UNORD Lyngby
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
UNORD Lyngby
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet hj22hh1c MAa - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
X - UNORD
Fag og niveau
Matematik A
Lærer(e)
Kent Erik Mattsson
Hold
hj22hh1c MAa (
hjhh1c MAa
,
hjhh2c MAa
,
hjhh3c MAa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Beskrivende statistik
Titel 2
Eksponentielle funktioner
Titel 3
SO#2
Titel 4
Finansiel regning
Titel 5
Andengrads funktionen
Titel 6
Årsprojekt
Titel 7
Lineær programmering
Titel 8
Lineær programmering
Titel 9
Statistiske test
Titel 10
So#3: Matematiske modeller - start egen virksomhed
Titel 11
Polynomier og funktionsanalyse
Titel 12
DM i statistik
Titel 13
Differentialregning
Titel 14
Multipel regression og matematisk modellering
Titel 15
Skriftlighed i matematik
Titel 16
Integralregning
Titel 17
Repetition og mundtlig matematik
Titel 18
Differentialregning B → A
Titel 19
Integralregning
Titel 20
Normalfordelingen og Multipel regression
Titel 21
DM i statistik
Titel 22
Trigonometriske funktion
Titel 23
Differentialligninger
Titel 24
Vektorer og matricer
Titel 25
Kvadratisk programmering
Titel 26
Opsamling, forberedelsesmateriale og repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Beskrivende statistik
Mat A Beskrivende statistik
i-bog "Plus 1 • hhx (eux)", Kapitel 5, Jane Thrane, Rikke Haastrup, Sven-Erik Halling og Jens Kjærgaard
ISBN: 9788761687937
Primært CAS værktøj: Plus 1 bogens regne-værktøj til diskrete og kontinuerte data
Secundært CAS værktøj: Geogebra og EXCEL
Beskrivelse af et givet datamateriale vedrørende diskrete (ikke grupperede) eller kontinuerte (grupperede) observationer.
Hyppighed, frekvens og summeret frekvens
Mindsteværdi, Størsteværdi, typetal/-interval, median, gennemsnit, variationsbredde, kvartilafstand, varians, standardafvigelse (spredning), kvartiler og fraktiler.
Konstruktion af tabeller.
Grafisk præsentation af data ved pindediagrammer / histogrammer, trappediagrammer/sumkurver.
Emneopgave i beskrivende statistik
Indhold
Kernestof:
Læs: 5.0 Statistik og 5.1 Repræsentativ stikprøve
Øvelse stikprøvestørrelse
Læs: 5.2 Grundlæggende begreber
Læs: 5.3 Sandsynligheder
Læs: 5.4 Diskrete data, 5.4.1 Værktøjet og 5.4.2 Diagrammer
Lav: 5.4.2 Øvelse 6: Biografbesøg,
Læs: 5.5 Kontinuerte data(grupperede observationer,
Læs: 5.5 Kontinuerte data(grupperede observationer, 5.5.1 Værktøjet.. og 5.5.2 Diagrammer
Lav følgende undersøgelser: Beskrivende statistik
Læs: 5.7 Statistiske deskriptorer , 5.7.1 Positions- og spredningsmål og 5.7.3 Formler til beregning..
Læs: 5.7.3 Formler til beregning af deskriptorer
Læs: 5.7.4 Middelværdiformlerne og 5.6 Outliers
Lav: 5.7.4 Øvelse 3: Den lille biograf
Læs: 5.5.4 Normalfordelingen , 5.4.4.1 Notation for ... og 5.4.4.2 Sandsynligheder i...
Læs: 5.4.4.2 Sandsynligheder i... og 5.5.3 Tilnærmede kontinuerte data
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Eksponentielle funktioner
MAT A Eksponentielle funktioner
i-bog "Plus 1 • hhx", kapitel 4, Jane Thrane, Rikke Haastrup, Sven-Erik Halling og Jens Kjærgaard
ISBN: 9788761628725
Primært CAS værktøj: i-bogens regressions-værktøj
Secundær CAS værktøj: Geogebra og EXCEL
Funktionsbegrebet, herunder begreberne regneforskrift, graf, definitionsmængde og værdimængde. Karakteristika for eksponentielle funktioner.
Forskrift, graf, bestemmelse af a = 1 + r, hvor r er vækstrate, ud fra absolut tilvækst i x. Bestemmelse af parametrene a og b når 2 punkter på grafen er kendt for en eksponentiel funktion. Halverings- og fordoblingskonstant for eksponentielle funktioner.
Kendskab til den naturlige logaritmefunktion og 10-tals logaritmen.
Anvendelsesopgaver - med regression for eksponentielle forløb.
Indhold
Kernestof:
Læs: Rødder og Potenser
Læs 4.2 Eksponentielle funktioner
Læs: 4.2.1 Fordobling og halvering
Lav: Afs. 4.2 Øvelse 3 - 5
SO#2-10
Læs: 4.2.2 Beregning af forskrift og 4.2.3 Eksponentielle ligninger
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
SO#2
Tværfagligt forløb med samfundsfag.
Søgning i databaser (Danmarks statistik)
Opstille kvantisérbart spørgeskema
Beskrivende statistik og Chi-i-anden test
Gruppearbejde
Indhold
Kernestof:
SO#2-1
Se video om pivot-tabeller
Se video om chi-i-anden test
Øvelser til chi-i-anden test.pdf
SO#2-2
SO#2-3
Læs: Nyt fra Danmarks Statistik
Læs: Kvantitativ metode og Lav et spørgeskema
SO#2-4
Se video om at lave et spørgeskema i Google analyse
SO#2-5
SO#2-6
SO#2-7
.
Opsamling fra i går
Opgaver til 1c (Mat-A).docx
SO#2-8
SO#2-9
Læs: 4.2.1 Logaritmer og 4.2.4 Logaritmefunktioner
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Finansiel regning
Mat A Finansiel regning
i-bog "Plus 1 • hhx (eux)", Kapitel 6, Jane Thrane, Rikke Haastrup, Sven-Erik Halling og Jens Kjærgaard
ISBN: 9788761628725
Primært CAS værktøj: i-bogens finansregneværktøj
Secundær CAS værktøj: Geogebra og EXCEL
Kapitalværdi knyttet til et tidspunkt (K0, Kn, A0, An) . Ydelse, rente, rentefod, antal ydelser, antal terminer, gennemsnitlig og effektiv rente samt kendskab til ÅOP: årlig omkostning i procent. Beregning af restgæld for et annuitetslån på et givet tidspunkt. Udfærdigelse af amortisationsplan. Sammenhæng mellem rentesregning og eksponentiel udvikling.
Udledning af formlerne for K0, r og n i Kn samt udledning af formlerne for A0, An og n.
Anvendelseseksempler til beregning af ÅOP.
Indhold
Kernestof:
Læs Afs 6. 0 Finans og Afs 6.1 Rente
Læs Afs 6.2 Finans med ét beløb og Afs 6.2.1 Finansteori med ét beløb
Læs Afs 6.3 Finans med flere ens beløb
Lav Afs 6.3 Øvelse 4, 5, 6 og 7
Lav Afs 6.4 Øvelse 3 og 4
Læs Afs 6.4 Amortisationsplanog Afs 6.4.1 Beregning af restgæld
Spørgsmål: Beviser Finans
Læs: Afs 6.5 Finans diverse
Læs: Afs 9.4 Finans
Spørgsmål: ÅOP
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Emneopgave finansiel regning
12-03-2023
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Andengrads funktionen
MAT B Andengradsfunktionen
i-bog "Plus 1 • hhx", Kapitel 7, Jane Thrane, Rikke Haastrup, Sven-Erik Halling og Jens Kjærgaard
ISBN: 9788761628725
Funktionsbegrebet, herunder begreberne regneforskrift, graf, definitionsmængde og værdimængde, nulpunkter og fortegnsvariation, løsninger af ligninger og uligheder.
Diskriminantens betydning for antallet nulpunkter, Nulpunktsformlen og toppunktsformlen.
Koefficienterne a, b og c samt diskriminanten d's betydning for parablens udseende.
Anvendelse på økonomiske problemstillinger.
Primært CAS værktøj: Plus-bogens finansregneværktøj
Secundær CAS værktøj: Geogebra - finansregneværktøj og EXCEL
Indhold
Kernestof:
Læs følgende afsnit
Øvelser der skal laves i modulet.
Opgavesæt til 1c.docx
Ekstra opgave til 1c.docx
Dagens program
Fagevaluering
1. Gennemgang af jeres besvarelser fra tirsdag sidste uge
Besvarelser
Opgave til 1C.docx
Opgavesæt til 1C d. 21_03_2023.docx
Læs: Afs 7.3 Parablens tre formler
Løs opgavesættet:
Opvarmningsopgaver til 1C
Opgaver til 1C d. 29_03_2023.docx
Velkommen tilbage fra påskeferien.
Opgavesæt til 1C d. 11_04_2023.docx
Læs: Afs 7.6
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Årsprojekt
De første 6 moduler er projektskrivning med vejledning
De sidste 2 moduler er individuel mundtlig præsentation af projektet medens resten af holdet arbejder med skriftlige øvelser fra tidligere eksamensopgaver.
Indhold
Kernestof:
Læs Årsprojektet 1g
Opgave
Datafil til opgave
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Lineær programmering
Kapitel 6 i-bog "Plus 2 • hhx" af Jane Thrane, Rikke Haastrup, Sven-Erik Halling og Jens Kjærgaard, Systime, 2015. ISBN: 978-87-616-4875-4
Desuden er der anvendt tidligere stillede eksamensopgaver.
Primært CAS værktøj: Plus-bogens værktøj til lineær programmering
Secundær CAS værktøj: Geogebra
Indtegning af polygonområde, kriteriefunktion og niveau-linje. Løsning af lineære programmeringsproblemer ved hjørnemetode og ved translation af kriteriefunktion gennem polygonområde.
Følsomhedsanalyse.
Emneopgave Lineær programmering
Indhold
Kernestof:
Hej 1C. Vi starter på det nye emne 'lineær programmering' i Lærebog i matematik hhx 2 . Læs derfor følgende afsnit.
Refleksion
Refleksion over dagens lektion
Vi går i gang med afsnit 1.3 Funktioner i to variable. Gerne skimme afsnittet igennem.
Vi forsætter med at arbejde i samme gruppe
Opgavesæt til 1C d. 8_05_2023.docx
Refleksion over dagens 1. modul
Læs: 6.0 Lineær programmering, 6.1 Begrænsninger og 6.2 Kriteriefunktion
Læs: 6.3 Optimering, 6.3.1 LP - teori og 6.3.2 Hjørnemetoden
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Lineær programmering
Indhold
Kernestof:
Lav 6.3 Øvelse 4 og 6.3 Øvelse 5
Læs: 6.4 Optimering (Min) og 6.5 Følsomhedsanalyse
Løs: 6.3.2 Øvelse 3, 4 og 5
Læs: 6.5 Følsomhedsanalyse
Læs: 6.5.1 Specialtilfælde: y eller x er nul
Lav: 6.5 Øvelse 4, 6.5 Øvelse 5 og 6.5 Øvelse 6
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Statistiske test
Kapitel 7 i-bog "Plus 2 • hhx" (læreplan 2017) af Rikke Haastrup, Sven-Erik Halling, Jens Kjærgaard, Nicoline Maibomm Thrane og Jane Thrane Systime, 2023
CAS værktøj: Geogebra og iBog systime - værktøj
Grundlæggende sandsynlighedsregning, permutationer og kombinationer, binomial- og normalfordelingen, konfidensintervaller for sandsynlighedsparameteren (andelen p) og middelværdien:
Grundlæggende sandsynlighedsregning så eleverne har fundamentet til at kunne forstå, anvende og beregne sandsynligheder i binomialfordelingen og normalfordelingen. Udfaldsrum, udfald, stokastisk eksperiment, sandsynligheder og sandsynlighedsfunktioner. Vægt på eksempler. Middelværdi, varians og standardafvigelse (spredning) i binomial- og normalfordelingen. Konfidensintervaller for sandsynligheds-parameteren i binomialfordelingen og middelværdien i normalfordelingen med ukendt varians. Dvs kendskab til t-fordelingen.
Udtræk af data fra databaser, konstruktion af tabeller, herunder tabeller til brug af test for uafhængighed mellem to kvalitative variable, dvs. Chi-i-anden til anvendelse af test for uafhængighed mellem to kvalitative variable, herunder begreberne forventede værdier, kritisk værdi, frihedsgrader, signifikans-niveau og -sandsynlighed; en fornemmelse af hvornår en undersøgelse er repræsentativ, herunder have forståelse for begreberne population og stikprøve.
Emneopgave: Statistiske test
Indhold
Kernestof:
Lav: Afs. 7 Øvelse 1 , Afs. 7 Øvelse 2 og Afs. 7 Øvelse 3
Læs: 7.1 Statistiske begreber, 7.1.1 Sandsynlighedsteori og 7.1.2 Forenings- og fællesmængde
Læs: 7.2 Binomialfordelingen, 7.2.1 Notation for binomialfordelingen og 7.2.2 Sandsynligheder i binomialfordelingen
Øvelser i sandsynlighedsregning.pdf
Læs: 7.2.2 Sandsynligheder i binomialfordelingen
Læs Afs. 7.2.2.1 Sandsynligheder og binomialkoefficient og Afs. 7.3 Konfidensinterval for p
Lav: Afs. 7.2.3 Øvelse 4 , Øvelse 5 , Øvelse 6 og Øvelse 7 ,
Læs Afs. 7.2.5 Beviser og Afs. 7.3 Test for uafhængighed
Note om "Test for uafhængighed"
Opgaver til gruppearbejde
Læs Afs 7.3
Læs Afs. 7.4 Normalfordelingen, Afs. 7.4.1 Notation for normalfordeling og Afs. 7.4.2 Sandsynligheder i normalfordelingen
Læs Afs. 7.4.3 Konfidensinterval for my
SO#3 - matematisk model 1
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
So#3: Matematiske modeller - start egen virksomhed
Indhold
Kernestof:
Læs: Matematisk model
Lav: Opgave 1 og Opgave 2
Forløb: SO#3: Matematisk modellering
Færdiggør: Opgave 1 og Opgave 2
Lav de tre opgaver i Modul 3
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Polynomier og funktionsanalyse
Indhold
Kernestof:
Læs: kapitel 2 Funktionsforståelse
Læs: Afs. 3.0 Polynomier
Lav: Afs. 2.2 Øvelse 2
Læs: Afs. 3.1 Kendetegn ved polynomier og Afs. 3.2 Nulpunkter - polynomier
Lav: Afs. 3.1 Øvelse 1 og Afs. 3.1 Øvelse 2
Genlæs: Afs. 3.1 Kendetegn ved polynomier og Afs. 3.2 Nulpunkter - polynomier
Læs: Afs. 3.3 Monotoni og ekstrema - polynomier og Afs. 3.3.1 Funktionsanalyse - polynomier
Lav: Afs 3.3 Øvelse 1 : Differentiér polynomier af n-te grad
Lav: Afs. 3.2.2 Øvelse 3: Udfyld de tomme linjer og Afs 3.3 Øvelse 1 : Differentiér polynomier af n-te grad
Genlæs: Afs. 3.3 Monotoni og ekstrema - polynomier og Afs. 3.3.1 Funktionsanalyse - polynomier
image.png
Lav: Afs. 3.5.1 Øvelse 8: Spilproducenten
Læs: Afs. 3.4 Tangent, Afs. 3.4.1 Tangent - beregning, Afs. 3.4.2 Tangent - formel og Afs 3.4.3 Vendetangent
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
DM i statistik
Indhold
Kernestof:
Læs opgaven igennem
Fagevalueringsskema
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Differentialregning
Indhold
Kernestof:
Læs: Afs. 4. Differentialregning
Lav: Eksperiment 1: Tangent
Læs: Afs. 4.1 Tangent og sekant
Lav: Afs. 4.1 Øvelse 3
Læs Afs 4.2 og Afs 4.2.1,
Lav: Afs. 4.2.1 Eksperiment 1
Læs Afs 4.3
Læs: Afs 4.3.1
Læs: Afs. 4.4 Beviser
Afs. 4.4 Beviser
Lav: Afs. 4.4 Øvelse 3: Forklar bevis 5 og 6
Læs Elasticitetsbegrebet i økonomi.pdf
Læs: Afs. 4.3.1 Alle 5 regneregler, 5 Vækstfunktioner og 5.2 Differentialregning,
5.1 Monotoniforhold og ekstrema og 5.2.1 Tangentligning
Øvelse_ Bevis for Differentiation af logaritmefunktionen.pdf
Øvelse_ Bevis for Differentiation af logaritmefunktionen.docx
5.1 Monotoniforhold og ekstrema, 5.2.1 Tangentligning og 5.5 Sammensatte funktioner
Øvelse_ Bevis for kædereglen.pdf
Læs: 5.5 Sammensatte funktioner
Lav: 5.5 Øvelse 3: Differentier sammensat funktion
Læs: 5.6 Beviser: Omvendte funktioner
Lav: 5.5.1 Øvelse 5
Læs: Afs. 5.7 Økonomi- og vækstfunktioner
Omfang
Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Multipel regression og matematisk modellering
Der er primært arbejdet med emnet ud fra "Plus3hhx.systime.dk" af Jane Thrane, Rikke Haastrup, Sven-Erik Halling og Jens Kjærgaard, Systime, 2017
Indhold
Kernestof:
Læs Afs 7. Lineær regressionsanalyse og 7.1 Mindste kvadraters metode
Læs: 7.2 Determinationskoefficienten
Færdiggør: Afs. 7.1 Øvelse 2
Læs: Afs 7.3 Test for uafhængighed mellem x og y , Afs 7.3.1 Test ved Excel, Afs 7.3.2 Tolkning af testresultat, Afs 7.3.3 Residualplot og determinationskoefficient og Afs 7.3.4 Konfidensinterval og konfidensniveau
Afs 7.3.2 Tolkning af testresultat
Læs: Afs 7.3.3 Residualplot og determinationskoefficient og Afs 7.3.4 Konfidensinterval og konfidensniveau
Lav Afs 7.4.1 Øvelse 3 og Øvelse 4
Læs: Afs. 7.5 Multipel lineær regressionsanalyse, 7.5.1 To forklarende variable og 7.5.2 Flere forklarende variable
Lav Afs. 7.5.2 Øvelse 2
Lav Afs. 7.5.3.1 Øvelse 1
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Skriftlighed i matematik
Indhold
Kernestof:
Læs: Faglig skrivning i matematik
Lav Opgave 2 og Opgave 3
Opgaver
Lav Opgave 12
Læs til og med side 3 i forberedelsesmateriale
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Integralregning
Indhold
Kernestof:
Læs: 3.0 Integralregning, 3.1 Ubestemt integral, 3.1.1 Konstanten k og grafisk tolkning og 3.1.2 Regneregler...
Lav: Afs. 3.1 Øvelse 6: Integrationsprøve og 3.1 Øvelse 7 : Bevis for integration af konstant
Læs: Afs. 3.1.2 Regneregler for sum, koefficient og substitution
Læs: Afs. 3.2 Bestemt integral
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Repetition og mundtlig matematik
Indhold
Kernestof:
image.png
Årsprøvespørgsmål til 2.C 2024.pdf
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Differentialregning B → A
Forløbet indledtes med en opsummering af differentialregning fra B-niveau og udvides med de regler (produkt- og kædereglen), der er A-niveau stof.
Partiel differentiation, grænseværdi-begrebet og asymptoter er medtaget som tillægs materiale.
Der er primært arbejdet med emnet ud fra "Plus3 • hhx" af Rikke Haastrup, Sven-Erik Halling, Jens Kjærgaard, Nicoline Maibomm Trane og Jane Thrane, Systime, 2023
Indhold
Kernestof:
Læs: 2.0 Differentialregning og 2.1 Regneregler
Øvelse_ Bevis for produktregel.pdf
Løs: Afs. 2.1 Øvelse 1 og 2
Differentialregning - beviser
Læs: Afs. 2.2 Differentiation af produkt og Afs. 2.2.1 Produktfunktionen og analyse
Øvelse_ Bevis for kædereglen.pdf
Lav Afs. 2.3 Øvelse 1
Læs Afs. 2.3 Differentiation af sammensatte funktioner
Øvelse_ Bevis for brøkregel.pdf
Læs: Afs. 2.4 Differentiation af brøk og Afs. 2.5 Partiel differentiation,
Hvordan kan man bevise brøkreglen for differentiation ved brug af en kombination af produkt- og kædereglen?
Læs: Afs. 2.6 Grænseværdi og Afs. 2.7 Asymptoter
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Integralregning
Der er primært arbejdet med emnet ud fra "Plus3 • hhx" af Rikke Haastrup, Sven-Erik Halling, Jens Kjærgaard, Nicoline Maibomm Trane og Jane Thrane, Systime, 2023
Indhold
Kernestof:
Læs: 3.0 Integralregning, 3.1 Ubestemt integral, 3.1.1 Konstanten k og grafisk tolkning og 3.1.2 Regneregler...
Genlæs: 3.1.1 Konstanten k og grafisk tolkning og 3.1.2 Regneregler
Løs: 3.1.1 Øvelse 1 og 3.1.1 Øvelse 2 og 3.1.1 Øvelse 3
Lav: Afs. 3.1.2 Øvelse 3
Lav: Afs. 3.1.2 Øvelse 4
3.2 Bestemt integral
Lav. Afs 3.2 Øvelse 2 og 3.2 Øvelse 3
Læs: 3.2 Bestemt integral, 3.2.1 Regneregler og 3.2.2 Ligninger med integraler
Forklar Integralregningens hovedsætning
Forklar del 1 af integralregningens hovedsætning
Lav Afs 3.2 Øvelse 5
Lav Afs. 3.2.1 Øvelse 5, Øvelse 8 og 3.2.2 Øvelse 1
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Normalfordelingen og Multipel regression
Der er primært arbejdet med emnet ud fra "Plus3hhx.systime.dk" af Jane Thrane, Rikke Haastrup, Sven-Erik Halling og Jens Kjærgaard, Systime, 2017
Indhold
Kernestof:
Læs om: 8 Normalfordelingen, og 8.1 Notation for normalfordeling
Lav: Afs.8 Øvelse 1 Normalfordeling glødepærer
Læs: Afs. 8.2 Sandsynligheder i normalfordelingen
Lav Afs. 8.3 Øvelse 3, Øvelse 4 og Øvelse 5
Link til afsnit om normalfordelingen (random walk): M4t3m4t1k
Lav Afs. 8.4 Øvelse 4, Øvelse 5, Øvelse 6 og Øvelse 7
Læs Afs 7. Lineær regressionsanalyse, 7.1 Mindste kvadraters metode, 7.2 Determinationskoefficientenog 7.3 Test for uafhængighed mellem x og y
Lav Afs 7.2 Øvelse 2, Øvelse 3 og Øvelse 4
Læs: 7.3 Test for uafhængighed, Afs 7.3.1 Test ved Excel og Afs 7.3.2 Tolkning af testresultat
Lav Afs 7.3.2 Øvelse 1 og 7.3.2 Øvelse 2
Lav Afs 7.3.2 Øvelse 4
Læs: 7.3.3 Residualplot og determinationskoefficient og Afs. 7.3.4 Konfidensinterval og konfidensniveau
Læs: Afs. 7.4 Økonomi og regression, 7.4.1 Tidsserier og 7.4.2 Variabelsammenhænge
Læs: Afs. 7.5 Multipel lineær regressionsanalyse, 7.5.1 To forklarende variable, 7.5.2 Flere forklarende variable og 7.5.3 Modelkontrol
Læs: 7.5.3.1 Residualer og residualplot, 7.5.3.2 Multikollinearitet og 7.5.4 Dummy variable
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21
DM i statistik
Indhold
Kernestof:
Læs: 4.0 Trigonometriske funktioner og 4.1 Enhedscirkel
Lav: Afs 4.1 Øvelse 1, Afs 4.1 Øvelse 2 og Afs 4.1 Øvelse 3
Læs: 4.2 Cosinus, sinus og tangens
Læs: 4.3 Funktioner med cosinus, sinus og tangens
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22
Trigonometriske funktion
Indhold
Kernestof:
Læs: 4.3 Funktioner med cosinus, sinus og tangens og 4.4 Harmoniske svingninger
Lav Emneopgave om trigonometriske funktioner
Lav 4.4 Øvelse 1, Øvelse 2, Øvelse 3 og Øvelse 4
Læs 4.5 Nulpunkter og ligninger og 4.5.1 Tangens - nulpunkter og ligninger
Læs: 4.6 Analyse, 4.6.1 Differentialregning, 4.6.2 Beviser og 4.6.3 Integralregning
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 23
Differentialligninger
Indhold
Kernestof:
Læs Afsnit 5.0 og Afs 5.1
Lav Afs. 5.1 Øvelse 1: Type I ligninger og Øvelse 2: Type II ligninger
Lav Afs. 5.1 Øvelse 2: Type II ligninger, Øvelse 3, Øvelse 4, Øvelse 5: Type 3 med t og Øvelse: Start med separation
Se på rettelser til øvelserne
Læs: Afs 5.2 Kontrol af løsninger
Lav øvelserne
Læs: 5.3 Vækstmodeller og 5.3.1 Eksponentiel vækst
Læs: 5.3.2 Logistisk vækst og 5.3.3 Begrænset vækst
Øvelse_ Bevis løsningsformlen for Logistisk vækst.pdf
Øvelse_ Bevis løsningsformlen for Begrænset vækst.pdf
Lav: 5.3.2 Øvelse 2: Bestem løsning til logistiske ligning og Øvelse 3: bananfluer
Læs: 5.3.4 Diskret og kontinuert vækst og 5.4 Økonomi og differentialligninger
5.3.3 Begrænset vækst (Bertalanffy)
Afs. 5.4 Økonomi og differentialligninger
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 24
Vektorer og matricer
Indhold
Kernestof:
Læs: Kapitel 9, Afs 9.1og Afs 9.1.3
Læs: Afs. 9.1.1, Afs. 9.1.2 og Afs 9.1.3
Lav Afs. 9.1.1 Øvelse 4, 9.1.1 Øvelse 5, Afs. 9.1.2 Øvelse 1 og Afs. 9.1.2 Øvelse 2
Læs: Afs 9.2 Matrixregning og Afs. 9.3 Ligningssystemer og bogholderimetoden
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 25
Kvadratisk programmering
Indhold
Kernestof:
Læs: Afs. 6.2 Økonomifunktioner i to variable, 6.3 Keglesnit og ABC-ligningen og 6.3.1 ABC-ligning for ellipse, hyperbel og cirkel
Lav Afs. 6.3.1 Øvelse 3
Læs: 6.3.2 Fra grundligning til ABC-ligning, 6.4 Hallings formler og 6.4.1 Anvendelse af Hallings formler
Lav: Afs. 6.3.2 Øvelse 1
Læs: Afs. 6.5 Optimering, 6.5.1 Optimum i centrum og 6.5.2 Lagranges metode
Lav Afs. 6.5 Øvelse 1 og Afs 6.5.1 Øvelse 1
Link til fagevaluering
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 26
Opsamling, forberedelsesmateriale og repetition
Der er i perioden arbejdet med faglig læsning (bl.a. vha. forbedredelsesmaterialet om Goodness of fit og chi-i-anden fordelingen), mundtlig og skriftlig formidling,
Indhold
Kernestof:
Link til Eksamensspørgsmål Mat A 2025
Forberedelsesmaterialet
Link til Eksamensspørgsmål Mat A 2025
hhx213-MAT_A-14122021_del2 (3).zip
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1234/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74637485400", "T": "/lectio/1234/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74637485400", "H": "/lectio/1234/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74637485400" }