Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - UNORD
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Grith Henriksen, Sarah Frøkjær, Thomas Hjelm Olesen
|
Hold
|
hj22hh1e DA (hjhh1e DA, hjhh2e DA, hjhh3e DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Argumentation, retorik og diskurs
Forløbet har et sprogligt perspektiv. I forløbet arbejdes der med forskellige typer tekster, hvis formål er at påvirke og overtale, herunder bl.a. reklamer, mundtlige debatter og kronikker. Eleverne trænes i argumentationsanalyse, analyse af appelformer, analyse af sproglige og retoriske virkemidler samt kritisk diskursanalyse.
Centrale begreber i de forskellige metoder er:
Argumentationsanalyse: Påstand, belæg og underbelæg/hjemmel, rygdækning, gendrivelse og styrkemarkører
Analyse af appelformer: Etos, logos og patos
Analyse af sproglige og retoriske virkemidler: Typer af billedsprog, retoriske figurer, herunder gentagelses- og klangfigurer.
Kritisk diskursanalyse: flydende betegnere, nodalpunkt, moment og ækvivalenskæde, hegemonisk- og antagonistisk diskurs
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tale
|
11-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvem er jeg?
Forløbet har et litterært og mediemæssigt perspektiv og har til hensigt at give eleverne en grundlæggende introduktion til analyse og fortolkning. I forløbet arbejdes der med temaet “identitet” gennem et bredt udvalg af tekster, herunder lyrik (sangtekster), folkevise, drama, novelle og levende billeder (tv-serie og dokumentar). Dokumentaren fungerer som værklæsning. Eleverne afslutter forløbet med en skriftlig aflevering.
Gennem forløbet får eleverne indsigt i de forskellige genrer, alt imens de træner dét at analysere og fortolke. I forbindelse med dette arbejde skal særligt fremhæves:
Anvendelse af kontraktmodellen
Udvælgelse af citater
Personkarakteristik
At lære at “citere” fra levende billeder
Træning af citatburgeren
Goffmans teori om frontstage/backstage, og brugen af disse begreber i en analyse
Filmiske virkemidler
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Komposition og idenititet i Agnete og Havmanden
|
26-01-2023
|
Analyse og fortolkning af Rådebank
|
06-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Storytelling
Storytelling er et forløb med et primært litterært perspektiv med crossovers til det sproglige perspektiv. Der arbejdes i forløbet metodisk med litteraturanalyse og -fortolkning, relevante litterære metoder, litteratur-, kultur- og bevidsthedshistoriske perspektiveringer samt tekster gennem kreative arbejdsprocesser. I forløbet undersøges primært skønlitterære tekster fra tiden før 1700 og tekster fra 2000-tallet. Eleverne inddrager sproglig analyse i analyser af storytelling, hvor der arbejdes med det udvidede tekstbegreb.
Faglige mål
Når eleverne har arbejdet med forløbet Storytelling, kan de:
- Genkende og anvende forskellige centrale fagbegreber fra danskfaget.
- Anvende viden om og færdigheder i tekstlæsning inden for Benjamin S. Blooms taksonomiske niveauer i dansk: 1. det redegørende niveau, 2. det analyserende-fortolkende niveau og 3. det perspektiverende, diskuterende og vurderende niveau. Vi arbejder både med litterære og sproglige vinkler.
- Udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt inden for forskellige genrer.
- Vise genrekendskab og kendskab til storytelling i forskellige tider med fokus på middelalderen og nutiden.
- Producere tekster i form af analytiske og kreative opgaver.
- Demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder ved blandt andet at kunne sætte den universitære, analytiske metode op mod måder at arbejde med litteratur på, der har fokus på oplevelse. - - Derudover vise, at de kan reflektere over forskellen på fakulteter med fokus på humanvidenskab og naturvidenskab.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lektie: Læs om Faglige hovedområder + Storytelling + berettermodellen.docx
-
Opgave 1: Om storytelling, humanvidenskab og naturvidenskab
-
Storytelling, intro, 1. modul.pptx
-
Sproglige billeder: https://danskitiden.systime.dk/?id=316
-
Quiz om sproglige billeder (1).docx
-
Storytelling, modul 2.1 1e.pptx
-
Skab (sproglig) sammenhæng i dit sprog_ Kohæsion.docx
-
Lav din livshistorie over berettermodellen og øv dig i at fortælle den
-
Storytelling, modul 2.2 1e.pptx
-
Læs om Ciceros retoriske pentagram + Dorte Futtrup "Begæret efter den gode historie":
-
DU KOMMER I HELVEDE MIN BROR, Yahya Hassan.jpg
-
Storytelling modul 3 1e.pptx
-
Barndom, Yahya Hassan.pdf
-
Lagmodellen og nærlæsning (nykritik) (1).docx
-
Læs følgende dokument: Taksonomi, nærlæsning, nykritisk læsning, lyrik - storytelling modul 3.docx
-
Til krydsord:
-
Storytelling, modul 4 .pptx
-
Læs om aktantmodellen her: https://danskitiden.systime.dk/?id=170
-
Læs om splittelsessymboler og overgangstematik her: https://danskitiden.systime.dk/?id=171
-
Læs om kontraktmodellen her: https://danskitiden.systime.dk/?id=306
-
Storytelling modul 5 1.e.pptx
-
Kong Lindorm (1).docx
-
gentagelse, magiske tal, modsætninger, formelsprog, faste vendinger, ordsprog.docx
-
Tornerose.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Historie til selvvalgt målgruppe
|
16-04-2023
|
Begreber fra forløbet om Storytelling
|
08-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Karriere
Forløbet har et sprogligt perspektiv og er et miniforløb, hvor eleverne øver sig i at skrive i en låst genre og kommunikere modtagerorienteret. Forløbet skal endvidere gøre eleverne bevidste om egne drømme og evner, styrker og svagheder og faglige interesser - og sætte ord på dem. Forløbet afsluttes med en skriftlig aflevering, som består af en jobansøgning og et CV.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1e: CV og ansøgning
|
21-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Nyhedsformidling - dengang, nu og fremover
Forløbet starter med et mediehistorisk overblik over nyhedsformidlingens historie i Danmark.
Derefter er der fokus på avisens genrer, dels for at trække på elevernes viden fra grundskolen og dels at skabe sammenhæng til forløb om argumentation fra 1.g. Her skal de også analysere udvalgte artikler og hjemmesider med særlig aktuel relevans (om vindmøller og modstand mod dem).
Forløbet skal træne eleverne i skrivegenren analyse og vurdering og indeholder også værket "Trykte aviser".
Derudover indeholder forløbet også en tur til Politikens hus, hvor eleverne skal se og lave en skriveøvelse til årets World Press.
Faglige mål:
analysere og vurdere ikke-fiktive tekster (jf. værklæsning)
perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige og samfundsmæssige sammenhænge (jf. nyhedsformidlingens historie).
demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge (jf. analytisk og produktivt arbejde med forskellige journalistiske tekster).
Kernestof:
mediehistorie
et værk
medieanalytiske begreber og metoder
sagtekster, herunder journalistik
digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rødhætte
|
20-08-2023
|
Analyse og vurdering af artiklen "Høje indkomster"
|
08-10-2023
|
Opinionsgenren - aflevér noter fra fremlæggelsen
|
15-10-2023
|
Pressefoto
|
01-11-2023
|
Løgnefabrikken
|
12-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Skriftlighedsforløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Mennesker og etik (DHO)
Forløbets formål er at klæde eleverne på til at arbejde med et selvvalgt materiale under overskriften Mennesker og etik.
I forløbet vil der være fokus på analyse og fortolkning af tekster, der alle handler om de valg, man som menneske træffer.
Siegfried Lenz: Jul i barakkerne
1. Etik
Hvad er etik?
Villy Sørensen: Dø dødsdømte
2. Pligt
Hvad vil det egentlig sige at gøre din pligt?
Martin A. Hansen: Roden
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
DHO
|
09-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forretningsmanden og arbejdslivet
Litterært og mediemæssigt fokus, hvor der dels skal læses nyere og ældre litteratur om forretningsmanden dels om arbejdslivet. Vi skal undersøge, hvordan forretningsmanden er blevet fremstillet i forskellige litteraturhistoriske perioder. Fokus på at træne analyse og fortolkning og perspektivering.
I mediemæssig sammenhæng er der fokus på en aktuel fremstilling af forretningsmanden med serien Exit. De norske milliardærer.
Værker:
Helle Helle: Rødby-Puttgarden
Exit. De norske milliardærer
Faglige mål:
analysere og fortolke fiktive tekster
̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
̶ perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige,
samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale
strømninger
Norsk og og kanonforfattere
I forløbet der er små skriveøvelser, herunder refleksionsøvelser:
Hvad er FORBRUG - BRUG FOR
Hvad er ERHVERVSLIV - ERHVERV / LIV
Refleksioner over hvorfor og hvordan litteraturen har beskæftiget sig med figuren "forretningsmanden". (Skal danne bro til litteraturhistorisk forløb næste år)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
-
Formålet med forløbet er todelt: At træne notatteknik og at læse længere, sammenhængende tekst, men også at arbejde med eksistentialisme i en mindre udgave, hvor de skal fortolke sig frem til bogens pointe og sammen nå til forståelse af teksten.
Dialogcirkel og Lynlitteratur skal åbne teksten for eleverne, og de skal træne at arbejde og fortolke sammen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Dokumentaren
I dette forløb arbejder vi med genren dokumentaren.
Vi skal omkring filmiske virkemidler, så vi også har et begrebsapparat parat, når vi skal analysere reklamefilm eller andre formater, der enten vil informere, overbevise, sælge e.lign.
Værklæsning: Analyse af dokumentarfilm.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse og vurdering
|
29-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Virksomheders markedsføring
Virksomheders markedsføring
I dette forløb fokuseres der særligt på genren reklamefilm.
Forløbet bygger videre på viden om dokumentarfilmen, på filmiske virkemidler og argumentation.
Eleverne skal lære at analysere reklamefilm og repetere centrale fagbegreber indenfor filmanalyse og argumentation. Eleverne skal udvikle deres kritisk-analytiske sans ift.
reklamer: Hvilken effekt kan en reklamefilm have på resten af samfundet?
Faglige mål:
• udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret,
såvel mundtligt som skriftligt
• demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder
anvende grammatisk terminologi
• anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer
formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere,
argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
• analysere og fortolke ikke-fiktive tekster
• perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om
kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige,
internationale, merkantile og erhvervs-relaterede sammenhænge
• demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt
indsigt i tilhørende etiske problemstillinger.
Kernestof:
• litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
• billeder, film og øvrige multimodale tekster
• danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske
perioder
• svenske og norske tekster på originalsprog
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
PowerPoint-show Reklamefilm
|
19-09-2024
|
Mini essay
|
20-09-2024
|
Mini essay
|
30-09-2024
|
Sproglig-stilistisk analyse hj.opgave
|
03-10-2024
|
Sproglig-stilistisk analyse
|
07-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Litteraturhistorie 1
I dette forløb har vi fokus på dansk litteraturhistorie. Vi starter omkring år 700, helt tilbage i vikingernes tid. Derefter laver vi nogle spring, først til middelalderen, derefter helt til oplysningstiden og til sidst slutter vi i romantikken.
Forløbet har fokus på litteraturhistorisk forståelse for, hvordan tekster og deres indhold har udviklet sig gennem tiden og pga. tiden.
Vi skal læse, reflektere, fortolke og især perspektivere.
Forløbet leder op til forløbet Litteraturhistorie 2, der går fra det moderne gennembrud, gennem modernisme/realisme og til samtidslitteraturen.
Kernestof:
Folkevise
Holberg
Adam Oehlenschlæger
HC Andersen
St. St. Blicher
(Evt. møde BS. Ingemann igen)
Grundtvig
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Diskursanalyse
|
10-10-2024
|
Diskursanalyse LA
|
10-10-2024
|
Ordener hænger man på idioter
|
28-10-2024
|
Ordener hænger man på idioter
|
28-10-2024
|
Essay
|
15-12-2024
|
Essay
|
15-12-2024
|
Skrubtudsen af H C Andersen
|
19-12-2024
|
Speaket PowerPoint
|
19-12-2024
|
Sildig opvågnen
|
02-02-2025
|
Sildig opvågnen
|
02-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Litteraturhistorie 2
Det moderne gennembrud - modernisme og realisme
I dette forløb skal vi videre op i tiden. Vi afsluttede med romantismen og en venden sig væk fra alle følelserne til at se realiteterne i øjnene. Nu vil man nemlig sætte problemerne i samfundet til debat, og det hjælper litteraturen med.
Kanonforfattere:
Henrik Pontoppidan
Herman Bang
Martin Andersen Nexø
Johannes V. Jensen
Tom Kristensen
Skriftlig opgave med fokus på analyse, fortolkning og sammenligning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hvad forarges vi over?
|
09-01-2025
|
Ane-Mette
|
24-01-2025
|
Pelle Erobreren
|
12-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Eksistentialisme
Kort forløb, der hænger sammen med forløbet Mennesker og etik fra 2.g,
Vi læser nogle udvalgte tekster, der alle på den ene eller den anden måde kredser om eksistentialisternes grundtanke: Livet indeholder valg - ikke at vælge er også et valg, men kun ved at vælge kan du træde frem, finde meningen.
Der er fokus på fortolkning og perspektivering til litteraturhistorisk periode.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Genaflevering af terminsprøven
|
30-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Nyeste tid: Autofiktion og klimalitteratur
I det sidste forløb (!) arbejder vi med tendenser i den nyeste litteratur, herunder autofiktion og klimalitteratur. Det er også her, vi møder vores teaterstykke, Folkeviser, igen.
Forløbet har fokus på analyse og fortolkning af fiktive tekster, herunder især lyrik, og på analyse og vurdering, herunder især taler og meningsjournalistik
Autofiktion:
Yahya Hassan
Pablo Llambias
Lone Hørslev
Maja Lee Langvad
Klimalitteratur:
Theis Ørntoft
Karl Ove Knausgaard
Folkeviser (drama)
Yahya Hassan
Siri Ranva Hjelm Jacobsen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Klima
|
11-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1234/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74637485438",
"T": "/lectio/1234/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74637485438",
"H": "/lectio/1234/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74637485438"
}