Holdet hj22st1z DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - UNORD
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Andrea Nymann Dalsgaard, Jacob Kindtler Skov, Nikolaj Låge Petersen
Hold hj22st1z DA (hjst1z DA, hjst2z DA, hjst3z DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Den iscenesatte virkelighed
Titel 2 Kærlighedens vilkår (DHO)
Titel 3 Sprogets magt - mundtlig kommunikation
Titel 4 Danmarksskildringer
Titel 5 Den upålidelige fortæller
Titel 6 Skriftlig nyhedsformidling
Titel 7 Tværs 4
Titel 8 Hvem er jeg? - Identitet og litteratur
Titel 9 Fortællende journalistik
Titel 10 Skriv bedre dansk
Titel 11 Litteratur og kunst der bryder grænser
Titel 12 Det 21. århundredes lyrik
Titel 13 Karen Blixens liv og forfatterskab
Titel 14 Blandede bolcher og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Den iscenesatte virkelighed

Kan virkeligheden formidles troværdigt på skærmen? Kan tv-programmer være absolut sande? Disse spørgsmål undersøges i forløbet, der primært beskæftiger sig med dokumentargenren.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Forarbejde til første stil 30-11-2022
Den perfekte mand 18-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kærlighedens vilkår (DHO)

I forløbet har vi arbejdet med det overordnede tema "kærlighedens vilkår", som vi har undersøgt litteraturhistorisk gennem nedslag i fire forskellige litteraturhistoriske perioder:

- Middelalderen
- Oplysningstiden (inkl. pietisme)
- Romantikken
- Det moderne gennembrud

Vi har i dansk således kigget på, hvilke indtryk vi får af "kærlighedens vilkår" (herunder både ægteskab, seksualliv m.m.) gennem de udvalgte tekster fra de respektive perioder.
Vi har i forløbet således haft fokus på det at læse tekster i et litteraturhistorisk perspektiv. Men i arbejdet med litterær analyse og fortolkning af teksterne, har målet også været at bygge bro fra elevernes folkeskoletid til forventningerne til analyse og fortolkning i danskfaget i gymnasiet. Vi har derfor særligt snakket om, hvordan man både kommer rundt om teksters 'hvad, hvordan og hvorfor', samt vigtigheden af at dokumentere sine pointer med konkrete eksempler fra teksterne. Derudover har vi trænet at udvælge relevante analytiske nedslag ud fra hver enkelt tekst for at styrke elevernes evne til selv at foretage disse valg i arbejdet med fiktionstekster, frem for at følge skematiske analysevejledninger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Sprogets magt - mundtlig kommunikation

I dette forløb undersøges den mundtlige kommunikations særkender og aspekter, ligesom der dykkes ned i forskellige mundtlige genrer som fx samtale, debat og taler.
Forløbet gør eleverne i stand til at analysere mundtlig kommunikation, men det styrker også eleverne i deres egen mundtlige formidling.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 1 21-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 5 Den upålidelige fortæller

Forløbet undersøger jeg-fortælleren i en række forskellige prosatekster med særligt fokus på pålidelighed/upålidelighed. Hvilken funktion har upålideligheden, hvilke forskellige typer upålidelige fortællere findes der, og hvordan identificeres upålideligheden af læseren?
Forløbet har fokus på den litterære analyse.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 3 19-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 7 Tværs 4

Tværs 4-forløbet er koblet op på klassens studietur til Rom.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Hvem er jeg? - Identitet og litteratur

Forløbet har et litterært og mediemæssigt perspektiv og har til hensigt at genbesøge diverse tilgange og begreber inden for analyse og fortolkning. I forløbet arbejdes der med temaet “identitet” gennem et bredt udvalg af tekster i forskellige genrer.
Gennem forløbet får eleverne indsigt i forskellige genrer, alt imens de træner dét at analysere og fortolke.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 1 02-09-2024
Skriveøvelse: Redegørelse og diskussion 04-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Fortællende journalistik

KERNESTOF (materiale, vi har analyseret i timerne)

1. Herman Bang - Branden (Uddrag, Nationaltidende, 1884)
2. Johannes V. Jensen - Arbejderen (uddrag, Politiken, 1906)
3. Ernest Hemingway - En ny slags krig (1937)
4. Puk Damsgård - Hvor solen græder - en fortælling fra Syrien (Uddrag, 2014)
5. Mads Brügger - Klovnekrigen (uddrag)
6. Claes Kastholm - Blodig nat på stenbroen (Politiken, 1993)
7. Bakspejl: Brosten og pistoler 18. maj 93 (Podcast: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/bakspejl/bakspejl)
10. Poul Høi - Og hele månen blev som blod (uddrag, Berlingske Tidende, 2001)
11. Poul Høi - Over 2000 døde ved terrorangreb i USA (Berlingske Tidende, 2001)


SUPPLERENDE STOF (materiale, vi har læst og arbejdet med, der giver baggrundsviden om emnet)

• Langdal, B. R. - Fortællende journalistik (Krydsfeldt)
• Impressionisme som skrivestil og fortælleteknik
• Brug litteraturhistorien – om Johannes V. Jensen og arbejderbevægelsen
• Håndbog til dansk - Fakta- og fiktionskoder
• Håndbog til dansk - Fortællende nyhedsjournalistik
• Håndbog til dansk - Podcast, introduktion og analysemodel
• Christine Isager - Gonzoskolen (Uddrag fra ”Skribenter, der skaber sig”, 2006)

OPGAVER:
Omskrivning af nyhedsartikel (Kaos herskede efter orkanen) til fortællende journalistik
Podcastproduktion i grupper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 11 Litteratur og kunst der bryder grænser

Dette forløb undersøger, hvorfor og hvordan kunst og litteratur kan forarge og provokere. Har kunsten en grænse, den skal holde sig inden for? Eller har den til formål at bryde grænser? Hvad støder og provokerer? Hvad kan kunsten opnå med sin provokation og grænsesøgen? Og det klassiske spørgsmål: Hvad er kunst?
Disse spørgsmål stiller vi som afsæt for arbejdet med en række meget forskellige "tekster" fra det 20. og 21. århundrede. Bl.a. fokus på modernisme-begrebet.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 3 07-11-2024
Skoleskriv om autofiktion 06-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer