UNORD Lyngby
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
UNORD Lyngby
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet hj22st1z DA - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
X - UNORD
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Andrea Nymann Dalsgaard, Jacob Kindtler Skov, Nikolaj Låge Petersen
Hold
hj22st1z DA (
hjst1z DA
,
hjst2z DA
,
hjst3z DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Den iscenesatte virkelighed
Titel 2
Kærlighedens vilkår (DHO)
Titel 3
Sprogets magt - mundtlig kommunikation
Titel 4
Danmarksskildringer
Titel 5
Den upålidelige fortæller
Titel 6
Skriftlig nyhedsformidling
Titel 7
Tværs 4
Titel 8
Hvem er jeg? - Identitet og litteratur
Titel 9
Fortællende journalistik
Titel 10
Skriv bedre dansk
Titel 11
Litteratur og kunst der bryder grænser
Titel 12
Det 21. århundredes lyrik
Titel 13
Karen Blixens liv og forfatterskab
Titel 14
Blandede bolcher og repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Den iscenesatte virkelighed
Kan virkeligheden formidles troværdigt på skærmen? Kan tv-programmer være absolut sande? Disse spørgsmål undersøges i forløbet, der primært beskæftiger sig med dokumentargenren.
Indhold
Kernestof:
Hej 1z. Jeg glæder mig til at møde jer.Til første time skal I læse introduktionsteksten om fakta og fiktion + svare på de to spørgsmål til teksten: Fakta- og fiktion (introduktion).docx
Pararbejde fakta og fiktion: Pararbejde fakta og fiktion.docx
Læs den korte tekst om fakta- og fiktionskoder: Fakta- og fiktionskoder (kort tekst).docx
Laves i timerne:Opgave 1: Fakta- og fiktionskoder (tomt skema): Fakta- og fiktionskoder (tomt skema).docx
Læs den korte tekst om dokumentarfilm: Dokumentarfilm (introtekst).docx
Stor som en sol: Stor som en sol.docx
Læs om filmiske virkemidler: Filmiske virkemidler.docx
Filmiske virkemidler - Den perfekte mand (kort klip): Filmiske virkemidler - Den perfekte mand (kort klip).docx
Læs stileoplægget til jeres første aflevering: Den perfekte mand.docx
Eksempelstil - Den perfekte mand (uddrag) .docx
Pararbejde til aflevering: Pararbejde til aflevering.docx
Læs vedhæftede: Autenticitetsmarkører i dokumentarfilm.docx
Dokumentar. Lad billederne tale. Efterskolen afsnit 2. Arbejdsark: Dokumentar. Lad billederne tale. Efterskolen afsnit 2. Arbejdsark.docx
Artikel: _I dokumentarfilm må man mere_ _ Information.pdf
Opgaver: Undersøg Kandis.docx
Kære søde 1z
Ingen lektier. Vi samler op på og laver gruppearbejde om dokumentarfilmen.
Arbejdsopgaver: Kandis for livet (1z).docx
Bruges i timen:
Ingen lektie. Vi samler op på dokumentarfilm, og I bliver præsenteret for næste emne.
Artiklen - Ikke kun en betalt flybillet (uddrag): Artiklen - Ikke kun en betalt flybillet (uddrag).docx - Arbejdsspørgsmål i bunden af artiklen.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Forarbejde til første stil
30-11-2022
Den perfekte mand
18-12-2022
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Kærlighedens vilkår (DHO)
I forløbet har vi arbejdet med det overordnede tema "kærlighedens vilkår", som vi har undersøgt litteraturhistorisk gennem nedslag i fire forskellige litteraturhistoriske perioder:
- Middelalderen
- Oplysningstiden (inkl. pietisme)
- Romantikken
- Det moderne gennembrud
Vi har i dansk således kigget på, hvilke indtryk vi får af "kærlighedens vilkår" (herunder både ægteskab, seksualliv m.m.) gennem de udvalgte tekster fra de respektive perioder.
Vi har i forløbet således haft fokus på det at læse tekster i et litteraturhistorisk perspektiv. Men i arbejdet med litterær analyse og fortolkning af teksterne, har målet også været at bygge bro fra elevernes folkeskoletid til forventningerne til analyse og fortolkning i danskfaget i gymnasiet. Vi har derfor særligt snakket om, hvordan man både kommer rundt om teksters 'hvad, hvordan og hvorfor', samt vigtigheden af at dokumentere sine pointer med konkrete eksempler fra teksterne. Derudover har vi trænet at udvælge relevante analytiske nedslag ud fra hver enkelt tekst for at styrke elevernes evne til selv at foretage disse valg i arbejdet med fiktionstekster, frem for at følge skematiske analysevejledninger.
Indhold
Kernestof:
Bruges i timerne:Gisles saga (uddrag), kap 34 og kap 36.docxGisles saga (arbejdsspørgsmål).docx
Læs teksten + svar på de fire spørgsmål til teksten: Sagaernes univers- slægt, ære og hævn.docx
Afsnit
Folkevise + arbejdsspørgsmål: Torbens Datter (Folkevise m. arbejdsspørgsmål).docx
I skal læse baggrundsteksten om folkeviser og svare på de tre øverste spørgsmål til teksten: Folkeviser.docx
Middelalder og folkeviser: Middelalder og folkeviser.pptx
Hvis man er færdig, så skal man perspektivere til sagaen fra sidst:
Bruges i timen:
I skal læse følgende fra Litteraturens veje om Barokken: LV Barok.pdf
Fra Christian: Husk indbetaling af 2. rate til introturen.Deadline er i morgen!Link: 1.z introtur (2. rate)
I skal læse baggrundsteksten om oplysningstiden og svare på de dertilhørende spørgsmål: Baggrungstekst - Oplysningstiden.docx
Vi arbejder videre med filmen.
I skal have jeres noter med fra filmen.
Filmanalyse af En Kongelig Affære STX: Filmanalyse af En Kongelig Affære STX.docx
I får de første 20 minutter til at lave jeres fremlæggelse færdig, og derefter er der fremlæggelser.
I skal læse om Oplysningstidens genrer: https://litthist.systime.dk/?id=154#c385
Holberg, Epistel: Ludvig Holberg - Epistel 89_ Fordærvet smag i kærlighed.pdf
Brorson - Kom hjerte, tag dit regnebræt m. arbejdsspørgsmål: Brorson - Kom hjerte, tag dit regnebræt m. arbejdsspørgsmål.docx
I skal læse om Pietismen og H.A. Brorson i Litteraturens veje: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=577
Billedsprog.pptx (og gentagelsesfigurer).
Ingen lektie. I får første del af timen (15 minutter) til jeres gruppearbejde om Brorsons salme: Brorson - Kom hjerte, tag dit regnebræt m. arbejdsspørgsmål.docx
Pietismen og H.A. Brorson i Litteraturens veje: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=577
Gruppe 1
Link til fagevaluering: Fagevaluering
I skal læse følgende to kapitler om Romantikken og GrundtvigRomantikkens samfund: fra enevælde til demokrati: https://litthist.systime.dk/?id=161
Vi arbejder videre med romantikken. I skal læse følgende kapitel: Livssyn
Skriftlig aflevering: Kærlighedens vilkår skriftlig opgave.docx
Håndbog til dansk - hjælp til sproglige virkemidler: https://hbdansk.systime.dk/?id=131
I skal læse kapitlet om Romantisme: https://litthist.systime.dk/?id=165&L=0
Emil Aarestrup - Paa Sneen.docx
Brandes-indledning-hovedstromninger: Brandes-indledning-hovedstromninger.doc
Jeres Google-site med informationer om DHO: DHO hjemmeside
Læs kapitlet "Det moderne gennembruds temaer: køn, klasse og kirke": https://litthist.systime.dk/?id=142#c290Til og med afsnittet "Herman Bangs 'stille eksistenser'"
Impressionistisk skrivestil: Impressionistisk skrivestil - øvelser (2).docx
Herman Bang - Den sidste balkjole.docx
Vi arbejder videre med novellen.
Novelle: Herman Bang - Den sidste balkjole.docx
Vi starter timen med at lave et hurtigt overblik over teksterne i forløbet.I får resten af tiden til at overveje hvilken periode og hvilke tekster, I kunne tænke jer at skrive DHO om.
Overblik - Kærlighedens vilkår gennem tiden: Overblik - Kærlighedens vilkår gennem tiden.docx
4.4 Sådan skriver du en indledning
DHO site
De humanistiske videnskaber.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 40
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Sprogets magt - mundtlig kommunikation
I dette forløb undersøges den mundtlige kommunikations særkender og aspekter, ligesom der dykkes ned i forskellige mundtlige genrer som fx samtale, debat og taler.
Forløbet gør eleverne i stand til at analysere mundtlig kommunikation, men det styrker også eleverne i deres egen mundtlige formidling.
Indhold
Kernestof:
Verbalt og paraverbalt sprog
Øvelse: Mimik, gestik og kropspositur
Når stemme og krop fortolker
Naiha Khiljee: Oprør er også for pæne piger (tekst)
Naiha Khiljee fremfører digtet Oprør er også for pæne piger (video)
Nonverbal kommunikation
Samtaler (kort introduktion)
Hvad kendetegner samtalen?
SKAM sæson 3 episode 6
Samtaletyper
Vi handler, når vi taler – typer af sproghandlinger
Øvelse: Sproghandlinger
Øvelse: Samtaletype og sproghandlinger i Trines mor
Øvelse: Sproghandlinger, stemmeføring og kropssprog i "Knæler"
Øvelse: Skriv og optag en kortfilm med fokus på samtalen
Argumentets byggesten + øvelser
Argumenttyper
Kropssprog og stemmeføring skal understøtte argumentet
Øvelse: Klimadebatten på dagsordenen
Debat som mundtlig genre
Sara & Monopolet - podcast | Lørdag 19. aug. 2023 | DR LYD
Øvelse: Sara & Monopolet
Appelformer
Det magtfulde sprog
Øvelse: appelformer og argumentation i Gretha Thunbergs tale
Hvad kendetegner talen?
Kommunikationen i taler
Opgave Skriv en tale.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 1
21-09-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Danmarksskildringer
I dette forløb undersøger vi med både sproglige, mediemæssige og litterære perspektiver, hvordan Danmark og danskhed fremstilles i forskellige genrer - både skønlitterære og faglitterære. Vi ser på motiver, budskaber og temaer i forskellige Danmarksfremstillinger, og vi diskuterer, hvad kriterierne for denne genre kan være.
Indhold
Kernestof:
Danmarksfremstillinger intro.pptx
Suspekt & Folkeklubben: Danmark
Peter Carlsen: Danmark, 2009
Adam Oehlenschläger: Fædrelands-Sang (Der er et yndigt land)
Nationalsangkonkurrencen 1818.pptx
Juliane Marie Jessen: Danemark Danemark, hellige Lyd, 1819
Nationalromantikken
Debatterende artikel om kønnede ord.docx
Den debatterende artikel (introduktion)
4 skridt til den gode debatterende artikel.pptx
Isam B - I Danmark er jeg født (Danmark, mit Fædreland)
Isam Bachiri: I Danmark er jeg født som muslim (Kristeligt Dagblad)
H.C. Andersen: Danmark, mit Fædreland (1850)
Benny Andersen Verdensborger i Danmark.pdf
Opgaver til Verdensborger i Danmark.docx
Poul Henningsen: Danmarksfilmen, 1935
Hugh in Denmark (BBC 2013)
Danmark i levende billeder.pptx
Find Holger Danske - opgaver.pptx
Maja Lee Langvad: "Find Holger Danske (2006)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 2
11-10-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Den upålidelige fortæller
Forløbet undersøger jeg-fortælleren i en række forskellige prosatekster med særligt fokus på pålidelighed/upålidelighed. Hvilken funktion har upålideligheden, hvilke forskellige typer upålidelige fortællere findes der, og hvordan identificeres upålideligheden af læseren?
Forløbet har fokus på den litterære analyse.
Indhold
Kernestof:
Badeanstalten øvelse 1
Badeanstalten øvelse 2
Badeanstalten øvelse 3
Jegfortællere
Klaus Rifbjerg: Badeanstalten (1964)
Analyserende artikel om litteratur og angst.docx
Den analyserende artikel
Video: Hvordan skriver man en god analyserende artikel?
Fortællerforhold
Spm til Uro i forstæderne.docx
Leif Panduro: Uro i forstæderne (1962)
Opgaver til Jan Sonnergaard Sex.docx
Jan Sonnergaard Sex (tekst).doc
Upålidelig fortæller
Anders Bodelsen Signalet.pdf
Analysespørgsmål til Anders Bodelsens Signalet.docx
Line-Maria Lång Kyllingerne.pdf
Opgaver til Kyllingerne.docx
Svend Åge Madsen - Dommeren (1965).pdf
Svend Åge Madsen Opgaver til Dommeren.docx
Blicher Sildig Opvaagnen.pptx
Blicher. Sildig Opvaagnen. 1828. tekst.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 3
19-11-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Skriftlig nyhedsformidling
Forløb om avisen som nyhedsmedie. Fokus på nyhedskriterier, avisens genrer, nyhedsbegrebet etc. Også fokus på avisens historiske udvikling og aktuelle situation. Desuden en kreativ dimension, hvor eleverne selv har produceret tekster i forskellige avisgenrer.
Indhold
Kernestof:
Elevernes eget mediebrug
Mediehistorie: Fra kulturens medier til mediekulturen
Hvad er en avis?
HVORFOR ER NYHEDER VIGTIGE?
Avisens historie
De tre journalistiske grundprincipper
Nyhedskriterier (video)
Avisens genrer
Avistyper
Stofområder
Nyhedskriterier
Politiken: Ingen fatter, at hun skal udvises, og nu klager hun igen.pdf
Artikel: Jonas Vester: "Rosenhøj ved Aarhus er gået fra ghettoliste til venteliste"
Nyhedstrekanten
Reportagegenren
Reportageøvelse LG.docx
Artikel: Amalie Tarp Borup: Julie og Tobias mister tilskud til privat børnepasning på grund af ghetto-adresse (2019)
Tilstræbt objektivitet og vinkling
Fortællende journalistik
Morten Sabroe: Ildkuglen i fjernsynet (Politiken)
Opgave: Show - don't tell
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Tværs 4
Tværs 4-forløbet er koblet op på klassens studietur til Rom.
Indhold
Kernestof:
Tværs 4 Dansk
Den reflekterende artikel intro.pptx
Tværs 4-site
Program for studietur til Rom.docx
Her er fremlæggelsestiderne. Sørg for at være klar lidt før, at I er skemalagt til at komme ind.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Hvem er jeg? - Identitet og litteratur
Forløbet har et litterært og mediemæssigt perspektiv og har til hensigt at genbesøge diverse tilgange og begreber inden for analyse og fortolkning. I forløbet arbejdes der med temaet “identitet” gennem et bredt udvalg af tekster i forskellige genrer.
Gennem forløbet får eleverne indsigt i forskellige genrer, alt imens de træner dét at analysere og fortolke.
Indhold
Kernestof:
Hvem er jeg - forløb om identitet og litteratur.pptx
Artigeardit: Sidste Gang
The Minds of 99: Stjerner På Himlen
Opgaver til Artigeardits Sidste gang og Minds of 99's Stjerner på himlen.docx
Hvem er jeg egentlig - et spørgsmål om identitet
Morten Nielsen Skæbne.pdf
IDENTITETSTEORI
Analyse af episke tekster
Charlotte Weitze Villy.pdf
Arbejdsspørgsmål til Charlotte Weitzes Villy.docx
Ronnie Andersens novelle Spørgsmålet.pdf
Mathilda Malling: Pyrrhussejre (1886)
Mathilda Malling kaster handsken
Tove Ditlevsen (Anne Linnet): Barndommens gade
Anne Linnet: Barndommens Gade
Arbejdsspørgsmål til Barndommens gade.docx
Maja Lee Langvad: Find Holger Danske (2006)
Find Holger Danske - Identitetsfokus.pptx
Er man født dansker, eller er det noget, man vælger?
H.C. Andersen: Danmark mit fædreland, 1850
Claus Bigum: I Danmark er jeg født, 2011
Martin A. Hansen Løgneren.pdf
Opgaver til Martin A Hansens Løgneren.docx
Redegørelse og diskussion - forløb om identitet og litteratur.pptx
Kronik: Min generation savner et ’vi’
Analyseøvelse - identitet og litteratur
Klaus Rifbjerg Under vejr med mig selv 1956.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 1
02-09-2024
Skriveøvelse: Redegørelse og diskussion
04-09-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Fortællende journalistik
KERNESTOF (materiale, vi har analyseret i timerne)
1. Herman Bang - Branden (Uddrag, Nationaltidende, 1884)
2. Johannes V. Jensen - Arbejderen (uddrag, Politiken, 1906)
3. Ernest Hemingway - En ny slags krig (1937)
4. Puk Damsgård - Hvor solen græder - en fortælling fra Syrien (Uddrag, 2014)
5. Mads Brügger - Klovnekrigen (uddrag)
6. Claes Kastholm - Blodig nat på stenbroen (Politiken, 1993)
7. Bakspejl: Brosten og pistoler 18. maj 93 (Podcast:
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/bakspejl/bakspejl
)
10. Poul Høi - Og hele månen blev som blod (uddrag, Berlingske Tidende, 2001)
11. Poul Høi - Over 2000 døde ved terrorangreb i USA (Berlingske Tidende, 2001)
SUPPLERENDE STOF (materiale, vi har læst og arbejdet med, der giver baggrundsviden om emnet)
• Langdal, B. R. - Fortællende journalistik (Krydsfeldt)
• Impressionisme som skrivestil og fortælleteknik
• Brug litteraturhistorien – om Johannes V. Jensen og arbejderbevægelsen
• Håndbog til dansk - Fakta- og fiktionskoder
• Håndbog til dansk - Fortællende nyhedsjournalistik
• Håndbog til dansk - Podcast, introduktion og analysemodel
• Christine Isager - Gonzoskolen (Uddrag fra ”Skribenter, der skaber sig”, 2006)
OPGAVER:
Omskrivning af nyhedsartikel (Kaos herskede efter orkanen) til fortællende journalistik
Podcastproduktion i grupper
Indhold
Kernestof:
Opgave1: Find fakta- og fiktionskoder i uddragene: Øvelse, find fakta- og fiktionskoder.docx Brug oversigten fra dagens lektie.
Hej 2z. Jeg glæder mig til at skulle have jer igen. I skal læse følgende tekst til undervisningen: Fakta- og fiktion (introduktion).docx
Tekst: Herman Bang - Branden(uddrag).docx
Johannes V. Jensen - Arbejderen.docx
Læs om de fem nyhedskriterier: De fem nyhedskriterier.docx
Læs den korte introduktion til krigsreportagen: Krigsreportagen.docx
Artikel 1: Ernest Hemingway - En ny slags krig.pdf
Mads Brügger - Klovnekrigen (uddrag).pdf
I skal læse den korte tekst om Gonzo-genren: Christine Isager - Gonzo-skolen.docx
Læs om podcast ” https://hbdansk.systime.dk/?id=290”
Claes Kastholm - Blodig nat på stenbroen: Claes Kastholm - Blodig nat på stenbroen.pdf
Bakspejl | Brosten og pistoler 18. maj '93 | DR LYD: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/bakspejl/bakspejl-2021/bakspejl-brosten-og-pistoler-18-maj-93-11162111002
I skal have hørt de første 20 minutter af podcasten: Bakspejl | Brosten og pistoler 18. maj '93 | DR LYD
Arbejdsspørgsmål podcast.docx
Ingen lektie.
Og hele månen blev som blod (uddrag) m. spørgsmål.docx
Afsnit
Opgave - Fra nyhedsjournalistik til fortællende journalistik.docx
Opgave: Opgave - Fra nyhedsjournalistik til fortællende journalistik.docx
Vi arbejder videre med jeres artikler. I får modulerne til at skrive.
Jeres bedste show it-eksempler
Podcast opgaveformulering.docx
I får jeres opgaver tilbage. Ingen lektier.
Ingen lektie - I laver videre
Vi hører podcast og afslutter :-)
Bedømmelseskriterier.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Skriv bedre dansk
Indhold
Kernestof:
Anja Otterstrøm: Sportsbutik (2010)
Teori: Præsentation af tekst
Teori: Resumé af tekst
Teori: Indledning og afslutning
Skriveøvelse:
Korrektur
Ordklasser
Interaktive øvelser – ordklasser
Virtuelle øvelser til Klaus Rifbjergs Under vejr med mig selv.docx
Klaus Rifbjerg Under vejr med mig selv 1956.pdf
Medbring dine kreative produkter fra de virtuelle moduler (øvelse 3 og 4)
Redegørelse
Brug af citater
Avisernes vrangbillede af Prag
Nutids-r
Sammensatte navneord
Hans/sin
Ligge/lægge
Får/for
-ene/-ende
Kommateringskursus.pptx
Interaktive kommaøvelser
Kommatering
Grammatikken
Reglerne
Debatterende artikel om ChatGPT.docx
4 skridt til den gode debatterende artikel.pptx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Virtuelle øvelser til Rifbjergs digtsamling
24-09-2024
Redegørelse
27-09-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Litteratur og kunst der bryder grænser
Dette forløb undersøger, hvorfor og hvordan kunst og litteratur kan forarge og provokere. Har kunsten en grænse, den skal holde sig inden for? Eller har den til formål at bryde grænser? Hvad støder og provokerer? Hvad kan kunsten opnå med sin provokation og grænsesøgen? Og det klassiske spørgsmål: Hvad er kunst?
Disse spørgsmål stiller vi som afsæt for arbejdet med en række meget forskellige "tekster" fra det 20. og 21. århundrede. Bl.a. fokus på modernisme-begrebet.
Indhold
Kernestof:
POW POW POW Studiemateriale
Teaterforestilling POW POW POW på Teater Revolver
Grænseoverskridende kunst og litteratur NY.pptx
1900-tallets stilretninger
Tidlig modernisme (1890-1945)
Rudolf Broby-Johansen: Bordelpige dræber nyfødt (1922)
Emil Bønnelycke Flydedokken (1919).pdf
Modernisme intro.pptx
Johannes V. Jensen: Paa Memphis Station (1906)
Analyseopgave til tidlig modernistisk lyrik
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål (1920)
Otto Gelsted: Reklameskibet (1923)
Edith Södergran Triumf at være til, 1916.docx
Heretica-modernisme (1945-1960)
Ole Sarvig: Kristus i kornet (1944)
1960’er-modernisme (1960-1970)
Klaus Rifbjerg: Terminologi (1960)
Tjekliste modernistisk lyrik.docx
Opgaver til 1960ernes absurde prosa
Peter Seeberg: Hjulet (1962)
Tværs 5 i 3.U uge 47
Tværs 5 i 3.Z uge 47
Synopsis-skabelon Tværs 5.docx
Tværs 5 2024
Tværs 5 Dansk.pptx
Michael Strunge: Det kommende (1978)
Opgave: Det kommende
Fattig-firserne
80"er-lyrik: et sort nærvær
Maja Lee Langvad: Find Holger Danske, 2006 (genbesøg)
Autofiktion forklaret
Skoleskriv om autofiktion.docx
Yahya Hassan: Forlagsmøde (2019)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 3
07-11-2024
Skoleskriv om autofiktion
06-12-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Det 21. århundredes lyrik
Forløbet undersøger tendenser i samtidslyrikken. Her er særligt fokus på genreforståelse og litterær analyse, men også i høj grad på begrebet "interaktionslyrik". Forløbet bygger videre på "Litteratur og kunst, der bryder grænser".
Indhold
Kernestof:
Introopgaver - hvad er lyrik?
Det 21. århundrede
Intro til lyrik | Lyrik – når sproget spiller
Danskfaget i SRP
Mette Moestrup Penge og Magt (2012)
Lyriske nybrud - interaktionslyrik - sampling og readymade - genrehybrider
Tendenser i samtidslyrikken.docx
Poul Anker Bech: Herlig en sommernat (2006)
Det senmoderne - en introduktion
Det senmoderne samfund
Tore Ørnsbo af Immigrantens epilog.docx
Lyrik - en analysemodel
Tjek din teori – centrallyrik og interaktionslyrik
Leg og lyriske benspænd – lyrikken i det 21. århundrede
Morten Søndergaard: Ordapoteket (2010)
Opskrift på pebernødder
Caspar Eric: Jeg vil ikke tilbage. Digte fra dage med Covid-19 (2020)
Arbejdsspørgsmål: "Kim Larsen? Spørgsmål til fællesskabet"
Adam Drewes: "Kim Larsen? Spørgsmål til fællesskabet" (2021)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Terminsprøve
06-02-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Karen Blixens liv og forfatterskab
Vi dykker ned i Karen Blixens forfatterskab og arbejder med dette i både et mikro- og et makroperspektiv.
Der er også et teoretisk fokus på forskellige læsestrategier.
Indhold
Kernestof:
Det ubeskrevne Blad - opgaveseddel.docx
Karen Blixens liv og værker - en introduktion
Karen Blixen: Det ubeskrevne Blad (1957)
Karen Blixen: "Spøgelseshestene" (1951)
Om den læserorienterede læsemåde | At læse Karen Blixen
Opgaver til Karen Blixens Ringen.docx
Karen Blixen: Ringen (1958)
Om den kønskritiske læsemåde
Om den tekstnære læsemåde | At læse Karen Blixen
Karen Blixens liv — Tidslinje
Karen Blixen (1885-1962) - Dansk forfatter - Lex
Karen Blixen: af Den afrikanske farm (1937)
Om den biografiske læsemåde
Om den postkoloniale læsemåde
Karen Blixen: Uddrag af Den afrikanske farm (1937)
Podcast: Karen Blixens pagter 1-6
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Blandede bolcher og repetition
Indhold
Kernestof:
Emner til repetition:
Repetition 1.docx
Artigeardit: Sidste gang (2023)
Fremlæggelsesopgave til Artigeardit Sidste gang 2023.docx
Repetition 2.docx
Artigeardit-opgaven fra i tirsdags skal være lavet færdig!
Repetition 2-oplæg
Repetition 3
"Ved det grønne bord"
Spørgsmål og svar til de tre eksamensgenrer i dansk stx.pdf
Skabelon til indledning og konklusion.docx
Skriftlig eksamen i dansk - STX
Eksamensgenrerne dansk STX
Martin Andersen Nexø "Sevilla", 1903
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 5
09-05-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1234/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74637485441", "T": "/lectio/1234/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74637485441", "H": "/lectio/1234/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74637485441" }