Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - UNORD
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Per Bech Haugaard
|
Hold
|
hj22st1u id (hjst2u id, hjst3u id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Streetbasket + intro
Streetbasketball
Arbejde med basketball-teknik:
- stående skud / jump shot
- lay up
- driblinger (cross over, bag om ryggen, mellem benene)
- et-to stop og jump stop
- pivotering
- afleveringer (to-hånds- og push-aflevering)
Arbejde taktisk med:
- V-cut
- Back door
- Give and go
- Screen
Derudover kamp 3 mod 3 på én kurv
Teori: Streetbasketball-kultur (tekst med video) og teori fra grundbog om boldspil
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hip hop
Hip hop
Undervisning i forskellige hip hop 'moves' og grundlæggende 'grounding'.
Indlæring af en simpel hip hop sekvens
Selvstændig gruppevis udarbejdelse af hip hop sekvens med hjælp fra diverse inspirationskilder og især Camma Vår Svanholms bevægelsesbank på YouTube.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ketchersport med fokus på pickleball
Pickleball + lidt badminton
Grundlæggende slag i pickleball
- for- og baghånd
- smash
- dink
- flugtning
- netdrop
- serv
- regler
- taktik
Badminton:
- greb på ketcher
- serv
- clear/smash
-
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Beachvolley + intro til træningsprojekt
Faglige mål:
- Teknikken i finger- og baggerslag.
- Teknikken i smash
- Teknik i serv - underhånd/overhånd
- Faldeteknik i sand
- Små spil, som forøvelser til det færdige spil.
- Det færdige spil to mod to.
- Bevægelser i sand
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Crossfit + teori + tværs5
Crossfit, kombineret med træningsprojekt
Efter en gennemgang af træningsprincipper skal eleverne lave en Work Out of the Day (WOD) incl. opvarmning (CFWU). Det omfatter bl.a.
• RFQ – Rounds for Quality
• RFT – Rounds for time
• YGIG - YouGoIGo. Skiftes til at tage en lille serie.
• AMRAP – as many rounds as possible
• EMOM – evere minute on the minute
Derudover teori, som beskæftiger sig med kulturen omkring crossfit. Bl.a. hvorfor nogle kæder brander sig på at have specielle lokaler (bl.a tidligere kirke, posthus, slagteri, etc.)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Swing dance
Danseforløb med fokus på swingdance - Charleston og Lindy Hop.
Vekslen mellem lærerstyret undervisning i form af indlæring af nye dansetrin og sekvensen, og elevstyret i form af gruppearbejde med koreografi.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Hockey/Floorball + teori + stortrampolin + rep.
Tekniske og taktiske færdigheder
- Aflevering og tæmning
- Dribling
- Trækskud, slagskud og håndledsskud
- Bredde/dybde
- Spil bag mål
- Overlap
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1234/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74637485413",
"T": "/lectio/1234/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74637485413",
"H": "/lectio/1234/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74637485413"
}