlows abeeksperiment, akut og kronisk stress, ydre og indre faktorer, krav/kontrol-modellen, stress-modellen, coping, Seligmans mestringsorientering og Antonovskys OAS (oplevelse af sammenhæng) som copingstrategi, resiliens, personlighedstræk og -teorier, den risikovillige type/den forsigtige type, OSN (optimalt stimulationsniveau), Per Espen Stoknes’ fem psykologiske barrierer (de fem D’er) og Cullbergs psykodynamiske kriseteori.
Faglige mål: Eleverne skal på en klar og præcis måde kunne redegøre for og kritisk forholde sig til menneskets udvikling, stabilitet og forandringer fra flere videnskabsteoretiske ståsteder. De skal kunne vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og adfærd. Eleverne skal kunne formulere og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger i aktuelt stof med et fagligt begrebsapparat med relevans for deres uddannelse og erhverv samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder til at undersøge menneskets udvikling, stabilitet og forandringer samt forholde sig kritiske til den anvendte viden på et fagligt grundlag.
Kernestof ift. læreplanen stk. 2.2:
Udviklingspsykologi
• Menneskets udvikling og udviklingspotentiale, herunder betydningen af arv, miljø og kultur
• Omsorg, omsorgssvigt, sårbarhed og resiliens
Kognition og læring
• Psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
• Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Personlighed og identitet
• Identitet og personlighed
• Individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping
Supplerende stof ift. læreplanen stk. 2.3.2:
• Udvikling: Helhedsforståelser af udvikling
Mulighederne for at tage udviklingen i egen hånd og udvikle en plan for eget livsforløb
• Adfærd: Emotionelle tilstande
• Emotioner: Følelsesmæssige erfaringer, kontrol og tab af kontrol
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
23,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Tema 4: Gr., konflikter og farlige forestillinger
Formål: Der opbygges et begrebsapparat omkring socialpsykologien og den eksperimentelle socialpsykologi. Eleverne arbejder med begreber omkring grupper, gruppedynamikker og gruppepåvirkning. Vi arbejder med fordomme, stereotyper og myter om ’de andre’, der kan få fatale følger, og vi ser på, hvad der sker, når konflikter opstår, fordi kommunikation mangler eller går skævt.
Der arbejdes bl.a. med teoretikere som Asch omkring konformitetsforsøget med linjer, Sherif omkring drengelejreksperimentet Robbers Cave, Tajfels minimalgruppeeksperiment, Allports kontaktteori, og i forbindelse med ondskabens psykologi arbejdes med Goldbergs fem forhold ift. udviklingen af destruktiv adfærd og Banduras begreb om moralsk frakobling.
Vi arbejder med kernestof omkring socialpsykologi: social adfærd, gruppepsykologiske processer, stereotyper, fordomme og diskrimination, og vi ser på kommunikationens rolle.
Perspektiverende ser vi nærmere på mekanismer, som kan bevirke, at fordomme udvikler sig til ondskab. Dette belyses bl.a. gennem Milgrams lydighedsforsøg og Zimbardos Stanford fængselsforsøg. Hvordan skabes fjendebilleder og myter, der kan mobilisere mennesker til at begå utænkelige forbrydelser?
Begrebsoversigt: Kommunikation, konflikttrappen, grupper, vi-stemning, massehypnose, Ashs konformitetsforsøg med linjer, gruppetænkning, gruppepolarisering, intergruppekonflikter, Sherifs drengelejreksperiment Robbers Cave, den realistiske konfliktteori, Tajfels minimalgruppeeksperiment, den sociale identitetsteori, stereotyper, fordomme, diskrimination, Allports kontaktteori, digital kommunikation og mobning, autoritet og lydighed, Milgrams lydighedsforsøg, Zimbardos Stanford fængselseksperiment, Goldbergs fem forhold og moralsk frakobling.
Faglige mål: Eleverne skal på en klar og præcis måde kunne redegøre for og kritisk forholde sig til gruppepsykologiske processer, teorier og begreber. De skal kunne vurdere betydningen af individuelle og sociale faktorer i forhold til menneskers handlinger. Eleverne skal kunne formulere og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger i aktuelt stof med et fagligt begrebsapparat samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden med relevans for deres uddannelse og erhverv fra forskellige kilder til at undersøge menneskets individuelle og sociale adfærd samt forholde sig kritiske til den anvendte viden på et fagligt grundlag.
Kernestof ift. læreplanen stk. 2.2:
Socialpsykologi
• Social adfærd, gruppepsykologiske processer og gruppens betydning for individet
• Kommunikation i sociale og faglige sammenhænge og på digitale medier
• Stereotyper, fordomme og diskrimination
Kognition og læring
• Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Supplerende stof ift. læreplanen stk. 2.3.2:
• Relationer: Kommunikation og interaktion
• Relationer: Konflikthåndtering
• Adfærd: Værdier […] og fordomme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/123/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66043460695",
"T": "/lectio/123/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66043460695",
"H": "/lectio/123/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66043460695"
}