Holdet hj22hh1d DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution X - UNORD
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Lars Holst Madsen, Maria Seis Flyvholm, Signe Maria Veigert
Hold hj22hh1d DA (hjhh1d DA, hjhh2d DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Undervisningsbeskrivelse 1d 2022-2023
Titel 2 Novellen som genre (Litteraturforløb)
Titel 3 Skriftlighedsforløb til DHO
Titel 4 DHO
Titel 5 Eksamensstil og studietur
Titel 6 Samtaleanalyse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Undervisningsbeskrivelse 1d 2022-2023

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser

Termin 2022-2023
Institution Handelsgymnasiet Unord, Lyngby
Uddannelse HHX
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Maria Seis Flyvholm
Hold 1d

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Titel 1 Grundforløbet
Titel 2 Nyhedsformidling
Titel 3 Sprog og kommunikation
Titel 4 SO3
Titel 5 Krig og Kunst



Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Retur til forside

Titel 1: Grundforløbet
Indhold

Primærtekster:
Marie Hjortdal: ”Godt nyt til flittige tumper” (Politiken, 1. marts 2015)
Helle Helle: ”En stol for lidt” (novelle, 1996)
Naja Marie Aidt: ”Torben og Maria” (novelle, 2006)
Jakob Ejersbo: ”Røgringe” (novelle, 2000)
Peter Adolphsen: ”Madeleine eller Lille trist roman” (kortprosa, 1996)
”Cecilie og Marie skændes” (klip fra Paradise Hotel)
https://www.youtube.com/watch?v=ffl-T8hLef8)
Johan Moe Fejerskov: ”Slangen er nu forvist fra paradiset” (Politiken, 24. maj 2022)
N.F.S. Grundtvig: ”Langt høiere Bjerge” (digt, 1820)
https://grundtvig.systime.dk/?id=p199
Richard Dybeck: ”Du gamla, du fria” (svensk nationalsang, 1844)
“Volvo – feat. Zlatan – made by Sweden” (svensk reklame, 2014)
https://www.youtube.com/watch?v=cbvdzQ7uVPc
Teslas hjemmeside https://www.tesla.com/da_dk
Cédric Prévost: Skin (Kortfilm, 2013, 13 min.)
https://www.filmcentralen.dk/gymnasiet/film/skin (kræver Unilogin)
Theis Ørntoft: af Solar (romanuddrag, 2018)
https://5aarslitt.systime.dk/?id=p267
Jens Blendstrup: ”Moderniseringen af familien Marklund” (novelle, 2021)
Thomas Telving: ”Kunstig intelligens er vores eneste redning. Men vi har brug for et
wakeupcall” (debatindlæg, Information, 28. oktober 2020)
Leonora Christina Skov: af Den, der lever stille (romanuddrag, 2018)
Omslaget til Leonora Christina Skov: Den, der lever stille

Sekundærtekster:
Om referat og resumé (særskilt dokument)
”Fakta og fiktion” (kap. 2 Håndbog til Dansk, Systime 2017)
https://hbdansk.systime.dk/?id=p238
”Studieteknik” (kap. 2 i Studievaner på hhx, Systime 2021)
https://studievanerpaahhx.systime.dk/?id=p128

omfang 18 moduler


Fokuspunkter Dansk i grundforløbet er fælles for alle klasser og indeholder:
• introduktion til det gymnasiale danskfag (faglige mål, fagligt indhold,
undervisningsmaterialer, arbejds- og evalueringsformer)
• studieteknik (herunder læsestrategier, brug af www.ordnet.dk og notatteknik)
• et kortere skriftlighedsforløb, hvor du skal lære at skrive et referat og et resumé. Her skal du bl.a. arbejde med skriveprocessen (inklusive respons og
tekstrevision) og med formelle krav til slutproduktet
• introduktion til begrebet genrer med fokus på fiktion, fakta og forskellige
Genrehybrider






Titel 2: Nyhedsformidling


Kernestof:
nyhedsdækningens første fase

https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=c902

nyhedstrekanten
https://hbdansk.systime.dk/?id=c1288

Nyhedskriterier
https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=c907

opgaver om vinkling af flygtningekrisen
https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=c911

Nyhedsgenrer (informerende og opinionstekster) samt typer af kilder
https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=c918

vinkling, typer af kilder nyhedsgenrer samt nyhedsgenrer er analyseret i følgende artikler:
Carl Emil Arnfred m.fl.: Flygtningepres åbner for ny kurs
https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=c1131
“Politiken mener: Nordens Ungarn”
https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=c1132
opgave: Nyt fra Krigszonen https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=c937

Lisbeth Zornigs lift til den flygtende familie og den efterfølgende debat:
https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=c947
Marie Krarup: Ja, medlidenhed er misforstået https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=c1211
Manu Sareen: Nej, det er vores pligt at hjælpe
https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=c1212

Argumentationskneb
https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/index.php?id=187#c610

Christina Hagen White Girl bliver medlem af forening (uddrag af White Girl II)
https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=c947

Hvem bestemmer hvad vi taler om? (offentlighed og demokrati)
https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=p237

Fake news

Why it’s so easy to fall for fake news and how to spot it https://www.youtube.com/watch?v=UF3TrTIZbCA


fra vinkling til fake news
https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=p238

opgave: flygtning sparker gravid
https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=c964

clickbait
https://hbdansk.systime.dk/?id=c1436&L=0

Nyhedssatire

Er det kun for sjov? (nyhedssatire)
https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=p239  

opgave: Rokokoposten
https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=c970

Autencitet
https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=c375  

Fiktionalisering
https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=p148


Supplerende stof

Analyse af Jonathan Spangs ”Tæt på sandheden” 29. april 2023
https://www.dr.dk/drtv/episode/taet-paa-sandheden-med-jonatan-spang_-moderat-laekker-krop_361828






omfang Ca. 10 moduler
fokuspunkter Nyhedstrekanten
Nyhedskriterier
Vinkling
Nyhedsgenrer
Sociale medier

FAGLIGE MÅL OG FAGLIGT INDHOLD:
- ”analysere og vurdere ikke-fiktive tekster”

”demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skrift-
lige sammenhænge”




Titel 3: Sprog og kommunikation
Indhold
Kernestof:
Det retoriske pentagram (kommunikationssitutationen)
Fra: Claus Holst, Dansk På Ny, Læreplan 2017, Systime s. 289
https://danskpaany.systime.dk/index.php?id=289&L=0                                            =1,4 ns


Appelformerne logos, patos og etos
Fra: Claus Holst, Dansk På Ny, Læreplan 2017, Systime s. 282
https://danskpaany.systime.dk/index.php?id=282&L=0

= 4,2 ns

Toulmins argumentationsmodel den basale model
og den udvidede argumentationsmodel
Fra: Claus Holst, Dansk På Ny, Læreplan 2017, Systime s. 283
https://danskpaany.systime.dk/index.php?id=283&L=0
= 5,5 ns

Retoriske virkemidler ved Søren Vrist
https://www.youtube.com/watch?v=Vlgpe6h6jNc

Stilistiske figurer
https://indisprogethhx.systime.dk/?id=200

Forskellige typer af taler (lejlighedstale, politisk tale, informativ tale og retstale)
Fra: Claus Holst, Dansk På Ny, Læreplan 2017, Systime s. 286
https://danskpaany.systime.dk/index.php?id=286&L=0  
=5,4 ns


Argumenttyper
Fra: Ole Schultz Larsen, Håndbog til Dansk – Litteratur, sprog, medier, Systime s. c627  
https://hbdansk.systime.dk/?id=c627
= 5 ns

Aristoteles’ 5 faser er blevet anvendt til at eleverne skrev deres egen tale.
Fra: Claus Holst, Dansk På Ny, Læreplan 2017, Systime, s. 286
https://danskpaany.systime.dk/index.php?id=286&L=0
= 5,4




Eleverne har lavet gruppefremlæggelser om dronningens Nytårstale fra 2022
https://www.kongehuset.dk/nyheder/laes-h-m-dronningens-nytaarstale-2022

Derudover har eleverne skrevet stil om Mette Frederiksens nytårstale fra 2023
https://www.stm.dk/statsministeren/nytaarstaler-siden-1940/mette-frederiksens-nytaarstale-1-januar-2023/

Eleverne har ligeledes analyseret følgende artikel:
”kortere uddannelser ligner et selvmål for Danmark”, Jyllandsposten 22. december 2022.
https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE14744644/kortere-uddannelser-ligner-et-selvmaal-for-danmark/


Supplerende materiale
Perspektivering: Kongens Store Tale
https://litthist.systime.dk/?id=c810


Eleverne har selv holdt taler om forskellige emner (festtale til mormor etc., mere Su til unge etc.)

omfang 10 moduler

fokuspunkter

Demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge.

Analysere og vurdere ikke-fiktive tekster







Titel 4: S03

Indhold Temaet for SO3 var "Globalisering". I casen skulle eleverne arbejde med Hallernes Smørrebrøds udbredelse til andre landes markeder. I denne sammenhæng skulle de nye kulturelle, kommunikative og sproglige forhold samt markedsforhold og øvrige relevante parametre indtænkes og vurderes. Danskdelen bidrog med analyse af sproglige og kommunikative forhold. Se venligst nedenstående materiale.

Laswells Kommunikationsmodel
Fra:, Metoder i dansk, Systime s. 171= 1,8 ns
https://metoderidansk.systime.dk/index.php?id=171
Denotation og konnotation i billeder (tre trin i billedanalysen)
Fra: Ole Schultz Larsen, Håndbog til Dansk – Litteratur, sprog, medier, Systime, s. c882= 1, 5 ns
https://hbdansk.systime.dk/?id=c882

Denotation og konnotation i sproget
Fra: Birgitte Bjerre Lassen, Ind i Sproget hhx, Systime s. 168= 1,1 ns
https://indisprogethhx.systime.dk/index.php?id=168

Analysemodel til hjemmesider
Conni Paldan, iDansk, læreplan 2019, Systime s. 389= 1,4 ns
https://idansk.systime.dk/index.php?id=389

Eleverne har anvendt modellen til analysen af Hallernes Smørrebrøds hjemmeside.
https://www.hallernes.dk/

Sproghandlinger
Fra: Birgitte Bjerre Lassen, Ind i sproget hhx, Systime s. 268= 2,3 ns
https://indisprogethhx.systime.dk/index.php?id=268


Sociale medier
Fra: Ole Schultz Larsen, Håndbog til Dansk – Litteratur, sprog, medier, Systime,  s.  275= 1,5 sider (til og med opgaver sociale medier)
https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=275  


Analyse af kommunikation på sociale medier

Fra: Ole Schultz Larsen, Håndbog til Dansk – Litteratur, sprog, medier, Systime, s. 276= 1,1 tekstsider
https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=276

Analysemodellen blev anvendt til at analysere Mikkellers kommunikation på sociale medier som Facebook, instagram, Twitter og YouTube ud fra ovenstående analysemodel samt viden om sproghandlinger.

Synopsis
Forløbet mundede ud i at eleverne skulle lave deres egen synopsis som en forberedelse til deres mundtlige årsprøve.
https://sites.google.com/knorddoc.dk/so3/krav-synopsis




Faglige mål i danskfaget:
• Elementær teoretisk og analytisk bevidsthed om kommunikation på websider, digital kommunikation, digitale medier, sprogfunktioner og semiotik.
• Træning og styrkelse af skriftlig genrebevidsthed og skriftlige kompetencer
• Opøvelse af digital dannelse gennem kritisk-analytisk samt produktionsorienteret arbejde og læring med digitale medier




omfang 10 moduler
Fokuspunkter opnå indsigt i sprogets brug og funktion med fokus på sproghandlinger og begreberne denotation og konnotation
træne analyse og vurdering af virksomhedskommunikation, herunder websites og kommunikation på de sociale medier
opnå kendskab til digitale mediers indhold og funktion.



Titel 5: Krig og Kunst

Indhold
Indledning
Refleksion s. 10=  0,5 ns
Halfdan Rasmussen, Definitioner 1963-1964, s. 12. =1 ns



Før Krig
Gustaf Munch-Petersen og krig som opgør s. 28=0,5 ns
Gustav Munch-Petersen og avantgarden s. 28-30= 2, 0 ns
Gustav Munch-Petersen Død Mand drømmer 1935 s. 29= 0,5 ns
Gustaf Munch-Petersen: Til Mine forældre, 1932 s. 31= 1 ns
Gustaf Munch-Petersen: Det underste land (til Fannie Hurst) s. 32-33=1,5 ns
Vi har fokuseret på surrealisme i forbindelse med Død mand drømmer og Det Underste Land s. 34-35




I Krig
Soldatens indre verden: Martin Andersen Nexø og Lars Husum s. 52-53= 1ns
Martin Andersen Nexø, Brodermorderen, 1926 s. 54-59=   5,5 ns
Lars Husum, Uddrag af Jeg er en hær, 2010 s. 63-65= 3ns
Analyse af maleriet Henrik 2008 af John Kørner= 0,5 ns


Efter Krig
Basejumper: Det Manglende Adrenalinkick om krigsveteranen Dennis Ohlsen s. 105 i Krig et Dansk Danskfagligt forløb. Filmen er lavet af Nikolaj Viborg.
Link til dokumentarfilmen:
https://www.youtube.com/watch?v=MOvfbJPmBmA (værk)



Ovenstående tekster er fra Louise Klinke Øhrstrøms Bog, Krig et danskfagligt forløb, Lindhardt og Ringhof, 2016.


Omfang 10 moduler
Fokuspunkter
Analysere og fortolke fiktive tekster.
Perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige,
samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge ̶
Demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden.

Demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger”






















Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fremlæggelse Kunst fra Krigen i Ukraine 10-11-2022
16 november virtuel uv Brodermorderen 16-11-2022
virtuel "Jeg er en hær". 18-11-2022
1. virtuel Tobias Rahim 02-12-2022
2. Virtuel Yahya Hassan 02-12-2022
Basejumper 16-12-2022
Danskerog krig som påvirker danskere 16-12-2022
Grantræet og julequiz 20-12-2022
Analyse af Mette Frederiksens nytårstale 19-01-2023
Rettelser til jeres stile 31-01-2023
reklamefilm fra jeres studietur 22-02-2023
Toulmin og dronningens nytårstale 24-02-2023
Jeres tale samt det retoriske pentagram 08-03-2023
virtuel informerende og opinionstekster 22-03-2023
Hurtigskrivning nyhedsformidling 24-03-2023
Nyhedsformidling 30-03-2023
Nyhedssatire 25-04-2023
Genaflevering nyhedsformidling 02-05-2023
Omfang Estimeret: 67,00 moduler
Dækker over: 57 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Novellen som genre (Litteraturforløb)

Fokus på litteratur, litterær metode, kanonforfattere. Den klassiske novelle kontra den moderne novelle.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriv et brev 22-08-2023
Med dine egne ord - De tre skriftlige genrer 22-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer




Titel 6 Samtaleanalyse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer