Titel
1
|
Forløb 1 American (in) equality
Formål:
- at få et generelt overblik over slaveriets oprindelse og historie for at kunne diskutere nutidige emner i historisk perspektiv
- at træne notatteknik og udlede relevante pointer i teksten
- at reflektere over dagens indhold
- træne sprogfærdigheder (jf. de faglige mål)
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om erhvervsmæssige,
historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Indhold: introducerende non-fiktion tekster og videoer
Formål:
- at forstå betydningen af the Civil Rights Movement
- at opnå basal viden til læsning af primærtekster fra perioden
- notatteknik
Indhold: Supplerende stof som overgang til arbejde med The Civil Rights Movement og Martin Luther King.
Metode: individuel læsning + gruppequiz i klassen. Fokus på klare læringsmål.
Materiale:
Erlich-Møller, Bianca og Thomsen, Mathilde: Black Voices – The African-American Experience from Slavery to Current Racial Issues, Gyldendal, 2016.
https://blackvoices.ibog.gyldendal.dk/?id=p160
Evaluering: quizlet live i grupper i klassen.
Sider: 3
Metode: individuelt arbejde
Materiale:
Erlich-Møller, Bianca og Thomsen, Mathilde: Black Voices – The African-American Experience from Slavery to Current Racial Issues, Gyldendal, 2016.
https://blackvoices.ibog.gyldendal.dk/index.php?id=frontpage
Evaluering: Quizlet live
Sider: 5 siders tekst
Formål:
- at opnå indsigt i hvilken betydning slaveriets ophævelse havde for sorte amerikanere og hvilke samfundsmæssige forhold der førte til the Civil Rights Movement
- at kunne forklare centralt indhold såsom: the 13th og 15th Amendment, Reconstruction, Freedman's Bureau, Jim Crow
Indhold: supplerende stof
Metode: individuel læsning med notater, quiz
Materiale: Erlich-Møller, Bianca og Thomsen, Mathilde: Black Voices – The African-American Experience from Slavery to Current Racial Issues, Gyldendal, 2016: https://blackvoices.ibog.gyldendal.dk/?id=p136
Evaluering: summativ evaluering: quizlet-live om begreberne
Sider: 2
Formål:
- at forstå racistiske udtryksformer efter slaveriets ophør
- at forstår begrebet "political correctness" og vigtigheden heraf
- at analysere udtryksformer inden for populærkultur (tegnefilm mm)
- at udlede parternes argumenter
- at opnå diskussionskompetencer i nutidige debatter om samfund, race og populærkultur i USA
- træne opmærksomhed på kildekritik (CNN vs. Fox)
Indhold:
Kernestof og supplerende stof i form at non-fiction tekster, tegnefilm, nyhedsklip og reklamer/fotos for at give et historisk perspektiv.
Metode: Individuel læsning, pararbejde om spørgsmål og klassediskussion (læringsrum 1-3)
Materiale: Kernestof og supplerende stof
- Erlich-Møller, Bianca og Thomsen, Mathilde: Black Voices – The African-American Experience from Slavery to Current Racial Issues, Gyldendal, 2016.
https://blackvoices.ibog.gyldendal.dk/?id=p154
- Raye, Don. "Scrub Me Mama with a Boogie Beat." Castle Films. 1941 (cartoon). YouTube, 4. maj 2016. Scrub Me Mama with a Boogie Beat (1941 cartoon)
- CBS Sunday Morning. "Blackface: A cultural history of a racist art form." 28. oktober 2018. https://www.youtube.com/watch?v=pqlD-eZm1ck
- Disney. Dumbo When I See an Elephant Fly and Dumbo Flies HD. 23. oktober 2011. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=_v2exWrsGOc
- CNN News. "Megyn Kelly in hot water for blackface comment." 23. oktober 2018. YouTube. Megyn Kelly in hot water for blackface comment
- McCarthy, Tyler. "Jamie Foxx defends Jimmy Fallon over 'SNL' blackface controversy: 'This one is a stretch'." Fox News, 28. maj 2018. https://www.foxnews.com/entertainment/jamie-foxx-jimmy-fallon-snl-blackface-controversy
Supplerende stof til skriveøvelse:
https://www.npr.org/2019/02/07/692314950/gucci-apologizes-and-removes-sweater-following-blackface-backlash?t=1597923423937
https://www.thesun.co.uk/news/7984799/prada-accused-selling-racist-blackface-keyrings/
https://qz.com/quartzy/1547880/blackface-fashion-is-officially-the-worst-fashion-trend-of-2019/
https://hypebae.com/2019/2/blackface-fashion-gucci-prada-moncler
Evaluering: Opsamlende skriveøvelse, hvor de får brugt nogle af de argumenter vi har diskuteret i løbet af timen
Sider: 5 sider (inkl. videoer)
Formål:
- at læse vigtige primærtekster fra perioden
- at høre autentisk engelsk
- at træne retorisk analyse af taler
Indhold: Kernestof: Primær kilder, tekst og lyd af MLKs tale. Øvelse i ordforråd og synonymer.
Metode: individuel læsning og lytning, pararbejde om retorisk analyse og sprog. Evaluering i form af kreativ skrivning, som opsummerer forløbet indtil nu.
Materiale:
Erlich-Møller, Bianca og Thomsen, Mathilde: Black Voices – The African-American Experience from Slavery to Current Racial Issues, Gyldendal, 2016.
Ibid.: What Is a Metaphor and a Simile: https://blackvoices.systime.dk/?id=157#c439
King, Martin Luther: I Have a Dream (speech): Martin Luther King - I Have A Dream Speech - August 28, 1963
Østergaard, Trine. The English Handbook. Systime, 2020. https://theenglishhandbook.systime.dk/. Rhetoric - the art of speaking: https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=155&L=0#c2311 + The forms of appeal: https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=155#c2307
The Declaration of Independence: https://www.archives.gov/founding-docs/declaration-transcript
Evaluering: Exit cards
Sider: 5
Formål:
- at få indsigt i raceforhold i USA i dag
- at få forståelse for socioøkonomiske og kulturelle forhold mellem samfundsklasser
- at lægge grundlaget for det videre arbejde med nutidige sortes forhold i USA
Indhold: Supplerende stof, fakta-tekst
Metode: Individuel læsning med besvarelse af spørgsmål.
Materiale:
Erlich-Møller, Bianca og Thomsen, Mathilde: Black Voices – The African-American Experience from Slavery to Current Racial Issues, Gyldendal, 2016. https://blackvoices.ibog.gyldendal.dk/index.php?id=frontpage
Post-racist America: https://blackvoices.ibog.gyldendal.dk/index.php?id=168
Evaluering: refleksion over individuel læring: exit card om lært stof
Sider: 5
Formål:
- at få indsigt i raceforhold i USA i dag
- at få forståelse for socioøkonomiske og kulturelle forhold mellem samfundsklasser
- at lægge grundlaget for det videre arbejde med nutidige sortes forhold i USA
Indhold: Supplerende stof, fakta-tekst
Metode: Individuel læsning med besvarelse af spørgsmål.
Materiale:
Erlich-Møller, Bianca og Thomsen, Mathilde: Black Voices – The African-American Experience from Slavery to Current Racial Issues, Gyldendal, 2016. https://blackvoices.ibog.gyldendal.dk/index.php?id=frontpage
Post-racist America: https://blackvoices.ibog.gyldendal.dk/index.php?id=168
Evaluering: refleksion over individuel læring: exit card om lært stof
Sider: 5
Formål:
- at få indsigt i raceforhold i USA i dag
- at få forståelse for socioøkonomiske og kulturelle forhold mellem samfundsklasser
- at lægge grundlaget for det videre arbejde med nutidige sortes forhold i USA
Indhold: Supplerende stof, fakta-tekst
Metode: Individuel læsning med besvarelse af spørgsmål.
Materiale:
Erlich-Møller, Bianca og Thomsen, Mathilde: Black Voices – The African-American Experience from Slavery to Current Racial Issues, Gyldendal, 2016. https://blackvoices.ibog.gyldendal.dk/index.php?id=frontpage
Post-racist America: https://blackvoices.ibog.gyldendal.dk/index.php?id=168
Evaluering: refleksion over individuel læring: exit card om lært stof
Sider: 5
Formål:
- at få indsigt i raceforhold i USA i dag
- at få forståelse for socioøkonomiske og kulturelle forhold mellem samfundsklasser
- at lægge grundlaget for det videre arbejde med nutidige sortes forhold i USA
Indhold: Supplerende stof, fakta-tekst
Metode: Individuel læsning med besvarelse af spørgsmål.
Materiale:
Erlich-Møller, Bianca og Thomsen, Mathilde: Black Voices – The African-American Experience from Slavery to Current Racial Issues, Gyldendal, 2016. https://blackvoices.ibog.gyldendal.dk/index.php?id=frontpage
Post-racist America: https://blackvoices.ibog.gyldendal.dk/index.php?id=168
Evaluering: refleksion over individuel læring: exit card om lært stof
Sider: 5
Formål:
- at få indsigt i raceforhold i USA i dag
- at få forståelse for socioøkonomiske og kulturelle forhold mellem samfundsklasser
- at lægge grundlaget for det videre arbejde med nutidige sortes forhold i USA
Indhold: Supplerende stof, fakta-tekst
Metode: Individuel læsning med besvarelse af spørgsmål.
Materiale:
Erlich-Møller, Bianca og Thomsen, Mathilde: Black Voices – The African-American Experience from Slavery to Current Racial Issues, Gyldendal, 2016. https://blackvoices.ibog.gyldendal.dk/index.php?id=frontpage
Post-racist America: https://blackvoices.ibog.gyldendal.dk/index.php?id=168
Evaluering: refleksion over individuel læring: exit card om lært stof
Sider: 5
Formål:
- at få indsigt i raceforhold i USA i dag
- at få forståelse for socioøkonomiske og kulturelle forhold mellem samfundsklasser
- at lægge grundlaget for det videre arbejde med nutidige sortes forhold i USA
Indhold: Supplerende stof, fakta-tekst
Metode: Individuel læsning med besvarelse af spørgsmål.
Materiale:
Erlich-Møller, Bianca og Thomsen, Mathilde: Black Voices – The African-American Experience from Slavery to Current Racial Issues, Gyldendal, 2016. https://blackvoices.ibog.gyldendal.dk/index.php?id=frontpage
Post-racist America: https://blackvoices.ibog.gyldendal.dk/index.php?id=168
Evaluering: refleksion over individuel læring: exit card om lært stof
Sider: 5
Formål:
- at få indsigt i raceforhold i USA i dag
- at få forståelse for socioøkonomiske og kulturelle forhold mellem samfundsklasser
- at lægge grundlaget for det videre arbejde med nutidige sortes forhold i USA
Indhold: Supplerende stof, fakta-tekst
Metode: Individuel læsning med besvarelse af spørgsmål.
Materiale:
Erlich-Møller, Bianca og Thomsen, Mathilde: Black Voices – The African-American Experience from Slavery to Current Racial Issues, Gyldendal, 2016. https://blackvoices.ibog.gyldendal.dk/index.php?id=frontpage
Post-racist America: https://blackvoices.ibog.gyldendal.dk/index.php?id=168
Evaluering: refleksion over individuel læring: exit card om lært stof
Sider: 5
Formål:
- at få indsigt i raceforhold i USA i dag
- at få forståelse for socioøkonomiske og kulturelle forhold mellem samfundsklasser
- at lægge grundlaget for det videre arbejde med nutidige sortes forhold i USA
Indhold: Supplerende stof, fakta-tekst
Metode: Individuel læsning med besvarelse af spørgsmål.
Materiale:
Erlich-Møller, Bianca og Thomsen, Mathilde: Black Voices – The African-American Experience from Slavery to Current Racial Issues, Gyldendal, 2016. https://blackvoices.ibog.gyldendal.dk/index.php?id=frontpage
Post-racist America: https://blackvoices.ibog.gyldendal.dk/index.php?id=168
Evaluering: refleksion over individuel læring: exit card om lært stof
Sider: 5
|