Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
AABC
|
Fag og niveau
|
International økonomi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
se24.x.E.Ioe (se24.x.E.Ioe)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til IØ og markedet
Kernestof: International Økonomi, Grundbog til B-niveau, fra Columbus (ISBN 9788779704718). Den digitale udgave
· Introduktion til International Økonomi (kapitel 1)
· Økonomiske mål (kapitel 2)
· Det økonomiske kredsløb (kapitel 3)
- Konjunktursvingninger (kapitel 4)
· Markedsmekanismen (kapitel 5)
- Makroøkonomiske teorier (kapitel 6)
- Økonomisk vækst, velstand og nationalregnskabet (kapital 7)
- Beskæftigelse, arbejdsmarkedet og erhvervsstruktur (kapitel 8)
Forløbsopgave/supplerende stof:
- Film: Downsizing fra 2017
- PBL/selvudviklet: Adfærd og incitamenter på et specifikt og selvvalgt marked
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
36,00 moduler
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Metode i IØ med AI
Kernestof: International Økonomi, Grundbog til B-niveau, fra Columbus (ISBN 9788779704718).
- Inflation (kapitel 16)
- Makroøkonomiske landeanalyse (kapitel 17)
- Udviklingsøkonomisk landeanalyse (kapitel 26)
- Økonomisk metode (kapitel 27)
Supplerende: Aflevering af metodeafsnit til el-markedet og selvvalgte markeder med fokus på pilediagrammer.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Makroøkonomiske forhold og økonomisk politik
Kernestof: International Økonomi, Grundbog til B-niveau, fra Columbus (ISBN 9788779704718). Den digitale udgave.
- Beskæftigelse, arbejdsmarkedet og erhvervsstruktur (kapitel 8)
- Den offentlige sektor og finanspolitik (kapitel 9)
- Skat i Danmark (kapitel 10)
- Velfærdsstat og lighed (kapitel 11)
- Pengeinstitutter, pengepolitik og inflation (kapitel 12)
- Betalingsbalancen og konkurrenceevne-politik (kapitel 13)
- Strukturpolitik (14)
- Miljøpolitik (15)
- Danmarks handel (kapitel 18)
- Konkurrenceevnen (kapitel 19)
Supplerende stof/PBL opgave:
- Hvilken indflydelse har det danske arbejdsmarked for inflationsniveauet i Danmark?
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Internationale forhold og handelsteori
Kernestof: International Økonomi, Grundbog til B-niveau, fra Columbus (ISBN 9788779704718). Den digitale udgave:
- Verdenshandelens udvikling og fordeling (kapitel 20)
- Globaliseringen af verdensøkonomien (kapitel 21)
- Teorier om handel (kapitel 22)
- Frihandel kontra protektionisme (kapitel 23)
- Internationale organisationer (kapitel 24)
- Den Europæiske Union (kapitel 25)
Supplerende stof:
- Diverse Podcast fra Nationalbanken
- PBL/selvudviklet: Økonomiske stød (for at koble det internationale til de markoøkonomiske forhold)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensprojektet
TEMA: International økonomi i én nye og ustabil verden
Ifølge Læreplanen (https://www.uvm.dk/gymnasiale-uddannelser/fag-og-laereplaner/hhx-laereplaner) afsluttes IØ med et eksamensprojekt.
I slutningen af undervisningsperioden udmelder skolen klassens eksamenstema. Temaet skal muliggøre en bred inddragelse af kernestof og supplerende stof. Herefter udarbejder eleven i slutningen af undervisningsforløbet, individuelt eller i gruppe, et problemorienteret eksamensprojekt bestående af en undersøgelse på basis af en selvvalgt problemstilling indenfor temaet. Læreren skal godkende gruppens problemformulering i løbet af processen. Ca. 20 timer af den samlede undervisningstid bruges på eksamensprojektet. Eksamensprojektet skal indeholde: problemformulering, metodiske overvejelser og behandling af gruppens/elevens egen problemformulering undersøgelse og løsning på problemformuleringen med relevante taksonomiske niveauer selvstændige beregninger. Med henblik på den mundtlige prøve udarbejder eleven individuelt på baggrund af eksamensprojektet en synopsis, som indeholder problemformuleringen, et kort resumé, konklusioner og tilhørende refleksioner på maksimalt tre sider, og bilag på højst 10 sider. Synopsen fungerer som eksaminationsgrundlag ved prøven, jf. pkt. 4.2, og afleveres normalt en uge før eksamensperiodens begyndelse.
Inspirationen til en problemformulering
- Undersøge de økonomiske konsekvenser af en verdensomspændende handelskrig
- Foretage landeanalyser af udvalgte lande som særlig rammes af den stigende ustabilitet
- Undersøge de store regionale økonomier som USA, EU, Kina etc. Hvem er mest robust?
- Undersøge hvad en større våbenindustri i verden og Europa kan få af betydning
- Kampen om jordens ressourcer og råstoffer (Var det mineraler krigen i øst egentlig handlede om)
- Latente lande med store strukturelle udfordringer og dermed potentielle kriser
- Multikrise tilstande; Så som miljø, folkevandringer, demografi og krige.
- Nye teknologier og varer så som AI
- Undersøge hvordan udviklingslande rammes; Vil fattigdom og velfærd blive ramt?
- Hvor er fremtidens markeder og varer?
- Er globaliseringen død i den nye geopolitiske verden?
- Hvad bør der ske i EU for at imødekomme fremtidens verdensorden?
Det er vigtig at understrege at temaet også indeholder formuleringen "International økonomi". Dermed skal problemformulering indeholde et globalt eller regionalt perspektiv. F.eks. I form af en komparativ analyse.
Der skal selvfølgelig opstilles et overordnet spørgsmål med tilhørende opbyggelig taksonomi. Der er med andre ord mange muligheder for at undersøge et specifik spørgsmål.
Bemærk at det er en individuel aflevering, men at I godt må samarbejde om indholdet. Det gives selvfølgelig ekstra point for ens selvstændighed (fx i form af egen-beregning), derfor er det vigtig at ens synopsis differentierer sig på udvalgte punkter fra de øvrige.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamensprojekt - Synopsis som PDF
|
28-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/123/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66043479523",
"T": "/lectio/123/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66043479523",
"H": "/lectio/123/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66043479523"
}