Holdet hj22hh1c EN - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - UNORD
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Asger Friis Nielsen, Karoline Holm Nielsen, Nina Høg Sørensen
Hold hj22hh1c EN (hjhh1c EN, hjhh2c EN, hjhh3c EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 The British Empire
Titel 2 SO#1 Sustainability
Titel 3 UK business studies
Titel 4 Nations and cultural differences in Britain
Titel 5 Class and education in Britain + grammar
Titel 6 Brexit
Titel 7 Britain in the world: Nigeria
Titel 8 Business correspondence and sales pitches
Titel 9 Multiculturalism in Britain
Titel 10 The American Dream
Titel 11 Protest Songs
Titel 12 Advertising and Business Ethics
Titel 13 Creating a Nation: Founding of the United States
Titel 14 Creating a diverse nation: Immigration to the US
Titel 15 Writing Argumentative Essays
Titel 16 US Government, Poltics , Election Year 2024 & SO6
Titel 17 1984
Titel 18 Post-Colonialism: India - The Jewel in the Crown

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 SO#1 Sustainability

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer




Titel 6 Brexit

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 8 Business correspondence and sales pitches

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 10 The American Dream

Forløbet har fokuseret på grundlæggelsen af USA som nation, samt den historiske baggrund for amerikansk national identitet og værdier. Vi har i forløbet beskæftiget os med USA som en nation grundlagt af immigranter, med et fælles selvbillede som pionerer med gåpåmod til at udforske det nye og ukendte, ”the frontier”, og som optimister i forhold til at have mulighed for at opnå den amerikanske drøm. Denne drøm om succes og fremgang gennem hårdt arbejde har vi perspektiveret til i dag. Vi har kigget på de værdier og rettigheder der er skrevet ind i den amerikanske forfatning, og hvad de betød dengang og op gennem tiden.

Skriftlighed: Eleverne har individuelt afleveret et analytisk essay om Amy Tans novelle ”Rules of the Game” om en immigrantfamilie og deres oplevelser af kulturforskelle og at kunne begå sig i det amerikanske samfund.  Herudover har de gruppevist skrevet et manuskript til en tale om The New Frontier, som de har leveret mundtligt.

Grammatik: Vi har haft fokus på ordklassekendskab, især forskellen på adjektiver og adverbier, adjektivernes gradbøjning,  samt forskellige typer af  adverbier.

Materiale:
-Being American af Mette Holm, 2. udgave, 2023, Systime, kapitel: American Identity, afsnittene:
Being an Immigrant, Being a Frontier Man, Having Rights, ca 20 normalsider
-The Declaration of Independence, 1776, ca 5 normalsider
-”Rules of the Game”  af Amy Tan, fra The Joy Luck Club, 1989, ca 10 normalsider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
First written assignment - short story analysis 19-09-2023
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 11 Protest Songs

Dette forløb har fokuseret på protestsangen som indholdsmæssig genre der går på tværs af musikalske genrer. Vi har opbygget en analytisk værktøjskasse til at undersøge protestsanges funktion, formål og indhold med en blanding af retoriske fagbegreber og lyriske fagbegreber. Her har vi set på om sangene søgte  at drage publikum sammen om fælles værdier (magnetic songs), eller om de primært ville give udtryk for kunstnerens holdninger til emnet (rhetorical songs), samt om de søgte at udpege et problem i samfundet (epideictic songs), eller om de tilbød nogle løsningsforslag på problemet (deliberative songs). Vi har bevæget os igennem forskellige historiske perioder og sat sangene ind i en samfundsmæssig kontekst. Emnemæssigt har sangene beskæftiget sig med klasse og arbejderforhold, raceulighed, diskrimination og politivold, samt Vietnam-krigen. Der har fortrinsvist været tale om amerikanske sange, men vi har også haft et par afstikkere til Storbritannien og set på punkmusik.

Skriftlighed: Eleverne har skrevet en business email hvor de skulle pitche en selvvalgt protest-musiker til et pladeselskab. Herudover indeholdt afleveringen en mundtligt del med refleksioner om valg af kunstner, genre og emne, samt om målrettet kommunikation og markedsføring.

Grammatik: Adverbiernes placering

Materiale:
Sange – i alt 15 normalsider:
“Union Prayer” af Woody Guthrie, 1938
“Strange Fruit” af Billie Holiday, 1939
“Talking Dust Bowl Blues” af Woody Guthrie, 1940
“Masters of War” af Bob Dylan, 1963
“Mississippi Goddam” af Nina Simone, 1964
“Universal Soldier” af Donovan, 1965
“Saigon Bride” af Joan Baez, 1967
“Fixin’ to Die” af Country Joe and the Fish,  1967
“War”, af Edwin Starr,  1969
“Gimme Shelter” af Rolling Stones, 1969
“God Save The Queen” af Sex Pistols, 1977
“London Calling” af The Clash, 1979
“Killing in the Name” af Rage Against the Machine, 1992
“Vigil” af Zeal and Ardor, 2020

Baggrundstekster og -videoer:
-Uddrag af`Topics and language features in The Clash’s London Calling´ by Maria Karlsson Roos, (2012), 2 normalsider
-Fotos fra https://historycollection.com/20-tragic-photos-americas-dust-bowl-1930s/ 2 normalsider
-Video om The Dust Bowl fra https://www.pbs.org/video/intro/ 2 normalsider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Business letter 24-10-2023
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 12 Advertising and Business Ethics

Dette forløb har haft fokus på reklameanalyse, og vi har derfor beskæftiget os med analysemetoder og fagbegreber til at analysere både billed- og videoreklamer fra et visuelt, auditivt, retorisk og merkantilt perspektiv. Herudover har vi set på målgrupper og virksomhedskommunikation, samt hvilken identitet virksomheden gerne vil udstråle med sin markedsføring. Dette har også involveret tekstlæsning og samtale om hvad brands og deres værdier betyder for individuelle forbrugere. Vi har diskuteret etiske aspekter og problematikker i markedsføring og branding. Herudover har vi med udgangspunkt i filmen The Wolf of Wall Street talt om virksomhedskultur og strategier, og diskuteret etiske dilemmaer i den forbindelse.

Skriftlighed: Eleverne har skrevet en business email.

Grammatik: Verbets tider og sammensatte verbalkonstruktioner. Præpositioner og styrelser.

Materiale:
-”Bonfire of the Brands” Neil Boorman, 2008, fra https://fromwhereyouare.systime.dk/?id=111, 3 normalsider
-Diverse billedreklamer fra Nike, McDonald's, Dior, Starbucks, Valentino, Fjällräven, i alt 3 normalsider
-Reklamer fra Innocent, https://www.youtube.com/watch?v=LeXgxN24loc og https://www.youtube.com/watch?v=SNiarYmovow I alt 5 normalsider
-John Lewis Christmas Ad: https://www.youtube.com/watch?v=5y0fGsQU5zg 3 normalsider
-Analysemodeller fra The English Handbook på Systime, https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=177 ca 2 normalsider
-Artiklen “An Open Letter to The Makers of The Wolf of Wall Street and The Wolf Himself “ af Christina MacDowell, 2013, https://www.laweekly.com/an-open-letter-to-the-makers-of-the-wolf-of-wall-street-and-the-wolf-himself/ 3 normalsider
-Film: The Wolf of Wall Street, instrueret af Martin Scorsese, 2013, 3 timer- ca 20 normalsider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammatikaflevering 12-12-2023
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Creating a Nation: Founding of the United States

Dette forløb har fokuseret på grundlæggelsen af USA.
Forløbets fokus startede i 1585 med Spaniens fejlslagne invasion af England, hvilket resulterede i at Atlanten pludselig åbnede op.
Derefter fokuserede vi på grundlæggelsen af de første kolonier, væksten af disse, og hvordan de til sidst endte med at erklære deres selvstændighed og starte en revolution.

I den forbindelse har vi læst "The Declaration of Independence", og bl.a. snakket om hvilke værdisæt som lå til grunde for skabelsen af denne nye nation, især at man ville undgå en ny tyran.
Derefter har vi set på grundlæggelsen af den første amerikanske regering samt forfatningen, og herunder læst og arbejdet med The Bill of Rights.

Materiale:
David Nye: American History,  Systime, 2012:
Introduction + Chapters 1-3, https://ushistory.systime.dk/?id=122

The US Constitution, https://www.senate.gov/about/origins-foundations/senate-and-constitution/constitution.htm

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Creating a diverse nation: Immigration to the US

Dette forløb fungerede som en forlængelse af forløbet om grundlæggelsen af USA. Her var fokus på hvem der flyttede til USA og hvordan USA etnisk og kulturmæssigt har ændret sig igennem dets eksistens.
Fokus skulle være på USA som en kulturel smeltedige.
Forløbet blev dog afbrudt undervejs af en længere sygemelding.

Materiale:
- Dokumentar, "Island of Hope, Island of Tears" (1989), 29 minutter, https://www.c-span.org/program/reel-america/island-of-hope-island-of-tears/495648

- Being American af Mette Holm, 2. udgave, 2023, Systime, kapitel: Being An Immigrant
https://beingamerican.systime.dk/?id=137

- Trends in Migration to the US, PRB.org, - https://www.prb.org/resources/trends-in-migration-to-the-u-s/

- David Nye: American History,  Systime, 2012: Kapitel: Race and Ethnicity in the US
https://ushistory.systime.dk/?id=156

- Pew Research Center, "Chapter 1: The Nation’s Immigration Laws, 1920 to Today" https://www.pewresearch.org/race-and-ethnicity/2015/09/28/chapter-1-the-nations-immigration-laws-1920-to-today/

- First Amendment Museum, firstamendmentmuseum.org, Political Cartoons
https://firstamendmentmuseum.org/exhibits/virtual-exhibits/art-politics-300-years-of-political-cartoons/political-cartoons-part-3-1850-1900/
https://firstamendmentmuseum.org/exhibits/virtual-exhibits/art-politics-300-years-of-political-cartoons/political-cartoons-part-4-1900-1950/

Immigration and Nationality Act of 1965 (Hart-Celler Act), immigrationhistory.org, https://immigrationhistory.org/item/hart-celler-act/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Writing Argumentative Essays

Dette forløb handlede om skriftlighed, især med fokus på at skrive argumentative essays, men også med henblik på grammatikøvelserne 1 og 2 i HHX skriftlig eksamen.

I timerne arbejdede vi med hvordan man læste kilderne igennem, tog noter til teksterne, i fællesskab fandt vi den røde tråd imellem kilderne og arbejdede med at opstille argumenterne i rækkefølge, hvorefter eleverne selv skulle prøve at skrive en eksamenstekst baseret på det fælles arbejde.


Materialer:
- "How do I quote from non-fiction material?", The English Handbook, Systime, https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=260#c1918

"Det argumenterende essay", MinLæring, https://app.minlaering.dk/bog/28/kapitel/970/sektion/4576

"Indledningens funktion og struktur", MinLæring, https://app.minlaering.dk/bog/28/kapitel/7421/sektion/7423

"Syv strategier for, hvordan man skriver en indledning", MinLæring, https://app.minlaering.dk/bog/28/kapitel/7421/sektion/7581

"Semantiske felter" MinLæring, https://app.minlaering.dk/bog/11/kapitel/49774/sektion/50226#section-50344

"Adjektiver", MinLæring, https://app.minlaering.dk/bog/1/kapitel/11933/sektion/15772

"Adverbium", MinLæring,  https://app.minlaering.dk/bog/1/kapitel/11933/sektion/17932

"Aktiv og passiv", MinLæring,  https://app.minlaering.dk/bog/1/kapitel/37995/sektion/45935

Apostroffer, MinLæring, https://app.minlaering.dk/bog/1/kapitel/30164/sektion/32127

Introduktion til sætningsanalyse, MinLæring,  https://app.minlaering.dk/bog/1/kapitel/20092/sektion/20097



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 US Government, Poltics , Election Year 2024 & SO6

Dette forløb har haft til formål at give eleverne en forståelse for opbygningen af den amerikanske regering og dens tre grene, samt hvordan valg afvikles for disse.
I denne forbindelse har vi arbejdet med kampagnelovgivning, funding, stemmedeltagelse, debatanalyser, argumentationsanalyser, samt undersøgt meningsmålinger med henblik på at forstå hvad amerikanere går til valg på.

Forløbet fulgte derfor nøje det amerikanske præsidentvalg, og i denne forbindelse så vi både debatten mellem Trump og Harris, samt debatten mellem Vance og Walz.
Vi så begge debatter i deres fulde længde, samt analyserede deres retorik og argumentationsmetoder, bl.a. med henblik på at forstå hvilke vælgere de især rettede sig imod.

Efter valgets afslutning startede SO#6 forløbet, som for den ene halvdel blev skrevet i VØ/Engelsk og for den anden halvdel i IØ/Engelsk.
I denne forbindelse var Trumps toldsatser det store fokuspunkt, hvor eleverne skulle analysere udtalelser af Trump, og bruge dem til at skrive deres tværfaglige opgaver.

Undervejs igennem forløbet har vi arbejdet med mange amerikanske kilder, som f.eks. Pew Research Center, PBS, Wallstreet Journal, CNN, The Washington Post, FOX NEWS, Vox, og lignende. I den forbindelse har vi også snakket meget om politiseringen og orienteringen af amerikanske medier, og herunder arbejdet med hvordan man skal huske at tage dette in mente når man arbejder med amerikanske kilder.

Skriftlighed: Større skriftlig tværfaglig opgave sammen med enten IØ eller VØ.

Faglighed:
- Diskursanalyse i taler, MinLæring,  https://app.minlaering.dk/bog/28/kapitel/73152/sektion/73158

- Appelformer og retoriske virkemidler
https://app.minlaering.dk/bog/28/kapitel/66337/sektion/66339

- Retoriske Virkemidler
https://app.minlaering.dk/bog/28/kapitel/66337/sektion/66340

- Argumentationsanalyse

- At skrive om argumentation, appelformer og sprog, MinLæring,
https://app.minlaering.dk/bog/28/kapitel/66342/sektion/66346

Pathos, Ms. Peer Editor, Youtube,
https://www.youtube.com/watch?v=ctG1R-74q9I&list=PL9NsUPR0MnYlk9MD7WFX-U829_WfDjnjv&index=2&ab_channel=Ms.PeerEditor

Ethos, Ms. Peer Editor, Youtube,
https://www.youtube.com/watch?v=817dMIrc59U&list=PL9NsUPR0MnYlk9MD7WFX-U829_WfDjnjv&index=3&ab_channel=Ms.PeerEditor

Logos, Ms. Peer Editor, Youtube,
https://www.youtube.com/watch?v=ASonD12RU3U&list=PL9NsUPR0MnYlk9MD7WFX-U829_WfDjnjv&index=4&ab_channel=Ms.PeerEditor

Materiale:
"ELECTION YEAR" af Lotte Genefke, Stine Nue, Lise Wich, Systime, https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=55&loopRedirect=1
Kapitelerne:
FOREWORD
CHAPTER 1: HOW THE SYSTEM WORKS
1.1. Political Institutions
1.2. The President
1.3. Congress
1.4. The Supreme Court
1.5. Checks and Balances
1.6. Elections in America
1.7. The Two-party System and Swing States
1.8. Gerrymandering
1.9. Parties and Voters
1.10. Voters of Each Party
1.11. Trust in Government
1.12. Does the System Work?
CHAPTER 2: DEMOCRACY UNDER PRESSURE
2.1. The Attack on Congress and American Democracy
2.2. The Public’s Reaction to the 2020 Election and Attack on Congress
2.10. The Impact of Trump Rhetorics
2.12. Remarks by President Biden on Standing up for Democracy
CHAPTER 3: SOME, MEDIA AND AI – WHO CONTROLS THE PUBLIC DEBATE?
3.1. The Impact of Algorithms on Political Public Opinion
3.2. Polarization and Trust
3.4. Traditional News Media
3.3. AI and Deep Fakes
3.5. Memes
3.6. Tech and Public Debate
3.14. The Power of TV Ads

"Being American", Systime, kapitlerne
- Campaigning https://beingamerican.systime.dk/?id=152
- Fundraising, https://beingamerican.systime.dk/?id=153
- Electoral College, https://beingamerican.systime.dk/?id=154



- "You Can’t Judge a District Just by Looking at It", Opinion Piece af Duy Nguyen iNew York Times,
https://www.nytimes.com/interactive/2022/01/11/opinion/redistricting-gerrymandering-reform.html

- "Public Trust in Government: 1958-2024", Pew Research Center, 24. juni 2024 https://www.pewresearch.org/politics/2024/06/24/public-trust-in-government-1958-2024/

- "The polarization in today’s Congress has roots that go back decades", Pew Research Center, 10. marts 2022  https://www.pewresearch.org/short-reads/2022/03/10/the-polarization-in-todays-congress-has-roots-that-go-back-decades/

- "Favorable views of Supreme Court remain near historic low", Pew Research Center, 8. august 2024 https://www.pewresearch.org/short-reads/2024/08/08/favorable-views-of-supreme-court-remain-near-historic-low/

- "How the Jan. 6 Capitol attack unfolded", PBS NewsHour, Youtube, (9 minutter)
https://www.youtube.com/watch?v=mgPLrckYVJw&rco=1&ab_channel=PBSNewsHour

- "Inside the U.S. Capitol at the height of the siege | Visual Forensics", Washington Post, Youtube, (15 minutter),  https://www.youtube.com/watch?v=ibWJO02nNsY&ab_channel=WashingtonPost

- "6 things to watch for when Kamala Harris debates Donald Trump", CNN Politics, 10. September 2024, https://edition.cnn.com/2024/09/10/politics/preview-debate-trump-harris/index.html

- "Full Debate: Harris vs. Trump in 2024 ABC News Presidential Debate | WSJ", Præsidentdebatten mellem Trump og Harris, The Wall Street Journal, 11. september 2024, 115 minutter,
https://www.youtube.com/watch?v=VgsC_aBquUE&ab_channel=TheWallStreetJournal

- "Takeaways from the ABC presidential debate between Donald Trump and Kamala Harris", CNN Politics, 11. september 2024

- "Trump says Biden-Harris 'rhetoric' to blame for Florida assassination attempt", ABC News, 17. september 2024, https://abcnews.go.com/Politics/trump-biden-harris-rhetoric-blame-florida-assassination-attempt/story?id=113727515

- "Trump’s Charlottesville statement was repugnant — no matter how you parse it", MSNBC, 9. juli 2024, https://www.msnbc.com/opinion/msnbc-opinion/trump-biden-charlottesville-snopes-rcna160508

- "Trump fact checks Harris on Charlottesville riot accusation: 'Debunked'", FOX NEWS, 10. september 2024, https://www.foxnews.com/politics/trump-fact-checks-harris-charlottesville-riot-accusation-debunked

- "5 facts about Fox News", Pew Research Center, 8. april 2020, https://www.pewresearch.org/short-reads/2020/04/08/five-facts-about-fox-news/

- "You Literally Can't Believe The Facts Tucker Carlson Tells You. So Say Fox's Lawyers", NPR.org, 29. september 2020, https://www.npr.org/2020/09/29/917747123/you-literally-cant-believe-the-facts-tucker-carlson-tells-you-so-say-fox-s-lawye

- "Fox, Dominion reach $787M settlement over election claims", Associated Press, 19. april 2023, https://apnews.com/article/fox-news-dominion-lawsuit-trial-trump-2020-0ac71f75acfacc52ea80b3e747fb0afe

- "Jon Stewart's 2004 appearance on Crossfire", Wikipedia, https://en.wikipedia.org/wiki/Jon_Stewart%27s_2004_appearance_on_Crossfire

- "The Rivalry That Blew Up America", John Regalado, 11. juli 2024, Youtube, 18 minutter,
https://www.youtube.com/watch?v=zanqO7G3Lck&ab_channel=JohnRegalado

- "Jon Stewart on Tucker Carlson’s Putin Interview & Trip to Russia | The Daily Show", The Daily Show, 20. februar 2024, Youtube, 16 minutter,  https://www.youtube.com/watch?v=oM2h3KnWAWY&ab_channel=TheDailyShow

- "Tucker Carlson: Last Week Tonight with John Oliver (HBO)", Last Week Tonight with John Oliver, 15. marts 2021, Youtube, 25 minutter, https://www.youtube.com/watch?v=XMGxxRRtmHc&ab_channel=LastWeekTonight

- "Real or fake?", samling af Tweets, billeder og memes, nogle AI genererede, nogle ikke: https://docs.google.com/document/d/1A5g8B-FVXamLuLrSDxsMeLE1bzySKb_UFNpWmJQlNgU/edit?tab=t.0#heading=h.cen8j5d1sd79

- Political ads, samling af kampagnevideoer fra forskellige kampagner siden Eisenhower og op til i dag. https://efif.sharepoint.com/sites/Engelsk3CSkriftligeopgave/SitePages/Political-Ads.aspx?source=https%3A%2F%2Fefif.sharepoint.com%2Fsites%2FEngelsk3CSkriftligeopgave%2FSitePages%2FForms%2FByAuthor.aspx

- "VP debates may alter a close race’s dynamic even when they don't predict the winner", NPR.org, 28. september 2024, https://www.npr.org/2024/09/27/nx-s1-5126658/vice-presidential-debate-history

- "Who Is JD Vance? Why Trump Nominated Him for VP | WSJ", The Wall Street Journal, 15. juli 2024, Youtube, 7 minutter, https://www.youtube.com/watch?v=-3s4ezgFaUE&ab_channel=TheWallStreetJournal

- "Who Is Tim Walz? Why Harris Picked Minnesota Governor as VP Running Mate | WSJ", The Wall Street Journal, 6. august 2024, Youtube, 6 minutter, https://www.youtube.com/watch?v=Z5P0F5aBUz8&ab_channel=TheWallStreetJournal

- "3 things to expect at the Vance-Walz debate,", Politico, 27. september 2024, Youtube, 4 minutter, https://www.youtube.com/watch?v=6upEkVSSHhI&ab_channel=POLITICO

- "As Much As Tim Walz And JD Vance Traded Sharp Jabs At VP Debate, They Didn’t Forget Midwestern Nice", Deadline, 1. oktober 2024, https://deadline.com/2024/10/vp-debate-latest-vance-walz-1236105284/

- "Vance vs. Walz Highlights: VP Candidates Spar in Policy-Heavy Debate | WSJ", The Wall Street Journal, 2. oktober 2024, Youtube, 4 minutter, https://www.youtube.com/watch?v=jErjxOmL_9c&ab_channel=TheWallStreetJournal

- "How voters felt about the Vance-Walz debate, according to CNN instant poll and focus group", CNN, 2. oktober 2024, Youtube, 8 minutter, https://www.youtube.com/watch?v=IecDmpHH45s&ab_channel=CNN

- "Who won the VP debate? Here's what debate watchers said in CBS News poll", CBS News, 2. oktober 2024, https://www.cbsnews.com/news/cbs-news-vp-debate-poll-2024/

- "US election 2020: What does it cost and who pays for it? - BBC News", BBC News, 28. oktober 2020, Youtube, 3 minutter, https://www.youtube.com/watch?v=ZasRRsFA5NI&ab_channel=BBCNews

- "Political Campaigns: Crash Course Government and Politics #39", CrashCourse af PBS Digital Studios, 22. november 2015, https://www.youtube.com/watch?v=2A5QlpAyKSQ&ab_channel=CrashCourse

- "What's behind Trump's last-minute merch push?", The Week, 7. oktober 2024, https://theweek.com/politics/trump-merchandise-coins-nft-silver-crypto-sneakers-election-2024

- "Bibles, Coins and Now Watches: Everything Donald Trump Has Sold to Supporters", Newsweek, 27. september 2024, https://www.newsweek.com/donald-trump-watches-bibles-coins-1960247

- "voter suppression", Encyclopaedia Britannica, https://www.britannica.com/topic/voter-suppression

- "Whose Vote Counts, explained, dokumentar på Netflix af Vox Media, 3 afsnit, samlet 74 minutter. https://www.netflix.com/dk/title/81304760

- "Elections 101: Do campaign ground games matter?", Brookings Creative Lab, 21. september 2016, Youtube, 3 minutter, https://www.youtube.com/watch?v=epa0GO51Nt0&ab_channel=BrookingsCreativeLab

- "Trump’s ground game relies on untraditional strategies to draw out battleground voters", CNN Politics, 4. oktober 2024, https://edition.cnn.com/2024/10/04/politics/trump-campaign-ground-game/index.html

- "How Stacey Abrams paved the way for a Democratic victory in 'New Georgia'", Reuters, 9. november 2020, https://www.reuters.com/article/world/us/how-stacey-abrams-paved-the-way-for-a-democratic-victory-in-new-georgia-idUSKBN27P17E/

- "Interactive Election Maps 2020", Politico,  https://www.politico.com/2020-election/results/georgia/

- "Voter turnout, 2018-2022", Pew Researc Center, 12. Juli 2023, https://www.pewresearch.org/politics/2023/07/12/voter-turnout-2018-2022/

- "Issues and the 2024 election", Pew Research Center, 9. september 2024,
https://www.pewresearch.org/politics/2024/09/09/issues-and-the-2024-election/

- "The $2.3T Gap Between Trump’s and Harris’s Tax Plans | WSJ", The Wall Street Journal, 12. september 2024, Youtube, 8 minutter, https://www.youtube.com/watch?v=pPlhS22BG9k&t=15s&ab_channel=TheWallStreetJournal

- "Why Economists Hate Trump's Tariff Plan | WSJ", The Wall Street Journal, 17. oktober 2024, Youtube, 8 minutter, https://www.youtube.com/watch?v=_-eHOSq3oqI&ab_channel=TheWallStreetJournal

- "The ‘Billionaire’ Minimum Tax: How Harris Could Tax America's Ultra-Rich | WSJ", The Wall Street Journal, 30. oktober 2024, Youtube, 8 minutter, https://www.youtube.com/watch?v=rOkfpDzRkGM&ab_channel=TheWallStreetJournal

- "Trump vs. Harris: How They Would Solve the Housing Crisis | WSJ", The Wall Street Journal, 31. oktober 2024, Youtube, 7 minutter, https://www.youtube.com/watch?v=mSBtHTBzg_Y&ab_channel=TheWallStreetJournal

- "3 charts that help explain how Trump’s tariffs would work", CNN Politics, 9. december 2024, https://edition.cnn.com/2024/10/13/politics/donald-trump-tariffs/index.html

- "Fact check: Trump and Vance keep falsely describing how tariffs work", CNN Politics, 9. september 2024,
https://edition.cnn.com/2024/09/09/politics/fact-check-trump-vance-tariffs/index.html

- "'That is just simple mathematics': Journalist presses Trump on his tariff plan", CNN Politics, https://edition.cnn.com/2024/10/15/politics/video/trump-interview-tariffs-bloomberg-chicago-digvid

- "VIRAL MOMENT: Trump Answers Question About Childcare Many Are Calling Incomprehensible", Forbes Breaking News, 5. september 2024, Youtube, 3 minutter, https://www.youtube.com/watch?v=jbVinpyscTU&ab_channel=ForbesBreakingNews

- "Harris on the "Call Her Daddy" podcast: ViCe President Kamala Harris | Call Her Daddy Podcast Full Interview", Spotify, 45 minutter

- "Joe Rogan Experience #2219 - Donald Trump", PowerfulJRE, 26. oktober 2024, uddrag. https://www.youtube.com/watch?v=hBMoPUAeLnY&ab_channel=PowerfulJRE

- "We Created a Monster: Trump Was a TV Fantasy Invented for 'The Apprentice'", USNews.com, 16. oktober 2024, https://www.usnews.com/opinion/articles/2024-10-16/we-created-a-tv-illusion-for-the-apprentice-but-the-real-trump-threatens-america






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 51 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 1984

I dette forløb har vi læst og arbejdet med romanen "1984" af George Orwell.

På trods af at bogen er på den lange side, og måske også på den svære side, så har vi arbejdet med den pga. dens kulturelle relevans.
I vores gennemlæsning har vi derfor især perspektiveret til Trump og højrefløjen i USA, til vesten mod Rusland, samt forskellige historiske begivenheder fra 1948 til 2025, hvor bogens pointer om manipulation, magt og krig har kommet til rette.

Vores gennemlæsning har især været med fokus på ordets magt, manipulation af dette, samt manipulation af historien og fakta. Hvad sker der hvis vi begynder at omskrive fortiden til at passe på nutiden? Hvad sker der med mennesker når de bliver manipuleret på denne måde?  

Vi har derfor også lavet øvelser hvor eleverne skulle sætte betydninger på Newspeak ord, samt selv at prøve at omskrive til Newspeak.
Her startede vi med at skrive alle synonymer og antonymer til "good" vi kunne komme i tanke om, og derefter kategoriserede vi dem alle under GOOD, PLUSGOOD, DOUBLEPLUSGOOD, UNGOOD, PLUSUNGOOD, DOUBLEPLUSUNGOOD.
Vi samlede alle resultaterne på tavlen.

I første modul snakkede vi om hvordan man klassificerede bogen.
Vi vurderede bogen til at være en modernistisk, dystopisk, science fiction roman, og hertil snakkede vi om hvad der lå under hvert af disse begreber.

Enkelte kapitler har vi læst i fællesskab. Disse er:
- Kapitel 1 del 1
- Kapitel 2 del 9
- Kapitel 3 del 2
- Kapitel 3 del 3
Jeg har valgt at læse disse kapitler i fællesskab, da de er lange, komplicerede og meget vigtige for historien. Kapitel 2.9, 3.2 og 3.3 indeholder alle store dele af samfundskritik, direkte fra Orwell, og det er især nogle af disse pointer som vi har perspektiveret videre på verden omkring os.


Nøglebegreber:
- Newspeak
- Doublethink
- Thoughtcrime
- Thoughtpolice
- Ministry of Truth
- Ministry of Love
- Telescreen
- INGSOC
- Big Brother
- Proletarians
- Outer party members
- Inner Party Member
- Memory hole
- Victory gin
- Victory coffee
- Victory cigarettes

Et par af nøglecitaterne vi har noteret:
"The Party told you to reject the evidence of your eyes and ears. It was their final, most essential command."

"Freedom is the freedom to say that two plus two make four. If that is granted, all else follows."

Materiale:
"Nineteen Eighty-Four" af George Orwell (1948), Systime, https://1984.systime.dk/?id=1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 Post-Colonialism: India - The Jewel in the Crown

Dette forløb har haft som fokus hvordan Indien blev den største koloni i det engelsk imperium.

Udspringet for forløbet var en artikel om Brexit hvor en JA-vælger havde udtalt følgende:

“For God’s sake let’s just get on, I mean, we’re British. We stood alone for years. Let’s just do it. You know, I mean, I was watching a thing with the Queen, there’s billions of people in the empire. Let’s get back to being the British empire again. That’s what it’s all about, you know? It’s about being the British empire.”

Fokusset for forløbet startede med udgangspunkt i The East India Company og hvordan dette etablerede handelsstationer i Indien, især Bengal, og senere hen udviklede sig til en militær kolonimagt der erobrede det meste af Indien.

Derudover har vi set på britisk indflydelse på Indien fra 1700-1900 og brugt 2 moduler på at undersøge Mahatma Gandhi og frihedsbevægelsen.

Derefter har vi læst noget kolonial og post-kolonial litteratur.
Af kolonial litteratur har vi læst Rudyard Kipling's "White Man's Burden" samt et uddrag af "Robinson Crusoe" af Daniel Defoe.

Som kolonial litteratur har vi læst novellen "When Mr. Pirzada Came To Dine", som handler om en indisk familie der bor i USA i 1971 i en lille universitetsby udenfor Boston. Undervejs i historien kommer Mr. Pirzada som er fra Øst-Pakistan (senere Bangladesh) regelmæssigt på middag. Historien handler om borgerkrigen i Øst-Pakistan set fra en 10-årig piges perspektiv, igennem sine forældre og en mand der kommer på besøg.
Begreber vi brugte i vores analyse var:
- Diaspora
- Hybrid identity
- Cultural idenity
- Nostalgia for home

Materialer:
-"It's time to be honest about Britain's story—and come to terms with the reality of empire" af David Olusoga, udgivet i Prospect Magazine 10. december 2019. https://www.prospectmagazine.co.uk/opinions/39628/its-time-to-be-honest-about-britains-storyand-come-to-terms-with-the-reality-of-empire

- "How The East India Company Took Over An Entire Country", This Is History, Youtube, 16 minutter, https://www.youtube.com/watch?v=irAJcGwMb2I&ab_channel=ThisIsHistory

- "Robert Clive’s letter to William Pitt, 1759", https://bangladeshletters.wordpress.com/robert-clives-letter-to-william-pitt-1759/

- "Land Revenue Systems in British India", https://www.drishtiias.com/to-the-points/paper1/land-revenue-systems-in-british-india

- "The Bengal Famine 1770: History, Reasons, Impact" https://leverageedu.com/discover/general-knowledge/indian-history-the-bengal-famine-of-1770/

- "Indian Rebellion of 1857", Encyclopedia Britannica, https://www.britannica.com/event/Indian-Rebellion-of-1857

- "The British Impact on India, 1700–1900", Asianstudies.org, https://www.asianstudies.org/publications/eaa/archives/the-british-impact-on-india-1700-1900/

- "3.6 The Post-colonial Approach", The English Handbook,  https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=144

- "An Introduction to The White Man's Burden", Sparknotes, https://www.sparknotes.com/poetry/the-white-mans-burden/

- "The White Man's Burden", Sparknotes, https://www.sparknotes.com/poetry/the-white-mans-burden/full-text/the-white-mans-burden/

- "When Mr. Pirzada came to dine" - Thumpa Lahiri,  Short story, (12 normalsider) https://www.mothermcauley.org/uploaded/Summer_Reading_2016/Mr_Prizada.pdf


Tidslinje for The East India Company:
Year Event
1600 British East India Company founded by royal charter.
1613 First trading post in Surat established.
1639 Company builds Fort St. George in Madras.
1668 Bombay given to the Company by British Crown.
1690 Fort William established in Calcutta.
1757 Battle of Plassey: Company defeats Nawab of Bengal.
1764 Battle of Buxar: Company wins revenue rights.
1770 Bengal Famine reveals Company mismanagement.
1773 Regulating Act passed by British Parliament.
1784 Pitt’s India Act increases Parliament control.
1803 Company captures Delhi and gains symbolic control over the Mughal emperor.
1830s–1840s Company expands territorial control across most of India, Pakistan, and Bangladesh.
1857 Indian Rebellion (Sepoy Mutiny) begins.
1858 Government of India Act: Company dissolved; British Raj begins.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer