Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - UNORD
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Grith Henriksen, Jacob Kindtler Skov, Sarah Frøkjær
|
Hold
|
hj22hh1f DA (hjhh1f DA, hjhh2f DA, hjhh3f DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Danmarksfremstillinger
I dette forløb undersøger vi med både sproglige, mediemæssige og litterære perspektiver, hvordan Danmark og danskhed fremstilles i forskellige genrer - både skønlitterære og faglitterære. Vi ser på motiver, budskaber og temaer i forskellige Danmarksfremstillinger, og vi diskuterer, hvad kriterierne for denne genre kan være.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 1
|
12-12-2022
|
Danmarkssang
|
19-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvem er jeg?
Forløbet har et litterært og mediemæssigt perspektiv og har til hensigt at give eleverne en grundlæggende introduktion til analyse og fortolkning. I forløbet arbejdes der med temaet “identitet” gennem et bredt udvalg af tekster, herunder lyrik (sangtekster), folkevise, drama, novelle og levende billeder (tv-serie og dokumentar). Dokumentaren fungerer som værklæsning. Eleverne afslutter forløbet med en skriftlig aflevering.
Gennem forløbet får eleverne indsigt i de forskellige genrer, alt imens de træner dét at analysere og fortolke. I forbindelse med dette arbejde skal særligt fremhæves:
Anvendelse af kontraktmodellen
Udvælgelse af citater
Personkarakteristik
At lære at “citere” fra levende billeder
Træning af citatburgeren
Goffmans teori om frontstage/backstage, og brugen af disse begreber i en analyse
Filmiske virkemidler
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse og fortolkning af Rådebank
|
15-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Storytelling
Storytelling er et forløb med et primært litterært perspektiv med crossovers til det sproglige perspektiv. Der arbejdes i forløbet metodisk med litteraturanalyse og -fortolkning, relevante litterære metoder, litteratur-, kultur- og bevidsthedshistoriske perspektiveringer samt tekster gennem kreative arbejdsprocesser. I forløbet undersøges primært skønlitterære tekster fra tiden før 1700 og tekster fra 2000-tallet. Eleverne inddrager sproglig analyse i analyser af storytelling, hvor der arbejdes med det udvidede tekstbegreb.
Faglige mål
Når eleverne har arbejdet med forløbet Storytelling, kan de:
- Genkende og anvende forskellige centrale fagbegreber fra danskfaget.
- Anvende viden om og færdigheder i tekstlæsning inden for Benjamin S. Blooms taksonomiske niveauer i dansk: 1. det redegørende niveau, 2. det analyserende-fortolkende niveau og 3. det perspektiverende, diskuterende og vurderende niveau. Vi arbejder både med litterære og sproglige vinkler.
- Udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt inden for forskellige genrer.
- Vise genrekendskab og kendskab til storytelling i forskellige tider med fokus på middelalderen og nutiden.
- Producere tekster i form af analytiske og kreative opgaver.
- Demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder ved blandt andet at kunne sætte den universitære, analytiske metode op mod måder at arbejde med litteratur på, der har fokus på oplevelse. - - Derudover vise, at de kan reflektere over forskellen på fakulteter med fokus på humanvidenskab og naturvidenskab.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Slides: Storytelling, intro, 1. modul.pptx
-
Lektie: Læs om Faglige hovedområder + Storytelling + berettermodellen.docx
-
Opgave 2: Fortæl din egen historie
-
Læs følgende tekster
-
Storytelling, modul 2.pptx
-
Læs følgende tekster om kohærens og kohæsion, Ciceros retoriske pentagram og Dorte Futtrups indlæg
-
Storytelling, modul 2 en halv 1.f, .pptx
-
Sproglige billeder: https://danskitiden.systime.dk/?id=316
-
Skab (sproglig) sammenhæng i dit sprog_ Kohæsion.docx
-
Quiz om sproglige billeder (1).docx
-
Storytelling modul 3.pptx
-
Barndom, Yahya Hassan.pdf
-
DU KOMMER I HELVEDE MIN BROR, Yahya Hassan.jpg
-
Lagmodellen og nærlæsning (nykritik) (1).docx
-
Læs følgende dokument: Taksonomi, nærlæsning, nykritisk læsning, lyrik - storytelling modul 3.docx
-
Middelalderen: https://danskitiden.systime.dk/index.php?id=204
-
Mundtlige overleveringer: https://danskitiden.systime.dk/index.php?id=180
-
Storytelling, modul 4.1 1f.pptx
-
Færdiggør krydsord om middelalderen: Krydsord middelalderen.pdf
-
Læs om aktantmodellen her: https://danskitiden.systime.dk/?id=170
-
Læs om splittelsessymboler og overgangstematik her: https://danskitiden.systime.dk/?id=171
-
Kong Lindorm.docx
-
Tornerose.docx
-
Læs om gentagelse, magiske tal, modsætninger, formelsprog, faste vendinger, ordsprog på følgende to links:
-
Repetition storytelling.docx
-
Storytelling modul 5.pptx
-
Storytelling, modul 4 (1).pptx
-
Notepapir til storytelling med svar fra _test_.pdf
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Historie til selvvalgt målgruppe
|
09-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Karriere
Forløbet har et sprogligt perspektiv og er et miniforløb, hvor eleverne øver sig i at skrive i en låst genre og kommunikere modtagerorienteret. Forløbet skal endvidere gøre eleverne bevidste om egne drømme og evner, styrker og svagheder og faglige interesser - og sætte ord på dem. Forløbet afsluttes med en skriftlig aflevering, som består af en jobansøgning og et CV.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1f: CV og ansøgning
|
21-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hævn
I forløbet undersøger vi med mediemæssige men hovedsageligt litterære perspektiver, hvordan hævn fremstilles i forskellige tekster og genrer. Vi ser på motiver for hævn og diskuterer skyld og retfærdighed. Eleverne arbejder i grupper og i dybden med en given tekst, som de desuden skal fremlægge en analyse af og lave en remediering af.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Nyhedsformidling - dengang, nu og fremover
Forløbet starter med et mediehistorisk overblik over nyhedsformidlingens historie i Danmark.
Derefter er der fokus på avisens genrer, dels for at trække på elevernes viden fra grundskolen og dels at skabe sammenhæng til forløb om argumentation fra 1.g. Her skal de også analysere udvalgte artikler og hjemmesider med særlig aktuel relevans (om vindmøller og modstand mod dem).
Forløbet skal træne eleverne i skrivegenren analyse og vurdering og indeholder også værket "Trykte aviser".
Derudover indeholder forløbet også en tur til Politikens hus, hvor eleverne skal se og lave en skriveøvelse til årets World Press.
Faglige mål:
analysere og vurdere ikke-fiktive tekster (jf. værklæsning)
perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige og samfundsmæssige sammenhænge (jf. nyhedsformidlingens historie).
demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge (jf. analytisk og produktivt arbejde med forskellige journalistiske tekster).
Kernestof:
mediehistorie
et værk
medieanalytiske begreber og metoder
sagtekster, herunder journalistik
digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rødhætte
|
27-08-2023
|
Opinionsgenren - aflever noter, behøver ikke PP
|
12-10-2023
|
Analyse og vurdering af Høje indkomster
|
22-10-2023
|
Pressefoto
|
03-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Skriftlighedsforløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Mennesker og etik (DHO)
Siegfried Lenz: Jul i barakkerne
1. Etik
Hvad er etik?
Villy Sørensen: Dø dødsdømte
2. Pligt
Hvad vil det egentlig sige at gøre din pligt?
Martin A. Hansen: Roden
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
DHO
|
09-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forretningsmanden
Litterært og sprogligt fokus, hvor der dels skal læses nyere og ældre litteratur om forretningsmanden. Vi skal undersøge, hvordan forretningsmanden er blevet fremstillet i forskellige litteraturhistoriske perioder. Dels er fokus at træne analyse og fortolkning.
Det sproglige fokus skal undersøge sproget OM forbrug, DJØF-sprog og krisekommunikation med konkret case: Nemlig.com.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rødby-Puttgarden
|
03-05-2024
|
Analyse og fortolkning
|
12-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Dokumentaren
I dette forløb arbejder vi med genren dokumentaren.
Vi skal omkring filmiske virkemidler, så vi også har et begrebsapparat parat, når vi skal analysere reklamefilm eller andre formater, der enten vil informere, overbevise, sælge e.lign.
Værklæsning: Analyse af dokumentarfilm.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse og vurdering
|
29-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Virksomheders markedsføring
Virksomheders markedsføring
I dette forløb fokuseres der særligt på genren reklamefilm.
Forløbet bygger videre på viden om dokumentarfilmen, på filmiske virkemidler og argumentation.
Eleverne skal lære at analysere reklamefilm og repetere centrale fagbegreber indenfor filmanalyse og argumentation. Eleverne skal udvikle deres kritisk-analytiske sans ift.
reklamer: Hvilken effekt kan en reklamefilm have på resten af samfundet?
Faglige mål:
• udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret,
såvel mundtligt som skriftligt
• demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder
anvende grammatisk terminologi
• anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer
formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere,
argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
• analysere og fortolke ikke-fiktive tekster
• perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om
kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige,
internationale, merkantile og erhvervs-relaterede sammenhænge
• demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt
indsigt i tilhørende etiske problemstillinger.
Kernestof:
• litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
• billeder, film og øvrige multimodale tekster
• danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske
perioder
• svenske og norske tekster på originalsprog
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
PowerPoint-show Reklamefilm
|
19-09-2024
|
Mini essay
|
20-09-2024
|
Mini essay
|
30-09-2024
|
Sproglig-stilistisk analyse hj.opgave
|
03-10-2024
|
Sproglig-stilistisk analyse
|
07-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Litteraturhistorie 1
I dette forløb har vi fokus på dansk litteraturhistorie. Vi starter omkring år 700, helt tilbage i vikingernes tid. Derefter laver vi nogle spring, først til middelalderen, derefter helt til oplysningstiden og til sidst slutter vi i romantikken.
Forløbet har fokus på litteraturhistorisk forståelse for, hvordan tekster og deres indhold har udviklet sig gennem tiden og pga. tiden.
Vi skal læse, reflektere, fortolke og især perspektivere.
Forløbet leder op til forløbet Litteraturhistorie 2, der går fra det moderne gennembrud, gennem modernisme/realisme og til samtidslitteraturen.
Kernestof:
Folkevise
Holberg
Adam Oehlenschlæger
HC Andersen
St. St. Blicher
(Evt. møde BS. Ingemann igen)
Grundtvig
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Diskursanalyse
|
10-10-2024
|
Diskursanalyse LA
|
10-10-2024
|
Ordener hænger man på idioter
|
28-10-2024
|
Ordener hænger man på idioter
|
28-10-2024
|
Essay
|
15-12-2024
|
Essay
|
15-12-2024
|
Skrubtudsen af H C Andersen
|
19-12-2024
|
Speaket PowerPoint
|
19-12-2024
|
Sildig opvågnen
|
02-02-2025
|
Sildig opvågnen
|
02-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Litteraturhistorie 2
Det moderne gennembrud - modernisme og realisme
I dette forløb skal vi videre op i tiden. Vi afsluttede med romantismen og en venden sig væk fra alle følelserne til at se realiteterne i øjnene. Nu vil man nemlig sætte problemerne i samfundet til debat, og det hjælper litteraturen med.
Kanonforfattere:
Henrik Pontoppidan
Herman Bang
Martin Andersen Nexø
Johannes V. Jensen
Tom Kristensen
Skriftlig opgave med fokus på analyse, fortolkning og sammenligning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hvad forarges vi over?
|
08-01-2025
|
Ane-Mette: Citatsamling
|
10-01-2025
|
Nådsensbrød, Henrik Pontoppidan
|
21-01-2025
|
Pelle Erobreren
|
12-03-2025
|
50'erne-nu
|
28-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Eksistentialisme
Kort forløb, der hænger sammen med forløbet Mennesker og etik fra 2.g,
Vi læser nogle udvalgte tekster, der alle på den ene eller den anden måde kredser om eksistentialisternes grundtanke: Livet indeholder valg - ikke at vælge er også et valg, men kun ved at vælge kan du træde frem, finde meningen.
Der er fokus på fortolkning og perspektivering til litteraturhistorisk periode.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Genaflevering af terminsprøven
|
30-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Nyeste tid: Autofiktion og klimalitteratur
I det sidste forløb (!) arbejder vi med tendenser i den nyeste litteratur, herunder autofiktion og klimalitteratur. Det er også her, vi møder vores teaterstykke, Folkeviser, igen.
Forløbet har fokus på analyse og fortolkning af fiktive tekster, herunder især lyrik, og på analyse og vurdering, herunder især taler og meningsjournalistik
Autofiktion:
Yahya Hassan
Pablo Llambias
Lone Hørslev
Maja Lee Langvad
Klimalitteratur:
Theis Ørntoft
Karl Ove Knausgaard
Folkeviser (drama)
Yahya Hassan
Siri Ranva Hjelm Jacobsen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Klima
|
11-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Forløb#13
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1234/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74637485439",
"T": "/lectio/1234/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74637485439",
"H": "/lectio/1234/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74637485439"
}