Holdet hj22hh1f DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - UNORD
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Grith Henriksen, Jacob Kindtler Skov, Sarah Frøkjær
Hold hj22hh1f DA (hjhh1f DA, hjhh2f DA, hjhh3f DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Danmarksfremstillinger
Titel 2 Hvem er jeg?
Titel 3 Storytelling
Titel 4 Karriere
Titel 5 Hævn
Titel 6 Nyhedsformidling - dengang, nu og fremover
Titel 7 Skriftlighedsforløb
Titel 8 Mennesker og etik (DHO)
Titel 9 Forretningsmanden
Titel 10 Dokumentaren
Titel 11 Virksomheders markedsføring
Titel 12 Litteraturhistorie 1
Titel 13 Litteraturhistorie 2
Titel 14 Eksistentialisme
Titel 15 Nyeste tid: Autofiktion og klimalitteratur
Titel 16 Forløb#13

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Danmarksfremstillinger

I dette forløb undersøger vi med både sproglige, mediemæssige og litterære perspektiver, hvordan Danmark og danskhed fremstilles i forskellige genrer - både skønlitterære og faglitterære. Vi ser på motiver, budskaber og temaer i forskellige Danmarksfremstillinger, og vi diskuterer, hvad kriterierne for denne genre kan være.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 1 12-12-2022
Danmarkssang 19-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Hvem er jeg?

Forløbet har et litterært og mediemæssigt perspektiv og har til hensigt at give eleverne en grundlæggende introduktion til analyse og fortolkning. I forløbet arbejdes der med temaet “identitet” gennem et bredt udvalg af tekster, herunder lyrik (sangtekster), folkevise, drama, novelle og levende billeder (tv-serie og dokumentar). Dokumentaren fungerer som værklæsning. Eleverne afslutter forløbet med en skriftlig aflevering.

Gennem forløbet får eleverne indsigt i de forskellige genrer, alt imens de træner dét at analysere og fortolke. I forbindelse med dette arbejde skal særligt fremhæves:

Anvendelse af kontraktmodellen
Udvælgelse af citater
Personkarakteristik
At lære at “citere” fra levende billeder
Træning af citatburgeren
Goffmans teori om frontstage/backstage, og brugen af disse begreber i en analyse
Filmiske virkemidler
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse og fortolkning af Rådebank 15-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Storytelling

Storytelling er et forløb med et primært litterært perspektiv med crossovers til det sproglige perspektiv. Der arbejdes i forløbet metodisk med litteraturanalyse og -fortolkning, relevante litterære metoder, litteratur-, kultur- og bevidsthedshistoriske perspektiveringer samt tekster gennem kreative arbejdsprocesser. I forløbet undersøges primært skønlitterære tekster fra tiden før 1700 og tekster fra 2000-tallet. Eleverne inddrager sproglig analyse i analyser af storytelling, hvor der arbejdes med det udvidede tekstbegreb.

Faglige mål
Når eleverne har arbejdet med forløbet Storytelling, kan de:

- Genkende og anvende forskellige centrale fagbegreber fra danskfaget.
- Anvende viden om og færdigheder i tekstlæsning inden for Benjamin S. Blooms taksonomiske niveauer i dansk: 1. det redegørende niveau, 2. det analyserende-fortolkende niveau og 3. det perspektiverende, diskuterende og vurderende niveau. Vi arbejder både med litterære og sproglige vinkler.
- Udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt inden for forskellige genrer.
- Vise genrekendskab og kendskab til storytelling i forskellige tider med fokus på middelalderen og nutiden.
- Producere tekster i form af analytiske og kreative opgaver.
- Demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder ved blandt andet at kunne sætte den universitære, analytiske metode op mod måder at arbejde med litteratur på, der har fokus på oplevelse. - - Derudover vise, at de kan reflektere over forskellen på fakulteter med fokus på humanvidenskab og naturvidenskab.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Historie til selvvalgt målgruppe 09-04-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Karriere

Forløbet har et sprogligt perspektiv og er et miniforløb, hvor eleverne øver sig i at skrive i en låst genre og kommunikere modtagerorienteret. Forløbet skal endvidere gøre eleverne bevidste om egne drømme og evner, styrker og svagheder og faglige interesser - og sætte ord på dem. Forløbet afsluttes med en skriftlig aflevering, som består af en jobansøgning og et CV.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
1f: CV og ansøgning 21-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Hævn

I forløbet undersøger vi med mediemæssige men hovedsageligt litterære perspektiver, hvordan hævn fremstilles i forskellige tekster og genrer. Vi ser på motiver for hævn og diskuterer skyld og retfærdighed. Eleverne arbejder i grupper og i dybden med en given tekst, som de desuden skal fremlægge en analyse af og lave en remediering af.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Nyhedsformidling - dengang, nu og fremover

Forløbet starter med et mediehistorisk overblik over nyhedsformidlingens historie i Danmark.
Derefter er der fokus på avisens genrer, dels for at trække på elevernes viden fra grundskolen og dels at skabe sammenhæng til forløb om argumentation fra 1.g. Her skal de også analysere udvalgte artikler og hjemmesider med særlig aktuel relevans (om vindmøller og modstand mod dem).
Forløbet skal træne eleverne i skrivegenren analyse og vurdering og indeholder også værket "Trykte aviser".
Derudover indeholder forløbet også en tur til Politikens hus, hvor eleverne skal se og lave en skriveøvelse til årets World Press.

Faglige mål:

analysere og vurdere ikke-fiktive tekster (jf. værklæsning)
perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige og samfundsmæssige sammenhænge (jf. nyhedsformidlingens historie).
demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge (jf. analytisk og produktivt arbejde med forskellige journalistiske tekster).

Kernestof:

mediehistorie
et værk
medieanalytiske begreber og metoder
sagtekster, herunder journalistik
digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rødhætte 27-08-2023
Opinionsgenren - aflever noter, behøver ikke PP 12-10-2023
Analyse og vurdering af Høje indkomster 22-10-2023
Pressefoto 03-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 8 Mennesker og etik (DHO)

Siegfried Lenz: Jul i barakkerne

1. Etik
Hvad er etik?
Villy Sørensen: Dø dødsdømte

2. Pligt
Hvad vil det egentlig sige at gøre din pligt?
Martin A. Hansen: Roden
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DHO 09-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forretningsmanden

Litterært og sprogligt fokus, hvor der dels skal læses nyere og ældre litteratur om forretningsmanden. Vi skal undersøge, hvordan forretningsmanden er blevet fremstillet i forskellige litteraturhistoriske perioder. Dels er fokus at træne analyse og fortolkning.
Det sproglige fokus skal undersøge sproget OM forbrug, DJØF-sprog og krisekommunikation med konkret case: Nemlig.com.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rødby-Puttgarden 03-05-2024
Analyse og fortolkning 12-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Dokumentaren

I dette forløb arbejder vi med genren dokumentaren.
Vi skal omkring filmiske virkemidler, så vi også har et begrebsapparat parat, når vi skal analysere reklamefilm eller andre formater, der enten vil informere, overbevise, sælge e.lign.
Værklæsning: Analyse af dokumentarfilm.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse og vurdering 29-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Virksomheders markedsføring

Virksomheders markedsføring


I dette forløb fokuseres der særligt på genren reklamefilm.
Forløbet bygger videre på viden om dokumentarfilmen, på filmiske virkemidler og argumentation.
Eleverne skal lære at analysere reklamefilm og repetere centrale fagbegreber indenfor filmanalyse og argumentation. Eleverne skal udvikle deres kritisk-analytiske sans ift.
reklamer: Hvilken effekt kan en reklamefilm have på resten af samfundet?

Faglige mål:
• udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret,
såvel mundtligt som skriftligt
• demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder
anvende grammatisk terminologi
• anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer
formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere,
argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
• analysere og fortolke ikke-fiktive tekster
• perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om
kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige,
internationale, merkantile og erhvervs-relaterede sammenhænge
• demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt
indsigt i tilhørende etiske problemstillinger.

Kernestof:
• litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
• billeder, film og øvrige multimodale tekster
• danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske
perioder
• svenske og norske tekster på originalsprog
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
PowerPoint-show Reklamefilm 19-09-2024
Mini essay 20-09-2024
Mini essay 30-09-2024
Sproglig-stilistisk analyse hj.opgave 03-10-2024
Sproglig-stilistisk analyse 07-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Litteraturhistorie 1

I dette forløb har vi fokus på dansk litteraturhistorie. Vi starter omkring år 700, helt tilbage i vikingernes tid. Derefter laver vi nogle spring, først til middelalderen, derefter helt til oplysningstiden og til sidst slutter vi i romantikken.
Forløbet har fokus på litteraturhistorisk forståelse for, hvordan tekster og deres indhold har udviklet sig gennem tiden og pga. tiden.
Vi skal læse, reflektere, fortolke og især perspektivere.
Forløbet leder op til forløbet Litteraturhistorie 2, der går fra det moderne gennembrud, gennem modernisme/realisme og til samtidslitteraturen.

Kernestof:
Folkevise
Holberg
Adam Oehlenschlæger
HC Andersen
St. St. Blicher
(Evt. møde BS. Ingemann igen)
Grundtvig
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Diskursanalyse 10-10-2024
Diskursanalyse LA 10-10-2024
Ordener hænger man på idioter 28-10-2024
Ordener hænger man på idioter 28-10-2024
Essay 15-12-2024
Essay 15-12-2024
Skrubtudsen af H C Andersen 19-12-2024
Speaket PowerPoint 19-12-2024
Sildig opvågnen 02-02-2025
Sildig opvågnen 02-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Litteraturhistorie 2

Det moderne gennembrud - modernisme og realisme

I dette forløb skal vi videre op i tiden. Vi afsluttede med romantismen og en venden sig væk fra alle følelserne til at se realiteterne i øjnene. Nu vil man nemlig sætte problemerne i samfundet til debat, og det hjælper litteraturen med.

Kanonforfattere:
Henrik Pontoppidan
Herman Bang
Martin Andersen Nexø
Johannes V. Jensen
Tom Kristensen

Skriftlig opgave med fokus på analyse, fortolkning og sammenligning
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hvad forarges vi over? 08-01-2025
Ane-Mette: Citatsamling 10-01-2025
Nådsensbrød, Henrik Pontoppidan 21-01-2025
Pelle Erobreren 12-03-2025
50'erne-nu 28-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Eksistentialisme

Kort forløb, der hænger sammen med forløbet Mennesker og etik fra 2.g,

Vi læser nogle udvalgte tekster, der alle på den ene eller den anden måde kredser om eksistentialisternes grundtanke: Livet indeholder valg - ikke at vælge er også et valg, men kun ved at vælge kan du træde frem, finde meningen.

Der er fokus på fortolkning og perspektivering til litteraturhistorisk periode.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Genaflevering af terminsprøven 30-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Nyeste tid: Autofiktion og klimalitteratur

I det sidste forløb (!) arbejder vi med tendenser i den nyeste litteratur, herunder autofiktion og klimalitteratur. Det er også her, vi møder vores teaterstykke, Folkeviser, igen.

Forløbet har fokus på analyse og fortolkning af fiktive tekster, herunder især lyrik, og på analyse og vurdering, herunder især taler og meningsjournalistik

Autofiktion:
Yahya Hassan
Pablo Llambias
Lone Hørslev
Maja Lee Langvad


Klimalitteratur:
Theis Ørntoft
Karl Ove Knausgaard
Folkeviser (drama)
Yahya Hassan
Siri Ranva Hjelm Jacobsen
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Klima 11-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Forløb#13

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer